Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).  (gelezen 9307 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #30 Gepost op: 01 augustus 2021, 13:05:38 »
Hoi Niels, dank!

Ja ik probeer zo veel mogelijk foto's te maken, maar ik wil toch ook uitleggen wat ik doe (tevens als verslag voor mijzelf, als naslagwerk voor als ik later groot ben  ;D. Anders kijk je gewoon alleen de plaatjes, het schijnt dat veel mannen dat doen ook bij het lezen van sommige tijdschriften, schijnt  8).

Greetz, Jeroen.

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #31 Gepost op: 01 augustus 2021, 16:07:34 »
Haha dat doe ik zeker en die zijn de moeite waard!

Groet, Niels
Industriepark NL in spoor N

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #32 Gepost op: 02 augustus 2021, 00:01:53 »
Ok, Medemodelspoorverslaafden, een (hopelijk) een meer inspirerende update.

Uiteraard mag een loc loods niet ontbreken. Ik wil een moderne loods bouwen, geïnspireerd door diverse van dergelijke onderhoudsloodsen in Nederland en Duitsland. Het leek me wel leuk om 5 sporen in de loods te hebben, en 2 sporen buiten de loods met een kantoor daarboven. De Loods moet bewegende deuren krijgen en wat andere leuke dingetjes. Het zal mijn eerste ontwerp worden van een gebouw, geplot met de Cameo plotter.

Op zich is het een eenvoudig gebouw, maar het bleek toch best lastig om de boel goed te krijgen. Er zijn een paar mislukte plotjes geweest maar dat is het mooie van zelfbouw, de kosten zijn nihil. Ik had eerder al een Mockup gemaakt met papier en karton die in een filmpje te zien was:
<a href="https://www.youtube.com/v/Xd7tJi-wFvA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Xd7tJi-wFvA</a>

Op basis daarvan het ontwerp verder uitgewerkt, in het tekenprogramma ziet bijvoorbeeld de voorgevel er dan zo uit.:

De vierkante blokjes zijn hoekstukjes die ik wellicht ga gebruiken om de boel te verstevigen.

Ok, dan de plotter aanzwengelen en alles plotten:

En dan krijg je dit:

Ik gebruik normaal styreen van 0.5mm en een styreen plaat met ribbels. Niet goedkoop, maar geeft wel een mooi effect. De uit te snijden delen heb ik een kruis in gemaakt om het verwijderen makkelijker te maken. Je kan nu gewoon de delen er uit "knakken", maar ik heb gemerkt dat je een mooiere snede krijgt als je nog een keer met een mes langs de snedes gaat.

Na alles rustig te hebben verwijderd hou je de onderdelen over en een heleboel rest stukjes. Ik gooi dat niet weg (of pas later) omdat die kleine stukjes vaak toch weer van pas komen.


En dan.. plakken maar! Voor het permanent lijmen gebruik ik lijm van Revell, maar omdat ik het eerst wil proefpassen, gebruik ik fotolijm van de Hema. Voordeel is dat je delen weer makkelijk kan loshalen. Na het plakken is dit het resultaat:

Uiteraard zie nog veel kieren enzo, maar dat was niet het doel het gaat om de alghele uitstraling. Ik ben er tevreden mee. Echter... ik ben niet tevreden met de ramen van het kantoor. Ze zijn nogal uit verhouding. Een clublid gaf als tip om er een preisertje erbij te zetten om een beter beeld te krijgen:

Yep, die ramen zijn veel te groot. Ik zou zelfs 2 verdiepingen kunnen maken.  Uiteindelijk besloten het bij 1 verdieping te houden en de boel opnieuw geplot (1 laag styreen van 0.5mm en een laag van geribbeld styreen van 5mm):

Een stuk beter, al zeg ik het zelf. Rechts heb een dubbele deur bedacht die uitkomt een stalen noodtrap die ik nog ga ontwerpen. Op de onderste ramenpartij moet nog een laag styreen komen voor het uitbeelden van de kozijnen. Het dak moet ook nog worden gemaakt en de loods verder afgewerkt, maar dat komt later.

De volgende update gaat over een flinke uitdaging, namelijk de roldeuren van de loods en het mechanisme om het te openen en sluiten.

Greetz, Jeroen. 

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #33 Gepost op: 19 augustus 2021, 09:30:33 »
Hallo,

De volgende uitdaging zijn de deuren. Ik heb gekeken naar diverse constructies. Je ziet vaak dat in een een gebouw servo´s zijn weggewerkt aan het plafond met meestal best ingewikkelde constructies met Pully, kabeltjes enzo, het maakt de constructie wel lastiger en fragieler. Mijn uitgangspunt was om te zorgen dat ik nog eenvoudig en snel de loods kan verwijderen bij calamiteiten en om de rails schoon te maken.

Dus ik heb de loods gescheiden van het mechaniek van de deuren.  Ik maak gebruik van een H-Profiel waar de deur in kan schuiven. Om te zorgen dat het H-profiel we goed haaks zit, heb ik een stuk styreen geplot als basis met en sleuf voor bedrading voor de lampen die boven de deuren komen te hangen.



Daar bovenop weer een stuk styreen geplot waar de H-profiel in valt en weer sleuven voor de bedrading.


Dit op elkaar geplakt en voetjes gemaakt zodat het rechtop blijft staan.


Uiteraard moeten er ook deurtjes worden gemaakt:





 Aan de voetjes heb ik magneetjes gemaakt (moet ik nog wat aanpassen) zodat het wel makkelijk weggehaald kan worden.  Verder een gaatje geboord en de deur met een stukje verenstaal verbonden. Zo dus:


Met loods:




Zo zien de deurtjes er dan uit zonder loods.


Met loods en locs:


En een filmpje met het resultaat mag niet ontbreken. De Servo´s heb ik dus onder de baan gemonteerd. Zo kan ik nog makkelijk bij de sporen.
<a href="https://www.youtube.com/v/_-cWOKYVP1Q" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_-cWOKYVP1Q</a>
Je ziet, de deuren gaan wat scheef. Eigenlijk ze het nauwelijks als je er ietsje vanaf staat, maar inmiddels het ik het voor een groot deel opgelost. Dat zie je in een andere post.

Greetz, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2021, 09:32:04 door Jerome »

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2021, 11:51:34 »
Jeroen, dat werkt erg mooi op het filmpje  (y)
Begrijp ik uit je verhaal dat als je de loods weghaalt, dat dan de deuren op je baan blijven staan?
En hoe heb je de aandrijving met de servo gemaakt?
Ik heb zelf ook nog iets te doen met een loods met deuren. Weliswaar gewone openklappende deuren, maar ik vind het wel slim van je dat je de loods kunt verwijderen om de sporen makkelijk schoon te kunnen maken, dus ik ben erg geïnteresseerd  ;)

Groet,
Jos

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #35 Gepost op: 19 augustus 2021, 21:10:52 »
Hallo Jos

Dank!

Ik kan inderdaad de loods weghalen, en de deuren met geleiders laten staan, maar deze kan ik ook evt weghalen. zie de foto´s hierboven.  De deuren zelf zijn wat lastiger weg te halen want die zitten vast aan het verenstaal, die weer vastzit aan de Servo. De servo plaatsen was wel lastig vanwege de rolbrug. Ik zal een foto van de onderkant maken en laten zien (is helaas niet zo netjes..).

Omdat dit n-spoor is, en de rails ook nog eens in het "beton" is weg gewerkt is het heel lastig om het schoon te maken als de loods er op staat. De loods komt dus ook semi-vast te staan met wat magneten die dus eenvoudig weg te halen is.

Groetjes, Jeroen.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #36 Gepost op: 09 september 2021, 11:48:27 »
Hallo allemaal,

Het is even geleden, maar hier weer de volgende update. Deze keer een flinke, dus neem wat te drinken en ga er voor zittten!   8)

Ik zie deze hobby ook om dingen gewoon uit testen, dus als het soms niet helemaal goed gaat, of niet lukt hoort dat er ook bij. Ik laat niet altijd al mijn vergissingen zien omdat ik vaak vergeet foto's te maken als ik bezig ben, maar deze keer zit er wel wat tussen..

Enfin, verder met de loods.

Waar ik iets minder over tevreden ben, zijn de randen van de loods. Daar zie je duidelijk de lagen styreen die op elkaar geplakt zijn:


Ik had eerder een styreen hoekprofiel gekocht maar die vond ik na proefpassing veel te grof. Dus toen maar met de plotter een strookje 0.3mm styreen gesneden en een insnede in het midden gemaakt. Daarna voorzichtig bij insnede het styreen gebogen waarna ik een mooi dun hoekstukje had. Na het plakken ziet het er dan zo uit:

In de close up zie je dat het niet helemaal goed aansluit, maar dat komt nog wel.

Nu komt een deel waar ik het meeste tegenop zag, is het spuiten en verven van de loods. Maar zoals ik al zei, soms moet je het gewoon en doen en zien of het resultaat goed genoeg is wat je verwacht. Eerst gaan we primer gebruiken, deze keer zwarte primer omdat ik denk dat de kleuren dan wat dieper worden in plaats van wit of grijs. (dat is ieder geval zo bij het verven van miniaturen).

Na een laag spuiten ziet het er zo uit:

Ik heb na het drogen (stofdroog)  nog 2 dunne lagen primer er op gespoten en daarna een dag of 2 laten drogen.
Maar welke kleuren ga ik gebruiken? Om kleuren te kiezen ben ik een beetje gaan kijken op het internet en naar gebouwen bij mij in de buurt. Ik heb besloten om te werken met blauwtinten, grijs en bruin.  Eerst een proefstukje gemaakt.

Mijn tip: Maak altijd eerste een proefstukje! Dan zie je pas echt hoe de kleuren er uit gaan zien op het model. Bijvoorbeeld, ik dacht eerst dat ik Andrea Blue zou gaan gebruiken, maar ik twijfelde tussen Andrea en Azure. Na het schilderen vond ik Andrea te blauw en heb gekozen voor Azure. Verder gebruik ik op basis van het proefstukje Ivory, Concrete en Flat Blue. Ik maak altijd foto's van de flesjes zodat ik later ook nog weet welke kleuren ik heb gebruikt.
Aanvankelijk was ik van plan de loods te verven, maar ik heb dus ook een airbrush. Dus toch maar in het diepe gesprongen met de airbrush. Ik heb een El cheapo airbrush met een pompje, dus zonder compressor. Op basis van diverse reviews is dit wel een goede airbrush maar met wat beperkingen. Maar goed, prima om gebouwen te spuiten en te weatheren. Omdat het mooi weer was heb ik mijn luxe spuitcabine   :P  buiten opgesteld:

Ik had eerder wat geoefend met deze airbrush en wat tutorials gevolgd voor deze specifieke brush voordat ik hiermee begon.  Eerst ook even wat testobjecten gebruikt om "het gevoel" te krijgen

Het spuiten ging niet helemaal optimaal maar dat komt omdat ik de objecten niet goed had voorbereid/schoongemaakt.  Maar goed, tijd voor de eerste kleur. Het lijkt me handig te beginnen met het grootste vlak, bruin. Dan heb je een tijdrovend en secuur klusje te doen, afplakken. Een tijdje later was dit het resultaat:

Het spuiten van deze kleur ging heel eenvoudig (Vallejo air). Gewoon het flesje goed schudden en een beetje in de airbrush doen en spuiten maar. Het resultaat was boven mijn verwachting. uiteindelijk heb ik 2 lagen bruin op de loods gespoten. Zie onder wat foto's:


Op de achterkant zitten wat plekjes her en der op het styreen wat je dus door de verf heen ziet, maar het is de achterkant wat de toeschouwer niet zal zien.

Voor de foto de loods weer even teruggeplaatst voor de idee:

Daarna was blauw aan de beurt, dus na het afplakken heb ik een poging gewaagd om deze te spuiten. De verf verdund met thinner en de eerste laag gesproten. Tja, het resultaat zie je hieronder.  :?

Helaas kwam de verf sputterend uit de spuit waardoor je dus plekken krijgt. Na wat overleg met wat clubgenoten met meer airbrush ervaring was de tip de verf nog meer te verdunnen omdat deze spuit wat minder drukkracht heeft omdat ik geen compressor heb. Dus de verf verdund (50/50) en de volgende laag gespoten. Gelukkig ging dat goed en zie je niets meer van de plekken. Na een 3e laag ziet het zo uit:




Er zijn wat plekjes die ik moet bijwerken, maar ik ben tevreden. Ik heb weer wat ervaring opgedaan met de spuit en ik ga vaker gebruiken. Met de kwast is ook prima, maar met spuit is het allemaal net even wat dunner en strakker.

Zo, dat was het weer, de volgende keer ga ik met SMD ledjes in de weer.

Laterr... Jeroen

henkoia

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #37 Gepost op: 09 september 2021, 11:53:16 »
Mooi verslag Jerome.  (y)

Ik blijf je volgen.

Groet,  Henk


Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #39 Gepost op: 24 september 2021, 11:37:42 »
Jawel, daar zijn we weer.

Iets later dan ik zou willen. Ik werk altijd aan meerdere projectjes tegelijk maar ik wil niet versnipperde updates laten zien om het verhaal een beetje duidelijk te houden.

Anyway, Ledjes.. komt ie!

Moderne Loc loodsen hebben vaak een sein voor de ingang van de loods om aan te geven of het spoor binnen vrij is en de deur open staat. Dat zijn meestal eenvoudige seinen met alleen groen en rood. Deze seinen zijn wellicht kant en klaar te koop (ik heb ze nog niet gevonden), maar veel leuker is om ze zelf te maken. Kant en klaar is wel strakker en het resultaat had wat beter gekund, maar eigenlijk ben ik best tevreden.

Om de seinen aan te sturen gebruik ik DCC Next, met als voordeel dat ik maar 1 uitgang op de arduino nodig heb per sein. De lampjes worden anti parallel geschakeld. Zie aansluitvoorbeeld hieronder.

Ik heb ooit een lading SMD leds uit china gehaaald, dus deze kan ik mooi gaan gebruiken. Eerst maar de leds antiparallel aansluiten aan elkaar. Jeemig wat zijn die klein..  Ik plak ze op dubbelzijdig tape zodat ze minder snel weg springen:

Eerst maar even een testje doen. Draadjes eraan solderen en testen maar:

Het werkt! ;-) Nu het echte werk, lakdraad in plaats van Decoder draad. Dat is nodig om al die draden later weg te kunnen werken.

Nou mooi, dat werkt dus.  Volgende stap is om het seintje zelf te ontwerpen. Dus Silhouette Studio opgestart en:

Dan wat proefprintjes gemaakt. 0.3mm styreen vond ik te grof (ook was het mesje in de plotter verschoven), dus daarna heb ik een insteekmap gepakt en die in de plotter gedaan met een beter resultaat.

Ik heb 5 sporen in de loods dus tijd voor serie productie. Ledjes solderen en de seintjes schilderen:

Tja, deze heb ik verder in elkaar gezet maar deze waren echt niet mooi. Schilderwerk was veel te grof...

Dus opnieuw begonnen en deze keer de seintjes gespoten, wat helaas ook geen sucess was. Ondanks dat ik het plastic goed had schoongemaakt hecht de verf heel slecht, zie zelf maar:

Uiteindelijk heb ik deze een beetje bijgekleurd met een kwastje en er mee door gegaan.

Ledjes aan de seintjes plakken en draadjes solderen:

En testen maar weer:

Ook een kort filmpje gemaakt:

<a href="https://www.youtube.com/v/ppiyii1W-J8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ppiyii1W-J8</a>

In de volgende update zal ik de seintjes monteren aan het gebouw.

Thanks!

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #40 Gepost op: 29 september 2021, 14:08:52 »
En...de volgende update!

Uiteraard moeten de seintjes aan het gebouw gemonteerd worden. Maar nu komt de uitdaging, ik wil het gebouw eenvoudig kunnen weghalen voor calamiteiten/onderhoud.  Dus mijn idee is om daar magneetjes voor te gebruiken. Dus ik wil voor elk draadje 2 magneetjes gebruiken. 1 magneet zit vast aan de module, de andere aan de loods. Ik heb nog 8 poorten over op de Arduino om dingen te schakelen, dus met de plotter een strookje met 10 gaatjes gemaakt ter grootje van de magneetjes:

Deze strook op een plaattje styreen geplakt waar tevens een stukje strokenprint op zit:

Na veel gefrut (en gevloek) was dit het resultaat:

dan de plek bepalen waar seintjes moeten komen:

Voorzichtig met de handboor een gaatje maken:

Dan seintje er door heen en testen hoe het er uit ziet:

Zoals eerder gemeld ben ik niet helemaal tevreden met de seintjes; closeup is het niet zo mooi, maar voorlopig hou ik het zo. Een volgende keer zou ik de seintjes eerst in elkaar zetten en dan zwart kleuren met een zwarte stift en een andere lijm gebruiken dan secondenlijm van de action.
Nu de 15 lakdraadjes wegwerken. Ik gebruik hier lijm van Noch voor. Super spul, het droogt nagenoeg onzichtbaar op en je kan de lijm eenvoudig weer verijderen.

Draadjes met de magneetjes verbinden:

Dit is dan het resultaat.

Foto is in de avond genomen wat een beetje raar effect geeft. Maar ik ben tevreden! Als je goed kijkt zie dat er ook wat schade aan de loods zit (per ongeluk met de soldeerbout de zijwand geraakt), maar dat werk ik later wel bij.

Dat was em weer.  Ik heb nog geen idee waar de volgende update over gaat, ik ben met meerdere projectjes bezig en ik weet nog niet welke (en wanneer) als verslagje klaar is. 

Tot laterr.

Greetz, Jeroen.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #41 Gepost op: 04 januari 2022, 10:39:16 »
Hallo Allemaal,
Ik loop wat achter met mijn verslagen, maar de komende periode zal ik wat extra updates geven.

We gaan verder met de loods.  Ik heb wat lampjes van DM toys gekocht voor boven de roldeuren. Achteraf gezien zijn ze helaas iets te fragiel en broos. Maar goed..

Het setje heeft 5 lampjes, waar je nog wel een smd ledje moet bevestigen.


Eerst het "lampgedeelte" wit verven:


Later zie je hoe het er uit ziet als de lampjes gemonteerd zijn.

Laten we verder gaan met het dak. Ik wil op het dak wat dakramen maken en wat units plaatsen voor afzuiging en airco enzo. Dus bij DM toys wat dak spul gekocht, tevens wat spullen voor het kantoor (daarover later meer):


Aangezien deze spullen niet goedkoop zijn wil ik een poging wagen om een mal te maken zodat ik deze opnieuw kan gebruiken. Ik heb dat eerder gedaan met Mini´s te "kopieren". Ik gebruik daarvoor Blue Stuff en giethars, zie het resultaat van de Mini´s:


Het mooie van Blue stuff is dat je het kan hergebruiken en telkens weer nieuwe mallen kan maken. even in heet water leggen en dan weer een mal maken, in dit geval dus wat spullen voor op het dak:


Nadat het Blue Stuff hard is geworden kan je de mal gaan vullen, dat kan oa. met Miliput en giethars, maar ik ga de Acrylic Resin van Green Stuff World gebruiken:


Dus, gieten maar!


Na het gieten het bovendeel van de mal ingedrukt houden, dit werkt prima.




Het duurt een paar uur voordat het hard is, maar om te kunnen bewerken is het beter om een dag te wachten.
En dit is het resultaat, niet alles is goed gelukt. Het was dan ook een test.. ;Maar de afzuigunits zijn prima gelukt!


In de volgende update gaan we verder met het dak.

Greetz, Jeroen



Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #42 Gepost op: 05 januari 2022, 10:40:18 »
En daar is alweer de volgende update. We gaan verder met het dak van de loc loods. Omdat de preisertjes ook wat daglicht in de loods willen hebben, ga ik wat dakramen maken. Ik heb wat ramen ontworpen en geplot met de plotter. Dit is best fragiel, de daklijsten zijn 0,5mm breed. Dus best fragiel... Na het lijmen van de lijsten heb moet ik de positie bepalen, dit lijkt me wel wat:


Dus we gaan wat gaten uitsnijden in het dak, eerst maar even aftekenen waar de gaten moeten komen:


Dan ziet het zo uit:


Ondertussen heb ik ook binnenverlichting in de loods gemaakt en de lantaarns gemonteerd. Helaas is er 1 al gesneuveld... maar het ziet er best leuk uit zo:


Door met de dakramen. eerst de lijst maar schilderen:




Glas in de ramen plaatsen, meestal is dat van gepantserd glas. Hiervoor heb ik een stuk insteekmap gebruikt:


Lijmen doe ik met een naald om vlekken op het glas te voorkomen:


Ik vond de uitsnedes niet zo goed gelukt, dus maar een rand gemaakt met styreen:


Het resultaat komt zo, eerst heb ik wat kopieën gemaakt van de afzuig installatie:


Beetje weatheren, maar de eerste poging was geen suc6... Veel te veel roest...


Dus nieuwe poging, eerst maar primen en zwart verven:


En opnieuw weatheren. Dat is al iets beter... voor nu is het ok.


Dit lijkt me ook wel een leuk ding voor op het dak. Helaas is het lastig om hier een goede mal voor te maken, dus dan maar de 3d print gebruiken. Wat kleurtjes bij elkaar gezocht en aan de slag:


Resultaat:


Dit is het voorlopige resultaat. later komt er nog grind op het dak.


Binnenkort weer een update, met oa een verslagje van een sinterklaas surprise die ik heb gemaakt. Benieuwd? Stay tuned..

Greetz, Jeroen.

Herman2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #43 Gepost op: 05 januari 2022, 11:31:27 »
Wow wat mooi en hogeschoolwerk!
Kwam hier toevallig terecht, maar ga dit verder volgen. Dank voor moeite om dit te delen!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #44 Gepost op: 05 januari 2022, 11:39:26 »
Blijkbaar updates gemist.

Weer ff reactiveren. (y)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#