Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).  (gelezen 9304 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2021, 10:18:10 »
Hoe klein je kan snijden (plotten) hangt een beetje af van de vorm van het te snijden onderwerp. En reling van een trap kan tot ongeveer 0,5mm dik, maar als je iets met bochtjes wil maken dan is 1,2 of 1,4 mm toch wel de limiet.
Ik heb het uiteraard niet over het plotten van de dingen die ik nu 3d print, maar over de grotere styreen constructies. De minimale breedte van bijv. een spijl is dan 1mm breed.
Zie plaatje, het is getekend als 1,2mm om te compenseren voor de breedte van de laser. Dit zou dan met een snijplotter misschien iets dikker moeten, maar dat is niet zo'n ramp.

Beetje brutale vraag, maar zou je voor mij een testje kunnen snijden in 0.5mm styreen, als ik je een bestand opstuur? Bijv. Een stukje boog uit onderstaand plaatje?



Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2021, 10:58:30 »
Hallo, dank voor de antwoorden.

Jowi, ja hoor, dat is een leuke test. Stuur maar een pb en dan geef ik je mijn email adres voor het bestand. Echter, ik gebruik de basis versie van Silhouette Studio en die kan geen (of heel lastig) SVG bestanden importeren, kan jij het ook in DXF aanleveren? 

Thanks, Jeroen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2021, 11:56:56 »
Ik exporteer altijd naar DXF voor snijlab, dus dat komt helemaal goed (y) ook op de website van De Hef staan alle snijlab bestanden in DXF.
Wat is de maximale grootte wat je kunt snijden? Ik hoef niet perse meteen de hele zijkant uit het plaatje hoor, maar dan kan het bijv. even halveren ofzo.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2021, 13:55:07 »
Ik heb even een willekeurige DXF van jouw site gehaald en die kan ik prima binnenhalen, werkt prima. Kan je even aangeven waar ik dat stukje boog kan vinden op jpuw site? Dan plot ik een deel (wss morgen).

Maar de plotter kan in de breedte maximaal ongeveer 30cm aan, lengte is eigenlijk onbeperkt, maar de meeste Styreen/ABS platen zijn 25 bij 30 cm.

Greetz, Jeroen.


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2021, 14:07:30 »
Mooi :)

Deze bijvoorbeeld: https://dehef.20ten.nl/wp-content/uploads/2021/02/boog_snijlab_fixed.zip
en dan in de zip de hefboog_snijlab_0.5mm_styreen.dxf

Snijlijnen in de dxf zijn blauw, en de graveerlijnen rood (plaatje van snijlab import):


en probeer dan een gedeelte als dit rood omlijnde (mag ook wat kleiner hoor):



Laat maar even in een pm weten wat je als vergoeding wilt en als het lukt, waar ik de verzendkosten heen moet sturen :)
Geef ik je ook even mijn gegevens.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2021, 14:34:11 door jowi »

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2021, 14:42:41 »
Hoi, komt goed.

Wel nog een even vraagje om te checken of de verhoudingen kloppen met importeren un Silhouette Studio, het totaal plaatje is 168,29 bij 152,25 mm?


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2021, 15:21:23 »
Nee, het totale plaatje, dus die hefboog_snijlab_0.5mm_styreen.dxf is 500 x 552,67mm ;D
Dus een factor 3,284 groter...

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2021, 16:11:57 »
Hahaha, blijkbaar is rezise wel nodig dus.  Ok, dan zal ik inderdaad maar een stukje kunnen plotten. Maar zo klein is het te plotten materiaal dus niet dus met de details komt het wel goed. Ik zie ook geen verschil tussen graveren en snijden na importeren, maar dat pas ik wel even aan. om het verschalen te checken, kan je aangeven hoe breed sommige lijnen zijn?



jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2021, 16:28:38 »
Wat bedoel je? In een dxf hebben (snij)lijnen toch geen breedte?
De DXF heeft 2 layers, blauw is snijden, rood is graveren.

Het enige is dat ik de te snijden objecten 0.1mm groter en breder heb getekend om te compenseren voor de laser van snijlab.
Ik neem aan dat de mesjes breder snijden dan 0.1mm, maar daar gaat het nu even niet om.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2021, 16:38:26 »
Sorry, ik was niet duidelijk. Ik bedoel de breedte van de splijlen andere uit te snijden onderdelen bijvoorbeeld, je had het eerder over 1,2 mm voor de spijlen?




jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #25 Gepost op: 22 juli 2021, 17:00:01 »
Ah ok dat bedoel je.

In dit plaatje: https://images.beneluxspoor.net/bnls/snijlab-60f929ae63dce.png
zijn de smalste spijlen inderdaad 1,2mm. Dus eigenlijk resulteerd dat in een spijl van 1mm, aangezien de snijlab laser aan beide kanten 0.1mm weghaalt...  ik heb al mijn tekeningen dus aangepast voor een laserbreedte van 0.2mm (0,1mm radius).

Ik weet niet hoe je met de cameo compenseerd voor de breedte van het mes?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #26 Gepost op: 30 juli 2021, 08:30:32 »
Hallo,

Jowi ik ben begonnen met het aanpassen van de DXF en kwam erachter dat ik niet alle lijnen kan aanpassen naar alleen insnijden. Heel raar. Ik denk dat het een tekortkoming is van Silhouette Studio. Zie voorbeeld hieronder. Ik was van plan dit deel te plotten als test, maar van dit deel kan ik alleen de rood gemarkeerde delen aanpassen, de andere (vergelijkbare) delen krijg dus ik niet voor elkaar.  :-\ Nu kan ik wel de boel gaan overtekenen maar dat kost me te veel tijd en deze vormen zijn lastig te maken in Silhouette Studio.  Leer moment voor mij is om toch maar te gaan verdiepen in een ander tekenprogramma. (suggesties voor zijn welkom!)



Ook ben ik erachter gekomen dat de plotter nog een beperking heeft, namelijk de maximale grootte wat je kan plotten.  Als je vinyl wil plotten is inderdaad de lengte onbeperkt, maar voor andere materialen bepaalt de plakmat (de mat waar je het material op plakt voor het plotten) de grootte. Dus je kan alleen objecten plotten tot maximaal 304 bij 304 mm. 

Zal ik anders een plot maken voor het onderste gedeelte van de afbeelding, dus met de insnede? Laat maar even weten.

Thanks, Jeroen.

PS: Ik stel voor het resultaat verder te bespreken in jouw draadje, lijkt me een betere plek. (dus niet via PM, want ik ben een voorstander van het delen van dit soort dingen en wellicht hebben anderen hier ook iets aan).


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2021, 12:48:34 »
Ja, het "de hef topic" is prima om verder te gaan.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2021, 13:13:23 »
Super. Voor de volgers, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94633.msg3222240893#msg3222240893

Ik zie dat het een week geleden is sinds de laatste update, dus hier weer een nieuwe (korte) update.

Zoals eerder genoemd is het ontwerp van de Minitrix rolbrug een beetje gedateerd, dit model stamt immers uit de jaren 80. Nu heb ik deze rolbrug zo'n 9 jaar mijn bezit en ooit overgenomen van iemand marktplaats (en heeft de afgelopen 7 jaar dus in doos gezeten). De vorige eigenaar was denk ik een zware Shag roker want dat ding ruikt erg naar tabak   :o   Ik wil de boel dus een beetje gaan pimpen.  Mijn eerste stap is om het een ander kleurtje te geven.  Eerst maar de losse onderdelen verwijderen en dan schoonmaken met wat wasbenzine:


Dan alle rails en contactpunten afplakken, een nauwkeurig en tijdrovend klusje was dat.


En dan gaan we spuiten! Tja.. helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt.. Maar ik gebruik een spuitbus met grijze grondverf van Vallejo, 2 laagjes geeft een mooie dekkende laag.  En na het spuiten gelijk maar de rails een roestkleur geven, dus weer afplakken en verven:


Dit is dan het huidige resultaat, de basis is dus grijs. Maar niet alles zal grijs blijven. Wat, dat is een verassing, ook voor mijzelf!  :lol:  De rolbrug zelf moet ook ik nog spuiten, ik ben nog aan het nadenken wat ik verder ga aanpassen hieraan (ideeën zijn welkom). In ieder geval iets van een gebouwtje en andere hekjes (allebei al ervan afgehaald).

Nou dat was het weer, de volgende update is wat interessanter, dan ga ik de loods ontwerpen en plotten.

Greetz, Jerome.

Niels81

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2021, 12:00:17 »
Flinke lappen tekst maar zeer interessant en schitterend om te zien wat je maakt (y) (y) (y)

Ik volg,

Groet, Niels
Industriepark NL in spoor N