Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).  (gelezen 9309 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Hallo,

Ik heb al een lange tijd hier niets meer gepost om diverse redenen. Maar ik hier lees wat (verhitte) draadjes hier dat er behoefte is aan bouwverslagen, dus bij deze. En eerlijk is eerlijk, ik lees ook graag hier met name de bouwverslagen (alleen jammer dat het name H0 banen zijn :P ;D). Ik heb al bij het buurforum voor N-Spoorders wat bijdragen gemaakt over de bouw van mijn modules, ik zal deze ook hier neer zetten voor het hele verhaal. 

Dus hier gaat ie, we beginnen bij het begin:

Tijdens de bouw van mijn laatste baan Denfeld IV ben ik begonnen met 2 modules die ik op termijn kan koppelen aan de modulebaan de Delftse Modelbaan Vereniging. Ik ben daar in Feb 2017 mee begonnen en daar begin ik in dit dus draadje dus mee. Mijn bouwsnelheid is niet heel snel, maar er is toch wel e.e.a gebeurt inmiddels. De bedoeling is de bouw van 2 modules waar ik thuis- en op de club mee kan rijden. Daar komt de uitdaging: Thuis rij ik DCC en op de club Dinamo. En.. Thuis rij ik met name met Duits materiaal, onze clubbaan is Nederlands!

Dus het moet een hybride baan worden waar de doorlopende sporen om te schakelen zijn tussen Dinamo en DCC. Verder ben ik nog steeds verslaafd aan treinen volautomatisch te laten koppelen en ontkoppelen, dus dat moet ook kunnen. En uiteindelijk wil ik ook de Minitrix Draai-rol brug er op kwijt, digitaliseren en vol automatisch kunnen aansturen.

Waarom nu een nieuw draadje? ik heb wat verzoeken gehad op het buurforum, ik vind ook leuk om een "Blog" voor mijzelf te hebben en ik heb een "oplossing" gevonden om plaatjes te delen. Ik was een beetje zat om Bucket/Flicker/Postorg enz. te gebruiken omdat ze zomaar de voorwaarden kunnen aanpassen

Maar laten we bij het begin beginnen: het ontwerp (inmiddels is hier wel wat aan aangepast).

2 modules van 1 meter bij 50cm:

Om de modules te koppelen aan onze modulebaan moet deze uiteraard wel worden gebouwd volgens de clubstandaard. Dus bijvoorbeeld het doorlopende spoor moet exact op de goede plek zitten om aan te kunnen sluiten. Daar moet wel rekening mee worden gehouden met het ontwerp. ik hou ervan het ontwerk speels te houden, dus geen sporen en dergelijke parallel aan de hoofdbaan. ik heb wel een 3e spoor toegevoegd om evt te kunnnen koppelen aan andere modules met een 3e spoor, en om thuis te gebruiken voor extra verplaatsingen op de baan. Goed, veel te veel tekst... foto´s!

Het begint dus in februari 2017 met hout halen, ik gebruik Populieren multiplex en heb deze al op maat laten zagen:

Dan modules in elkaar zetten en rails leggen:



Waar uiteindelijk dit het resultaat was:


Ok, dit was het nu voor even, zeer binnenkort weer een update.

Greetz, Jerome.


« Laatst bewerkt op: 12 juli 2021, 11:17:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2021, 11:36:43 »
Hallo,

We gaan verder met het verslagje met wat foto's en een beetje uitleg.

Net als bij mijn vorige projectjes wil ik weer iets van een overslag maken van vloeibare spulletjes en automatisch af/aan koppelen van materieel. Dus bij Shapeways een leuke overslag laten 3d-printen. zoiets zou het er uit moeten gaan zien:


Het mindere leuke werk.. draadjes...


Zoals eerder genoemd wil ik thuis ook met deze modules thuis kunnen gebruiken (DCC) en kunnen koppelen aan de modulebaan, ben ik een beetje aan het passen en meten met oude stukken klim spiraal wat ik zou kunnen doen.


Maar voorlopig zal dat niet gaan gebeuren, eerst maar verder met de modules zelf en... een grote aanpassing. Ik heb al jaren een Minitrix Draai-rolbrug liggen die ik graag zou willen gebruiken, onder voorwaarde dat ik deze digitaal kan aansturen. Na wat zoeken op diverse sites heb ik een instructie gevonden om deze te digitaliseren, dus na wat wikken en wegen besloten om mijn modules aan te passen. Helaas zijn de standaard module maten niet zo erg diep (50cm) waardoor de rolbrug alleen maar strak en parallel langs het hoofdspoor kan worden gelegd. Dat vind ik niet zo mooi. Dit zit er wat beter uit.

Dus de modules moeten 10cm dieper worden gemaakt zodat de rolbrug wat meer speels op de module ligt.

Dus hop, de zaag er in en de modules uitbreiden en de rolbrug erin:


Nog een stukje opvullen (was nodig voor plaatsen ontkoppel systeem) en voila:


Zo dit was het weer even, later meer.

Greetz, Jeroen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2021, 11:56:14 »
Leuk!!  (y)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2021, 16:25:28 »
En weer verder, deze keer het digitaliseren van de Minitrix Draai-rol brug (Minitrix Drehschiebebühne 56651300).

Na wat onderzoek op het internet had ik een interessant draadje gevonden op 1zu60 (je moet inloggen om de plaatjes te kunnen zien). Ik heb dit grotendeels overgenomen, met wat aanpassingen hier en daar. Door de aanpassing kan je het bijgevoegde kastje niet meer gebruiken, maar dat maakt mij niet uit. Afijn, ik heb blijkbaar niet veel foto´s gemaakt tijdens de ombouw van de draaischijf en sporen, maar wel van de rolbrug zelf.

De motoren zijn aan vervanging toe (erg luidruchtig), maar voorlopig blijf ik ze nog maar even gebruiken. Ik heb inmiddels van H@ns bestelde reservemotoren ontvangen van de nieuwe Minitrix Rolbrug, maar helaas past de motorhouder niet en moet ik deze aanpassen. Ik denk echter dat ik voor een motor van SB Modellbau ga. Duur.. maar wel goed. Die reserve motoren zijn gewone loc motoren en ik heb nog wat Minitrix locs liggen waar de motor van kapot is, dus die kan ik mooi gebruiken.

Ok, we gaan eerst de motor van de rolbrug uitbouwen.


Motor er uit:


Omdraaien en gewichtjes eruit en ruimte zoeken voor de decoder (ik gebruik een Kuhn). De decoder zie je boven in de foto. Het grote voordeel om een Loc decoder in plaats van een Functiedecoder te gebruiken is dat de Rolbrug en draaischijf als een loc wordt gezien waardoor je vertraagd kan optrekken en afremmen.

Hier moeten alle draadjes wegwerken weg worden gewerkt:


Na alles te hebben ingebouwd uiteraard de boel getest. Ik heb een kort filmpje gemaakt:
<a href="https://www.youtube.com/v/Sp2BPm0knBQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Sp2BPm0knBQ</a>

Greetz, Jeroen.






Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2021, 22:52:10 »
Grappig
Je moet dan wel heel goed uitmikken om te zorgen dat de brug gelijk met de aansluitsporen ligt.
Is dan de afremvertraging niet superirritant?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2021, 07:58:02 »
Hoi Dave,

Het filmpje was alleen maar een test om te kijken of de decoder goed werkt. Ik ga de rolbrug aansturen met Koploper, die gaat zorgen dat de rolbrug nagenoeg exact stopt op de goede plek. En door een locdecoder te gebruiken ipv een functiedecoder kan ik de rolbrug sneller laten rollen zonder dat deze doorschiet op de stop plek, omdat KL gaat zorgen dat de rolbrug afremt voordat hij bij de stopmelder aankomt (net zoals bij normale locs). In een volgende post zal ik uitleggen hoe ik de rolbrug aanstuur via Koploper.

Thanks, Jeroen

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2021, 08:41:14 »
En weer door, deze keer wat updates over bedrading, dus wellicht wat saai.

Nu dat de brug digitaal is gemaakt, is het tijd om de boel in te bouwen en te bedraden, dus module op zijn kant (groot voordeel van modulair bouwen) en solderen maar!

Zoals eerder genoemd rij ik DCC met Ecos en Loconet. Voor de bezetmelders gebruik ik met name producten van Wim Ros (RoSoft), goed en robuust spul, maar voor aansturen van lichten, servo´s en andere scenery heb ik besloten om Arduino´s te gebruiken.

Ik zag hier op BNLS een draadje over Arduino´s via DCC aansturen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88434.0) en dat leek me wel wat. Een aantal personen hebben een toegankelijke manier bedacht om Arduino´s te programmeren zonder dat je zelf echt hoeft te programmeren in Arduino: ArCoMoRa (Arduino Controlled Model Railway). Daarop is weer door iemand DCC Next bedacht een simple print dat een Arduino en de Arcomora DCC.  Hiermee kan je alles aansturen wat je wilt.  Meer weten? Zie https://www.arcomora.com/

Ik heb dus 4 printjes besteld (je moet ze zelf solderen, maar is heel eenvoudig met de instructie), na een paar weken de spulletjes ontvangen dus maar een avondje aan de slag gegaan. Spullen klaar leggen:


Na wat solderen de boel aangesloten en..testen maar!


Tijdens testen bleek dat wat solderingen niet goed waren want 2 printjes werkten niet goed. Alles nog een keer nagelopen en met behulp van wat instructievideo´s de boel aan de praat gekregen:

<a href="https://www.youtube.com/v/pR4oyuJabKA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/pR4oyuJabKA</a>

Dat werkt ook weer, maar ik ga nu eerst verder met het programmeren de Draai-rol brug in Koploper.  Daar gaat het volgende verslagje over.

Greetz, Jeroen

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels)
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2021, 08:21:10 »
Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen tijd dit stukje geschreven over het aansturen van de rolbrug. Dit is best lastig en er is wat kennis van Koploper voor nodig. Ik maak deze berichtjes om te delen, maar ook voor mijzelf als "naslag werk". En dit gaat een lang verhaal worden. Dus voor wie dit leest: neem een koffie, biertje, of cola ofzo en ga er even voor zitten ;).

Maar waarom Koploper? Omdat ik bekend ben met Koploper en minder met andere software (en deze niet meer heb). Maar ook met Koploper moet je wat "of the box" denken om dit aan de praat te krijgen en dan zal het nog niet helemaal naar je zin werken. Ik weet dat Traincontroller en Windigipet ook een Draai-rol bruggen deels kan aansturen, net als KL maar met beperkingen.

Anyway, eerst naar het begin, zie onder het huidige plan:

De grijze sporen zijn de doorgaande sporen. het paarse spoor is een derde "uitwijkspoor" die ik kan gebruiken voor Lokaal verkeer en rangeren. De groene sporen zijn de "industriesporen". De linker module zal een chemische losplaats krijgen en een andere industrie aansluiting waar ik nog over aan het nadenken ben.  Op dit moment ligt de focus op de rechter module met de rolbrug, hier in meer detail:


De bedoeling is dat locs de 2 onderste sporen kunnen gebruiken voor het in en uitrijden van de rolbrug. Aan de rechterkant van de rolbrug komt een loods met 5 binnen sporen en een overhangend deel. Links komen iets langere sporen waar 2 (kortere) locs per spoor kunnen worden opgesteld.  Om de sporen aan te kunnen sluiten, moet deze wel op de goede hoogte liggen. Dus wat styreen op maat gesneden en neergelegd:

Tijdens neerleggen heb ik ook de benodigde draadjes aan de rails gesoldeerd en blokscheidingen aangebracht. Uiteindelijk zag het er zo uit:

De aanrijsporen liggen op een dun stuk Balsa waarvan 1 kant is geschuurd om het hoogteverschil te overbruggen.

Zo, wat een verhaal al... ben u er nog?   :P

Nadat de boel was aangesloten, begon het inregelen in Koploper en het testen. Dit heeft maanden geduurd voordat het eindelijk goed werkte. En het is nog lang niet klaar, maar de basis werkt. 

Aansturen draai-rolbrug:
Ik krijg op een ander forum de vraag waarom ik een loc decoder gebruik en hoe stuur ik hem naar de juiste positie.  Ik gebruik een loc decoder om dat de rolbrug dan langzaam kan afremmen als ie bij zijn stop plek komt. Dus net als bij normale locs leert KL remmen bij de Afrem melder en stopt (bijna) exact bij de stop melder. 

Koploper heeft een draaischijf functie die ik ook had kunnen gebruiken om de Rolbrug en draaischijf aan te sturen (apart als 2 draaischijven), echter die functie in KL werkt alleen als de draaischijf is aangestuurd door een functiedecoder.  Dat zou betekenen dat de rolbrug maar heel langzaam kan bewegen om te voorkomen dat ie niet doorschiet bij de stop plaats. Maar hoe stuur ik de rolbrug naar de gewenste plek? Dat heb ik gedaan door een aparte "spoorbaan" te maken waar 1 trein rijdt, namelijk de rolbrug.
Zie onder, blok 1 tot en met 7 is de rolbrug:


Om de rolbrug naar de juiste positie te sturen: daar heb ik veel manieren geprobeerd, oa. met vaste routes en variabele routes. Allebei hebben voor-en -nadelen. Ik zal niet te veel in detail treden (behalve als iemand er meer over wil weten) maar met vaste routes is het een stuk lastiger, met name omdat je de rolbrug na elke activiteit weer naar een "Startpositite" moet brengen. Verder heeft de maker van Koploper (wijlen Paul Haagsma) altijd gezegd: gebruik zo veel mogelijk variabele routes en geen vaste routes; Een trein mag overal komen, vertel alleen waar hij NIET mag komen. In mijn ogen nog steeds het grote verschil tussen KL en andere besturings software. Maar ik dwaal af.

Dus de rolbrug wordt aangestuurd met variabele routes. Ik heb 7 variable routes aangemaakt, voor elke blok èèn route en aangeven dat de brug alleen in die blok mag stoppen bij die route. Dus variabele route voor blok 2 heb ik een stopverbod gemaakt (en uitgesloten) voor blok 1,3 tot en met 7.  Een route wordt opgestart met een logische actie.


De volgende stap is om te vertellen waar de Rolbrug heen moet.  Dus bijvoorbeeld als een loc aan komt in blok 44 dan moet de rolbrug naar blok 1 om de loc op te halen. Maar als bijvoorbeeld de rolbrug al bezet is, dan moet de rolbrug eerst zijn huidige taak afmaken. Om dit voor elkaar te krijgen gebruik ik een vaste route in combinatie met (veel) logische acties en speciale acties. De vaste route kan namelijk een blok wel (of niet) inrijden op bases van een logische actie (of combinatie).


Om ervoor te zorgen dat koploper willekeurig bepaald waar een loc heen gaat maak ik gebruik van "virtuele blokken" dit zijn dus geen echte blokken met melders, maar blokken die een trein een bepaald gedrag kan laten doen.  Voorbeeld zijn blokken 35 t/m 41. Een trein komt dus aan in blok 8, koploper bepaald dat de trein naar het vrije blok 16 mag (2e rechter spoor van de rolbrug), de trein rijdt virtueel naar blok 36 (dat is gekoppeld aan 16).  Het meest lastige was om ervoor te zorgen dat er geen "conflicten" ontstonden tussen de verschillende opdrachten voor de rolbrug. Welke loc eerst ophalen, wat als er al een loc op de brug staat maar blok 44 en 45 zijn bezet? enz. enz.   Door heel veel logische acties te maken icm speciale acties en voorrangsregelingen wordt bepaald wat de rolbrug doet. Dit was een flinke puzzel om op te lossen een deel van de logische acties zie je rechts in het plaatje:

Ik zal niet in detail treden want het is al een lang verhaal maar heb wel wat concessies moeten doen, maar in de regel is het gelukt. Overigens heb ik nog niet de draaischijf toegevoegd maar ik weet wel hoe ik dat kan doen. ik ga de draaischijf inzetten voor maar een paar sporen omdat er anders veel extra logische acties bijkomen.

Ik had wel af en toe last van treinen die rolbrug al op wilden rijden als deze (nog) niet gearriveerd was, of de rolbrug weer wilde vertrekken terwijl een loc nog de rolbrug op (of af) aan het rijden was. Dit heb ik opgelost met 2 infrarood bezetmelders (RoSoft) icm wat verboden/logische acties voor de rolbrug.

Pff.. zo, het is er uit.    :P  Ik lees wel als er vragen zijn.

Hier een heel kort filmpje van het resultaat.
<a href="https://www.youtube.com/v/Xd7tJi-wFvA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Xd7tJi-wFvA</a>

Ik zal later wel een langer filmpje maken, dat gaat nu even niet vanwege andere projecten waar ik mee bezig ben op de module.

Het volgende bericht gaat over een ander projectje: Plotten.

Laterrrr. Jerome.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #8 Gepost op: 19 juli 2021, 09:42:38 »
Ik was al een tijdje aan het orenteren voor iets om zelf gebouwen en allerhande accessoires zelf te bouwen. Ik heb in het verleden wel zelf wat dingetjes met de hand gemaakt van styreen en Balsahout, maar ik ben niet helemaal "Snijvast" zeg maar.  Ik kan gewoon dingen niet netjes afsnijden als het exact op de mm moet kloppen.   ::)  Bij mij gaat altijd wel iets scheef zodat ik een gebouwtje wel 3 of 4 keer opnieuw moet maken voordat het enigszins een beetje toonbaar is.  Ik heb overwogen een 3D printer aan te schaffen, maar uiteindelijk toch gekozen voor plotter, zeker nadat een clublid (Paul) een demo gaf hoe eenvoudig het is om een huisje te ontwerpen en te plotten. Nu hebben we ook een plotter op de club staan, maar ik wilde graag ook een plotter thuis hebben (zeker omdat de club gesloten was vanwege.. nou dat weet iedereen well).  Er zijn diverse plotters op de markt van diverse fabrikanten (Silhouette,Brother,Cricut) dus ben ik gaan onderzoeken welke is zou willen. Uiteindelijk is het de  Silhouette Cameo 4 geworden:

En ik kan alvast zeggen, ik heb er geen spijt van. Uiteraard moet je dat ding leren gebruiken, maar na het bekijken van wat Youtube filmpjes had ik het aardig snel onder de knie.  Bij de plotter zitten ook wat folies zodat je wat dingen kan testen, onder andere een beschuit met muisjes folie. Aangezien ik al meer dan genoeg kinderen heb  ;D , heb ik deze gebruikt voor mijn eerste test plot:

een tekst voor op mijn airbrush doosje.
Het eerste echte werk voor de plotter is stroken styreen plotten voor het opvullen van de rails naast de rolbrug. Het idee is om een soort Straatspoor te maken die op gelijk niveau is als de rolbrug. Het moet uiteindelijk èèn geheel worden. Het was best lastig om de rails op te vullen. uiteindelijk heb ik meerdere lagen styreen moeten gebruiken van diverse diktes (1, 0.5 en 0.3 mm) voordat alles op de goede hoogte was. Maar wat heel fijn is dat de plotter in ieder geval kaarsrecht de boel kan plotten. Hier wat geplotte stukjes voordat ik het vast ga lijmen.

Voor het lijmen gebruik ik gewoon Fotolijm van de Hema. Als er een probleem is en ik moet bij de rails dan kan ik het styreen relatief eenvoudig weghalen en opnieuw plakken met wat fotolijm.
Uiteraard voor het lijmen schilder ik eerst de rails. Op onderstaande foto heb ik het rechter deel van de rolbrug ook al reeds grijs gespoten, als basiskleur voor de rolbrug sporen.


Nou dat was het weer even, volgende update laat ik nog wat dingetjes zien die ik inmiddels heb geplot.

Greetz, Jerome

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2021, 08:50:41 »
Weer tijd voor een update. Deze keer weinig tekst.  Hier zijn nog wat andere dingen die ik maak met de plotter. Bijvoorbeeld een onderhoudsplatform en Stootjuk. Het onderhoudsplatform heb ik deels overgenomen van een platform van MU, de Stootjuk van foto´s.

Na wat test plotjes ban het stootjuk (geen foto's van) heb ik in Silhouette Studio het ontwerp klaar gemaakt voor serie productie.


Dan is het plotten geblazen, de (zeer) kleine onderdelen uit de styreen plaat drukken, beetje vijlen en plakken maar. in deze foto zie nog een geschilderde prototype die shots en scheef is. Daarom een Mal gemaakt zodat ik het juk wat strakker kan opbouwen.


Lekker klein.

Klaar voor de eerste laag verf:


Zo ziet het er dan uit (ongeverfd):


Prototype onderhouds platform (foto vergroot, dat "gat in de rails is inmiddels ook dicht). Ik ben niet tevreden met het hekwerk van het trappetje, dus daar moet nog iets aan gebeuren:


Dat was het weer, ik hoop dat jullie het leuk vinden om mijn modespoor avonturen te lezen. In de volgende post ga ik de Draairolbrug en sporen een kleurtje geven.

Greetz, Jeroen.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2021, 09:22:19 »
Ik vind het zeker leuk én leerzaam om jouw berichten te lezen. Mooi om te zien hoe je jouw modelproblemen aanpakt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2021, 10:56:56 »
Mooi gedaan.
En erg handig zo’n plotter, ik ken het probleem van niet recht kunnen snijden  ::)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2021, 11:45:48 »
Ik heb nooit zelf met een cameo of andere snijplotter gewerkt, ik besteed mijn snijwerk uit aan snijlab, die het lasert. Had zo mijn twijfels of een 'hobby snijplotter' wel de nauwkeurigheid en precisie heeft die ik wil (zie: de hef) maar als ik je foto's zo bekijk, dan moet dat prima gaan... wat is het kleinste, dunste detail wat je nog kunt snijden? Want als ik die hekwerken en trapjes zie dan maak ik me zorgen om niks :)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2021, 09:04:42 »
Heren, dank voor de antwoorden. Goed om te weten dat medesmodelpoorders het leuk vinden om mijn berichtjes te lezen.

Jowi, de details die jij laat zien met de Hef (fantastisch overigens!) krijg je niet met een plotter denk ik, maar je kan wel in de buurt komen.

Het is erg leuk (verslavend) om dingen te bedenken en te maken met de plotter. Met een 3d Printer kan je nog veel meer (zie bijvoorbeeld de hijskraan van Volker Rail Obelix op het N-spoor forum) met meer details maar er komt ook meer bij kijken, wat meer technische kennis nodig, werken met chemicaliën en andere zaken. Verder denk ik dat voor het maken van gebouwen/huizen een plotter wat meer geschikt is.

Een plotter is iets toegankelijker om te doen zeg maar. Voor de prijs van een (sound)loc heb je zo´n ding, gratis ontwerp programma, wat styreen en ontwerpen maar! Uiteraard is het minder gedetailleerd en meer gepriegel om iets kleins in elkaar te zetten (bijvoorbeeld een bankje..).

Hoe klein je kan snijden (plotten) hangt een beetje af van de vorm van het te snijden onderwerp. En reling van een trap kan tot ongeveer 0,5mm dik, maar als je iets met bochtjes wil maken dan is 1,2 of 1,4 mm toch wel de limiet. Ook is er een limiet op het insijden (bijvoorbeeld de "traanplaat" van het onderhoudsplatform, zie boven). Bij insnijden gaan de randjes van het styreen een beetje omhoog staan waardoor details verloren gaan. Bij bovenstaande voorbeelden gebruik ik 0.3mm Styreen, in 2 lagen op elkaar geplakt. Ik had ook misschien 0.5mm styreen kunnen gebruiken, maar met 0.3mm styreen lijkt het dat details beter zichtbaar blijven.

Ik wil ook wel eens iets ontwerpen en dan laten snijden door snijlab en dan kijken hoe dat wordt.

Ik denk dat hier ooit ook nog wel een 3d Printer in huis komt, maar de komende jaren hou ik het bij de plotter!  ;)

Greetz, Jeroen.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels).
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2021, 09:21:55 »
Prachtige verslagen, zeer lezenswaard (y)
Groet,

Gerard