Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20

Auteur Topic: Rails oisoleren voor terugmelders  (gelezen 7846 keer)

Stefan Jansen

• Offline Offline
Rails oisoleren voor terugmelders
« Gepost op: 12 March 2008, 11:47:50 »
Beste forumleden,

Wat is de beste manier om mijn rails te isoleren?
Gewoon een isolerende railverbinder gebruiken of is het beter de rails door te slijpen. En zo ja, hoe kan ik dat dan het beste doen?

Wat is dan de beste lengtes van de binnenkomst- en stopmelders. Ik ga minimaal 3 bezetmeldpunten per blok gebruiken.

Ik ga met Fleischmann N Picollo rails werken en de baan aansturen met koploper en de IB.

Ik denk ook dat het het beste is de wisselstraten ook van bezetmelders te voorzien (dat heb ik toch ergens gelezen in de handleiding van koploper). Is 1 bezetmeldpunt per wisselstraat dan genoeg of moet ik er meer voorzien?

Ik ben nu aan het rijden op een testovaaltje om te leren rijden met koploper en de instellingen te leren ook hier heb ik bezetmeldpunten voorzien in de wisselstraten. Hier is 1 bezetmeldpunt genoeg daar deze straten max 2 wissels bevatten.
Hopelijk kan iemand mij hier wat meer uitleg over geven

groetjes,
Stefan
groetjes,
Stefan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Rails oisoleren voor terugmelders
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2008, 12:26:06 »
Gewoon de standaard raillengte van 222mm gebruiken als binnenkomst/stopmelder, en de plasticraillasjes gebruiken. Een wisselstraat is afhankelijk hoe je hem wil laten berijden. Als je twee passeersporen hebt is het niet handing om beide wissels aan dezelfde melder te verbinden, dan is tenminste 1 rijweg ongeldig doordat het spoor bezet is of gereserveerd is.
Verder staat het duidelijk uitgelegd in de handleiding van Koploper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2008, 12:27:08 »
Je kan naar hartelust experimenteren in je testovaaltje wat de lengtes van je stopsecties en aanmeldsecties betreft. Daarvoor is tenslotte een testovaaltje.

Gewoon uitproberen dus.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Stefan Jansen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2008, 12:51:29 »
Bedankt Wim en Sander,

klopt Ik heb het gezien in de handleiding van koploper maar er stond daar niks over de lengte en de manier van isoleren. Daarom mijn vraag. Ik ben een beginneling maar wil alles toch zo goed mogelijk doen zodat ik de minste problemen heb achteraf. Maar hoe meer je begint te zoeken op het net hoe meer mogelijkheden er zijn. Daarom twijfel ik en lanceer ik mijn vragen op dit forum. Hier zitten tenslotte gebruikers die al een pak verder staan dan ik. Het zal nog wel enkele jaren duren voor ik een echte miniatuurbaan heb gerealiseerd het is ook allemaal zo duur. Nog eens bedankt voor jullie snelle reactie   :)

Groetjes
Stefan
groetjes,
Stefan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 12 March 2008, 13:16:14 »
Bedankt Wim en Sander,

klopt Ik heb het gezien in de handleiding van koploper maar er stond daar niks over de lengte en de manier van isoleren. Daarom mijn vraag. Ik ben een beginneling maar wil alles toch zo goed mogelijk doen zodat ik de minste problemen heb achteraf.
Groetjes
Stefan

Om de problemen achteraf te voorkomen, maak je nu dus een test/proefbaan, daar is die nu helemaal voor bedoeld. Dus lekker uittesten proberen dan worden veel je vragen beantwoord.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 March 2008, 13:35:03 »
Beste Stefan,

Het aanbrengen van detectie secties blijft een lastige vraag. Hoe meer je aanbrengt, hoe meer informatie je beschikbaar hebt met betrekking tot de aansturing van de baan, maar hoe meer geld het je kost.

De opmerking om een wisselstraat aan een bezetmelder te koppelen is wat mij betreft geen goed idee. Telkens wanneer een "gebruiker" door de sectie rijdt, wordt de aanwezigheid gedetecteerd en de betreffende sectie "bezet" gemeld. Andere rijwegen kunnen op dat moment niet actief worden.

Je opmerking om drie secties te gebruiken is een goed idee. Ik doe dat ook. De eerste sectie gebruik ik om in een blok de "aanwezigheid" van een trein te melden, in de tweede sectie van het blok begint (indien gewenst) het afremmen en de derde sectie in het blok zet de trein stil.

Ik heb op dit moment de blokken allemaal tussen de wisselstraten gemaakt, maar daarmee is tevens een probleem tevoorschijn gekomen. De wisselstraten worden nog te snel genomen, zeker voor een trein die na de wissels tot stilstand moet gaan komen.

De oplossing was om een extra blok te maken waarin ik de aanwezigheid van een trein zie en om de betreffende trein de opdracht te geven om in het daarop gedefinieerde blok het gedrag te tonen dat ik graag zie.

Ik ga mijn modelbaan volledig afbreken en weer opnieuw opbouwen. In het nieuwe ontwerp heb ik alle fouten die ik in het oude ontwerp had gemaakt, opgelost. In principe ga ik dus ook voor drie melders per blok, wisselstraten worden niet in de detectie meegenomen. Overigens is het zo dat als je een rijweg opzet in Koploper, je eventuele wissels die niet in de directe rijweg zitten, maar wel moeten worden vast gelegd, kunt opnemen. De betreffende wissel kan dan overigens niet door een andere trein worden bereden.

Verder is het van belang om de stopsectie zo goed mogelijk te plannen om te voorkomen dat de treinen het perron of een sein passeren alvorens tot stilstand te komen. Uiteraard kun je van alles en nog wat instellen om de trein tot stilstand te krijgen, maar als de lengte te kort is dan zitten je HO passagiers allemaal voorin tegen de cabine deur aangeperst.

Denk ook na over wat voor type station en wat voor soort treinbedrijf je wil gaan exploiteren. Door voldoende secties op de juiste plaats te hebben, kun je bijvoorbeeld aan hetzelfde perron twee treinen ontvangen, voorop gesteld dat er plaats is voor twee treinen (denk aan twee korte treinstellen Plan V of zo).

Een laatste overweging betreft de plek waar je treinen buiten dienst wilt stallen. Ga je die opnemen in je digitale aansturing?

Ik ga het wel doen om treinen in een treinroute gedurende een bepaalde tijd op het opstel terrein weg te zetten. Dat kan zijn na het afrijden van een bepaalde route, maar het kan ook midden in de route zijn.

De laatste zaken gaan mogelijk wat ver voor je, maar ik wil hiermee aangeven dat ver vooruit kijken je op termijn geld kan besparen. Dus eerst goed plannen en dan pas doen.

Voor wat betreft het isoleren van railsecties. Slijpen is een optie (draag een veiligheidsbril) maar als je het kunt voorkomen en isolerende raillassen kunt gebruiken, dan zou ik dat doen.

Success!

Richard

Stefan Jansen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 March 2008, 13:37:54 »
Bedankt Wim,

Dat lijkt me een gouden raad en dat ga ik ook doen ;)

Vriendelijke groeten,
Stefan
groetjes,
Stefan

Stefan Jansen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 March 2008, 13:49:19 »
Bedankt Richard,

Met jou antwoord ben ik weer een heel eind verder geholpen.
Van dat vooruitkijken dat vind ik een gouden regel en dat ga ik dus ook doen.

Zoals je zelf zegt het gaat misschien wat ver voor mij maar ik begrijp toch goed wat je bedoelt.

Ik vind het knap van je dat je mij zoveel uitleg hebt gegeven en ga daar dan ook rekening mee houden. ;)  :)

Zeer veel groeten
Stefan

Ps als je baan af is mag je altijd wel een paar fotos doorsturen als je wil en als het niet te moeilijk is (dan heb ik weer wat meer ideen)
groetjes,
Stefan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2008, 14:10:47 »
Het is alleen jammer dat Richard spreekt over H0 reizigers terwijl je N-reizigers hebt.
De enigste gouden tip welke wij je kunnen geven is testen, testen, proberen en nog eens proberen.

Mvg
Wim.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2008, 14:28:58 »
Citaat
De wisselstraten worden nog te snel genomen, zeker voor een trein die na de wissels tot stilstand moet gaan komen.

Is een instelling in Koploper, werkte op mijn oude baan prima, schaalsnelheid van 50 km ingesteld.

Het detecteren van wisselstraten is leuk maar geen broodnodig iets.
Tevens is het niet nodig om 3 melders te gebruiken, het principe wat je wilt kan prima met 2 melders en de optie " leren remmen"  volgens mij.
Het bespaart je een hoop melders.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2008, 14:29:57 »
Hoi Stefan,

Niks is leuker dan experimenteren met Koploper.  ;D Ik gebruik het zelf ook en de blokindeling is al een aantal malen aangepast. Het rijdgedrag van de treinen en de verdeling van de secties is namelijk ook voor een heel groot gedeelte eigen smaak.  ;)

Ik gebruik, zoals als Wim ook al schetste, zoveel mogelijk de standaard lengten (200 mm of 300 mm) en maak dan de secties met behulp van isolerende raillasjes. De Fleischmann Profi (goudkleurig kunststof) vind ik het fijnste om te gebruiken.

Mijn ervaring met doorslijpen is, kans op storingen doordat ze dicht kruipen. Dan krijg je net als in het echt sein- en wisselstoringen. Het is maar hoe realistisch je wil gaan  ;)
Dit schijn je trouwens te kunnen voorkomen door een druppeltje lijm in de zaagsnede te laten lopen of er een klein kunststof stripje tussen te lijmen.

Succes met experimenteren!

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Stefan Jansen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2008, 15:15:37 »
Wim,

klopt ik rijd met N maar het pricipe blijft toch hetzelfde denk ik, of heb ik het mis.
Ivm dat testen daar ga ik me zeker aan houden, bedankt

Sander,

klopt 3 bezetmelders is niet nodig, ik zou dat enkel maar toekomstgericht doen dan kan ik mijn sporen in 2 richtingen bereiden en heb ik volledige detectie. Het kan wel zijn dat ik daar van afstap. Wisselstraten detecteren zou ik doen ivm losgekoppelde wagons om aan rijdingen te voorkomen en het voorkomen van wissels die te vroeg schakelen, ook hier kan het zijn dat ik ervan afstap ik zal veel moeten wikken en wegen daarom vind ik het ook zo fijn van jullie allemaal zoveel goede raad te krijgen

Marc,

Experimenteren is indedaad leuk ik heb ook al verschillende keren mijn blockindeling verandert maar ik ben een twijfelaar dan denk ik dit is goed maar dan begin ik na te denken en dan weet ik niet meer goed wat het beste is daarom vraag ik jullie om raad zodat ik achteraf niet voor verrassingen kom te staan.
Ivm dat isoleren daar ga ik heel zeker je raad opvolgen en isolerende railassen van Fleischmann gebruiken ik zou maar doorgeslepen hebben als jullie hadden gezegt dat die isolerende railassen problemen kunnen geven na verloop van tijd. Ik ben van dat doorslijpen eigenlijk een beetje bang. Met die railassen is het tevens ook nog eens mogelijk om steeds dezelfde lengte van stopmelder aan te houden. Ik zal hiervoor dan ook de 9100 rail van222mm (Fleischmann) voor gebruiken als dat goed is natuurlijk. :) ;)

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie goede raad

Groetjes
groetjes,
Stefan

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2008, 17:41:33 »
Stefan,

Het maakt niet uit, N of H0. Voor wat betreft de informatie: graag gedaan. Goed van je om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Voordat mijn nieuwe modelbaan klaar is, zijn we wel weer wat verder. De zolder moet na afbraak van de huidige baan nog worden verbouwd. Dan kan ik pas weer gaan opbouwen.

Groeten,

Richard.

Stefan Jansen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2008, 17:48:38 »
Beste Richard,

Nog eens bedankt.
Informatie inzamelen is echt wel nodig voor een beginner zoals ik.
En ik zou zeggen veel succes met je nieuwe baan ;)

veel treingroeten,
Stefan
groetjes,
Stefan

Sander

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2008, 19:01:25 »
Citaat
klopt 3 bezetmelders is niet nodig, ik zou dat enkel maar toekomstgericht doen dan kan ik mijn sporen in 2 richtingen bereiden en heb ik volledige detectie.

Met 2 melders ook in 2 richtingen bereidbaar hoor.

Je hebt met 2 melders inderdaad geen volledige detectie van je blok wanneer je dit blok in 2 richtingen berijd.
Wanneer je een blok maar in 1 richting berijd dan heb je aan 2 melders genoeg voor volledige detectie.

mvg,
 Sander
« Laatst bewerkt op: 12 March 2008, 21:26:15 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander