Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Bouw Artitec overwegbomen 1950  (gelezen 12528 keer)

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #75 Gepost op: 01 september 2021, 12:12:18 »
Voordat verder gebouwd wordt aan een diorama, moet eerst getest worden of het werkt.
Dus nog geen diorama, maar wel een bewegende boom.

https://youtu.be/yNN_XdqhSxU

« Laatst bewerkt op: 01 september 2021, 12:45:23 door HuubvG. Reden: tekst berwerkt, verduidelijkt »

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #76 Gepost op: 01 september 2021, 13:44:37 »
Hallo Huub,

Hoe heb je die aandrijving gemaakt?

Met een gewicht zoals in de omschrijving staat beschreven?

Groeten Martin

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #77 Gepost op: 01 september 2021, 15:07:10 »
Aan het ene touwtje hangt een gewicht van veel minder dan de aanbevolen 25 gram, dat vind ik veel te zwaar om eraan te hangen, óf mijn digitale en analoge weegschalen zijn beide stuk. Maar daarmee drijf ik hem niet aan.

Het andere touwtje zit voor het experiment tijdelijk vast aan de zelfgemaakte XPS snijtafel, die heel langzaam kan. Daar drijf ik hem nu even tijdelijk mee aan.

Ik denk na over een aandrijving met geleider langs een wiel (dat niet rond is!) dat eerst 180° draait om de boom omlaag te liften, dan stopt. De volgende 180° draait de motor het wiel verder tot 360° en de boom is omhoog. Daarmee zou het klapperen / stuiteren aan het eind van een slag nagebouwd kunnen worden.

Het wiel zo bewerken dat een curve ontstaat waarlangs de bomen als in het echt op en neer gaan. Met mijn meccano (geen lego helaas) ervaring en een kleine beetje electro lijkt dit me beter af te gaan dan met servo's en arduino of digitaal etc, dat gaat mijn pet dan weer te boven.

Voordelen van aansturing van een wiel: een gelijkspanning in één richting geven als de trein komt. Slagboom gaat omlaag. Onderbreken wanneer slagboom omlaag is. Wiel is tot 180° rond. Opnieuw contact wanneer de trein voorbij is, wiel draait voor de 2de helft in dezelfde richting tot 360° en slagboom komt omhoog. Slagboom is omhoog, spanning wordt onderbroken. Geen relais nodig, alleen twee microschakelaars voor het 2× stoppen van het wiel.

Nadelen: veel vertraging nodig, wiel moet half rond gaan in plm. 10 seconden.

Tot zover de theorie. :angel:
« Laatst bewerkt op: 02 september 2021, 09:07:03 door HuubvG. Reden: tekst verduidelijkt »

H0_trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #78 Gepost op: 02 september 2021, 08:27:34 »
Hallo Huub,

Het lijkt me zeer interessant hoe je dat gaat maken.

Voor mezelf zat ik te denken om het met servo’s te gaan doen.
Ik heb namelijk de besturing al klaar in Windigipet inclusief geluid, storingen en overige functionaliteit.

Maar eerst het bouwen van de slagbomen dat is nog een aardige uitdaging zo te zien.

Groeten Martin

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #79 Gepost op: 02 september 2021, 09:24:03 »
Dag Martin,

Het bouwen is een uitdaging, maar wel een die voldoening kan geven, vooral als je alle tijd ervoor neemt.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het jou vergaat, ik hoop t.z.t. iets te zien én te horen van jouw slagbomen.

Succes ook.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1512
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #80 Gepost op: 02 september 2021, 09:35:29 »
Leuk idee om de overweg aan te drijven met een schijf.
Ik heb deze manier van aandrijven wel meer gezien, toen was een ophaalbrug aangedreven met een motor met een schijf welke 1 omwenteling per minuut maakte.
Dat was genoeg om de hele beweging van openen en sluiten in een keer te doen. En zag er ook goed uit.

Op Dordmund stond altijd een stand met dit soort motoren met aangebouwde vertragingskasten, maar ik kan niet meer op de naam komen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #81 Gepost op: 15 september 2021, 17:04:31 »
Schijf natuurlijk. In mijn vorige bericht kwam ik er niet op en sprak van een wiel. Zo'n simpel woord. Wiel moest schijf zijn. Dank voor de subtiele les aan voorgaande sprekers.

Jammer dat ik niet in Dortmund was Arjen, ik had mijn ogen uitgekeken. Ik ben er wel benieuwd naar, maar ben zelf ook aan het experimenteren.


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5906
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #82 Gepost op: 15 september 2021, 18:17:13 »
Dag Huub, mooi bezig. Misschien dat jij of een andere bouwer hier iets mee kan.

Je wilde graag de vlakken op de bomen gespoten hebben, maar de verf liep in de kieren. Hier is een trucje voor wat misschien zou kunnen helpen:

- spuit eerst de bomen in de basiskleur (in dit geval wit)
- plak daarna de gedeeltes af die je in de basiskleur wil laten.
- Zodra er afgeplakt is spuit je nogmaals een laagje basiskleur over de tape. De kleine kiertjes zullen nu als het goed is onzichtbaar afgedicht worden door de basiskleur.
- Spuit daarna de 2e kleur er overheen.

Als het goed gegaan is, heb je nu snaarstrak gespoten vlakken, zonder dat er verf van de steunkleur onder de tape is gekomen.

Het klinkt veel, een laag over een laag, maar het is natuurlijk zo dun dat het geen naam mag hebben.

Wie weet heb jij (of een ander) er iets aan.

Mvg.

Tom

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 15 september 2021, 18:20:46 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #83 Gepost op: 15 september 2021, 19:55:58 »
Ik wel Tom! (y)

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #84 Gepost op: 16 september 2021, 10:03:25 »
Nou, da's wel theorie, die kleine kiertjes zijn niet zo klein. Alsof ze iets te lang in het etsmiddel hebben gelegen. De groeven lopen door tot onder- en bovenzijde van de 'plank' en dat spuit je niet zomaar dicht. Zelfs met solderen en/of plamuren was het lastig.



Misschien was een enkel exemplaar zoals hierboven iets te ver doorgeëtst, maar inmiddels zijn deze strak en kan ik verder met de aandrijving. Daarover t.z.t. meer.

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3716
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #85 Gepost op: 28 september 2022, 16:10:08 »
Ik kwam onlangs een voorbeeld tegen van hoe je slagbomen ook wel kunt aandrijven.