Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Bouw Artitec overwegbomen 1950  (gelezen 12689 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #45 Gepost op: 08 juli 2021, 14:10:40 »
Ook hier is de bouwdoos binnen.
De bijgevoegde handleiding is wel erg summier. Op basis van het filmpje van Artitec wordt toch wel duidelijker wat precies de bedoeling is in iedere stap.
Dit draadje met foto's en beschrijving kan de boel nog verder verduidelijken.

gr. Rob
Rob Moerkerken

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #46 Gepost op: 08 juli 2021, 14:43:09 »
Het deel in dit item over het in de hoek werpen van het model  >>>>

NIET doen !!!

Ronald Visser  ;)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #47 Gepost op: 08 juli 2021, 18:22:10 »
Dat lees ik toch echt niet hier.  ???

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #48 Gepost op: 08 juli 2021, 22:26:43 »
1 weggesprongen bij een poging tot herstel, onvindbaar.

1   ik ben een "zotteke" in de zin van pleziermaker/grappen tappen/onserieus  (y)
2   weggesprongen heb ik dus vertaald naar >> de hoek gesmeten......(vette knipoog  ;) )

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #49 Gepost op: 09 juli 2021, 08:00:10 »
Drie smileys van mij Ronald, 1 voor de grap, 1 voor de uitleg en 1 nu ik hem snap.  ;D ;D ;D

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #50 Gepost op: 09 juli 2021, 11:21:01 »
Misschien een tip.
Mijn ervaring met (gel) secondelijm is dat sommige delen niet mooi of te dik aangezet worden. Ik zou de volgende keer een aantal verbindingen solderen met een lage temperatuur.
En er is best veel geduld nodig want sommige deeltjes zijn wel heel klein en fragiel.

Het eindresultaat geeft wel voldoening, dus houd vol.  (y)
Met vriendelijke groet, Martin

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #51 Gepost op: 09 juli 2021, 12:11:36 »
@Martin, in mijn volgende bericht ga ik in op lijmen/solderen.

Aan het bouwen van de onderdelen heb ik eigenlijk niks meer toe te voegen. Met de tekeningen, de video en evt. nog de aanvullingen hier op de eerste pagina's moet het wel lukken.

Tip: pas eerst alle stukjes die gelijmd moeten worden, vóórdat je ze definitief vastlijmt.

Tip (waaraan ik de voorkeur geef; ieder heeft zijn eigen wijze): beng de lijm aan op het onderwerp waarop je het deeltje wilt vastplakken. Mocht je het onderdeeltje niet direct tegen het juiste plekje drukken, komt er geen lijm op allerlei verkeerde plekjes.

Tip: lijm het hekwerk niet direct vast op de boom. Met de drie beugels blijft het heel mooi op zijn plaats. Dit is handig als je het hekwerk ook wilt verven.

Dan komen we bij het in de verf zetten van het geheel. Geadviseerd wordt om de bomen in de witte grondverf te zetten. Hiervoor wordt een spuitbus gebruikt. Mm, ik heb alleen grijze grondverf, en spuit met een airbrush, met Revell en Humbrol enamel.

Het gaat nu om mijn eerste set.

Toch maar doen wat aanbevolen wordt en een spuitbusje met witte primer bij Action gekocht. Dichtbij en toch niet duur. Maar oei...  :-\

 Eerst een proefstukje gespoten:

Mm, nee, te dik, te grof. Toch maar verder, ik heb geen zin de verf uit de bus te halen en in de airbrush te doen. Of een spuitbusje van een beter merk = betere kwaliteit te kopen.

Proberen de bomen zo dun en strak mogelijk in te spuiten.

Niet de beste foto, de bomen zijn onscherp, maar ze zitten in de primer. Voordeel van acryl is dat het snel droog en hard is, dus snel verder kunnen werken.

Hier overheen kan ik gerust gaan spuiten met wat ik gewend ben: alcyd, enamel, verdund met wasbenzine en terpentine 1/2 om 1/2.

Nu dacht ik (niet sterk maar...) slim te zijn door de bomen af te plakken alvorens de rode vlakke in te spuiten.


Maar na het afhalen...

Blijkt dat er verf door de kieren is gegaan. Niet zo erg, kan later bijgewerkt worden. Erger is dat de V-groeven, die vast bedoeld zijn om de rode en witte vlakken te scheiden, nogal diep en breed zijn, waardoor ze storend in het zicht komen. Of er loopt witte, óf rode verf in, of beide. Niet mooi, dus de hele bups gaat in de thinner...

Na 20 minuten is alle verf eraf geweekt, ook de primer. En kan ik weer opnieuw beginnen. Van voor af aan, maar nu niet met witte primer uit een spuitbus, maar met grijze primer van Humbrol, n2 1. De witte vlakke later met dekkend wit spuiten lukt prima. Nu zijn het mooi dunne laagjes.

Net als in de film wil ik ditmaal gewoon de rode vlakken met een penseel aanbrengen, maar kom weer in de problemen met de V-groeven. Beter was een miniem opstaand randje geweest, maar dat is niet te etsen denk ik.

Dus heb ik besloten alle V-groeven dicht te smeren. Hiervoor gebruik ik de dikke, onverdunde grijze primer uit het potje, dat ik met een penseel over de groeven smeer. Na drogen, afsteken waar het kan met een scheermesje schuin erover, de rest schuren met fijn schuurpapier.

Ook de tweede set overwegbomen ga ik op deze manier behandelen, zodat ik de rood/witte vlakken af kan plakken en strak spuiten. Rechts op de volgende foto een malletje getekend op het A4tje, waar ongeveer afgeplakt moet gaan worden.


Boven het behang dat al in de grijze primer zit. Dun laagje verf, zodat alles kan blijven bewegen.

@Martin, onderop de foto ligt een ex-kwastje waarin ik een gaatje geboord heb en een 0,3 stukje nz-draad in gelijmd heb. Het is iets verend. Hiermee kun je heel precies een druppeltje lijm (vloeibaar) op de plek krijgen. De lijm die is blijven zitten en hard geworden is, kan ik er weer afschrapen voor de volgende lijmbeurt.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #52 Gepost op: 09 juli 2021, 12:26:37 »
Onderop de foto ligt een ex-kwastje waarin ik een gaatje geboord heb en een 0,3 stukje nz-draad in gelijmd heb. Het is iets verend. Hiermee kun je heel precies een druppeltje lijm (vloeibaar) op de plek krijgen. De lijm die is blijven zitten en hard geworden is, kan ik er weer afschrapen voor de volgende lijmbeurt.

Goeie tip, dank je! Een coctailprikker is idd veel te grof.
Met vriendelijke groet, Martin

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #53 Gepost op: 13 juli 2021, 09:50:52 »
Toen Ronald Visser mij voorstelde het mislukte hekwerk aan hem op te sturen, dacht ik: kan dhr. V. dat fiksen, dan kan ik het misschien ook. Uitdaging zeg maar. Dat lukte, maar inmiddels had ik al bij Artitec om vervangende onderdelen verzocht. Deze had ik best willen kopen, maar werden me kosteloos toegestuurd.

Dus het vervangende hekwerk ligt hier, en daarna lukte het me om het stukke hekwerk te monteren. Nu zit ik hiermee in de maag. Als ik niet het hekje in elkaar gezet had, had ik het zakje met vervangende onderdelen terug kunnen sturen. Wel kan ik hier misschien iemand blij mee maken, bij wie ook een hekwerkje mislukt is?



Intussen bouw ik verder aan de twee gekochte sets overwegbomen. De eerste wil ik van een aandrijving gaan voorzien en werkend tonen in dit topic. Maar zover is het nog niet, tegen die tijd meld ik me hier weer.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #54 Gepost op: 13 juli 2021, 10:04:58 »
 ;)
een uitdaging om te maken....
een uitdaging om een extra exemplaar te krijgen......
een uitdaging om het weer weg te krijgen.....

Het leven is één en al uitdaging. (y)

Ronald Visser
( ik ga het pakketje niet opvragen aan je......  :P :P, had je het maar eerder moeten opsturen......)  :angel:

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #55 Gepost op: 13 juli 2021, 10:39:16 »
Jij hebt dat niet nodig.  :angel:

Waar staan die M0 / MO eigenlijk voor? Dat vroeg ik mij weleens af, mooie gelegenheid om dát eens te vragen aan jou.  ;)

« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 12:00:58 door HuubvG. Reden: zie reactie MO hieronder : - ) »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #56 Gepost op: 13 juli 2021, 11:16:52 »
Ik had me als alias   ModelbouwVisser aangemeld.

Werd door de moderatoren toch te veel gezien als reclamemaken voor mijn bedrijf.
Ja daar dan maar MOVisser van gemaakt. :angel:

Ronald Visser
(Ik word nu ook soms als MO aangesproken)   (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #57 Gepost op: 13 juli 2021, 11:32:42 »
Een plaatje van FB(Oud Nijmegen) voor hier of=doen ze in het echt ook niet=.
Overwegbomen met schuine en ook rechte strepen......
Overweg Muntweg Nijmegen (Naar den Bosch). Fietste ik iedere dag over naar Dominicus college.



Carel
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 16:20:31 door Carel Ruysink »
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #58 Gepost op: 13 juli 2021, 12:06:16 »
MO,  (y) ;D

@Carel, mooie bijdrage. Kan inderdaad zo naar 'doen ze in het echt ook' haha.

Ook heb ik ze wel gezien waar de binnenzijde van de bomen ook gedeeltelijk rood geverfd was.

De tweede set wil ik wel in diagonale vlakken rood/wit verven. En misschien het behang / slagwerk ook wel rood/wit. Ook al gezien op de foto's. Of waren dat ronde bomen? Of was het in die tijd een mengelmoesje van alles?
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 16:41:43 door HuubvG. Reden: aangevuld »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Bouw Artitec overwegbomen 1950
« Reactie #59 Gepost op: 17 juli 2021, 17:40:18 »
Vraag (als MOVisser er tenminste geen bezwaar tegen heeft  :) ):

Het geëtste materiaal is best heel glad van oppervlak. Zelfs de primer wil, zelfs na goed ontvet te hebben weleens  loslaten.
Moeilijk om het op te ruwen met schuurpapier.
Ik heb een zandstraler in huis en denk deze te gaan gebruiken om e.e.a. op te ruwen.
Hoe doen anderen dat? U weet, mijn eerste ervaring met etswerk...
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2021, 17:42:10 door HuubvG »