Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig  (gelezen 4585 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8423
https://www.nu.nl/binnenland/6142635/spoornetwerk-niet-goed-voorbereid-op-zwaar-winterweer-miljarden-extra-nodig.html


 >:(  Altijd weer hetzelfde liedje. Oeh, we hebben extra geld nodig, maar afvragen waar dat geld uiteindelijk vandaan komt, neuh.


Ik weet het, dit is cliché, maar daar moeten wij weer krom voor liggen. Laat ze een keer uit een ander vaatje tappen en gewoon zeggen, we lossen het op, geld is minder belangrijk (in my dreams  ::)  )
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2021, 17:11:20 door Jeronimos »
Jeroen

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
*pakt chips en popcorn*

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7386
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
*pakt hooivorken, fakkels en het bordje "speciale prijs, 50% korting"*

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8423
Offtopic: Eelco verwacht dat dit topic hem veel geld kost. Hij laat het (alcoholische) drinken achterwege.  ;D 
Jeroen

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865

Ik weet het, dit is cliché, maar daar moeten wij weer krom voor liggen. Laat ze een keer uit een ander vaatje tappen en gewoon zeggen, we lossen het op, geld is minder belangrijk (in my dreams  ::)  )
Dat argument ga ik straks eens gebruiken in de supermarkt bij het boodschappen doen  ;D

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Ik wil ook voor een miljoen in het regeerakkoord terecht komen  ;D.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Op Social media waren "leuke" filmpjes te zien van baanwerkers die keihard bezig waren een wissel sneeuw vrij te maken, naar een volgend wissel gingen, en bij terugkomst wissel 1 weer ingesneeuwd was.  ;D Rondom Lelystad Centrum waren alleen de wissels onder de kap zichtbaar, buiten de kap was het 1 witte deken van sneeuw, geen rails te bekennen.

Het is een utopie om te denken (te verwachten of te eisen) dat het hier in Nederland met heel veel geld, allemaal ineens beter gaat.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Je geeft zelf de oplossing al. Alles overkappen  ;D ;D
Gr.
Eric

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Ik snap er niets van,
Hoor nooit dat in japan de treinen vertraging hebben, niet kunnen rijden.
Hoor nooit over code rood, geel in Frankrijk - dan weer wel over rood, oranje, geel, groen.... in Hongarije, maar dat heeft niets met treinen te maken.
Hoor nooit over vierkante wielen in Italie - weer wel dat we ons geld terug willen hebben. Misschien ligt daar de oplossing.

Frappant dat altijd (semi)overheidsinstellingen altijd geld te kort komen, salaris erbij moeten hebben.

Denk dat de meeste treinbanen op zolder ook wel een miljoentje erbij willen.

 ;D :D

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Volg jij het nieuws in Japan, Frankrijk en Italie op de voet, Ad?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2021, 16:29:11 »
maar daar moeten wij weer krom voor liggen

Of ik Jacobse en Van Es hoor.... "Aan onze taas komp ook end!"

"Wanneer de polarisatie der standpunten in het gangbare denken en het vaak al te weinig door enige kennis van zaken gehinderde impulsieve doen, zich blijven ontwikkelen in het, mede door de media veroorzaakte tempo, zal het karakter van een volgende generatie Nederlanders als meest in het oog springende wezenskenmerk een permanente staat van agressieve ontevredenheid met al het denkbare vertonen"

Aldus Van Kooten en De Bie op de vierde langspeelplaat van het Simplisties Verbond (Op hun pik getrapt), uit 1980. Veertig jaar later is dat, hoewel in opzet satirisch bedoeld, behoorlijk realiteit geworden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2021, 16:31:03 »
Ik snap er niets van,
Hoor nooit dat in japan de treinen vertraging hebben, niet kunnen rijden.
Hoor nooit over code rood, geel in Frankrijk - dan weer wel over rood, oranje, geel, groen.... in Hongarije, maar dat heeft niets met treinen te maken.

Dan heb je toch een verkeerd beeld van Japan: daar zijn namelijk wel degelijk problemen bij winterweer: de Shinkansen treinen krijgen dan te maken met snelheidsrestricties om het aanvriezen van sneeuw tegen te gaan (langs de baan staan sproeiers die warm water tegen de trein sproeien, bij te hoge snelheid heeft dat praktisch geen zin meer, dus gaat de snelheid (fors!) omlaag).

Daarnaast zitten dan onder het perron op de stations waar die dingen een tijdje stilstaan, sneeuwruimploegen te wachten. Tijdens stilstand (die langer duurt dan in de gewone dienst) komen die mannetjes onder het perron vandaan en gaan handmatig de aangevroren zooi onder de trein te lijf.

Er zijn in het verleden ook (voor Japanse begrippen) extreme verstoringen geweest door omvallende bomen onder de sneeuwlast.

De video waar je die sneeuwruimploegen ziet kan ik nu niet meer vinden (grote kans dat de video een titel in het Japans had, daar kan ik niet op zoeken ;) ) maar de sproeiers zie je hier wel:
https://www.youtube.com/watch?v=Sni49EJAyso

Als je nog nooit over de waarschuwingscodes gehoord hebt in Frankrijk, moet je misschien toch eens wat vaker op meteoalarm.eu of meteofrance kijken: Frankrijk is, als ik het me goed herinner, juist als een van de allereerste landen in de EU gestart met dat systeem, volgens mij was alleen Duitsland ze voor. Nederland is juist als een van de laatste landen tot het huidige systeem overgegaan. Het is alleen een beetje jammer dat nooit duidelijk uitgelegd is waar die codes voor dienen en dat 'code geel' geen reden voor paniek is, terwijl praktisch elk denkbaar medium dat wel zo brengt.

Vóór het huidige systeem in werking trad had je in het weerbericht van het KNMI geen tussenweg tussen alleen een weerbericht met 'Grote kans op zware onweersbuien' en een (net opgesteld) bericht naar aanleiding van waarnemingen of al ontstane buien waarbij grote kans op levensgevaar/ernstige verstoring van de leefomgeving bestaat en dus een weeralarm voor uit zou gaan: juist om dat gat op te vullen is men in Nederland, in navolging van praktisch heel Europa, ook overgegaan op kleurcodes. Bij geel voor onweersbuien is het gewoon het vroegere weerbericht met 'Kans op onweer', oranje is dan 'Kans op zware onweersbuien' en rood (weeralarm) is dan iets als 'Zeer grote kans op zeer zware onweersbuien'.

En wat betreft de winter en trein-uitval: wij doen alsof dat een Nederlands probleem is. Maar toen in Oekraïne voor het EK voetbal van 2012 de Intercity Plus treinen van Hyundai in dienst kwamen, bleek de eerste winter dat die dingen daar niet tegen konden: Hyundai had geen klimaat-test gedaan (of beter: misschien had de opdrachtgever, Ukrzaliznytsia (Oekraïense Spoorwegen) dat niet geëist, maar dat lijkt me zeer sterk).
Stuifsneeuw leidde tot sluiting en binnen de kortste keren stonden de (toen) 6 stellen aan de kant.
Na aanpassingen rijdt alles nu probleemloos.
Op de stations (en vast elders op de lijn) lopen hordes personeel met sneeuwschuivers om wissels sneeuwvrij te houden. Personeel is relatief goedkoop, dus dat kan ook uit.

Mijn ervaring is dat de spoorwegen, vooral de Intercity Plus diensten extreem punctueel zijn. Er rijdt dan ook wel veel minder dan hier, maar is desondanks een indrukwekkend netwerk. Het drukt je, als Nederlander, ook echt even met je neus op de feiten wat betreft de afmeting van het land. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik verward aan de vriendin die me daar uitgenodigd had vroeg hoe dat nou zat met die dienstregelingsborden op Tsentralni (Kiëv CS) en de vele treinen daarop die op zondagmiddag vertrokken en maandagochtend aankwamen... Tja, zo groot is Oekraïne dus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2021, 16:44:33 »
.....baanwerkers die keihard bezig waren een wissel sneeuw vrij te maken, naar een volgend wissel gingen, en bij terugkomst wissel 1 weer ingesneeuwd was. 
Simpel op te lossen. Bij elk wissel een ploeg mannetjes neerzetten die bij hun eigen wissel moeten blijven. Maar dat kost extra mannetjes, dus extra geld.
In een ander topic over winterse omstandigheden had ik al gesteld dat het een economisch beredeneerde keuze is. Het is kiezen tussen extra mensen inzetten, wat wellicht meer kost dan de reizigersinkomsten van die dag, of de boel platgooien en wachten op mooi weer. Geen inkomsten, maar ook geen kosten.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2021, 17:01:41 »
Zo langzamerhand zou toch bekend moeten zijn dat de winter, naast voorjaar, zomer en herfst, voor het spoor één van de meest problematische seizoenen is.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #14 Gepost op: 30 juni 2021, 20:50:45 »
Simpel op te lossen. Bij elk wissel een ploeg mannetjes neerzetten die bij hun eigen wissel moeten blijven. Maar dat kost extra mannetjes, dus extra geld.
In een ander topic over winterse omstandigheden had ik al gesteld dat het een economisch beredeneerde keuze is. Het is kiezen tussen extra mensen inzetten, wat wellicht meer kost dan de reizigersinkomsten van die dag, of de boel platgooien en wachten op mooi weer. Geen inkomsten, maar ook geen kosten.
yup. De aannemers hebben een schier onuitputtelijke pool met werknemers.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls