Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig  (gelezen 5305 keer)

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #15 Gepost op: 30 June 2021, 21:06:45 »
Tja, ik denk dat iedereen wel had kunnen verzinnen dat als je het treinverkeer "wintervast" wil maken dat heel veel geld kost (en dan nog is er geen garantie).
De evaluatie van NS en prorail zal ongetwijfeld wat verder gaan dan dat er geld nodig is. Ik neem aan dat er kritische punten zijn genoemd.
Men zou zich de vraag kunnen stellen:
Hebben we tijdig gehandeld?
Is er een (beperkte) dienstregeling mogelijk waarin zo min mogelijk wissels getrokken hoeven te worden?
Hadden we voldoende sneeuwschuivers?
Is het mogelijk om het materieel beter voor te bereiden om winterse omstandigheden, wat waren de kritische punten/kritisch materieel?

En de vraag is dan hoeveel dat zou kosten! Ik denk dat er met simpele maatregelen er al dingen verbeterd kunnen worden.

Freek J.


Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #16 Gepost op: 30 June 2021, 21:27:49 »
Alle sneeuwschuivers, die er bij de NS in het verleden waren heeft men toch afgevoerd?
En 'vergeten' door nieuwe vervangen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #17 Gepost op: 30 June 2021, 22:50:59 »
yup. De aannemers hebben een schier onuitputtelijke pool met werknemers.  ::)
Niet onuitputtelijk, maar wel voldoende. Bij zulk winterweer kunnen ze toch niks anders doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #18 Gepost op: 30 June 2021, 23:06:21 »
Alle sneeuwschuivers, die er bij de NS in het verleden waren heeft men toch afgevoerd?
En 'vergeten' door nieuwe vervangen?
Voor sneeuwruimdiensten worden tegenwoordig museumsorganisaties ingezet, juist als gevolg daarvan.
Groeten,
Richard

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #19 Gepost op: 01 July 2021, 09:36:58 »
Citaat
Freek Jonkers. Hebben we tijdig gehandeld?
Er is zo lang mogelijk doorgereden om de infra berijdbaar te houden, maar het was op een gegeven moment vechten tegen de bierkaai.
Citaat
Is er een (beperkte) dienstregeling mogelijk waarin zo min mogelijk wissels getrokken hoeven te worden?
Die dienstregeling was er. Alleen, er waren grote problemen met het in controle houden van de wissels, ook al zaten ze virtueel geklemd.
Citaat
Hadden we voldoende sneeuwschuivers?
Er ligt er 1 in het Spoorwegmuseum en dat was het wel, geloof ik.
Citaat
Is het mogelijk om het materieel beter voor te bereiden om winterse omstandigheden, wat waren de kritische punten/kritisch materieel?
Het rijdend materieel was het probleem niet. Er heeft nergens een trein defect gestaan, op 1 na. Dat was bij station Dronten, omdat die op een sneeuwwal was gereden en daarbij de voorspoiler aan gort gereden heeft.
Citaat
Ik denk dat er met simpele maatregelen er al dingen verbeterd kunnen worden.
Ik zou zeggen, stuur de simpele maatregelen even door naar de Infrabeheerder, misschien kunnen en willen ze er iets mee doen.
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #20 Gepost op: 01 July 2021, 09:44:01 »
Niet onuitputtelijk, maar wel voldoende. Bij zulk winterweer kunnen ze toch niks anders doen.
Je hebt helemaal gelijk, Klaas! De spooraannemers zijn nu ook aan het kijken of het in de mogelijkheid ligt om hun personeel te herhuisvesten in een straal van 5 kilometer van de stations welke in hun contractsectoren ligt. Hoeven ze niet meer over de snelwegen, welke ook gigantisch vast zaten, te rijden. Al is dat natuurlijk ook geen garantie dat je dan tijdig op het werk komt. Ik woon in Swifterbant en heb standplaats Lelystad. Ritje van ± 20 minuten waar ik dus toen maar 90 minuten over gedaan heb. En dat was dus inclusief omrijden omdat een tunnel onder de Hanzelijn door afgesloten was in verband met hulpverleners die een vrachtwagen probeerde los te trekken die in een sneeuwduin was gereden.
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #21 Gepost op: 01 July 2021, 10:12:29 »
Het argument dat het personeel niet op de werkplekken kon komen wegens vastzittende wegen heb ik vaker gelezen. Maar die sneeuwval kwam niet als een complete verrassing. De weerprofeten hadden die al een paar dagen van tevoren aangekondigd. Dat personeel had dus al op de plek des onheils kunnen zijn voordat er echt sneeuw viel.
Ik blijf erbij, als ze echt hadden gewild konden ze treinen laten rijden. Maar het was een beredeneerde keuze om het niet te doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #22 Gepost op: 01 July 2021, 10:13:07 »
En wat betreft de handjes slaat die 5km wel de spoorspijker op de kop. Megacontracten met megaaannemers ,die ver van de inzet plaats zitten ipv even met de AFORD vergelijking de aannemer Kleun in de arm nemen. Voor normaal onderhoud is dat geen probleem maar bij calamiteiten is de aanrijdweg nu net een van de bottleneck's. En toch iets beter verwarmen van wissels door electra/gas of misschien dubbel met thermostaat. Maar tegen een duin van 1 meter helpt dat ook niet meer.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #23 Gepost op: 01 July 2021, 11:09:50 »
Voor sneeuwruimdiensten worden tegenwoordig museumsorganisaties ingezet, juist als gevolg daarvan.
Toevallig dat er op de Betuwe route een sneeuwschuiver van de SHD gebruikt is om daar een aantal duinen weg te halen, maar verder is er afgelopen tig jaar ook geen nood geweest om er één in te zetten.

Dichtgesneeuwde wissels, wat het grootste probleem was, los je niet op met en sneeuwschuiver namelijk.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2021, 13:17:01 »
Er is zo lang mogelijk doorgereden om de infra berijdbaar te houden, maar het was op een gegeven moment vechten tegen de bierkaai.Die dienstregeling was er. Alleen, er waren grote problemen met het in controle houden van de wissels, ook al zaten ze virtueel geklemd. Er ligt er 1 in het Spoorwegmuseum en dat was het wel, geloof ik.Het rijdend materieel was het probleem niet. Er heeft nergens een trein defect gestaan, op 1 na. Dat was bij station Dronten, omdat die op een sneeuwwal was gereden en daarbij de voorspoiler aan gort gereden heeft. Ik zou zeggen, stuur de simpele maatregelen even door naar de Infrabeheerder, misschien kunnen en willen ze er iets mee doen.

Joop, ik geef slechts een voorbeeld wat er eventueel in een evaluatie ter sprake zou zijn gekomen. En ik neem niet aan dat men zich beperkt heeft tot alleen wissels "sneeuwvrij" te houden, en hoe dat te doen.

Wat betreft je laatste, toch wel wat cynische opmerking, ja dat heb ik gedaan. In 1979 en ook in 2011 en 2012. Moet ik nu ik met de 40 jaren VUT ben dat nog steeds doen?

Freek J.


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #25 Gepost op: 01 July 2021, 15:05:50 »
Freek,

Je stelde wat vragen, en daar heb ik antwoord op gegeven. Als het opmerkingen waren geweest had je het ? achterwegen moeten houden ;)

Wat jij als een cynische opmerking beschouwd, was niet als zodanig bedoelt. En aangezien ik niet weet, en ook niet op kon maken dat je het al eens gedaan had, plaatste ik die opmerking. Serieus bedoelt overigens.
Groeten Joop, machinist Lls

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2021, 17:26:25 »
Met "men zou zich de vraag kunnen stellen" bedoelde ik met men: NS/Prorail. Dat had ik dan beter moeten omschrijven.
Kortom het zouden vragen kunnen zijn die mogelijkerwijs gesteld zijn tijdens de evaluatie.

Dan nog wat verduidelijking van die mogelijke vragen:
Met tijdig handelen bedoel ik: Moet je bijvoorbeeld 12 uur of 24 uur van te voren maatregelen nemen. En maatregelen bedoel ik dan breed.
Zoals bijvoorbeeld verwachten dat je over gaat op een andere beperkte dienstregeling
en de maatregelen hiervoor al eerder neemt (materieelverplaatsingen/stellen personeel/etc.)

Alhoewel een sneeuwschuiver maar deels de problemen op lost (de grootste berg sneeuw wordt weggeschoven) zou NS/Prorail zich af kunnen vragen of sneeuwschuivers wenselijk zijn. We kennen ook winters waar behoorlijk sneeuw viel maar de wind zich aanzienlijk minder liet gelden. De ene winter is de andere niet.

Wat winterbestendigheid van het materieel betreft: Het gaat niet alleen om rijden en remmen. Uiteindelijk is een goede verwarming voor klant en personeel ook wenselijk om eens iets te noemen.

Freek J.




Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #27 Gepost op: 01 July 2021, 17:30:04 »
Materieel heeft op geen enkel gebied gefaald. De reizigers die er waren zaten er warmpjes bij  (y)

Wat ik niet goed snap is, dat alleen NS en ProRail geëvalueerd hebben. De overige vervoerders hebben ook ernstige hinder ondervonden.
Groeten Joop, machinist Lls

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #28 Gepost op: 01 July 2021, 17:42:46 »

Je raad mijn gedachte.

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2021, 09:00:23 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Spoornetwerk niet goed voorbereid op zwaar winterweer, miljarden extra nodig
« Reactie #29 Gepost op: 01 July 2021, 21:34:05 »
Wat ik niet goed snap is, dat alleen NS en ProRail geëvalueerd hebben. De overige vervoerders hebben ook ernstige hinder ondervonden.
Hoe weet je dat zo zeker? Of hebben ze hun evaluatie niet aan de openbaarheid prijs gegeven?
MVG,
—-Peter.