Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu 51820 SwitchPilot v2 door Ben
Vandaag om 19:52:14
Cranicher Altbahn door NS264
Vandaag om 19:29:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:25:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 19:23:33
Terschellinger Spoor door Michiel2
Vandaag om 19:12:03
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:03:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
Vandaag om 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
  

Auteur Topic: Andere tijden en TEE  (gelezen 4337 keer)

Norway13

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Andere tijden en TEE
« Gepost op: 29 June 2021, 10:02:05 »
Gisteravond bij "Andere tijden" leuke docu over het ontstaan van de TEE en Europese nachttreinen gezien. Aanrader....

Theo

Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2021, 10:32:15 »
Heb de docu gezien. Mooie beelden. Stukje nostalgie.

          Groetjes  Jan.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1967
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2021, 10:55:52 »
Ik ben er speciaal even voor gaan zitten, wat ik anders nooit doe voor TV-programma's.

Het is zeker een aanrader met mooie nostalgische beelden, maar ook van ontreddering bij het interieur van de NS-TEE.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2021, 12:32:03 »
4 treinen naar Parijs hebben de zelfde capaciteit als de 18 vliegtuigen die nu per dag vliegen. Hoog tijd dat de Thalys naar 10 treinen per dag uitgebreid wordt en de vliegtuigen   
Afgeschreven worden.

Mvg Johan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2021, 12:38:06 »
En tijd dat er belasting geheven wordt op kerosine. Vliegtickets duurder maken en de trein goedkoper.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2250
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2021, 12:41:43 »
Was inderdaad erg leuk en informatief. Treinen hebben potentie (zoals Johan melde in het bericht hierboven) maar kreeg ook de indruk dat het aan (politieke) wil ontbreekt om iets met die potentie te gaan doen. Ik heb de eerste 10 minuten gemist maar concludeer dat omdat ik echt mensen van (politiek) kaliber heb gemist die zich sterk maken voor de toekomst van optimaal internationaal spoor vervoer.
Wel alle lof voor de programma makers. Vooral de historie en de verhalen van de mensen die op die treinen dienst hebben gedaan.  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18470
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #6 Gepost op: 29 June 2021, 12:43:18 »
Heb net even gekeken en vond het zoals altijd met Andere Tijden docu's erg leerzaam en leuk om naar te kijken. Hopelijk krijgen ze in Nieuw Vennep de 3 TEE rijtuigen weer een beetje op orde in de toekomst :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #7 Gepost op: 29 June 2021, 14:08:23 »
Heb net even gekeken en vond ......... leuk om naar te kijken.

Ronald, dan was mijn kortstondige aanwezigheid er in niet nadelig voor programma!  :laugh:
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18470
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #8 Gepost op: 29 June 2021, 14:32:03 »
Zie, had ik toch gelijk! Ik riep tegen mijn vrouw; dat is Jos!! :) ;) Mooie shot op de Thalys (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ReneN

  • Gast
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #9 Gepost op: 29 June 2021, 14:36:36 »
Inderdaad een interessante aflevering, moet zeggen dat Andere Tijden altijd wel een van de betere programma's is geweest. Ook aardige interviews van mensen die echt enthousiast waren en zijn over hun beroep. Wat wel opviel is dat er in Nederland zo weinig historisch besef is - als het belang van de DE IV in de spoorweg- en designgeschiedenis was onderkend had hij al lang in het museum gestaan. Maar goed, beter laat dan nooit...

Omgekeerd is er naar de toekomst toe eveneens geen echte visie zoals met veel zaken in ons land, zolang KLM hier nog bescherming geniet zal het eerder de EU zijn die het internationaal reizen per trein moet stimuleren. Dat het TEE-stel verdween lag trouwens niet alleen aan de concurrentie van de auto en het vliegtuig, de hoofdtrajecten waren rond 1975 geëlektrificeerd en dieseltreinen dus niet meer nodig.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #10 Gepost op: 29 June 2021, 14:55:08 »
En tijd dat er belasting geheven wordt op kerosine. Vliegtickets duurder maken en de trein goedkoper.

Eelco, dat kan alleen als het wereldwijd wordt ingevoerd. Daar zijn verdragen over. Overigens kan je dit dan ook over de scheepvaart zeggen.
Groeten

Olav

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2021, 14:55:57 »
René,
Ik ben benieuwd waar je op baseert dat klm bescherming geniet.
Groeten

Olav

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2021, 14:57:15 »
Leuke documentaire. Alleen benieuwd of het lukt de TEE wagens rijdend te krijgen om daar heen te verplaatsen voor ze op de vrachtwagens kunnen.
Groeten

Olav

ReneN

  • Gast
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2021, 15:48:24 »
Citaat
Ik ben benieuwd waar je op baseert dat klm bescherming geniet.

Dat is niet zo moeilijk, Olav. Ten eerste idd vanwege het ontbreken van de belasting op kerosine, ten tweede is de overheid mede-aandeelhouder. Veel belangrijker is de 3,4 miljard steun die ze nu hebben ontvangen en daar komt bovenop dat de Staat samen met twee gemeenten voor 90% eigenaar is van de NV Schiphol waar KLM weer de grootste gebruiker van is. Kortom: KLM mag gewoon niet omvallen. Of deze constructie door de EU nog lang zal worden gedoogd is nog maar de vraag.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2021, 18:58:08 »
René
Duidelijk dat je niet goed geïnformeerd bent. Dat er geen accijns en/of btw op kerosine is zijn de gevolgen van internationale verdragen die gelden voor ALLE luchtvaartmaatschappijen. Dus niet alleen KLM maar elke maatschappij die zijn wielen neerzet op Schiphol of elk ander vliegveld in de wereld. Dus dat argument is een niet geldig argument. Wil men dat wijzigen moet dit wereldwijd geregeld worden daar het milieu niet gebaar is per gedeeltelijke invoer vanwege economisch tanken.

Je tweede punt is onzin. KLM heeft geen steun maar een lening aangegaan tegen ruim 6% rente en moet gewoon terugbetaald worden. Dit is ook niet alleen bij KLM maar bij heel veel wereldwijde maatschappijen. Lufthansa bijvoorbeeld wil al zo snel mogelijk van de lening af zijn omdat de regering dan geen invloed uit kan oefenen op beleidsmatige beslissingen waar de KLM nu last van heeft. Of het geld terugkomt bij de overheid ligt deels aan de overheid zelf. Zij hebben maatregelen opgelegd waar de KLM heel vee last van heeft gehad waaronder allerlei eisen ten aanzien van testen en dergelijke waar buitenlandse maatschappijen van geprofiteerd hebben.

Dat de KLM niet om mag vallen heeft ook te maken met de werkgelegenheid. Voor elke werknemer van de KLM moet je ervan uitgaan dat er negen andere mensen direct of indirect afhankelijk zijn van de luchtvaart. Waar moet je aan denken? Van douane naar beveiliging, toeleveringsbedrijven, verwerking van allerlei vracht en passagierstreinen zoals chauffeurs, taxi, machinisten, buschauffeur en zo veel verder. Zelfs bouwbedrijven buiten Schiphol hebben er baat bij. Valt de KLM om ben je het grootste deel kwijt. Je kan zeggen dat het andere maatschappijen overnemen gaat niet op. De KLM zijn kracht is de hubfunctie die echt niet overgenomen gaat worden. De naburige landen met hun flag carriers gaan echt niet Schiphol erbij nemen, die vervoeren er alleen passagiers er naar toe. Schiphol wordt dan een soort van regionaal vliegveld waar voornamelijk de low cost carriers wat routes van en naar Schiphol zullen hebben.

En ja, ook het spoor profiteert dus van Schiphol.
Groeten

Olav