Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:55:11
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
pantograaf vastzetten door Wim Romijn
Vandaag om 14:12:43
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56

Auteur Topic: Andere tijden en TEE  (gelezen 4127 keer)

Norway13

• Offline Offline
Andere tijden en TEE
« Gepost op: 29 June 2021, 10:02:05 »
Gisteravond bij "Andere tijden" leuke docu over het ontstaan van de TEE en Europese nachttreinen gezien. Aanrader....

Theo

Stoker

• Offline Offline
Re: Andere tijden en TEE
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2021, 10:32:15 »
Heb de docu gezien. Mooie beelden. Stukje nostalgie.

Groetjes  Jan.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2021, 10:55:52 »
Ik ben er speciaal even voor gaan zitten, wat ik anders nooit doe voor TV-programma's.

Het is zeker een aanrader met mooie nostalgische beelden, maar ook van ontreddering bij het interieur van de NS-TEE.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2021, 12:32:03 »
4 treinen naar Parijs hebben de zelfde capaciteit als de 18 vliegtuigen die nu per dag vliegen. Hoog tijd dat de Thalys naar 10 treinen per dag uitgebreid wordt en de vliegtuigen   
Afgeschreven worden.

Mvg Johan

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2021, 12:38:06 »
En tijd dat er belasting geheven wordt op kerosine. Vliegtickets duurder maken en de trein goedkoper.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2021, 12:41:43 »
Was inderdaad erg leuk en informatief. Treinen hebben potentie (zoals Johan melde in het bericht hierboven) maar kreeg ook de indruk dat het aan (politieke) wil ontbreekt om iets met die potentie te gaan doen. Ik heb de eerste 10 minuten gemist maar concludeer dat omdat ik echt mensen van (politiek) kaliber heb gemist die zich sterk maken voor de toekomst van optimaal internationaal spoor vervoer.
Wel alle lof voor de programma makers. Vooral de historie en de verhalen van de mensen die op die treinen dienst hebben gedaan.  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 29 June 2021, 12:43:18 »
Heb net even gekeken en vond het zoals altijd met Andere Tijden docu's erg leerzaam en leuk om naar te kijken. Hopelijk krijgen ze in Nieuw Vennep de 3 TEE rijtuigen weer een beetje op orde in de toekomst :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

US modeller

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 June 2021, 14:08:23 »
Heb net even gekeken en vond ......... leuk om naar te kijken.

Ronald, dan was mijn kortstondige aanwezigheid er in niet nadelig voor programma!  :laugh:
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #8 Gepost op: 29 June 2021, 14:32:03 »
Zie, had ik toch gelijk! Ik riep tegen mijn vrouw; dat is Jos!! :) ;) Mooie shot op de Thalys (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

ReneN

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 29 June 2021, 14:36:36 »
Inderdaad een interessante aflevering, moet zeggen dat Andere Tijden altijd wel een van de betere programma's is geweest. Ook aardige interviews van mensen die echt enthousiast waren en zijn over hun beroep. Wat wel opviel is dat er in Nederland zo weinig historisch besef is - als het belang van de DE IV in de spoorweg- en designgeschiedenis was onderkend had hij al lang in het museum gestaan. Maar goed, beter laat dan nooit...

Omgekeerd is er naar de toekomst toe eveneens geen echte visie zoals met veel zaken in ons land, zolang KLM hier nog bescherming geniet zal het eerder de EU zijn die het internationaal reizen per trein moet stimuleren. Dat het TEE-stel verdween lag trouwens niet alleen aan de concurrentie van de auto en het vliegtuig, de hoofdtrajecten waren rond 1975 geëlektrificeerd en dieseltreinen dus niet meer nodig.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 June 2021, 14:55:08 »
En tijd dat er belasting geheven wordt op kerosine. Vliegtickets duurder maken en de trein goedkoper.

Eelco, dat kan alleen als het wereldwijd wordt ingevoerd. Daar zijn verdragen over. Overigens kan je dit dan ook over de scheepvaart zeggen.
Groeten

Olav

Olav

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2021, 14:55:57 »
René,
Ik ben benieuwd waar je op baseert dat klm bescherming geniet.
Groeten

Olav

Olav

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2021, 14:57:15 »
Leuke documentaire. Alleen benieuwd of het lukt de TEE wagens rijdend te krijgen om daar heen te verplaatsen voor ze op de vrachtwagens kunnen.
Groeten

Olav

ReneN

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2021, 15:48:24 »
Citaat
Ik ben benieuwd waar je op baseert dat klm bescherming geniet.

Dat is niet zo moeilijk, Olav. Ten eerste idd vanwege het ontbreken van de belasting op kerosine, ten tweede is de overheid mede-aandeelhouder. Veel belangrijker is de 3,4 miljard steun die ze nu hebben ontvangen en daar komt bovenop dat de Staat samen met twee gemeenten voor 90% eigenaar is van de NV Schiphol waar KLM weer de grootste gebruiker van is. Kortom: KLM mag gewoon niet omvallen. Of deze constructie door de EU nog lang zal worden gedoogd is nog maar de vraag.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2021, 18:58:08 »
René
Duidelijk dat je niet goed geïnformeerd bent. Dat er geen accijns en/of btw op kerosine is zijn de gevolgen van internationale verdragen die gelden voor ALLE luchtvaartmaatschappijen. Dus niet alleen KLM maar elke maatschappij die zijn wielen neerzet op Schiphol of elk ander vliegveld in de wereld. Dus dat argument is een niet geldig argument. Wil men dat wijzigen moet dit wereldwijd geregeld worden daar het milieu niet gebaar is per gedeeltelijke invoer vanwege economisch tanken.

Je tweede punt is onzin. KLM heeft geen steun maar een lening aangegaan tegen ruim 6% rente en moet gewoon terugbetaald worden. Dit is ook niet alleen bij KLM maar bij heel veel wereldwijde maatschappijen. Lufthansa bijvoorbeeld wil al zo snel mogelijk van de lening af zijn omdat de regering dan geen invloed uit kan oefenen op beleidsmatige beslissingen waar de KLM nu last van heeft. Of het geld terugkomt bij de overheid ligt deels aan de overheid zelf. Zij hebben maatregelen opgelegd waar de KLM heel vee last van heeft gehad waaronder allerlei eisen ten aanzien van testen en dergelijke waar buitenlandse maatschappijen van geprofiteerd hebben.

Dat de KLM niet om mag vallen heeft ook te maken met de werkgelegenheid. Voor elke werknemer van de KLM moet je ervan uitgaan dat er negen andere mensen direct of indirect afhankelijk zijn van de luchtvaart. Waar moet je aan denken? Van douane naar beveiliging, toeleveringsbedrijven, verwerking van allerlei vracht en passagierstreinen zoals chauffeurs, taxi, machinisten, buschauffeur en zo veel verder. Zelfs bouwbedrijven buiten Schiphol hebben er baat bij. Valt de KLM om ben je het grootste deel kwijt. Je kan zeggen dat het andere maatschappijen overnemen gaat niet op. De KLM zijn kracht is de hubfunctie die echt niet overgenomen gaat worden. De naburige landen met hun flag carriers gaan echt niet Schiphol erbij nemen, die vervoeren er alleen passagiers er naar toe. Schiphol wordt dan een soort van regionaal vliegveld waar voornamelijk de low cost carriers wat routes van en naar Schiphol zullen hebben.

En ja, ook het spoor profiteert dus van Schiphol.
Groeten

Olav