Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Duikeend
27 August 2025, 23:16:49
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 August 2025, 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein  (gelezen 21010 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #120 Gepost op: 03 July 2021, 11:10:55 »
En jij denkt dat vermogen evenredig is met de trekkracht van een lok ? De amateur hier is wel duidelijk...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #121 Gepost op: 03 July 2021, 11:19:30 »
Ik denk dat je even naar de bijdragen van Remco moet kijken. Dan lees je misschien iets interessants over wat een amateur hij is...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #122 Gepost op: 03 July 2021, 11:20:46 »
Z'n laatste opmerking zegt meer dan genoeg ;D

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #123 Gepost op: 03 July 2021, 11:53:56 »
En jij denkt dat vermogen evenredig is met de trekkracht van een lok ? De amateur hier is wel duidelijk...

Leg het dan eens uit hoe het zit ?
Ik leer graag wat bij  :)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #124 Gepost op: 03 July 2021, 12:00:33 »
En jij denkt dat vermogen evenredig is met de trekkracht van een lok ? De amateur hier is wel duidelijk...
heb ik dat beweerd dan. Maar goed,  ik hou me hier verder wel buiten de discussie, de betwetertjes weten het toch beter...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #125 Gepost op: 03 July 2021, 12:39:08 »
Leg het dan eens uit hoe het zit ?
Ik leer graag wat bij  :)

Is niet zo moeilijk : Max asdruk 21 ton. Wrijvingscoefficient onder normale omstandigheden ca 0,35. Trekkracht per as ca 8 ton. 4 assige lok 32 ton=320 KN. Vermogen heeft hier helemaal niets mee te maken (kun je wel mooi de wielen mee laten doorslippen) Daarom is die vergelijking met amerikaanse dieselloks niet zo snugger, die dingen hebben een asdruk van 30 ton, gepaard gaande met een evenredige verhoging van de trekkracht...

grtz rob

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #126 Gepost op: 03 July 2021, 13:03:41 »
En als je dan weet hoe zwaar een standaard schroefkoppeling belast kan worden, weet je gelijk dat die niet zomaar breekt als de loc er flink aan trekt.....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #127 Gepost op: 03 July 2021, 13:10:18 »
Dat hangt er dus maar van af. Een geleidelijk toenemende spanning zal minder kans op breuken geven dan een plotselinge ruk. Alles kan stuk hoor.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Modelspoor is emotie...
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #128 Gepost op: 03 July 2021, 15:07:47 »
Ik heb vaag het idee dat er wat afgeweken wordt van het onderwerp. Of ....? ;)

Rob
Tbinnebarretije…

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #129 Gepost op: 03 July 2021, 17:44:01 »
Een geleidelijk toenemende spanning zal minder kans op breuken geven dan een plotselinge ruk.

En hoe krijg je een flinke ruk met te hoge krachten over de koppelingen, niet doordat de loc plotseling of wat harder aan een trein gaat trekken.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #130 Gepost op: 03 July 2021, 18:04:18 »
Erik:

Of bij een stilstaande trein meteen vol tractie geven. Of, zoals dat vroegah heette, de lat tegen de nok. Daar kun je ook zeer effectief koppelingen mee breken. Zoals te lezen valt in het boek van Paulus en Worp.

"Maar in Breda begint het gedonder! (...) Hij duwt met een ruk van zijn linkerhand de regulateur omhoog en de lokomotief gaat in de koppeling hangen om te trekken. Een zware zucht "WOEWOE" uit de schoorsteen, dan horen we een vinnige knal en staan we pardoes weer stil. De lucht loopt uit de treinleiding. Een blik op de manometer, hij vloekt een paar keer, gaat als een haas van de machine en rent naar achteren langs onze trein om te kijken wat er aan de hand is. Met een rood hoofd en opgewonden komt hij terug. Vloekend. "GVD er is een koppeling kapot, even bijzetten en dan opnieuw koppelen". Hij is gejaagd en roept me dat toe terwijl hij de luchtpomp bijzet."

"Weer krijgen we het vertreksignaal. Hij springt van zijn bankje op en trekt en duwt met twee handen tegelijk de regulateur bijna tegen de nok. De machine loopt met de trein enkele meters weg en dan doet hij iets onverstandigs. Weer pakt hij de regulateur vast en zwiept hem met een wip tegen de nok. Plots weer een knal en vlak voor de overweg staan we voor een tweede keer stil. Voor een tweede maal tijdens onze rit breekt hij een koppeling. Nu is Leiden goed in last."

Een schitterend boek, trouwens.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #131 Gepost op: 03 July 2021, 18:19:28 »
Tsja, in de stoomtijd en tot eind '60 jaren met wagens met relatief minder stoot- en trekwerk was dit mogelijk.
Daarna is er een enorme verbetering ontstaan, met bv een NS 1200 trok je echt geen trein gewoon in tweeën, alleen door er maximaal aan te trekken. Daar is meer voor nodig...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #132 Gepost op: 03 July 2021, 18:31:23 »
Moet een beste stoomloc geweest zijn...Schroefkoppelingen zijn berekend op 700 KN. AK's een stuk meer.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #133 Gepost op: 03 July 2021, 18:45:38 »
Tsja, in de stoomtijd en tot eind '60 jaren met wagens met relatief minder stoot- en trekwerk was dit mogelijk.
Daarna is er een enorme verbetering ontstaan, met bv een NS 1200 trok je echt geen trein gewoon in tweeën, alleen door er maximaal aan te trekken. Daar is meer voor nodig...

Wat jij wil Erik. Ik denk dat jij bij mij onder de negeerknop gaat.

Moet een beste stoomloc geweest zijn...Schroefkoppelingen zijn berekend op 700 KN. AK's een stuk meer.

Zo uit mijn hoofd een 3700.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #134 Gepost op: 03 July 2021, 19:42:25 »
En hoe krijg je een flinke ruk met te hoge krachten over de koppelingen, niet doordat de loc plotseling of wat harder aan een trein gaat trekken.

Bij Feijenoordse meesters zullen ze er ook geen verstand van hebben:

Citaat van: verhaal 1
Hoe voorzichtig je ook deed, het kon altijd gebeuren dat een ertstrein onderweg spontaan in stukken brak. Tijdens een vertrek met de 4800 ton wegende 48113 overkwam mij dat eens. Nadat op Kijfhoek het dwergsein op spoor 204 uit de stand stop was gekomen, had ik de trein behoedzaam door de machinist van de opdrukdiesels strak laten trekken. Zorgvuldig volgde ik daarbij als 'voorspanmachinist’ alle reacties van de trein. Na ongeveer vijftien meter over het spoor te hebben ‘gekropen’, had ik routinematig langzaam en stukje bij beetje de rijcontroler van de 1600 uitgestuurd. Ondanks het vroege uur waren de sporen mooi stroef en tegen de tijd dat we naast de heuvel op spoor 222 reden, gaf de snelheidsband al een snelheid van tegen 25 km/h aan. ’t Verliep zo op het oog allemaal vlekkeloos… zo leek het tenminste, want plotseling werd het relaxte aanzetten ruw verstoord…

Een forse duw in de rugleuning van mijn stoel werd gevolgd door het gevoel alsof de locomotief als een raket werd gelanceerd. ‘IN TWEEËN!!!’, flitste het door mijn hoofd, temeer omdat de treinleiding direct ontluchtte. Natuurlijk remde ik onmiddellijk met de rempook in de snelremstand mee, ook al zou enige merkbare remwerking voorlopig uitblijven omdat de triplekleppen van de locomotieven in de ‘goederenstand’ stonden. Toen ik eindelijk stil stond, wist ik zeker dat mijn trein inmiddels niet meer uit één deel bestond

Citaat van: verhaal 2
Na verloop van tijd ging het hele circus opnieuw van start. De derde opeenvolgende machine werd bijgeschakeld. Vreemd genoeg bleek er echter geen beweging meer in de trein in te krijgen. De ampèremeters zaten tegen het spreekwoordelijke ‘sperr-gebiet’ aan. ‘Da’s niet goed, hij zou toch op z'n minst moeten kruipen’. ‘Mwa, je staat in een boog en dat geeft natuurlijk een hoop weerstand. Schakel maar een standje bij!’, sommeerde de Topz min of meer. Langzaam klom de naald van de ampèremeter verder omhoog. Deze wijze van handelen druiste beslist tegen mijn gevoel en het advies van oudere collega’s in! Ik besloot daarom om uit te schakelen, maar het was al te laat. Een enorme knal liet een koppeling naar de ‘eeuwige jachtvelden’ verdwijnen en vier locomotieven en 5 ertswagens werden vol vermogen gelanceerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.