Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 10:30:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:25:18
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35
  

Auteur Topic: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein  (gelezen 21442 keer)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #120 Gepost op: 03 July 2021, 11:10:55 »
En jij denkt dat vermogen evenredig is met de trekkracht van een lok ? De amateur hier is wel duidelijk...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #121 Gepost op: 03 July 2021, 11:19:30 »
Ik denk dat je even naar de bijdragen van Remco moet kijken. Dan lees je misschien iets interessants over wat een amateur hij is...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #122 Gepost op: 03 July 2021, 11:20:46 »
Z'n laatste opmerking zegt meer dan genoeg ;D

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #123 Gepost op: 03 July 2021, 11:53:56 »
En jij denkt dat vermogen evenredig is met de trekkracht van een lok ? De amateur hier is wel duidelijk...

Leg het dan eens uit hoe het zit ?
Ik leer graag wat bij  :)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #124 Gepost op: 03 July 2021, 12:00:33 »
En jij denkt dat vermogen evenredig is met de trekkracht van een lok ? De amateur hier is wel duidelijk...
heb ik dat beweerd dan. Maar goed,  ik hou me hier verder wel buiten de discussie, de betwetertjes weten het toch beter...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #125 Gepost op: 03 July 2021, 12:39:08 »
Leg het dan eens uit hoe het zit ?
Ik leer graag wat bij  :)

Is niet zo moeilijk : Max asdruk 21 ton. Wrijvingscoefficient onder normale omstandigheden ca 0,35. Trekkracht per as ca 8 ton. 4 assige lok 32 ton=320 KN. Vermogen heeft hier helemaal niets mee te maken (kun je wel mooi de wielen mee laten doorslippen) Daarom is die vergelijking met amerikaanse dieselloks niet zo snugger, die dingen hebben een asdruk van 30 ton, gepaard gaande met een evenredige verhoging van de trekkracht...

grtz rob

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #126 Gepost op: 03 July 2021, 13:03:41 »
En als je dan weet hoe zwaar een standaard schroefkoppeling belast kan worden, weet je gelijk dat die niet zomaar breekt als de loc er flink aan trekt.....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #127 Gepost op: 03 July 2021, 13:10:18 »
Dat hangt er dus maar van af. Een geleidelijk toenemende spanning zal minder kans op breuken geven dan een plotselinge ruk. Alles kan stuk hoor.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5455
  • Modelspoor is emotie...
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #128 Gepost op: 03 July 2021, 15:07:47 »
Ik heb vaag het idee dat er wat afgeweken wordt van het onderwerp. Of ....? ;)

Rob
Tbinnebarretije…

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #129 Gepost op: 03 July 2021, 17:44:01 »
Een geleidelijk toenemende spanning zal minder kans op breuken geven dan een plotselinge ruk.

En hoe krijg je een flinke ruk met te hoge krachten over de koppelingen, niet doordat de loc plotseling of wat harder aan een trein gaat trekken.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #130 Gepost op: 03 July 2021, 18:04:18 »
Erik:

Of bij een stilstaande trein meteen vol tractie geven. Of, zoals dat vroegah heette, de lat tegen de nok. Daar kun je ook zeer effectief koppelingen mee breken. Zoals te lezen valt in het boek van Paulus en Worp.

"Maar in Breda begint het gedonder! (...) Hij duwt met een ruk van zijn linkerhand de regulateur omhoog en de lokomotief gaat in de koppeling hangen om te trekken. Een zware zucht "WOEWOE" uit de schoorsteen, dan horen we een vinnige knal en staan we pardoes weer stil. De lucht loopt uit de treinleiding. Een blik op de manometer, hij vloekt een paar keer, gaat als een haas van de machine en rent naar achteren langs onze trein om te kijken wat er aan de hand is. Met een rood hoofd en opgewonden komt hij terug. Vloekend. "GVD er is een koppeling kapot, even bijzetten en dan opnieuw koppelen". Hij is gejaagd en roept me dat toe terwijl hij de luchtpomp bijzet."

"Weer krijgen we het vertreksignaal. Hij springt van zijn bankje op en trekt en duwt met twee handen tegelijk de regulateur bijna tegen de nok. De machine loopt met de trein enkele meters weg en dan doet hij iets onverstandigs. Weer pakt hij de regulateur vast en zwiept hem met een wip tegen de nok. Plots weer een knal en vlak voor de overweg staan we voor een tweede keer stil. Voor een tweede maal tijdens onze rit breekt hij een koppeling. Nu is Leiden goed in last."

Een schitterend boek, trouwens.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #131 Gepost op: 03 July 2021, 18:19:28 »
Tsja, in de stoomtijd en tot eind '60 jaren met wagens met relatief minder stoot- en trekwerk was dit mogelijk.
Daarna is er een enorme verbetering ontstaan, met bv een NS 1200 trok je echt geen trein gewoon in tweeën, alleen door er maximaal aan te trekken. Daar is meer voor nodig...

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #132 Gepost op: 03 July 2021, 18:31:23 »
Moet een beste stoomloc geweest zijn...Schroefkoppelingen zijn berekend op 700 KN. AK's een stuk meer.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #133 Gepost op: 03 July 2021, 18:45:38 »
Tsja, in de stoomtijd en tot eind '60 jaren met wagens met relatief minder stoot- en trekwerk was dit mogelijk.
Daarna is er een enorme verbetering ontstaan, met bv een NS 1200 trok je echt geen trein gewoon in tweeën, alleen door er maximaal aan te trekken. Daar is meer voor nodig...

Wat jij wil Erik. Ik denk dat jij bij mij onder de negeerknop gaat.

Moet een beste stoomloc geweest zijn...Schroefkoppelingen zijn berekend op 700 KN. AK's een stuk meer.

Zo uit mijn hoofd een 3700.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8545
  • Spoor N
Re: Jongen (15) rijdt Arriva Limburg trein
« Reactie #134 Gepost op: 03 July 2021, 19:42:25 »
En hoe krijg je een flinke ruk met te hoge krachten over de koppelingen, niet doordat de loc plotseling of wat harder aan een trein gaat trekken.

Bij Feijenoordse meesters zullen ze er ook geen verstand van hebben:

Citaat van: verhaal 1
Hoe voorzichtig je ook deed, het kon altijd gebeuren dat een ertstrein onderweg spontaan in stukken brak. Tijdens een vertrek met de 4800 ton wegende 48113 overkwam mij dat eens. Nadat op Kijfhoek het dwergsein op spoor 204 uit de stand stop was gekomen, had ik de trein behoedzaam door de machinist van de opdrukdiesels strak laten trekken. Zorgvuldig volgde ik daarbij als 'voorspanmachinist’ alle reacties van de trein. Na ongeveer vijftien meter over het spoor te hebben ‘gekropen’, had ik routinematig langzaam en stukje bij beetje de rijcontroler van de 1600 uitgestuurd. Ondanks het vroege uur waren de sporen mooi stroef en tegen de tijd dat we naast de heuvel op spoor 222 reden, gaf de snelheidsband al een snelheid van tegen 25 km/h aan. ’t Verliep zo op het oog allemaal vlekkeloos… zo leek het tenminste, want plotseling werd het relaxte aanzetten ruw verstoord…

Een forse duw in de rugleuning van mijn stoel werd gevolgd door het gevoel alsof de locomotief als een raket werd gelanceerd. ‘IN TWEEËN!!!’, flitste het door mijn hoofd, temeer omdat de treinleiding direct ontluchtte. Natuurlijk remde ik onmiddellijk met de rempook in de snelremstand mee, ook al zou enige merkbare remwerking voorlopig uitblijven omdat de triplekleppen van de locomotieven in de ‘goederenstand’ stonden. Toen ik eindelijk stil stond, wist ik zeker dat mijn trein inmiddels niet meer uit één deel bestond

Citaat van: verhaal 2
Na verloop van tijd ging het hele circus opnieuw van start. De derde opeenvolgende machine werd bijgeschakeld. Vreemd genoeg bleek er echter geen beweging meer in de trein in te krijgen. De ampèremeters zaten tegen het spreekwoordelijke ‘sperr-gebiet’ aan. ‘Da’s niet goed, hij zou toch op z'n minst moeten kruipen’. ‘Mwa, je staat in een boog en dat geeft natuurlijk een hoop weerstand. Schakel maar een standje bij!’, sommeerde de Topz min of meer. Langzaam klom de naald van de ampèremeter verder omhoog. Deze wijze van handelen druiste beslist tegen mijn gevoel en het advies van oudere collega’s in! Ik besloot daarom om uit te schakelen, maar het was al te laat. Een enorme knal liet een koppeling naar de ‘eeuwige jachtvelden’ verdwijnen en vier locomotieven en 5 ertswagens werden vol vermogen gelanceerd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.