Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021  (gelezen 12467 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #60 Gepost op: 24 juni 2021, 13:29:00 »
Een echt passende loc is natuurlijk de nog steeds rijdende SNCF 241A! Dat zou historisch enigszins verantwoord zijn, zoals op mijn baan:

<a href="https://www.youtube.com/v/j2wp_l52e40" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/j2wp_l52e40</a>

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

JurS

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Swindon, UK
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #61 Gepost op: 24 juni 2021, 13:29:50 »
Wat jammer dat ik dit moet missen. Gelukkig kan ik iets soortgelijks zien op mijn baan  :) :





Natuurlijk met een bijpassende lok   :P

Het kan ook rijden:

https://youtu.be/vfKjbI1iJ-c


Groetjes, Jur

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #62 Gepost op: 24 juni 2021, 15:56:32 »
Vandaag de orient express gezien, zat te auditten bij een klant en vanuit de spoorzone keken we zo op de voorbij rijdende trein.

Wat is dat schitterend!!!!! ;) ;) ;)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #63 Gepost op: 24 juni 2021, 17:56:07 »
De 3912 en 3915 zijn in de VSOE service cars (voiture de service) en geen slaaprijtuig. Dus zwaar omgebouwd zoals Fred al deels aangaf.

Gr, Mathyn




Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.

De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).

Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.

Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.

Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.

Groet
Fred

Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 17:57:38 door MathynK. Reden: Foto toegevoegd »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #64 Gepost op: 24 juni 2021, 18:06:57 »
De terugreis van de Venice Simplon Orient Express ging van Amsterdam via Utrecht-'s-Hertogenbosch-Roosendaal-Brussel-Parijs naar Venetië.
Hier de doorkomst bij Schalkwijk, 24 juni 2021.
Lok is Lineas 186-293.
210624 IMGP7762b Schalkwijk by Gerard van Vliet, on Flickr

210624 IMGP7767a Schalkwijk by Gerard van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

KoosDeJong

  • Online Online
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #65 Gepost op: 24 juni 2021, 18:34:47 »

Lok is Lineas 186-293.


Nu geen reden meer om te zeuren!  ;D

@Gerard > Dank voor de opluchting gevende foto's!  (y)

Gr Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

ex-DR V100

  • Online Online
  • Berichten: 1126
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #66 Gepost op: 24 juni 2021, 18:48:18 »
Heeft in NL en Be wel een allegaartje aan locs voor gestaan. Zag op Twitter van de NMBS en op Joeptjoep ook nog een reeks 18.

Marc

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #67 Gepost op: 24 juni 2021, 18:50:28 »
De 3912 en 3915 zijn in de VSOE service cars (voiture de service) en geen slaaprijtuig. Dus zwaar omgebouwd zoals Fred al deels aangaf.

Gr, Mathyn
In de service rijtuigen zitten personeelsvertrekken; ik mag hopen dat het personeel daar ook mag slapen. Ik neem niet aan dat het personeel van de restauratierijtuigen zoals vroeger in hangmatten die boven de eettafels werden gehangen moet slapen.

Wat ontbreekt aan deze trein zijn natuurlijk de fourgon/bagagewagens. Die maakten vroeger deel uit van een fraaie CIWL rijtuigstam; maar als je alleen een paar dagen naar Venetië gaat en met het vliegtuig terug dan neem je natuurlijk niet veel baggage mee. Hutkoffers bestaan niet meer, denk ik.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #68 Gepost op: 24 juni 2021, 18:55:40 »
Ach, voor de originele Louis Vuitton hutkoffers zoals die toendertijd in de fourgon gelegen zullen hebben wordt geloof ik nog steeds een fortuin neergeteld.
Gr. Ron

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #69 Gepost op: 24 juni 2021, 19:05:16 »
Het zijn nu "interieur elementen" geworden. Omgebouwd tot koffietafel of nutteloze eye-catcher blikvanger.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #70 Gepost op: 24 juni 2021, 21:07:06 »
Zoiets heeft mijn dochter ook.
Ooit door mijzelf gescoord in de lokale uitdragerij.

Ding is voorzien van diverse opschriften, waaruit blijkt dat ie in de late jaren '40 een retourtje Nederlandsch Indië heeft gemaakt, als eigendom van een dienstplichtig militair, wiens naam, rang en nummer ook vermeld zijn.
Alsmede de schuit, waarmee de kist vervoerd is. En natuurlijk de bestemming.
Ik vermoed dat het iets te maken gehad heeft met ons eigen Vietnam in de Gordel van Smaragd, ook wel besmuikt "politionele acties" genoemd.

Een interessante conversation piece, moet je erkennen ;).

Maar: indien gevuld niet te beuren, dus niet meer van deze tijd.
Een koffietafel is dan een prima herbestemming.
Liever zo dan dat de kruiers (zijn die er nog?) er de rug op breken.

Fijne foto's van hedenmorgen (y)
Hendrik Jan
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 21:26:51 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #71 Gepost op: 24 juni 2021, 22:38:22 »
Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.

De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).

Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.

Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.

Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.

Groet
Fred

Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/

Was de 3674 oorspronkelijk niet ook een Pullman WPc type Etoile du Nord?

Voor de liefhebbers die deze trein in model willen nabootsen, brengt Rivarossi(Hornby) dit jaar een aantal rijtuigen opnieuw uit, nu standaard met binnenverlichting:

HR4322 VSOE, 2-tlg. Set Speisewagen für den Zug "Venice Simplon Orient Express", Ep. IV-V
HR4319 VSOE, Speisewagen für den Zug "Venice Simplon Orient Express", Ep. IV-V
HR4321 VSOE, 2-tlg. Set Schlafwagen für den Zug "Venice Simplon Orient Express", Ep. IV-V
NB. de plaatjes op de website van Rivarossi kloppen niet altijd met wat er in de winkel komt te liggen.

De modellen hebben de originele draaistellen, waarmee de VSOE ook nog jarenlang gereden heeft totdat deze door nieuwe moderne draaistellen werden vervangen.
De modellen kloppen in meerdere opzichten niet 100% met het origineel, maar met deze sets is een trein samen te stellen die wel goed de sfeer ademt.
Een trein van 17 rijtuigen is niet voor iedereen weggelegd, maar met 1x 4322 + 1x 4319 + 2x of 3x 4321 creëer je al het karakteristieke beeld van deze trein.

Je kan natuurlijk ook wachten op LS Models, maar dan heb je dit decennium waarschijnlijk nog niks op je baan rondrijden.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 22:40:31 door mDDM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021
« Reactie #72 Gepost op: 24 juni 2021, 23:58:21 »
https://nos.nl/artikel/2386495-domper-voor-belgische-treinspotters-orient-express-neemt-toch-andere-route
https://www.nu.nl/alphen-aan-den-rijn/6141034/flinke-tegenvaller-voor-treinliefhebbers-uren-vertraging-orient-express.html

Wat is dat toch opeens met die spoorbeheerders?
In België veranderen ze de route om "veiligheidsredenen", vele op Antwerpen Centraal samengestroomde belangstellenden teleurgesteld achterlatend.
En in Nederland wil ProRail niet zeggen hoe laat de door noodweer in de Alpen uren vertraagde trein uit Venetië door Gouda komt uit vrees voor publiek.
Het lijkt erop dat het veiligheidsdenken in de spoorsector totaal is doorgeslagen.
Volle perrons zijn immers een dagelijks fenomeen op het spoor.
En dan hebben we het nog niet over overvolle perrons bij de vele verstoringen.
Dan worden de treinen toch ook niet stiekem omgeleid?
Ik kan hier geen begrip voor opbrengen.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2021, 00:11:36 door mDDM »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #73 Gepost op: 25 juni 2021, 10:22:24 »
Was de 3674 oorspronkelijk niet ook een Pullman WPc type Etoile du Nord?


Volgens de geraadpleegde boeken was de 3674 een WR56 gebouwd in 1931 door E.I.C en verkocht als WR in 1962 als WR. Vanaf het begin van de VSOE maakt het deel uit van deze trein; de VSOE heeft het rijtuig hevig verbouwd, ook het interieur, en er aan een kant ook een ovaal raam ingezet. Hiermee doet het denken aan aan WPc EdN (9 ramer).

De Fleche de Or WPc 4013 (8 ramer) die al eerder omgebouwd was tot servicewagen en ook een aantal ramen geblindeerd had lijkt wel een beetje op de 3674. Als ik me niet vergis heeft RivaRossi hun model van de 4013 ook een beetje (maar niet geheel) gewijzigd met nummer 3674 uitgegeven.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021
« Reactie #74 Gepost op: 25 juni 2021, 11:57:11 »
Belofte maakt schuld;














Burgermeester Waverijnweg Maarssen. Tijdstip 09:58u  24 juni 2021, (Eigen foto’s).
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken