Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309. De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.GroetFredVoor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/
Lok is Lineas 186-293.
De 3912 en 3915 zijn in de VSOE service cars (voiture de service) en geen slaaprijtuig. Dus zwaar omgebouwd zoals Fred al deels aangaf. Gr, Mathyn
Was de 3674 oorspronkelijk niet ook een Pullman WPc type Etoile du Nord?