Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door dwars-ligger
Vandaag om 00:05:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Duikeend
Vandaag om 00:04:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:02:20
The revival of "The Shop"! door Wim Vink
Vandaag om 00:00:31
BRAWA Silberling probleem met binnenverlichting na inbouw Digikeijs DR80015 door Dave.......
14 augustus 2022, 23:34:55
BNLS-Werkspoor - Mat '34 Diesel 3 van MK modelbouwstudio's door Biesje
14 augustus 2022, 23:17:18
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
14 augustus 2022, 23:09:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 augustus 2022, 23:04:27
Awe Viaduct door Reinout van Rees
14 augustus 2022, 22:33:40
Ervaring statische begrasser, RTS Greenkeeper 35kV door Ronald Koerts
14 augustus 2022, 22:30:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Spoor010
14 augustus 2022, 22:27:54
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door FreekH
14 augustus 2022, 22:24:16
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door MOVisser
14 augustus 2022, 22:16:59
Frans loodsje et cetera door Noordernet
14 augustus 2022, 22:13:26
Artitec Dg door M@rco
14 augustus 2022, 21:51:00
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door Pauldg
14 augustus 2022, 21:42:22
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Mispoes
14 augustus 2022, 21:37:15
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
14 augustus 2022, 20:37:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
14 augustus 2022, 20:28:03
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
14 augustus 2022, 20:16:37
Bouw van een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
14 augustus 2022, 19:41:20
Koploper rijdt niet meer digitaal. door Eenerspoor
14 augustus 2022, 19:36:58
SSN 01 1075 naar en van duitsland over de goederen betuwe lijn met Eloc door ex44
14 augustus 2022, 19:34:52
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door 741230
14 augustus 2022, 19:17:48
NS 2400 serie in spoor 0 door Edwin2121992
14 augustus 2022, 19:07:51
15 restauratierijtuigen WRmz naar NL? door Thom
14 augustus 2022, 18:34:47
Oneindige Overslag 0e RC door sdz1976
14 augustus 2022, 18:30:48
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
14 augustus 2022, 18:13:07
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door Benelux795
14 augustus 2022, 18:09:46
Update: baan in de tropen door Rondje_HO
14 augustus 2022, 17:26:21
  

Auteur Topic: Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021  (gelezen 9601 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3981
  • Modelspoor is emotie...
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #45 Gepost op: 23 juni 2021, 19:42:39 »
Ik hoop dat ze er morgen de 1202 van het Spoorwegmuseum voor zetten, toch een beetje aangepaste stijl…

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #46 Gepost op: 23 juni 2021, 20:19:01 »
Prachtige foto’s en filmpje.  Ben wel benieuwd hoe oud die rijtuigen eigenlijk zijn?
Groet Johan Westhoeve.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #47 Gepost op: 23 juni 2021, 20:26:06 »
Een paar impressies van vandaag uit Haarlem:
<a href="https://www.youtube.com/v/wZ87We_ZbFM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/wZ87We_ZbFM</a>
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3086
    • Mijn van-alles website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2021, 20:33:02 »
Het is dat ik moet werken, anders zou ik gewoon wéér gaan kijken, net zoals in 2010. Op Amsterdam stond dan namelijk ook (geen idee hoe dat op de tussenstations zit) het voltallige personeel bij de rode loper. Nou was er wel veel pers bij aanwezig (waar ik, zonder pardon ook toe gerekend werd (had ik geen probleem mee ;) ) dus misschien was het een bijzonderderderderdere rit dan gewoon.

Jammer dat ik het toen ook niet eerder wist: m'n grootmoeder had het geweldig gevonden 'm te zien, maar zo kort dag in 2010 ging het niet lukken.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2021, 20:57:15 »
Prachtige foto’s en filmpje.  Ben wel benieuwd hoe oud die rijtuigen eigenlijk zijn?
De meeste van de rijtuigen die vandaag in de VSOE reden zijn van het eind van de twintiger jaren (dus nog geen honderd jaar oud). Wel zijn deze rijtuigen hevig opgeknapt/gerestaureerd en soms iets te veel verbouwd.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Het Winkeltje
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #50 Gepost op: 23 juni 2021, 21:18:38 »
Goede avond,


Ook ik heb gisteren de aankomst van de VSOE in NL gefilmd. Deze trein kwam door mijn thuisplaats, mazzel dus:
https://www.youtube.com/watch?v=xokcshDZC5I

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #51 Gepost op: 23 juni 2021, 22:02:28 »
Nou zie ik op dit filmpje 17 bakken, maar volgens mij in Haarlem minder. Waar is de rest gebleven?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
  • Het Winkeltje
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #52 Gepost op: 23 juni 2021, 22:18:08 »
Die stonden op de watergraafsmeer, zelfs met 12 paste het niet.

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #53 Gepost op: 23 juni 2021, 23:29:41 »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
165*hier
120* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5204
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #54 Gepost op: 24 juni 2021, 12:32:44 »
Trein was naar mijn oordeel te vroeg in Maarssen, 9:58u was de doorkomst met donkerblauwe Lineas lok ervoor.
Foto`s volgen nog.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2022 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3633
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #55 Gepost op: 24 juni 2021, 12:37:50 »
Ik hoop dat ze er morgen de 1202 van het Spoorwegmuseum voor zetten, toch een beetje aangepaste stijl…

Rob
Blijven hopen, maar de 1202 is op het moment niet rijvaardig ;)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
    • Mijn website
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #56 Gepost op: 24 juni 2021, 12:48:45 »
   Beste collega's ,

   Om een dergelijke actuele Oriënt Express samen te stellen welke rijtuigen van welke merken heb je dan nodig .
   
   groeten  Willy
Om deze trein (wat de rijtuigen betreft) in model samen te stellen moet je weten wat de samenstelling is. Zoals hij uit Amsterdam vertrok waren het de CIWL rijtuigen 3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3912, 3674, 4095, 4141, 4110, 3915, 3483, 3473, 3525, 3425, 3309.

De oorspronkelijke rijtuigtypes zijn:
3553, 3482, 3555, 3539, 3552, 3543, 3483, 3473 en 3525 zijn type LX slaaprijtuigen (WLLX)
3912 en 3915 zijn type YTb slaaprijtuigen (WLYT)
3425 en 3309 zijn type S1 slaaprijtuigen (WLS1)
3674 is een restauratiewagen met 56 zit plaatsen (WR56)
4095 en 4110 zijn Etoile du Nord 2e klas Pullman met keuken (WPc2)
4141 is een Cote de Azur 1e klas Pullman met keuken (WPc).

Alle rijtuigen zijn gerestaureerd en gemoderniseerd met nieuw balgen en draaistellen. Of een van de modelfabrikanten ook al zoiets gedaan hebben weet ik niet. Verder zijn er nog wat externe wijzigingen aangebracht zoals onder andere:
De YT en S1 rijtuigen hebben deuren met ovale ramen gekregen.
De creme/blauwe livrei is gewijzigd; de bovenste band band met de CIWL naam is blauw geworden (was creme) en de WR56 was geheel blauw en nu tweekleurig.

Het interieur is hevig aangepast met onder andere ook slaapsuites; de raam indeling is dan ook aangepast.

Een H0 trein met de oorspronkelijke rijtuigen is wellicht wel mogelijk, maar zoals hij nu rijdt lijkt me moeilijk. De RivaRossi VSOE rijtuigen hebben de "verkeerde" draaistellen. Volgens mij hebben LS Models en ACME etc zich nog niet gewaagd aan de VSOE.

Groet
Fred

Voor veel plaatjes van modellen van CIWL rijtuigen zie mijn gratis e-boek: http://sncf231e.nl/ciwl-carriages-by-fredsmall/



 
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #57 Gepost op: 24 juni 2021, 12:49:52 »
Ik had het eigenlijk wat meer in stijl gevonden als Railexperts hun 1200 voor deze trein had ingezet (de 1251?) in plaats van de 9901. Dat had het geheel net wat meer 'af' gemaakt. Hun 1200 is toch gewoon inzetbaar, dacht ik?


Groeten,
Arjen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7307
  • Spoor N
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #58 Gepost op: 24 juni 2021, 12:55:13 »
Die blauwe 1300 had wat meer in stijl geweest vind ik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3633
Re: Oriënt Express in Nederland vandaag
« Reactie #59 Gepost op: 24 juni 2021, 13:02:24 »
Tsja, maar waarom zou je als vervoerder een lok bij een ander in gaan huren omdat dat misschien mooier staat, terwijl je er zelf genoeg hebt en dat helemaal geen vraag van jouw klant is?

De vraag is gewoon het leveren van de tractie en het zorgen dat de trein veilig, op tijd en betrouwbaar aan komt.
Dan doe je dat met je eigen middelen en ga je ook geen risico's van buitenaf erbij halen.

De 1251 is al even niet meer op de baan geweest en zal dusook niet inzetbaar zijn.