Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 23:41:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 23:05:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
Vandaag om 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
  

Auteur Topic: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......  (gelezen 6941 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #15 Gepost op: 11 March 2008, 19:51:49 »
... maar het uitzicht op een dinamisch onderhoudscentrum voor spoorweg materieel is dalijk ook weg en dat vind ik toch jammer. Te meer, omdat het ook nergens in de regio terug gaat komen  :-| (ook niet in een moderne vorm)
Dat noem je economie. Zodra ze dat in Polen of oostelijk Duitsland goedkoper kunnen en ze hier in NL daarvoor geen mensen meer kunnen krijgen, vertrekt die activiteit onherroepelijk.

Die hal is een gevalletje jammer. Maar als men echt gewild had, was er met kleine aanpassingen ook goed hele leuke studio's of zelfs woningen van te maken geweest.
Maar goed, zolang Geld het keyword is, en de projectontwikkelaar die maar 1 woord in zijn/haar vocabulair heeft de macht heeft... Krijgen we in Tilburg een trombose van die acne torens, zoals ze al genoemd werden.

m.v.g.

Mark
Je kletst uit je nek Mark, met de huidige economische en veiligheidseisen is een gebouw met een houten spantconstructie een knap moeilijk ding  om te herbestemmen in een woonfunctie. Sinds de Enschede-ramp wil geen enkele gemeente zich meer branden aan panden met maar enigzins verhoogd brandrisico. Als je deze herbestemt, moet die houten constructie eruit en vervangen worden door iets onbrandbaars, anders krijg je in geen 1867 jaar een bouwvergunning.  En wat houd je dan over, hooguit 2 gevels die nooit bedoeld zijn om voor de lol tegenaan te kijken, bovendien grotendeels gereconstrueerd moeten worden en daarnaast  een stapel authentieke pannen (die misschien al es vervangen zijn). Leuk bedacht maar onhaalbaar.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #16 Gepost op: 11 March 2008, 21:03:25 »
Het is inderdaad jammer van alle oude gebouwen maar ja ze zijn oud. Ik persoonlijk vind het erger voor de vele collega's die gedwongen worden ander werkt te zoeken of mee te verhuizen naar andere locaties (die veel extra reistijd met zich meebrengt).

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 873
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2008, 21:19:18 »
Dat noem je economie. Zodra ze dat in Polen of oostelijk Duitsland goedkoper kunnen en ze hier in NL daarvoor geen mensen meer kunnen krijgen, vertrekt die activiteit onherroepelijk.
Dat noem je geen economie, want de verhuizing van de Tb'se werkplaats heeft daar helemaal niets mee te maken!
Meer NS in spoor 1!

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2008, 21:45:49 »
Het is zo verrekte jammer dat de mens blijkbaar niet in staat is om te leren van fouten uit het verleden. Hier in Utrecht moest een complete wijk plat voor Hoog Catherijne. Nu heeft men er spijt van dat men toen zo veel middeleeuwse woningen heeft laten slopen. Het oude Utrecht CS moest plat voor een groter en moderner station, ook daar heeft men hier nog altijd spijt van.

Alsof "modern" en "nieuw" zoveel beter zijn.... De Domtoren is eeuwen lang verwaarloosd geweest en staat nog steeds, als je dat met Vinex woningen doet, storten ze na 5 jaar in elkaar... Dit is eeuwig zonde, hopelijk ziet een museum er iets in....

1867, dat is het allereerste begin van de Spoorwegen in Nederland. Waarom wel een station in Houten verplaatsen en opknappen, maar voor iets dat veel ouder is geen andere bestemming zoeken?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2008, 22:08:11 »
Zo ongeveer hetzelfde met het station van Alphen a/d Rijn. Opzich ook een uniek gebouw. Maar een of andere gare tunnel is belangrijker dan een antiek stationsgebouw. En over 25 jaar lopen ze weer te schreeuwen dat het eeuwig zonde is dat het oude station niet behouden is gebleven!

Grtz,

Marcel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2008, 03:06:36 »
Dat noem je geen economie, want de verhuizing van de Tb'se werkplaats heeft daar helemaal niets mee te maken!

Uitleg is gewenst.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2008, 08:16:18 »
Dat noem je geen economie, want de verhuizing van de Tb'se werkplaats heeft daar helemaal niets mee te maken!
tuurlijk wel, de gemeente wil het centrum uitbreiden. Daarvoor moet de werkplaats weg. Daarvoor in de plaats komt de spoorzone: groter station, winkels en woningen. Die winkels zorgen weer voor meer omzet, de huizen worden verkocht, het station krijgt meer voorzieningen (ook wat winkels enz.) en die maken ook weer omzet. Dat lijkt me toch wel een economisch verhaal.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #22 Gepost op: 12 March 2008, 08:52:42 »
Ik dacht eens ergens (RM of RH) gelezen te hebben dat de werkplaats niet helemaal uit Tilburg verdwijnt maar in afgeslankte vorm doorgaat langs de spoorlijn naar Den Bosch. Zal wel zo'n modern geval worden dan.

Maar het blijft jammer dat ze verdwijnen van de huidige locatie. Is altijd weer leuk om te kijken wat er op het buitenterrein staat.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #23 Gepost op: 12 March 2008, 08:56:42 »
klopt,
de werkplaats verhuist naar het industrie terrein Loven. dat ligt idd bij de spoorlijn richting Den Bosch.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #24 Gepost op: 12 March 2008, 09:04:26 »
Het is zo verrekte jammer dat de mens blijkbaar niet in staat is om te leren van fouten uit het verleden. Hier in Utrecht moest een complete wijk plat voor Hoog Catherijne. Nu heeft men er spijt van dat men toen zo veel middeleeuwse woningen heeft laten slopen. Het oude Utrecht CS moest plat voor een groter en moderner station, ook daar heeft men hier nog altijd spijt van.
Hoog Catharijne is inderdaad een historische vergissing, maar of Van Ravesteijn's station het huidige reizigersaanbod had kunnen verwerken is maar zeer de vraag. Dus dat station was vroeger of later toch plat gegaan. Schaalvergroting heet dat.
En voor het overige; laten we wel wezen; een gebouw is na een aantal jaren toch ook gewoon versleten? Vinex woningen bijvoorbeeld; zo goedkoop mogelijk een woning bouwen en die zo duur mogelijk willen verkopen omdat een ghrondspeculant de grondprijs opdrijft.

Ik blijf erbij; we moeten niet alles maar willen behouden alleen omdat het oud is. Alleen een gebouw wat goed te herbestemmen is levert genoeg geld op voor z'n eigen restauratie en z'n dagelijks onderhoud. Restaureren van een pand kost meestal 2 tot 3 x zoveel als hetzelfde volume nieuw herbouwen. En dan het onderhoud nog; voor een beetje monumentaal pand moet je per jaar 2% van de waarde reserveren voor onderhoud en herstel. Reken es uit bij die hut in Tilburg. De door mij als rekenvoorbeeld ingeschatte waarde ca E 500.000,- betekent 10 mille per jaar voor onderhoud. Hoor ik de eerste vrijwilligers zich al aanmelden om dat op tafel te leggen? Nadat de restauratie van ca 1,25 mio klaar is natuurlijk.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Griffin

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #25 Gepost op: 12 March 2008, 09:28:40 »
klopt,
de werkplaats verhuist naar het industrie terrein Loven. dat ligt idd bij de spoorlijn richting Den Bosch.

Helaas is ook dat weer achterhaald door NedTrain. Ze hebben inmiddels besloten te verkassen naar omgeving Rotterdam voor een alles omvattend onderhoudsbedrijf. Het enige wat rest is een onderdelenmagazijn en dat is inmiddels wel gesitueerd op het industrieterrein Loven in Tilburg, in een hal met Rail Distri Center op de gevel. In de loop van de tijd zal ook deze wel verdwijnen en is al het materieelonderhoud verdwenen uit Tilburg

Dutch013

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #26 Gepost op: 12 March 2008, 10:53:03 »
Das voor mij ook weer nieuw dat ze verkassen uit Tilburg ???
Gr Marco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #27 Gepost op: 12 March 2008, 11:17:26 »
Het is zo verrekte jammer dat de mens blijkbaar niet in staat is om te leren van fouten uit het verleden. Hier in Utrecht moest een complete wijk plat voor Hoog Catherijne. Nu heeft men er spijt van dat men toen zo veel middeleeuwse woningen heeft laten slopen. Het oude Utrecht CS moest plat voor een groter en moderner station, ook daar heeft men hier nog altijd spijt van.

Nee. In Utrecht is alleen de stationswijk gesloopt voor Hoog Catharijne, en die was 19e eeuws. Het enige wat echt schrijnend is aan de bouw van Hoog Catharijne is de sloop van het Jugendstilpand 'De Utrecht', dat was uniek (dat werd toen al gevonden) maar is desondanks gesloopt.
Het is zo makkelijk om met de ogen van nu naar beslissingen in het verleden te kijken. Maar Hoog Catharijne was symbool voor de vooruitgang, en op zich gaat het uit van een goede gedachte.

Alsof "modern" en "nieuw" zoveel beter zijn.... De Domtoren is eeuwen lang verwaarloosd geweest en staat nog steeds, als je dat met Vinex woningen doet, storten ze na 5 jaar in elkaar... Dit is eeuwig zonde, hopelijk ziet een museum er iets in....

Zeg, die Domtoren was in 1254 ook 'nieuw' hoor. Je kunt geen oude gebouwen hebben, zonder dat er ooit iets nieuws is gebouwd. De Van Nelle fabriek in Rotterdam was ook nieuw en werd niet mooi gevonden indertijd. Nu is het een uniek Nederlands ontwerp. De grachtenpanden in Amsterdam werden in hun tijd als protserig en poenerig beschouwd, en nu? Nu wil iedereen er wonen...

Eelco


Griffin

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #28 Gepost op: 12 March 2008, 11:25:30 »
@ Dutch013:

zie: http://www.railcargo.nl/index.cfm?menuid=6&product=1801

Er "blijft" toch nog wat over.............. :-|

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #29 Gepost op: 12 March 2008, 11:52:11 »
Nee. In Utrecht is alleen de stationswijk gesloopt voor Hoog Catharijne, en die was 19e eeuws. Het enige wat echt schrijnend is aan de bouw van Hoog Catharijne is de sloop van het Jugendstilpand 'De Utrecht', dat was uniek (dat werd toen al gevonden) maar is desondanks gesloopt.
Het is zo makkelijk om met de ogen van nu naar beslissingen in het verleden te kijken. Maar Hoog Catharijne was symbool voor de vooruitgang, en op zich gaat het uit van een goede gedachte.


Ongetwijfeld goed bedoeld, zoals veel van de uitgevoerde saneringen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw, maar inmiddels weten we dat het resultaat dankzij de gekozen bouwstijl vaak onaantrekkelijk en onherbergzaam is gebleken. Heel vaak weten we achteraf pas hoe een en ander uitpakt, maar in het geval van het stationsgebied in Utrecht mogen we na 30 jaar kritiek zo langzamerhand constateren dat het niet goed is uitgepakt. Beyond repair, helaas.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.