Ongetwijfeld goed bedoeld, zoals veel van de uitgevoerde saneringen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw, maar inmiddels weten we dat het resultaat dankzij de gekozen bouwstijl vaak onaantrekkelijk en onherbergzaam is gebleken. Heel vaak weten we achteraf pas hoe een en ander uitpakt, maar in het geval van het stationsgebied in Utrecht mogen we na 30 jaar kritiek zo langzamerhand constateren dat het niet goed is uitgepakt. Beyond repair, helaas.
Je kletst uit je nek Mark,
Sinds de Enschede-ramp wil geen enkele gemeente zich meer branden aan panden met maar enigzins verhoogd brandrisico. Als je deze herbestemt, moet die houten constructie eruit en vervangen worden door iets onbrandbaars,
Goed, Wie denkt dat een houten kap wegens brandbaarheid gesloopt moet worden.... Wist je dat 99.6% van de woonhuizen in Nederland een geheel of gedeeltelijk houten kapconstuctie heeft. (en dan hebben we het nog niet over de rieten kappen, waar men met jouw theorie helemaal nooit meer een vergunning voor zou kunnen krijgen.)
Dat klopt, maar dat is wijsheid achteraf. En dan kan je beter de schouders er onder zetten om het te verbeteren dan dat je tot in lengte van dagen oude koeien uit de sloot blijft halen. Die stationswijk komt er niet door terug. Wat gebeurd is, is gebeurd, gedane zaken nemen geen keer. Mooie uitspraak over het verleden: the past is a foreign country.
beetje jammer Mark, maar Gert is architect en heeft er zogezegd weet van.
Dat mag dan wel zo zijn, maar volgens mij zijn er toch zeker grote verschillen tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Zeker als je het hebt over regelgeving. Zoals ik het begrijp is vaak de brandweer een van de meest veeleisende partijen, maar kan vaak op basis van gelijkwaardigheid toch veel worden bereikt, bijvoorbeeld door brandmeld- en sprinklerinstallaties. Alleen is het dan de vraag in hoeverre dat de opdrachtgever hiervoor geld wil neerleggenOverigens werk ik bij een technisch adviesbureau en krijg dus veel te maken met brandveiligheid.Groeten, Marnix
@ Dutch013:zie: http://www.railcargo.nl/index.cfm?menuid=6&product=1801Er "blijft" toch nog wat over.............. :-|