Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......  (gelezen 6752 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #30 Gepost op: 12 March 2008, 12:01:29 »
Ongetwijfeld goed bedoeld, zoals veel van de uitgevoerde saneringen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw, maar inmiddels weten we dat het resultaat dankzij de gekozen bouwstijl vaak onaantrekkelijk en onherbergzaam is gebleken. Heel vaak weten we achteraf pas hoe een en ander uitpakt, maar in het geval van het stationsgebied in Utrecht mogen we na 30 jaar kritiek zo langzamerhand constateren dat het niet goed is uitgepakt. Beyond repair, helaas.

Dat klopt, maar dat is wijsheid achteraf. En dan kan je beter de schouders er onder zetten om het te verbeteren dan dat je tot in lengte van dagen oude koeien uit de sloot blijft halen. Die stationswijk komt er niet door terug. Wat gebeurd is, is gebeurd, gedane zaken nemen geen keer.

Mooie uitspraak over het verleden: the past is a foreign country.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #31 Gepost op: 12 March 2008, 14:08:09 »
Citaat van: Gert Arkema
Je kletst uit je nek Mark,
Beetje jammer van deze opmerking gert,

Citaat van: Gert Arkema
Sinds de Enschede-ramp wil geen enkele gemeente zich meer branden aan panden met maar enigzins verhoogd brandrisico. Als je deze herbestemt, moet die houten constructie eruit en vervangen worden door iets onbrandbaars,

Goed, Wie denkt dat een houten kap wegens brandbaarheid gesloopt moet worden....
Wist je dat 99.6% van de woonhuizen in Nederland een geheel of gedeeltelijk houten kapconstuctie heeft. (en dan hebben we het nog niet over de rieten kappen, waar men met jouw theorie helemaal nooit meer een vergunning voor zou kunnen krijgen.)

Ook zijn tal van voorbeelden te noemen van fuctie verandering in panden met een houten kapconstructie.

Dus als er in die loods een prachtige houten kapconstructie zit kan die zeer zeker behouden worden... De vraag is alleen hoeveel moeite is het waard en vooral hoeveel geld is het waard, waarbij dat laatste sterk bepaald word door wie de broek aan heeft. Is dat de projectontwikkelaar, stedenbouwkundige of gemeente? In dit geval is dat duidelijk de project ontwikkelaar.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #32 Gepost op: 12 March 2008, 14:13:55 »
beetje jammer Mark, maar Gert is architect en heeft er zogezegd weet van.  :-*

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #33 Gepost op: 12 March 2008, 14:15:22 »
Goed, Wie denkt dat een houten kap wegens brandbaarheid gesloopt moet worden....
Wist je dat 99.6% van de woonhuizen in Nederland een geheel of gedeeltelijk houten kapconstuctie heeft. (en dan hebben we het nog niet over de rieten kappen, waar men met jouw theorie helemaal nooit meer een vergunning voor zou kunnen krijgen.)

Gert heeft het, volgens mij, over nieuwbouw. En daar wordt nauwelijks nog hout in toegepast. Als die loods een nieuwe bestemming/locatie zou krijgen zou deze aan nieuwe regelgeving moeten voldoen, zoals Gert al aangeeft. Dan wordt het een heel lastig verhaal.

En daarnaast, die loods in Tilburg is een standaard 19e eeuwse industriële loods. Het enige wat de loods uniek zou maken, is het feit dat hij vrijwel vanaf het begin van de exploitatie van de SS dateert. Verder zijn er in diverse oude industriesteden van dit soort loodsen te vinden. Dus uniek? Nee, dat niet.

Eelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 12 March 2008, 14:19:28 »
Dat klopt, maar dat is wijsheid achteraf. En dan kan je beter de schouders er onder zetten om het te verbeteren dan dat je tot in lengte van dagen oude koeien uit de sloot blijft halen. Die stationswijk komt er niet door terug. Wat gebeurd is, is gebeurd, gedane zaken nemen geen keer.

Mooie uitspraak over het verleden: the past is a foreign country.

Jawel, maar net als de meeste Utrechters geloof ik niet dat het nog wat wordt met het stationsgebied, al was het alleen maar omdat de projectontwikkelaars het ook nu weer voor het zeggen hebben.
Maar niet getreurd, we komen er nog alleen om in de trein te duiken, en leveren onze bijdrage wel door voor veel te veel geld een Amsterdamse schoolhuis overeind te houden. Gebouwd tweede helft jaren twintig toen er door de tijdelijke economische boom gebrek was aan bouwstoffen en geschoold personeel. Dus dan weet je het wel. Het kreng zit nog vol hout ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #35 Gepost op: 12 March 2008, 14:25:01 »
Tsja, het is even afwachten hoe het loopt met het stationsgebied. Ik zou er bijna voor pleiten om een gedeelte van Hoog Catharijne te bestempelen tot architectonisch erfgoed, omdat het een protoype jaren '70 architectuur heeft. Als alles plat gaat, hebben we daar over 30 jaar vast spijt van...

Ik word dan wel weer een beetje treurig van het dedain waarmee je nu over de Amsterdamse School spreekt. Ik ben er een groot liefhebber van. Het verschil tussen het oude stationsgebied en het Amsterdamse School-huis waar je nu over spreekt (waar in Utrecht? Dan fiets ik er eens langs), is dat het stationsgebied weg is, en dat dat huis nog wel gered kan worden...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 16 March 2008, 00:11:40 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 12 March 2008, 14:38:49 »
Ergens in Oost, oorspronkelijk gebouwd voor spoorwegpersoneel, dan weet je het wel ongeveer.
Van dedain is natuurlijk geen sprake Eelco, anders woonde ik er niet. Het ontwerp is mooi, maar helaas kon er in de jaren twintig van de vorige eeuw om genoemde redenen niet altijd even goed worden gebouwd. En dus ligt de hele buurt met groot genoegen krom om de boel overeind te houden.  ;D ;D ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #37 Gepost op: 12 March 2008, 14:43:20 »
Ik heb inderdaad wel een idee dan. Ik heb je opmerking overduidelijk verkeerd geïnterpreteerd, excuus daarvoor..  ;)

Marnix van Lit

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 12 March 2008, 16:36:16 »
De twee gebouwen die zouden blijven staan (polygonale locloods en nog een ander gedeelte waarvan ik de naam niet weet) zouden blijven staan, maar wel een andere bestemming krijgen. Ik heb ooit iets vernomen van een kunstenaarsatelier o.i.d. Ik vraag me af hoe dat er dan uit gaat zien, maar ik ben bang dat alles verloren gaat. Misschien dat er voor die tijd nog wel een open dag komt? Het is in ieder geval erg jammer voor deze mooie werkplaats.

Offtopic:

Dat mag dan wel zo zijn, maar volgens mij zijn er toch zeker grote verschillen tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Zeker als je het hebt over regelgeving. Zoals ik het begrijp is vaak de brandweer een van de meest veeleisende partijen, maar kan vaak op basis van gelijkwaardigheid toch veel worden bereikt, bijvoorbeeld door brandmeld- en sprinklerinstallaties. Alleen is het dan de vraag in hoeverre dat de opdrachtgever hiervoor geld wil neerleggen.

Overigens werk ik bij een technisch adviesbureau en krijg dus veel te maken met brandveiligheid.

Groeten, Marnix

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #39 Gepost op: 12 March 2008, 17:55:01 »
Dat mag dan wel zo zijn, maar volgens mij zijn er toch zeker grote verschillen tussen nieuwbouw en bestaande bouw. Zeker als je het hebt over regelgeving. Zoals ik het begrijp is vaak de brandweer een van de meest veeleisende partijen, maar kan vaak op basis van gelijkwaardigheid toch veel worden bereikt, bijvoorbeeld door brandmeld- en sprinklerinstallaties. Alleen is het dan de vraag in hoeverre dat de opdrachtgever hiervoor geld wil neerleggen

Overigens werk ik bij een technisch adviesbureau en krijg dus veel te maken met brandveiligheid.

Groeten, Marnix
Ik twijfel niet aan je kennis over brandveiligheid en de mogelijkheden om aan de hand van gelijkwaardigheid nog een en ander te bereiken. Maar de cruciale vraag is of het pand renderend te krijgen is.
Meerdere mogelijkheden; je bouwt het om tot woningen, dan ben je zeer beperkt in je (indelings)mogelijkheden; de constructie en de maatvoering van het pand zijn hierin leidend.
Of je bouwt het om tot iets anders waar geld mee verdiend kan worden. Op zich niks mis mee, maar er zijn al vrij veel van dit soort loodsen die als restaurant worden ingericht, daarbij is het de vraag of die commercieel gezien op een goede plek ligt en of het stedebouwkundig plan eromheen geplooid kan worden.
Maar dan de bouwkundige staat. Alleen al aan de voorgevel zie ik boven de togen van de drie (dichtgemetselde) hoofddeuren vrij veel vorstschade aan het metselwerk (lichtrode steen). Al die bakstenen moet je vervangen door een gelijksoortige steen als nu de gevel van gebouwd is. Dat betekent dat de voorgevel tot  op de togen afgebroken en nieuw opgemetseld moet worden. Ping ping, kassa! En dan heb ik het pand alleen nog maar op 2 foto's gezien en niet opgenomen.
Als je wilt en er is geld voor (nu; subsidie, of later; anticiperen op een sluitende exploitatie) kun je het pand aanpakken, maar bij geen van beide blijft er weinig aan mogelijkheden over.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dutch013

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 12 March 2008, 18:47:12 »
@ Dutch013:

zie: http://www.railcargo.nl/index.cfm?menuid=6&product=1801

Er "blijft" toch nog wat over.............. :-|

Bedankt voor de info.
Dit is echt balen, zeker voor mensen die nu hun werk kwijt raken. :(
Gr Marco

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #41 Gepost op: 12 March 2008, 20:23:58 »
Beetje jammer Floris, maar omgangsvormen zijn niet beroep gerelateerd.   :-*

Overigens de polygoonloods en de bebouwing die grenst aan het NS plein zullen wel een "2e leven krijgen" in het laatste plan dat men heeft gepubliceerd. In dat zelfde plan gaan de grote hallen die nu staan rond de Rolbrug verdwijnen maar zal de herinnering er aan behouden blijven door bebouwing met gelijke volumes op die bewuste plaatsen te situeren.
Echter dat is dus volgens de laatst gepubliceerde plannen.

Wat overigens wel heel interessant is voor iedereen die zich bezig houdt met geschiedenis, bouwkunde, stedenbouwkunde, in relatie met de Werkplaats in Tilburg is het volgende rapport dat je (PDF) kan downloaden helemaal onderaan deze link.
Hierin staat bijzonder veel info in tekst maar ook afbeeldingen, foto's en 3D animaties van hoe het terrein zich in de jaren heeft ontwikkeld.
Echte aanrader!

m.v.g.

Mark

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #42 Gepost op: 12 March 2008, 20:33:22 »
tja mark, moet je maar geen onzin brabbelen  :-*

Ik ken Gert wel, nooit over zn omgangsvormen te klagen gehad  ;)

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #43 Gepost op: 12 March 2008, 20:39:26 »
Floris,
Heb je ook nog iets inhoudelijk toe te voegen aan dit topic?  :-X

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #44 Gepost op: 12 March 2008, 20:42:03 »
ja, een liter sperziebonenuitlekvocht. Ben je nou boos?