Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door bask185
Vandaag om 12:31:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......  (gelezen 6801 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #15 Gepost op: 11 March 2008, 19:51:49 »
... maar het uitzicht op een dinamisch onderhoudscentrum voor spoorweg materieel is dalijk ook weg en dat vind ik toch jammer. Te meer, omdat het ook nergens in de regio terug gaat komen  :-| (ook niet in een moderne vorm)
Dat noem je economie. Zodra ze dat in Polen of oostelijk Duitsland goedkoper kunnen en ze hier in NL daarvoor geen mensen meer kunnen krijgen, vertrekt die activiteit onherroepelijk.

Die hal is een gevalletje jammer. Maar als men echt gewild had, was er met kleine aanpassingen ook goed hele leuke studio's of zelfs woningen van te maken geweest.
Maar goed, zolang Geld het keyword is, en de projectontwikkelaar die maar 1 woord in zijn/haar vocabulair heeft de macht heeft... Krijgen we in Tilburg een trombose van die acne torens, zoals ze al genoemd werden.

m.v.g.

Mark
Je kletst uit je nek Mark, met de huidige economische en veiligheidseisen is een gebouw met een houten spantconstructie een knap moeilijk ding  om te herbestemmen in een woonfunctie. Sinds de Enschede-ramp wil geen enkele gemeente zich meer branden aan panden met maar enigzins verhoogd brandrisico. Als je deze herbestemt, moet die houten constructie eruit en vervangen worden door iets onbrandbaars, anders krijg je in geen 1867 jaar een bouwvergunning.  En wat houd je dan over, hooguit 2 gevels die nooit bedoeld zijn om voor de lol tegenaan te kijken, bovendien grotendeels gereconstrueerd moeten worden en daarnaast  een stapel authentieke pannen (die misschien al es vervangen zijn). Leuk bedacht maar onhaalbaar.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #16 Gepost op: 11 March 2008, 21:03:25 »
Het is inderdaad jammer van alle oude gebouwen maar ja ze zijn oud. Ik persoonlijk vind het erger voor de vele collega's die gedwongen worden ander werkt te zoeken of mee te verhuizen naar andere locaties (die veel extra reistijd met zich meebrengt).

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2008, 21:19:18 »
Dat noem je economie. Zodra ze dat in Polen of oostelijk Duitsland goedkoper kunnen en ze hier in NL daarvoor geen mensen meer kunnen krijgen, vertrekt die activiteit onherroepelijk.
Dat noem je geen economie, want de verhuizing van de Tb'se werkplaats heeft daar helemaal niets mee te maken!
Meer NS in spoor 1!

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2008, 21:45:49 »
Het is zo verrekte jammer dat de mens blijkbaar niet in staat is om te leren van fouten uit het verleden. Hier in Utrecht moest een complete wijk plat voor Hoog Catherijne. Nu heeft men er spijt van dat men toen zo veel middeleeuwse woningen heeft laten slopen. Het oude Utrecht CS moest plat voor een groter en moderner station, ook daar heeft men hier nog altijd spijt van.

Alsof "modern" en "nieuw" zoveel beter zijn.... De Domtoren is eeuwen lang verwaarloosd geweest en staat nog steeds, als je dat met Vinex woningen doet, storten ze na 5 jaar in elkaar... Dit is eeuwig zonde, hopelijk ziet een museum er iets in....

1867, dat is het allereerste begin van de Spoorwegen in Nederland. Waarom wel een station in Houten verplaatsen en opknappen, maar voor iets dat veel ouder is geen andere bestemming zoeken?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #19 Gepost op: 11 March 2008, 22:08:11 »
Zo ongeveer hetzelfde met het station van Alphen a/d Rijn. Opzich ook een uniek gebouw. Maar een of andere gare tunnel is belangrijker dan een antiek stationsgebouw. En over 25 jaar lopen ze weer te schreeuwen dat het eeuwig zonde is dat het oude station niet behouden is gebleven!

Grtz,

Marcel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2008, 03:06:36 »
Dat noem je geen economie, want de verhuizing van de Tb'se werkplaats heeft daar helemaal niets mee te maken!

Uitleg is gewenst.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2008, 08:16:18 »
Dat noem je geen economie, want de verhuizing van de Tb'se werkplaats heeft daar helemaal niets mee te maken!
tuurlijk wel, de gemeente wil het centrum uitbreiden. Daarvoor moet de werkplaats weg. Daarvoor in de plaats komt de spoorzone: groter station, winkels en woningen. Die winkels zorgen weer voor meer omzet, de huizen worden verkocht, het station krijgt meer voorzieningen (ook wat winkels enz.) en die maken ook weer omzet. Dat lijkt me toch wel een economisch verhaal.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #22 Gepost op: 12 March 2008, 08:52:42 »
Ik dacht eens ergens (RM of RH) gelezen te hebben dat de werkplaats niet helemaal uit Tilburg verdwijnt maar in afgeslankte vorm doorgaat langs de spoorlijn naar Den Bosch. Zal wel zo'n modern geval worden dan.

Maar het blijft jammer dat ze verdwijnen van de huidige locatie. Is altijd weer leuk om te kijken wat er op het buitenterrein staat.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #23 Gepost op: 12 March 2008, 08:56:42 »
klopt,
de werkplaats verhuist naar het industrie terrein Loven. dat ligt idd bij de spoorlijn richting Den Bosch.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #24 Gepost op: 12 March 2008, 09:04:26 »
Het is zo verrekte jammer dat de mens blijkbaar niet in staat is om te leren van fouten uit het verleden. Hier in Utrecht moest een complete wijk plat voor Hoog Catherijne. Nu heeft men er spijt van dat men toen zo veel middeleeuwse woningen heeft laten slopen. Het oude Utrecht CS moest plat voor een groter en moderner station, ook daar heeft men hier nog altijd spijt van.
Hoog Catharijne is inderdaad een historische vergissing, maar of Van Ravesteijn's station het huidige reizigersaanbod had kunnen verwerken is maar zeer de vraag. Dus dat station was vroeger of later toch plat gegaan. Schaalvergroting heet dat.
En voor het overige; laten we wel wezen; een gebouw is na een aantal jaren toch ook gewoon versleten? Vinex woningen bijvoorbeeld; zo goedkoop mogelijk een woning bouwen en die zo duur mogelijk willen verkopen omdat een ghrondspeculant de grondprijs opdrijft.

Ik blijf erbij; we moeten niet alles maar willen behouden alleen omdat het oud is. Alleen een gebouw wat goed te herbestemmen is levert genoeg geld op voor z'n eigen restauratie en z'n dagelijks onderhoud. Restaureren van een pand kost meestal 2 tot 3 x zoveel als hetzelfde volume nieuw herbouwen. En dan het onderhoud nog; voor een beetje monumentaal pand moet je per jaar 2% van de waarde reserveren voor onderhoud en herstel. Reken es uit bij die hut in Tilburg. De door mij als rekenvoorbeeld ingeschatte waarde ca E 500.000,- betekent 10 mille per jaar voor onderhoud. Hoor ik de eerste vrijwilligers zich al aanmelden om dat op tafel te leggen? Nadat de restauratie van ca 1,25 mio klaar is natuurlijk.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Griffin

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #25 Gepost op: 12 March 2008, 09:28:40 »
klopt,
de werkplaats verhuist naar het industrie terrein Loven. dat ligt idd bij de spoorlijn richting Den Bosch.

Helaas is ook dat weer achterhaald door NedTrain. Ze hebben inmiddels besloten te verkassen naar omgeving Rotterdam voor een alles omvattend onderhoudsbedrijf. Het enige wat rest is een onderdelenmagazijn en dat is inmiddels wel gesitueerd op het industrieterrein Loven in Tilburg, in een hal met Rail Distri Center op de gevel. In de loop van de tijd zal ook deze wel verdwijnen en is al het materieelonderhoud verdwenen uit Tilburg

Dutch013

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #26 Gepost op: 12 March 2008, 10:53:03 »
Das voor mij ook weer nieuw dat ze verkassen uit Tilburg ???
Gr Marco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #27 Gepost op: 12 March 2008, 11:17:26 »
Het is zo verrekte jammer dat de mens blijkbaar niet in staat is om te leren van fouten uit het verleden. Hier in Utrecht moest een complete wijk plat voor Hoog Catherijne. Nu heeft men er spijt van dat men toen zo veel middeleeuwse woningen heeft laten slopen. Het oude Utrecht CS moest plat voor een groter en moderner station, ook daar heeft men hier nog altijd spijt van.

Nee. In Utrecht is alleen de stationswijk gesloopt voor Hoog Catharijne, en die was 19e eeuws. Het enige wat echt schrijnend is aan de bouw van Hoog Catharijne is de sloop van het Jugendstilpand 'De Utrecht', dat was uniek (dat werd toen al gevonden) maar is desondanks gesloopt.
Het is zo makkelijk om met de ogen van nu naar beslissingen in het verleden te kijken. Maar Hoog Catharijne was symbool voor de vooruitgang, en op zich gaat het uit van een goede gedachte.

Alsof "modern" en "nieuw" zoveel beter zijn.... De Domtoren is eeuwen lang verwaarloosd geweest en staat nog steeds, als je dat met Vinex woningen doet, storten ze na 5 jaar in elkaar... Dit is eeuwig zonde, hopelijk ziet een museum er iets in....

Zeg, die Domtoren was in 1254 ook 'nieuw' hoor. Je kunt geen oude gebouwen hebben, zonder dat er ooit iets nieuws is gebouwd. De Van Nelle fabriek in Rotterdam was ook nieuw en werd niet mooi gevonden indertijd. Nu is het een uniek Nederlands ontwerp. De grachtenpanden in Amsterdam werden in hun tijd als protserig en poenerig beschouwd, en nu? Nu wil iedereen er wonen...

Eelco


Griffin

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #28 Gepost op: 12 March 2008, 11:25:30 »
@ Dutch013:

zie: http://www.railcargo.nl/index.cfm?menuid=6&product=1801

Er "blijft" toch nog wat over.............. :-|

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: En weer verdwijnt er Nederlandse spoorgeschiedenis.......
« Reactie #29 Gepost op: 12 March 2008, 11:52:11 »
Nee. In Utrecht is alleen de stationswijk gesloopt voor Hoog Catharijne, en die was 19e eeuws. Het enige wat echt schrijnend is aan de bouw van Hoog Catharijne is de sloop van het Jugendstilpand 'De Utrecht', dat was uniek (dat werd toen al gevonden) maar is desondanks gesloopt.
Het is zo makkelijk om met de ogen van nu naar beslissingen in het verleden te kijken. Maar Hoog Catharijne was symbool voor de vooruitgang, en op zich gaat het uit van een goede gedachte.


Ongetwijfeld goed bedoeld, zoals veel van de uitgevoerde saneringen in de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw, maar inmiddels weten we dat het resultaat dankzij de gekozen bouwstijl vaak onaantrekkelijk en onherbergzaam is gebleken. Heel vaak weten we achteraf pas hoe een en ander uitpakt, maar in het geval van het stationsgebied in Utrecht mogen we na 30 jaar kritiek zo langzamerhand constateren dat het niet goed is uitgepakt. Beyond repair, helaas.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.