Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
Vandaag om 22:39:25
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:04:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:41:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
Vandaag om 21:24:43
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 21:18:22
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 19:40:58
Modelbaan Beltheim. door Frits C
Vandaag om 19:37:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
Vandaag om 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
Vandaag om 18:40:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 18:12:08
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 18:11:16
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 17:33:04
20 toen door Arjan6511
Vandaag om 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
Vandaag om 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
Vandaag om 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
Vandaag om 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
Vandaag om 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 12:54:44
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Eric v C
Vandaag om 12:04:51
  

Auteur Topic: NS 1600-1700-1800 infodraadje.  (gelezen 6690 keer)

Erik01

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • De Trein Rijdt
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #15 Gepost op: 14 June 2021, 21:18:31 »
Nooit gereden in het echt, wel geproduceerd door Roco,
Postbank 1600, stad Amsterdam.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #16 Gepost op: 14 June 2021, 22:28:42 »
Met alle varianten bedoel ik ook alle varianten. Voorbeeld: de befaamde 1607 die maar 1 dag met "trek" in de tekst op de zijkant reed en later met "trok". Dat zijn dus 2 varianten.

Je hebt een hobby, of je hebt het niet.
Of zoals de Duitsers zeggen: wenn schon, denn schon!
 8)

Groet, Victor

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2021, 23:05:33 »
Ik leg de grens bij:
-- bestaande 1:1 locs. Die "Postbank" is onzin.
-- Als het verschil in een modeluitvoering zichtbaar is, is het aanvaardbaar. Wat er "in" de locs in die jaren gebeurde is voor mij niet interessant.
-- de variant moet met minimaal 1 foto duidelijk bewijsbaar zijn. Reed er echt een met 1 panto, dan is daar vast een foto van.
Vli-Plo was inderdaad de 1601. Pas ik aan in mijn lijst. Als de kleur van licht- naar donkerblauw ging, dan is het een variant. Als de loc beschadigd raakt door grafitti-verwijderen, dan vind ik dat geen nieuwe variant. Dan is echt het einde zoek. 1 of 2 airco's is aan de butenkant duidelijk zichtbaar. 2 varianten dus. En dat gaat dan in combinatie met wel/geen stadswapen, wel geen toeter in hok, enz.

Door al die kleurvarianten de laatste tijd, ben ik op het idee gekomen van de lijst. Ik dacht redelijk snel klaar te zijn maar dat viel al vies tegen. En dat was dus nog voor jullie met airco's, dakladders en koppeldozen kwamen  ::) Zijn die locs met/zonder wielflensmering van buitenaf herkenbaar? Het is voor mij nieuw. Als ik het als leek kan zien, dan is dat inderdaad een bijkomende variant.

Over dat van een hobby hebben: als ik zie hoe ze in België modellen uitbrengen met alleen een verschil in het wel of niet aanwezig zijn van een sticker, dan ben ik hier nog wel aardig bezig. Spijkers op laag water? Met mottenballen een olifant omkrijgen? Misschien. Maar straks is er wel een lijst. Die vast nog wel eens geraadpleegd gaat worden. Er is/was een bezig met al die Nohab-varianten in model te maken. Als ik een toekomstige bouwer van alle varianten van deze net zo fraaie locs, een plezier er mee kan doen, dan ben ik al blij.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #18 Gepost op: 15 June 2021, 07:43:41 »
Zijn die locs met/zonder wielflensmering van buitenaf herkenbaar? Het is voor mij nieuw. Als ik het als leek kan zien, dan is dat inderdaad een bijkomende variant.

Jazeker, dat is het verschil tussen met reservoir/zonder reservoir links op het draaistel. De eerste jaren hebben de 1600'en zonder wielflenssmering gereden.
Meer NS in spoor 1!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #19 Gepost op: 15 June 2021, 09:42:54 »
Jazeker, dat is het verschil tussen met reservoir/zonder reservoir links op het draaistel. De eerste jaren hebben de 1600'en zonder wielflenssmering gereden.
A) heb je een voorbeeldfoto?
B) wanneer is het aanbrengen er van begonnen? Is het nog in de "toeter zonder hok" tijdperk of al veel later? Hoe zou het lijstje van de 1600 bij NS er dan bijvoorbeeld uit gaan zien in plaats van:

1600 NS
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter vrij
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, logo van Schiphol

Ik wil de lijst zo compleet mogelijk maken maar met alleen opmerkingen kan ik dat niet. Alvast dank voor het mij opmerkzaam maken van het verschil.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #20 Gepost op: 15 June 2021, 10:03:11 »
https://www.flickr.com/photos/deadmans_handle/4409657876/in/faves-35626608@N00/

Hier nog zonder wielflenssmering.
Staat me bij dat een aantal loc's in de 20-serie als proef wel geleverd zijn met wielflenssmering. De rest van de serie is later aangepast in Tilburg. Geen idee wanneer dat precies geweest is, ik schat rond 1985.   
« Laatst bewerkt op: 15 June 2021, 14:36:06 door Olaf »
Meer NS in spoor 1!

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #21 Gepost op: 15 June 2021, 12:04:56 »
Misschien eens het boek van Uquilair doorspitten?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #22 Gepost op: 15 June 2021, 12:19:03 »
Hoe accuraat is het al vermelde op https://railwiki.nl/index.php?title=1600_-_Elektrische_locomotieven_serie_1600?
Lijkt me dat je daar ook al veel info vandaan kunt halen.
Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #23 Gepost op: 15 June 2021, 13:54:26 »
De wielflenssmering is aangebracht in de periode oktober 1985 - mei 1986 (Bron: het 1600 boek van Jos Burgemeester)
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #24 Gepost op: 15 June 2021, 17:39:48 »
Hoe accuraat is het al vermelde op https://railwiki.nl/index.php?title=1600_-_Elektrische_locomotieven_serie_1600?
Lijkt me dat je daar ook al veel info vandaan kunt halen.
Nieuw voor mij, dank! (zelf even de ? weg gehaald zodat de link werkte). Gaan we doorspitten en in de tabel verwerken. De lappen tekst werken voor mij niet uitnodigend al bevatten ze zeker veel informatie. Mogelijk kan mijn tabel dan als "samenvatting" gaan dienen. Ik maakte mijn tabel overigens in 1e instantie voor mezelf maar deel graag mijn kennis met anderen.

Groet, Raymond van den Hoven.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2021, 17:45:10 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2021, 20:56:52 »
En ook daar zit nog onderscheid in. De laaggenummerde 1700'en, die ten tijde van de inbouw van de airco's in vaste eenheden DDAR reden, hadden maar één aircobak, omdat de andere cabine nooit werd gebruikt. De hoger genummerde "solitaire" 1700'en en de 1800 kregen wel twee airco's.
Vanaf de 1729 hadden alle 1700's 2 aircounits. Dat leverde weer een variant extra op, namelijk 2 airco's en een BSI. De 1729, 1730, 1731 en 1732 waren ook aan te treffen voor DDAR en werden naar behoeven omgebouwd tussen solitair en DD AR, de rest van de loks uitsluitend als solitaire lok. Die variant is later weer teruggekomen, toen de hooggenummerde loks weer aan de DD AR gezet werden omdat de DD AR loks eruit werden gegooid. Toen waren het echter uitsluitend 3 delige stammen. De 1732 heeft dat echter ook nog meegemaakt.

Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2021, 20:59:00 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2021, 21:30:26 »
Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Er waren ook nog 1700'en die rond 2010 (?) met 6 delige DDM1 stammen hebben gereden, alleen heeft dat maar een jaar geduurd. Gek genoeg zijn voor de laatste comeback van de DDM'en weer andere 1700'en aangepast om met de 4 delige stammen te gaan rijden.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2021, 21:49:02 »
In 2010. Maar in 2011 hebben er ook nog 2 stammen voor proef gereden echter van korte duur.
Ik denk dat de desbetreffende locs wel terug te vinden zijn op Somda onder materieel DDM1

Freek J.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
« Reactie #28 Gepost op: 15 June 2021, 23:21:38 »
Loc 1738  "Duivendrecht" waarbij aan 1 zijde een NS vignet ontbrak tot de LT1 revisie ergens rond 2010 en de 1759 met stiekeme NS Cargo opschriften.... zijn er 2 die me zo te binnen schieten.

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
« Reactie #29 Gepost op: 16 June 2021, 10:39:24 »
Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Enige zichtbare aan de buitenkant daarvan waren op de hoeken van de bufferbalken 4 gele stickers met informatie over de koppelbaarheid van die lokken.

In het kader van verschillen, de 1600'en waren origineel alleen afgeleverd met lage deurklinken op de cabinedeuren :)
« Laatst bewerkt op: 16 June 2021, 10:43:10 door Thom »