BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: R v/d Hoven op 14 juni 2021, 11:52:22

Titel: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: R v/d Hoven op 14 juni 2021, 11:52:22
Omdat een forum erg kan helpen bij een onderzoek, hierbij jullie hulp gevraagd:
In dit draaje wil ik alle (!) varianten van de 16, 17 en 1800 locs bespreken. Dit om een overzicht te krijgen en mogelijke fabrikanten te inspireren. Het is uitdrukkelijk GEEN foto-draadje. Dat kan seperaat worden aangemaakt om al die varianten zichtbaar te maken.

Met alle varianten bedoel ik ook alle varianten. Voorbeeld: de befaamde 1607 die maar 1 dag met "trek" in de tekst op de zijkant reed en later met "trok". Dat zijn dus 2 varianten. Er zijn locs geweest die hun nummer tijdelijk niet op/in het plaatje op de neuzen hadden en later weer wel. Dat zijn dus 2 varianten. Ik weet, ik ga ver, maar hoe compleet mogelijk is het doel. Hopelijk snappen jullie mijn voorlopige beschrijvingen. Links en rechts gelden als aanduidingen als je naast de loc staat. Bij Locon zijn de neuzen genummerd geweest, 1 en 2. Dat zal dus aan beide zijden van de loc verschillend zijn. Aan een kant staat de 1 links, aan de andere kant rechts. Dat houdt dus in dat het nog steeds om één variant gaat. Mocht het ooit fout zijn aangebracht, dan geldt het wel als een nieuwe variant. De vermelding over het logo van Schiphol lijkt me duidelijk: het was en is geen stadswapen. In het "begin" heb ik de vermelding 'toeter vrij' en 'toeter in hok' gebruikt. Omdat bij de "niet-NS-vervoerders", alle locs waren en zijn voorzien van een hok om de toeter, is daar die opmerking weg gelaten.

Dit is de lijst die ik tot nu toe heb samengesteld. Voor een aantal varianten heb ik een locnummer vermeld waarop ik de beschreven variant heb gezien, op eigen opname of via internet. Daarom ga ik ook geen foto's plaatsen; simpelweg omdat ik van de fotografen van de internetfoto's geen toestemming heb. Aanvullingen en vooral correcties zijn welkom. De beschrijving van elke variant begint met een "=" (omdat sommige teksten over meer dan 1 regel lopen). De lijst is nu nog een Word-document maar zal zich prima lenen om in een tabel-vorm te gieten. Als er een tijdperk per variant is te bepalen, dan kan dat worden opgenomen. Ik heb daar nu nog niets mee gedaan, behalve de "een dags varianten". Het gaat mij uitdrukkelijk NIET om al die eigenaren per loc als variant aan te gaan merken. De uitvoering is leidend, niet de eigenaar. Maar Railion was dus duidelijk wel iets anders dan DB Cargo.

1600 NS
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter vrij
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, half rode neus (Vli-Plo 1602)
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, extra opschriften (1622 Haarlem 150 jaar stad)
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, extra opschriften (1607 met een NS-150 logo rechts en de tekst “Ik trek de langste trein ter wereld”)
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen, extra opschriften (1607 met een NS-150 logo rechts en de tekst “Ik trok de langste trein ter wereld”)
= rood, NS-logo / NS Cargo groot links en nummer rechts, geen wapen (1637)
= rood, Heineken logo links, “Nederland wordt steeds groener” in het midden, NS-logo/NS cargo rechts, alleen nummer in balkje kopse kanten (1637)

1700 NS
= geel/grijs, nummer links, automatische koppeling.
= geel/grijs, nummer links, stadswapen rechts, automatische koppeling.
= geel/grijs, nummer links.
= geel/grijs, nummer links, stadswapen rechts

1800 NS
= geel/grijs, nummer links, stadswapen rechts
= rood, NS-logo links laag, nummer rechts, geen wapen (1837)

Railion
= geel/grijs, links leeg, logo in het midden, ex-NS nummer rechts (1613)
= geel/grijs, voormalige stadsnaam links, logo in het midden, ex-NS nummer rechts (1603)
= rood, alleen logo in het midden (1614)
= rood, links leeg, logo in het midden, stadswapen rechts (1604)
= rood, naam van een stad links, logo in het midden, ex-NS nummer rechts

ACTS
= geel/grijs, nummer links, geen wapen (1621)
= geel/grijs, nummer rechts, naam stadswapen links (1606 Harderwijk)

DB Schenker / Cargo
= rood met groot wit vlak op de neus met logo, logo DB in het midden, wapen rechts (1612)
= rood met kleine witte neus en rest rood; logo DB in het midden, wapen rechts (1612)
= rood met witte balk op rode neus en logo DB er tussen, logo DB in het midden, wapen rechts (1615)
= rood met witte balk op rode neus en logo DB er tussen, logo DB in het midden, wapen rechts , met tekst “  “ in 2020

LOCON
= geel/grijs, alleen klein computernummer in het midden (9901)
= geel/grijs, logo links met oranje/witte strepen, nummer rechts. (9902)
= oranje/witte balk, logo links naast rooster, computernummer in witte balk, nummer rechts onder het rooster (9901)
= oranje/witte balk, computernummer in witte balk. Niets naast rooster links/rechts (1829)

HUSA
= oranje/blauw, 2 x nummer links én rechts, logo in het midden, nummer in balkjes op de kop in wit

Bentheimer Eisenbahn
= geel/grijs, logo’s aan weerszijden rooster, ex-NS nummer links, E 01 (eigen nummering) rechts (1835)

RRF
= oranje met 2 zwarte strepen, logo’s op zijkant neus, nummer groot naast rooster links, logo “Zero injuries” naast rooster rechts. Computernummer op nu gele balk.
= oranje met 2 zwarte strepen, logo’s op zijkant neus, nummer groot naast rooster links, logo “Zero injuries” naast rooster rechts. Computernummer op nu gele balk. Tekst “1981 – 2021 40 jaar trouwe dienst” (4401/1606)

HSL
= zwart/wit geblokt met logo’s op de kopse kanten. Reclame in sommige blokjes. (1832)

EETC
= rood/bruine kleurstelling, witte neus; logo rechts naast rooster, computernummer in grijze balk onder links. (1621)

Captrain
= mintgroen/wit, logo links onder rooster, nummer rechts (1621)

Railpromo / RFS
= donker en licht blauwe kleurstelling met schuine witte vlakken, logo in het midden, nieuw nummer links onder rooster (1772 / 101002)

RailForceOne
= grijs met wit/zwarte strepen; nummer links naast rooster, grote “1” rechts naast rooster, alleen computernummer laag op grijze balk (1829)
= oranje met 2 verschillende neuzen (“Marokko” en “Portugal”) (1830)
= oranje met beide neuzen in de “Portugal”-uitvoering (1830)
= oranje met witte band, geen nummers of logo’s groot, computernummer in grijze balk (1837)

Railexperts
= oranje/witte balk, logo links naast rooster in een smalle aparte verticale strook, tekst in witte balk, nummer rechts naast rooster (9901)
= rood, logo op kopse kant, nummer rechts van rooster, naam in smalle verticale strook, links van rooster (9902)

Raillogic (Captrain)
= rood/grijs/zwarte strepen, logo links onder rooster, nummer rechts onder rooster. Neus-beschildering verschillen van elkaar (1619)
= rood/grijs/zwarte strepen, logo links onder rooster, nummer rechts onder rooster. Naam: Hans Broere (1618)

Strukton
= gele kleurstelling met vele logo’s, blokjes, strepen en een windmolen. Logo’s op de neuzen en 1 rechts naast het rooster. computernummer in de nu licht groene balk.

Railadventure
= rood met witte balkjes op de neuzen; logo links naast rooster in een smalle aparte verticale strook, computernummer op de grijze balk in het midden. (9902)
= grijs met witte balken, wit met grijs op de neuzen; logo onder rooster, computernummer op de grijze balk aan de linkerkant. (9903/1611)

Traincharter
= donker en licht blauwe kleurstelling met schuine witte vlakken, logo in het midden, nieuw nummer links onder rooster (1773 / 101005). zie ook Railpromo, sinds 2021 onder een nieuwe naam. Kleurstelling blijft, alleen de naam onder het rooster veranderd.
= geel/grijs, NS-logo’s links en rechts van rooster, nummer links onder rooster (1635 (30-05-2021))

VolkerRail
= overwegend blauw met witte “flits”-vlakken. Logo groot onder het rooster. Computernummer in grijze balk rechts. Nieuwe nummers alleen in balkjes op de neus (7178)

Er kan geschoten worden  (y) Aanvullingen zijn al gewenst voor de teksten die op de DB-locs stonden bij hun afscheid in 2020. Vertel wel zo duidelijk mogelijk wat er anders / beter moet. Als iemand er een tabel van wil maken die door anderen dan weer kan worden aangepast, prima! Plaatsen! En om alvast 1 flauwe grap voor te blijven. Met grafitti is GEEN variant  :police:

Groet, Raymond van den Hoven

Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: laurent op 14 juni 2021, 13:01:46
Ik mis de bijna zwarte railionloks nog... Dat mag best als variant behandeld worden.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Jeronimos op 14 juni 2021, 13:09:37
Vind je dat de 1772 Groterdam daar ook bij hoort?
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: eichddraig op 14 juni 2021, 13:28:28
Ik mis de vermelding van de airco's nog.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Rick op 14 juni 2021, 14:00:37
1600 NS
= rood, NS-logo / NS Cargo groot links en nummer rechts, geen wapen (1637)

1800 NS
= rood, NS-logo links laag, nummer rechts, geen wapen (1837)
Bij de eerste ontbreekt nog de versie met stadswapen en, tenzij het wapen verwijderd en weer aangebracht is, heeft de tweede versie niet bestaan.
De 1629 met konijnenhok maar zonder stadswapen in 2001.

Naast de al gemelde airco's mis ik ook nog bij de 1700'n het aanbrengen van het UIC nummer, de twee locs die met een ICE3 stroomafnemer hebben proefgereden, diverse locs met witte nummers op de zijkanten en de 1738 die (aan één kant?) met één logo reed.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Edsko Hekman op 14 juni 2021, 14:02:51
Hoe weten jullie dit allemaal?  :o Ik vind het knap iig.  (y)
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Rick op 14 juni 2021, 14:05:16
Die 1629 pluk ik net van een foto, de 1637 moest ik opzoeken  :P
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Daan de leeuw op 14 juni 2021, 14:14:18
Vli-Plo = 1601, met BOYD op plaats waar nummer op de neus zit
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Bart Donker op 14 juni 2021, 14:19:06
De 1744 "Wijchen" heeft sinds minstens eind 2016 aan één zijde geen naam/wapen meer.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Olaf op 14 juni 2021, 14:27:55
Als je dat soort 'varianten' ook wilt bij houden is het eind een beetje zoek vrees ik. Door graffityverwijdering verdween er nogal eens een gemeentewapen of nummer en dat was ook de oorzaak van de (gedeeltelijk) witte nummers op de 1700'en.

Interessanter zouden dan kunnen zijn:
1600 zonder wielflenssmering
1600 met dakladders aan de zijkant
1600 met UIC-aansluitdozen tussen de cabineramen 'koud' tegen de bak en zonder rangeerdershandgreep

Rode 1637 met nummers in font Univers 65
Rode 1637/1837 met nummers in font Frutiger (na Heineken-periode)
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: rail4marcel op 14 juni 2021, 14:30:32
Als je echt op details let:
RFO 1829 had eerst geen nummers op de fronten nu wel
Strukton 1824 heeft Nicole op de fronten ipv het locnummer de anderen hebben wel locnummers
Husa 1609 had eerst gele accenten op het front zoals de nummerplaten die later wit zijn gemaakt.

Verder mis ik nog:
De DB Cargo 1602 reed in het rood een tijdje met 1 gele deur
De Husa 1621 reed een tijd in het geel met een klein Husa logo
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Taigagaai op 14 juni 2021, 14:52:07
De 1606 van Railion had in het begin lichtblauwe stadsnaam en locomotiefnummers. Later zijn deze donkerder blauw geworden.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: EN446 op 14 juni 2021, 15:22:32
Ik mis de vermelding van de airco's nog.
En ook daar zit nog onderscheid in. De laaggenummerde 1700'en, die ten tijde van de inbouw van de airco's in vaste eenheden DDAR reden, hadden maar één aircobak, omdat de andere cabine nooit werd gebruikt. De hoger genummerde "solitaire" 1700'en en de 1800 kregen wel twee airco's.

Loc 1846 heeft een tijd rondgereden met eenzijdig afwijkende frontbeschildering.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Blausee-Mitholz op 14 juni 2021, 19:16:52
X
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Erik_ op 14 juni 2021, 20:24:54
Ooit reed er een 1700 met maar één stroomafnemer rond......
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Erik01 op 14 juni 2021, 21:18:31
Nooit gereden in het echt, wel geproduceerd door Roco,
Postbank 1600, stad Amsterdam.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: VictorPM op 14 juni 2021, 22:28:42
Met alle varianten bedoel ik ook alle varianten. Voorbeeld: de befaamde 1607 die maar 1 dag met "trek" in de tekst op de zijkant reed en later met "trok". Dat zijn dus 2 varianten.

Je hebt een hobby, of je hebt het niet.
Of zoals de Duitsers zeggen: wenn schon, denn schon!
 8)

Groet, Victor
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: R v/d Hoven op 14 juni 2021, 23:05:33
Ik leg de grens bij:
-- bestaande 1:1 locs. Die "Postbank" is onzin.
-- Als het verschil in een modeluitvoering zichtbaar is, is het aanvaardbaar. Wat er "in" de locs in die jaren gebeurde is voor mij niet interessant.
-- de variant moet met minimaal 1 foto duidelijk bewijsbaar zijn. Reed er echt een met 1 panto, dan is daar vast een foto van.
Vli-Plo was inderdaad de 1601. Pas ik aan in mijn lijst. Als de kleur van licht- naar donkerblauw ging, dan is het een variant. Als de loc beschadigd raakt door grafitti-verwijderen, dan vind ik dat geen nieuwe variant. Dan is echt het einde zoek. 1 of 2 airco's is aan de butenkant duidelijk zichtbaar. 2 varianten dus. En dat gaat dan in combinatie met wel/geen stadswapen, wel geen toeter in hok, enz.

Door al die kleurvarianten de laatste tijd, ben ik op het idee gekomen van de lijst. Ik dacht redelijk snel klaar te zijn maar dat viel al vies tegen. En dat was dus nog voor jullie met airco's, dakladders en koppeldozen kwamen  ::) Zijn die locs met/zonder wielflensmering van buitenaf herkenbaar? Het is voor mij nieuw. Als ik het als leek kan zien, dan is dat inderdaad een bijkomende variant.

Over dat van een hobby hebben: als ik zie hoe ze in België modellen uitbrengen met alleen een verschil in het wel of niet aanwezig zijn van een sticker, dan ben ik hier nog wel aardig bezig. Spijkers op laag water? Met mottenballen een olifant omkrijgen? Misschien. Maar straks is er wel een lijst. Die vast nog wel eens geraadpleegd gaat worden. Er is/was een bezig met al die Nohab-varianten in model te maken. Als ik een toekomstige bouwer van alle varianten van deze net zo fraaie locs, een plezier er mee kan doen, dan ben ik al blij.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Olaf op 15 juni 2021, 07:43:41
Zijn die locs met/zonder wielflensmering van buitenaf herkenbaar? Het is voor mij nieuw. Als ik het als leek kan zien, dan is dat inderdaad een bijkomende variant.

Jazeker, dat is het verschil tussen met reservoir/zonder reservoir links op het draaistel. De eerste jaren hebben de 1600'en zonder wielflenssmering gereden.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: R v/d Hoven op 15 juni 2021, 09:42:54
Jazeker, dat is het verschil tussen met reservoir/zonder reservoir links op het draaistel. De eerste jaren hebben de 1600'en zonder wielflenssmering gereden.
A) heb je een voorbeeldfoto?
B) wanneer is het aanbrengen er van begonnen? Is het nog in de "toeter zonder hok" tijdperk of al veel later? Hoe zou het lijstje van de 1600 bij NS er dan bijvoorbeeld uit gaan zien in plaats van:

1600 NS
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter vrij
= geel/grijs, nummer in het midden, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter vrij, logo van Schiphol
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, stadswapen
= geel/grijs, nummer links, toeter in hok, logo van Schiphol

Ik wil de lijst zo compleet mogelijk maken maar met alleen opmerkingen kan ik dat niet. Alvast dank voor het mij opmerkzaam maken van het verschil.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Olaf op 15 juni 2021, 10:03:11
https://www.flickr.com/photos/deadmans_handle/4409657876/in/faves-35626608@N00/

Hier nog zonder wielflenssmering.
Staat me bij dat een aantal loc's in de 20-serie als proef wel geleverd zijn met wielflenssmering. De rest van de serie is later aangepast in Tilburg. Geen idee wanneer dat precies geweest is, ik schat rond 1985.   
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: dh3201 op 15 juni 2021, 12:04:56
Misschien eens het boek van Uquilair doorspitten?
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Jeronimos op 15 juni 2021, 12:19:03
Hoe accuraat is het al vermelde op https://railwiki.nl/index.php?title=1600_-_Elektrische_locomotieven_serie_1600?
Lijkt me dat je daar ook al veel info vandaan kunt halen.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: spoorzeven op 15 juni 2021, 13:54:26
De wielflenssmering is aangebracht in de periode oktober 1985 - mei 1986 (Bron: het 1600 boek van Jos Burgemeester)
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: R v/d Hoven op 15 juni 2021, 17:39:48
Hoe accuraat is het al vermelde op https://railwiki.nl/index.php?title=1600_-_Elektrische_locomotieven_serie_1600?
Lijkt me dat je daar ook al veel info vandaan kunt halen.
Nieuw voor mij, dank! (zelf even de ? weg gehaald zodat de link werkte). Gaan we doorspitten en in de tabel verwerken. De lappen tekst werken voor mij niet uitnodigend al bevatten ze zeker veel informatie. Mogelijk kan mijn tabel dan als "samenvatting" gaan dienen. Ik maakte mijn tabel overigens in 1e instantie voor mezelf maar deel graag mijn kennis met anderen.

Groet, Raymond van den Hoven.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: laurent op 15 juni 2021, 20:56:52
En ook daar zit nog onderscheid in. De laaggenummerde 1700'en, die ten tijde van de inbouw van de airco's in vaste eenheden DDAR reden, hadden maar één aircobak, omdat de andere cabine nooit werd gebruikt. De hoger genummerde "solitaire" 1700'en en de 1800 kregen wel twee airco's.
Vanaf de 1729 hadden alle 1700's 2 aircounits. Dat leverde weer een variant extra op, namelijk 2 airco's en een BSI. De 1729, 1730, 1731 en 1732 waren ook aan te treffen voor DDAR en werden naar behoeven omgebouwd tussen solitair en DD AR, de rest van de loks uitsluitend als solitaire lok. Die variant is later weer teruggekomen, toen de hooggenummerde loks weer aan de DD AR gezet werden omdat de DD AR loks eruit werden gegooid. Toen waren het echter uitsluitend 3 delige stammen. De 1732 heeft dat echter ook nog meegemaakt.

Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: André82 op 15 juni 2021, 21:30:26
Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Er waren ook nog 1700'en die rond 2010 (?) met 6 delige DDM1 stammen hebben gereden, alleen heeft dat maar een jaar geduurd. Gek genoeg zijn voor de laatste comeback van de DDM'en weer andere 1700'en aangepast om met de 4 delige stammen te gaan rijden.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Freek Jonkers op 15 juni 2021, 21:49:02
In 2010. Maar in 2011 hebben er ook nog 2 stammen voor proef gereden echter van korte duur.
Ik denk dat de desbetreffende locs wel terug te vinden zijn op Somda onder materieel DDM1

Freek J.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Sander. op 15 juni 2021, 23:21:38
Loc 1738  "Duivendrecht" waarbij aan 1 zijde een NS vignet ontbrak tot de LT1 revisie ergens rond 2010 en de 1759 met stiekeme NS Cargo opschriften.... zijn er 2 die me zo te binnen schieten.

Mvg

Sander
Titel: Re: 1600-1700-1800 INFO draadje
Bericht door: Thom op 16 juni 2021, 10:39:24
Verder, maar dat zat vooral intern, was er nog een serie 1700's (uit mijn hoofd uit de hoge 60 serie en lage 70 serie) die waren aangepast voor het rijden met DDM1.
Enige zichtbare aan de buitenkant daarvan waren op de hoeken van de bufferbalken 4 gele stickers met informatie over de koppelbaarheid van die lokken.

In het kader van verschillen, de 1600'en waren origineel alleen afgeleverd met lage deurklinken op de cabinedeuren :)
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Freek Jonkers op 16 juni 2021, 22:28:24
In 2010. Maar in 2011 hebben er ook nog 2 stammen voor proef gereden echter van korte duur.
Ik denk dat de desbetreffende locs wel terug te vinden zijn op Somda onder materieel DDM1

Freek J.

In 2010/2011 reed men nog DDM1 met 1800.
In 2011/2012 reed men DDM1 met 1700 (na de winter zijn er nog paar stammen kortstondig blijven rijden).
Wel leuk om in Somda je eigen overzichten weer te zien (en uiteraard het commentaar).
De volgende 1700'n hebben als trek/duw kracht gefungeerd:
1769, 1770, 1772, 1773, 1774, 1775, 1776, 1777, 1779, 1780, 1781.
Die Lokken hebben dus tijdelijk CW's gehad zodat ze met DDM1 konden rijden, wat later weer ongedaan is gemaakt.

Freek J.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Thom op 17 juni 2021, 11:49:18
Die Cw is niet ongedaan gemaakt, een deel van die lokken is daarna nooit meer in dienst gekomen en een ander deel is nog steeds als DDM1 lok uitgevoerd.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: André82 op 17 juni 2021, 11:55:33
De RailPromo 1700’en zouden dus nog met het Museum DDM1 rijtuig kunnen communiceren  ;) ;)
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Thom op 17 juni 2021, 12:01:02
In theorie wel  ;D
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: laurent op 17 juni 2021, 13:00:23
Zitten we hier nu allemaal stiekem te hopen op een situatie zoals DB met de 218ers van RP, maar dan met onze eigen 1700's? ::) ::)
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Duvel op 17 juni 2021, 15:00:15
Als we toch fantaseren... zou de 1768 nog met een DDZ-stuurstand kunnen communiceren?
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Freek Jonkers op 17 juni 2021, 20:57:15
Die Cw is niet ongedaan gemaakt, een deel van die lokken is daarna nooit meer in dienst gekomen en een ander deel is nog steeds als DDM1 lok uitgevoerd.

Was dus het plan ..................... maar ja plan ........... verkeerde aanname dus, zucht!
Ik ben er eerlijk gezegd na 2012 het zicht op kwijt geraakt, druk met een zeker voor jou niet onbekend brok software.

Freek J.
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Thom op 18 juni 2021, 16:24:40
Als we toch fantaseren... zou de 1768 nog met een DDZ-stuurstand kunnen communiceren?
Grote kans van niet, want bij de verbouwing van DDZ is er wel het eea aan de techniek aangepast en was het uitgangspunt dat ze nooit meer anders dan met een mDDM zouden gaan rijden.

Daarnaast is een DDZ een Ex-DDAR, en is de 1768 nou net een DDM1 variant (en ook bewust daarom gekozen bij het NSM) en zou dat dus voor de DDZ verbouwing al niet gekund hebben :)
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Daan! op 18 juni 2021, 17:38:36
Maar hoe zit dat met de 1656 dan? Kan deze ook nog met DDM-1 overweg?
Titel: Re: NS 1600-1700-1800 infodraadje.
Bericht door: Thom op 18 juni 2021, 18:01:18
Ja hoor, geen probleem :)

De aanpassing van de 1700'en is ook van dien aard dat er wat bedrading en relais aangepast zijn zodat de Bvk van een DDM1 stam nog steeds denkt dat die gewoon met een 1600 rijdt. Aan de stam zelf is niks aangepast.