Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Paulus
Vandaag om 11:12:49
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Trein verven, algemene tips  (gelezen 7226 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2021, 13:41:17 »
Hoi Klaas,

Dit bedoelde ik. Bij de Bonne loopt de waterkast tot de cilinders door. De hap is dan wel qua idee te maken:



De schuifbeweging is in het Märklin model wel (erg) vereenvoudigd aanwezig.

Groeten,
Rogier

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #31 Gepost op: 31 mei 2021, 14:34:18 »
Goed punt, Rogier. Misschien dat ik er iets mee doe, misschien ook niet  :P

Citaat
De schuifbeweging is in het Märklin model wel (erg) vereenvoudigd aanwezig.
Jouw foto is van een ouder model. Ik kwam er gister ook pas achter dat nog oudere modellen nog primitievere drijfassen hebben. Maar doet dat er verder niet toe :)
 Ik denk dat het alsnog tamelijk onmogelijk wordt om iets aan die tandwielen te doen. Als het model straks op onze hoogovenbaan gaat rijden, rijdt hij met de tandwielen aan de niet zichtbare kant. (dus ik hoef eigenlijk maar de helft van de loc te verven hehe ;D ;D ;D)


Ik vind die van Fleischman trouwens mooier  ;D, mooie dunne drijfstangen ook.


Nog ff iets anders, ik moet natuurlijk dat onderstel ook nog verven, maar ik ga niet die drijfstangen en wielen er af halen. Ik wil eigenlijk alleen de niet rode dingen rood maken met revell aqua color #36.

Dus de wielbanden, de assjes, een paar van de drijfstangen. En ook het chassis zelf, want in tegenstelling tot de laatste 3 voorbijgekomen foto's is het chassis bij die van mij ook gewoon zwart...

Goed, is het hiervoor handig om het gewoon te ontvetten, primer met een kwastje aan te brengen? en dan gewoon de verf er op klappen? Mijn rood verschilt ook een een beetje met het rood op het model, dus ik wil de rode wielen zelf ook opnieuw verven. Ik ben ook van plan het model te weatheren met o.a. zwarte verdunde verf, dus eventuele imperfecties kan ik dan misschien zo wegmoffelen.

Citaat
Ik snap dat hij door de bomen het bos niet meer kan zien, met alle prachtige voorbeelden hier op t forum
Precies. Je kan op meerdere manieren informatie verkrijgen, je kan een boek kopen, googelen, googelen op dit forum of gewoon gaan rondvragen. Rondvragen leek me toen de meest tijdsbesparend en doeltreffende methode en dat vind ik nu nog steeds. En als mensen perse moeten zeiken dan vind ik dat jammer, maar dan volg ik tegenwoordig gewoon mijn eigen advies op en dan 'laat ik het los'.

Het model staat nu in het zonnetje te drogen met grijze en nu ook echte primer deze keer. Dus die zal zo wel weer droog zijn. Ik heb ook nog wat messing liggen, misschien dat ik daar de zijkanten mee kan verdiepen. Stel nou he, ik doe dit. Dan heb ik zeker ook nog speciale plamuur nodig?

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #32 Gepost op: 31 mei 2021, 16:08:00 »







Verf dekt niet al te best dus ik moet sommige plekjes nog een keer doen. Maar over het algemeen ben ik wel tevreden
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #33 Gepost op: 31 mei 2021, 16:33:18 »
Je loopt natuurlijk de kans dat mensen die een keer advies hebben gegeven dat niet opnieuw gaan doen. Want die zien dat je toch je eigen pad volgt. Heel leerzaam, trouwens.

Wolter

Moins mais mieux.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #34 Gepost op: 31 mei 2021, 19:28:21 »
Waar komt dit nou weer vandaan  ??? Ik heb bijna niks anders gedaan dan adviezen opgevolgd. Ik kies er alleen niet voor om de loc in zijn geheel in de kleuren te spuiten en om het metaal te bewerken en ik heb ook uitgelegd waarom.

Ik heb:
- verf verwijderd met thinner
- Loc gepoetst met een tandenborstel en CIF
- toen het mislukt was dat hele proces nog een keer gedaan.
- terug gegaan naar de bouwmarkt voor echte primer
- Piet Peetom gemaild voor sierstrips (nog geen antwoord)
- En ik ben op dit moment Rogiers verftips aan het opvolgen?

Allemaal adviezen die ik hier heb mogen ontvangen, in dank  :angel:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #35 Gepost op: 31 mei 2021, 19:35:42 »


Het is helaas niet uitvoerbaar. Ik kan achter wel wat wegsnijden en dat wilde ik wel doen. Maar mijn loc heeft dus meer drijfstangen. En dat steekt allemaal uit. Je kan beide kanten zien als je van bovenaf kijkt. Dus het het verlagen van de voorkant van de waterkasten past simpelweg niet  :(


Ik heb nog een opvallende inconsistentie gevonden met de bonnen. Deze br81 heeft hoger gelegen plateaus boven de cilinderkasten liggen. Ik was aan het kijken met wat ik allemaal rood wilde hebben en toen viel dat op. Daar ik toch geen echte bonne maak, maakt dat ook niet vuil uit.

Nu maar verder verven  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #36 Gepost op: 31 mei 2021, 20:04:06 »
Waar komt dit nou weer vandaan  ??? Ik heb bijna niks anders gedaan dan adviezen opgevolgd. Ik kies er alleen niet voor om de loc in zijn geheel in de kleuren te spuiten en om het metaal te bewerken en ik heb ook uitgelegd waarom.

(...):

Bas

Klopt wel, Bas.

De sleutel zit in het woord ‘bijna’. Uiteraard kies je zelf welke adviezen je overneemt.

Overigens vind ik het een leuk project. Ga maar lekker door.

Wolter D.
Moins mais mieux.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #37 Gepost op: 31 mei 2021, 20:21:03 »
Heb je het met de kwast gedaan? Ik vind het er op de foto's in elk geval acceptabel uitzien  (y).

Inderdaad jammer van de (te ver) uitstaande stangen. Dan is het niet anders. Een model blijft immers een concessie van de werkelijkheid  ;). Het Fleischmann locje is fraai, misschien wel té jammer om te verbouwen?

Groeten,
Rogier

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #38 Gepost op: 31 mei 2021, 21:55:47 »
Gewoon lekker doorgaan.
Het wordt in ieder geval een uniek eigen lokje.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #39 Gepost op: 31 mei 2021, 22:14:09 »
Zo ik heb even een paar detailtjes geverfd.. met d'n sate prikker.




Citaat
Heb je het met de kwast gedaan? Ik vind het er op de foto's in elk geval acceptabel uitzien  (y).
Dank je, ik ben er ook wel tevreden over. Ik vraag me af hoe het er uit zal zien als ik het chassis ook heb 'behandeld'.

Ik heb nog geen antwoord van Godfather Models. Misschien dat ik de stift methode ga toepassen, maar dat moet ik natuurlijk eerst testen. Ik denk namelijk dat ik met mijn dunnen metalen lineaal wel een paar rechte strepen kan zetten.

Ik heb ook al een kleine beschadiging gemaakt.


Koplampjes vermessingd


Ik heb alleen twijfels over streep #4. Die eerste 3 waren makkelijk, want er stak een stuk metaal uit wat ik kon aanstippen. Streep vier heb ik zo maar uit de losse pols gedaan. Ik wil nog proberen om met de groene verf het nog iets rechter te moffelen, maar ik heb een hard hoofd in deze.


Damn, ik dacht dat ik bovenstaande al gepost had, maar was vergeten op verzenden te klikken. Maar voordat ik dat doe. Ik heb het onderstel ook ff gekwast.


Moet nu behalve de sierstrippen alleen het geheel nog een beetje netjes poetsen en ik zie op de foto's dat de Bonne een zwart dak heeft  :o Ik denk dat de mijne dat ook wel mooi zal staan.

Ik heb tevens overleg gepleegd met de locdoc van de club. En de analoge 81, mag zijn telexkoppelingen afstaan om te doneren naar dit model. Wat zullen de mensen van de Hoogoven baan straks blij zijn, die weten nog van niks ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #40 Gepost op: 31 mei 2021, 22:26:43 »
Dat is mooi geworden (y)
Ook bedankt voor het prettige en eerlijke verslag.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #41 Gepost op: 01 juni 2021, 08:39:37 »
Niet slecht zo voor een eerste project  (y).

Wat ik mij wel afvraag..... rijdt ie nog?  ;D Verf op de bewegende delen van de stangen etc lijkt mij de kans geven dat de boel vastloopt. Ik hoop dat het meevalt, want het is wel een stukje fraaier!

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8413
    • Rangeerbanen
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #42 Gepost op: 01 juni 2021, 09:18:50 »
Mooi werk, het wordt een leuk lokje zo. De lijnen zou je kunnen trekken met een permanent marker, ik heb ze gebruikt op een loodsje en een autootje. Wel even fixeren daarna met blanke (spuit)lak, want de hechting is niet optimaal, maar het werkt wel lekker makkelijk.

Groet,
Michel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #43 Gepost op: 01 juni 2021, 10:17:06 »
Ben nog steeds in afwachting van godfather models. Als ik aan het einde van de week nog geen antwoord heb, ga ik spelen met een stift.

Ik heb trouwens nog iets bedachts wat ik wil doen. Ik weet niet of iemand het opgevallen was. Maar de marklin Br81 'had' achterop een plastic ding wat als kolenbunker fungeerde. Niet doorhebbende dat dat een plastic ding was, had het 1e thinner bad een niet positief resultaat op de kolenopslag. En nu heb ik twee gaten achterop... ::)

Ik wilde proberen om achterop een verhoging van messing te maken, maar toen zag ik nog iets op het flm model wat me ook wel beviel en ook nog makkelijker te maken is.

Een paar scheef geplaatste plankjes hout  :D

In other news.. Ik heb er geen foto van gemaakt, maar het dak is inmiddels zwart. Ik zag ook op een foto van de Bonne dat de bovenkanten van de waterkasten ook zwart zijn. Dus dat wil ik ook meenemen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6169
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Trein verven, algemene tips
« Reactie #44 Gepost op: 01 juni 2021, 12:34:46 »
lekker bezig....  (y) (y)

Ronald Visser

edit: (ik maak "lijnen" door op een stuk tape de kleur aan te brengen en af te spuiten met glanslak. Tape plakken op styreen/perspex/glas. Na droging in reepjes snijden en op-plakken.
Tape?  test zelf>> afplakband/plakband/stikker/papier en houtlijm).
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2021, 12:47:51 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.