Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Bartje81
Vandaag om 18:04:52
Greater Leek (Junction) - spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:04:34
25 jaar geleden door Chris Westerduin
Vandaag om 18:03:31
Module MOx door Wim Vink
Vandaag om 17:52:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:49:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 17:47:33
trein en wissels doen het niet door Sybren
Vandaag om 17:44:10
Huisvuil Rome naar Amsterdam door Martin Welberg
Vandaag om 17:43:01
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:18:04
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door robschuurhof
Vandaag om 17:15:13
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door FritsT
Vandaag om 17:12:41
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 17:09:10
OHMB Station Schoonhoven: de zilverstad express... door Duizendpoot
Vandaag om 17:06:39
Fotoimpressie van mijn HO baan. door 741230
Vandaag om 16:51:07
Pfarrerwinkel bahn door 741230
Vandaag om 16:50:00
bouwen met modules in marokko door MOVisser
Vandaag om 16:37:14
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 16:32:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 16:25:29
19 Toen door Mispoes
Vandaag om 16:22:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 16:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:52:49
Open dag zaterdag 15 april door jan_vm
Vandaag om 15:41:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 15:31:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 15:14:24
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 14:40:06
Digikeijs? door Ronald Halma
Vandaag om 14:36:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door mdjr78
Vandaag om 14:23:23
Wageningse gasfabriek 1920 door Duizendpoot
Vandaag om 14:19:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 14:12:35
Maasmuiden Haven door aad52
Vandaag om 14:01:32
  

Auteur Topic: Peco wisselaandrijving - voltage  (gelezen 1457 keer)

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Peco wisselaandrijving - voltage
« Gepost op: 21 mei 2021, 17:27:36 »
Vraag: welk voltage is officieel benodigd om een Pecowissel, met veer, met een Peco-aandrijving om te zetten?
(Antwoord hierop niet kunnen vinden bij het zoekprogramma)
Wil enkele nieuwe Pecowissels aansluiten met nog beschikbare aandrijfspoelen van hetzelfde merk.
Heb echter minimaal 20V nodig om ze te schakelen, door de kracht vd veer heen.
Kan dat kloppen? Toevallig heb ik ook ergens 20V, maar dat is niet gebruikelijk.
En......voordat ik aanpalende adviezen krijg: noch met Conrad noch met MTB heb ik bevredigende resultaten met het omzetten van Pecowissels met veer; gaat niet of uiterst moeizaam.
Ik vind de veer erg belangrijk, omdat deze de tongen goed aansluit. Bij genoemde andere merken aandrijvingen gaat dat in de loop van de tijd verlopen.

VvKan

  • Gast
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2021, 17:49:02 »
Behalve voltage speelt ook mee hoeveel Ampere je voeding voor het omschakelen kan leveren.  Hou er rekening mee, dat minimaal 3 A heel gebruikelijk is voor deze omzetters.   20 V   moet ruim voldoende zijn.
Conrad en MTB zijn niet geschikt voor de originele Peco wissels.  Alleen als het veertje verwijderd is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 13885
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2021, 17:50:31 »
Als je bv een MTB gebruikt kan die veer er gewoon uit. De druk van het aanleggen is dan meer dan genoeg. EN ja, de Peco aandrijvingen moeten wel een behoorlijk spanning hebben om te kunnen schakelen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2021, 20:43:33 »
Zoals Veroniek al schreef gaat het niet in de eerste plaats om de spanning, maar om de stroom.
Bekend gezegde in de elektrowereld: zonder spanning maak je niks klaar, maar het is de stroom die het werk doet.
Zou wel interessant zijn om te meten hoeveel er van die 20 volt overblijft als je daadwerkelijk een wissel aanstuurt.
15 volt zou voldoende moeten zijn, maar dan heb je wel een voeding nodig die dan ook 4 ampere levert, want zoveel stroom gaat er dan lopen. Die Peco spoelen zijn notoire stroomvreters.

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2021, 21:36:48 »
Dank voor de snelle reacties tot nu toe. Krijg de indruk dat de Peco-spoelen nou niet bepaald geliefd zijn en en niet vaak gebruikt worden.
Zal morgen eens meten hoeveel volt er overblijft bij 20V aanvoer; deze komt nu van een zeer klein trafootje, beslist geen 4A, maar dit werkt wel.
Ik begrijp, dat als ik een 4A-trafo ga gebruiken, 16V voldoende is. Dit zou mij wel uitkomen, want ik gebruik al 16V voor de MTB's en Conrads. Alleen die voedt ik nu met een zeer oude Märklintrafo uit mijn "kindertijd", ik dacht 1A.

Fre.d

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2021, 22:03:47 »
Die Peco wisselmotoren worden vaak aangestuurd d.m.v Capacitor Discharge Unit, Peco pl-35. Die geven de solenoid een korte schop met veel spanning. Je kunt ze in allerlei maten kopen of zelf bouwen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2021, 23:38:10 »
Die geven de solenoid een korte schop met veel spanning.
Meino, je vergist je ook. Een capacitor discharge unit geeft juist een korte puls met veel stroom.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2984
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2021, 09:10:34 »
Wil graag toevoegen dat je met 1 CDU meerdere wissels kan voeden. En als je een soldeerbout kan hanteren, kan je ze beter zelf maken (staat op internet beschreven, het is heel makkelijk) omdat geld is duur enzo :-P

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2021, 09:46:29 »
Klaas,

sorry dat ik me vergis en stroom en spanning verwisseld heb. Maar goed het gaat er om dat het vaak beter is om deze CDU's te gebruiken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2021, 11:01:51 »
Geeft niet Meino. Maar ik merk vaker dat mensen zich erg focussen op de spanning terwijl zeker bij magneetspoelen de stroom bepalend is voor wat er gebeurt.
Om die stroom te krijgen heb je uiteraard wel spanning nodig. Maar als de voeding de stroom niet kan leveren dan stort de spanning in elkaar. Als je een voeding van 20V hebt waar de spoel niet mee omgaat, dan weet je zeker dat de spanning in elkaar zakt. De omgekeerde redenering is: als de spanning niet in elkaar zakt, dan loopt er ruim voldoende stroom om de spoel te laten werken.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2021, 11:12:52 »
Vraag: welk voltage is officieel benodigd om een Pecowissel, met veer, met een Peco-aandrijving om te zetten?
Volgens de Peco website is hun CDU voor 16 V, dat zou dus ook genoeg moeten zijn voor de wisselspoelen.
Een CDU maakt de spanning niet hoger dan de voedingsspanning, maar houdt die alleen wat langer vol met een hogere stroom, zonder dat de spanning in elkaar zakt. De CDU levert dus gedurende korte tijd meer vermogen dan alleen een 16 V voeding.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

waterlelies

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2021, 11:34:50 »
Ik had net een uitvoerig antwoord geschreven; toen ik het wilde verzenden kwam er een melding, dat er ondertussen nog een nieuwe reactie was binnengekomen, en of ik die misschien wilde meenemen.
Heel attent, maar mijn verhaal was weg.
Nu dus mijn reactie even wat korter:
! De 20V van het kleine trafootje geeft op de meter geen krimp als het wissel schakelt
! Ik had nog een 3A-trafo van mijn eerste LGB-baan, die aangesloten, en daarmee reageert het wissel goed.
!Dus, ik ga de oude Märklintrafo vervangen door deze van 3A. Kan ik het bestaande wisselstroomnetwerk onder de baan blijven gebruiken!

Overigens: natuurlijk schakelen de MTBs het mooist, maar ik hoor toch nog graag vanachter mijn pc, waarmee ik de baan bedien, of een wissel inderdaad "omklapt".

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2021, 11:52:58 »
De MTB's zijn wel stiller dan de tik van een spoel, maar je hoort ze toch wel.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
  • Southern....de oude dan
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2021, 12:59:25 »
Overigens: natuurlijk schakelen de MTBs het mooist, maar ik hoor toch nog graag vanachter mijn pc, waarmee ik de baan bedien, of een wissel inderdaad "omklapt".
Ieder zijn keuze in aansturing, maar wel grappig; computer besturing maar toch graag de audio feedback horen van oude peco spoelen.... ;D ;

Grtz Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23786
    • Pagina van klaas
Re: Peco wisselaandrijving - voltage
« Reactie #14 Gepost op: 22 mei 2021, 13:17:19 »
Ik rij zelf analoog, maar mijn wissels hebben terugmelding en op mijn bedieningspaneel kan ik zien wat de werkelijke stand is.
Kunnen besturingsprogramma's dat ook, op het scherm laten zien wat de werkelijke stand is? En dus niet de stand volgens het laatst gegeven stuurbevel.