Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:12:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
18 July 2025, 12:17:39
  

Auteur Topic: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?  (gelezen 6496 keer)

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Gepost op: 10 March 2008, 09:54:33 »
Allen,

ik heb de volgende vraag.

Ik ben een baan aan het bouwen met drie modulen. Deze modulen krijgen een eigen gescheiden ringleiding. Hierdoor kan ik indien nodig aparte Boosters inzetten.  Echter, door de indeling van mijn baan zijn er een aantal bezetmeldpunten die precies op de overgang tussen de modules zitten.  Is het een probleem als op 1 punt op het spoor de rode draad van Booster A komt en de bruine van Booster B? Zie onderstaande weergave.

                                               B1A                   |      B2B
     Bruin                 --------------------------------- |-----------------------------------
     Rood                 --------------------- ----------- |-----------------------------------
                                                R1B                  |       R1B
                               Module 1, Booster A                        Module 2, Booster B

Indien dit kan, dan hoef ik ook niet weer een extra bruine draad aan te leggen tussen de 2 modules. ook is dan geen extra onderbreking nodig van de rails.  Ik ben benieuwd wat evt de problemen zijn als ik deze oplossing gebruik.

mvg, Jeroen de Knegt


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2008, 11:07:50 »
De eerste vraag is wat voor soort boosters je gaat gebruiken. Als het boosters zijn met een common ground dan zitten de bruine draden sowieso aan elkaar, en lijkt het me geen enkel probleem. Bij boosters met een H-brug uitgang kun je deze truc niet uithalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2008, 13:22:45 »
Klaas,

Ik maak gebruik van de Ecos. Ik heb ff gekeken in de handleiding en hier staat: '8.7. Indien de toepassing van de interne booster niet voldoende vermogen geeft aan uw treinbaan, dan kunt u ook externe boosters aansluiten. Hiervoor moet u uw modeltreinbaan opdelen in verschillende stroomkringen. Tevens ook aparte massa’s!'

Ik denk dus dat het niet anders kan ik dus ook de massa moet gaan scheiden. Helaas, dat zijn dus wat extra draadjes extra verbinden en dito onderbrekingen.

Zijn er nog andere opties, of is het gewoon echt af te raden?

Groet, jeroen


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2008, 19:16:18 »
Jeroen, het gaat er niet om of het af te raden is, het gaat er om of het werkt.
Uit je verhaal begrijp ik dat de Ecos een H-brug uitgang heeft. Dat lijkt mij ook wel logisch, want de Ecos is een afgeleide van het Märklin Central station.
Bij dat systeem is er eigenlijk geen sprake van een echte massa, de spoorstaven worden afwisselend plus en min, en er is geen echte koppeling tussen de boosters. Dus als de scheidingen van de rode en de bruine rail meer dan een loclengte uit elkaar liggen, dan zal een loc op die plek stoppen omdat de rode spanning van de ene booster komt en de bruine spanning van de andere. Er wordt dan geen stroomkring meer gevormd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2008, 16:00:05 »
Jeroen,

Ik denk dat er nog meer moet gebeuren. Je zal een overgangsschakeling moeten maken, waarbij al rijdend van de ene booster naar de andere booster wordt overgeschakeld.

Succes.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2008, 16:14:51 »
Je zal een overgangsschakeling moeten maken
??

Gerard, dit ben ik nog nooit in de discussies over boosters tegen gekomen. je kan toch gewoon twee stroomkringen maken, waarbij er hier en daar een overgang is van de ene booster naar de andere?
Schematisch:   ===|===
Of heb ik iets gemist?

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2008, 16:15:40 »
In dit verband is mijn vraag : Hoe moet je de scheiding tussen de rails zien ?

De onderbrekingen moeten vanzelfsprekend op dezelfde plaats zitten. Dus niet enkele centimeters versprongen. Maar worden beide gescheiden circuits niet door ieder wiel (kort) doorverbonden ? Om maar niet te spreken van het toeval dat een loc of wagon precies op de naad stilstaat.

 

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2008, 16:28:05 »
??

Gerard, dit ben ik nog nooit in de discussies over boosters tegen gekomen. je kan toch gewoon twee stroomkringen maken, waarbij er hier en daar een overgang is van de ene booster naar de andere?
Schematisch:   ===|===
Of heb ik iets gemist?
Ooit wel eens van de M* booster wip gehoord?
Dit is een "mechanische installatie", waarbij op de grens van de boosters de sleper van de puntcontacten wordt getild en de locomotief op zijn eigen snelheid over de grens van de boosters heen rijdt. Dit werkt alleen bij 3 rail systemen.
Bij 2 rail systemen zal hetgeheel iets complexer worden ben ik bang.

Succes,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2008, 16:31:56 »
In dit verband is mijn vraag : Hoe moet je de scheiding tussen de rails zien ?

De onderbrekingen moeten vanzelfsprekend op dezelfde plaats zitten. Dus niet enkele centimeters versprongen. Maar worden beide gescheiden circuits niet door ieder wiel (kort) doorverbonden ? Om maar niet te spreken van het toeval dat een loc of wagon precies op de naad stilstaat.

 
De vraagsteller rijdt schaal N. Hier is het nog erger. Een normale 4 assige locomotief neemt van alle assen stroom op. Dus als een locomotief met een as de railscheiding passeert, is er toch wel enige tijd een elektrische verbinding tussen de beide boosters aanwezig zal zijn.

Succes,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #9 Gepost op: 18 March 2008, 16:45:09 »
Gerard,

Bij 2rail gewoon beide railstaven onderbreken en de boosters goed aansluiten.
Zie dit stukje uit de Lenz LV102 handleiding.

It is absolutely necessary that the electric circuits of all LV102
DCC Power Stations are of the same polarity. Thus, terminal J of
one and terminal J of the next LV102 DCC Power Station must be
connected to the same side of the track in question. Otherwise
short-circuits will occur when driving over sectioning points.

Verder geen probleem.

Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2008, 16:50:37 »
Heeft de Lenz LV102 ook die zogenaamde 'een H-brug uitgang', die Klaas Zondervan eerder (10 maart 19:16) noemde ?

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #11 Gepost op: 18 March 2008, 16:56:09 »
Hallo Remunj,

Ik wou net hetzelfde schrijven! Ik heb ff gekeken in de Ecos handleiding en op de site van LDT. Het moet geen probleem zijn. Als je 3 rail rijdt adviseert de Ecos handleiding om de railwip te gebruiken.

Anyway. Ik weet niet of mijn baan meerdere Boosters nodig gaat hebben, maar ik ga uit voorzorg de boel scheidden. Helaas is dat wel weer wat extra werk omdat ook mijn (Funky/Ros/Smout ea  ;D) keerlussen toevallig allemaal over 2 modules zitten.  Nu volgt de volgende uitdaging: hoe Peco 55 rails elektrisch te scheiden (beide) in een bocht..  :o Maar daar zal ik een andere draadje voor starten.

Thanks, Jeroen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #12 Gepost op: 19 March 2008, 00:25:05 »
Ooit wel eens van de M* booster wip gehoord?

Ja zeker, maar alleen is die niet nodig tussen twee digitale kringen, maar die was er alleen om van digitaal naar analoog over te kunnen steken. Maar is nooit bedoeld voor een scheiding tussen digital en digital.


Dus ook hier is er niets anders nodig dan een isolatie tussen de twee booster. Alleen moeten de booster wel van hetzelfde type zijn. Dus geen common-ground te samen met een h-Bridge booster.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 361
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2008, 10:27:45 »
Dank voor de reactie wim !

mbt de scheidingen: moeten deze voor beide rails (L en K)  exact op dezelfde plek zitten, of mag het iets verschuiven? De reden van vraag is dat de scheiding precies in een bocht zit. Ik wil deze dus een beetje laten verspringen.

Groet, Jeroen.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Scheiding tussen ringleidingen, hoe rigide is dit?
« Reactie #14 Gepost op: 19 March 2008, 10:48:29 »
Ja, de scheiding moet op dezelfde plaats. Beide circuits zijn gescheiden, dus als je zou verspringen kan er nooit een stroom lopen tussen L en K in het overgangsgebied.

De grens tussen de twee booster-gebieden is toch niet zo strikt plaatsgebonden. Kun je de overgang niet bij het begin of einde van de bocht maken ?