Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 32980 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #120 Gepost op: 04 december 2022, 22:43:48 »
Naar aanleiding van de elektronica voor de buitenbaan (paradebaanvak) met Bas, komt er een extra IO board met Slave. Hierop wordt een relaiskaart aangesloten om de Peco Solenoid point motors aan te sturen. Ik heb er vijf. Vier worden er gebruikt voor de Fiddle Yard van de buitenbaan, en een om het straatspoor te verbinden met de buitenbaan. (Zie de vorige post).

Verkeer op de buitenbaan rijdt standaard met de klok mee, Op de binnenbaan standaard tegen de klok in. Dus via Corfe Castle, Wateringbury, Medway Valley naar de Traverse. Wisselen op de traverse vindt voorlopig handmatig plaats. Tegen de richting in rijden, kan natuurlijk ook. Maar dan gebeurt dit handmatig.

Om e.e.a. te kunnen regelen met behulp van Traincontroller heb ik mede EMV lid Ruud Boer benaderd. Eem traincontroller expert bij uitstek. Op zijn verzoek heb ik het railplan ingevoerd in Traincontroller.



Er is nog wel enige discussie hoe de treindetectie op de buitenbaan, en dan met name die van de Fiddle Yard, het best geregeld kan worden. Het kan met stroomdetectie, want ik heb een Arloco met Okkie. Maar het kan natuurlijk ook met sensoren. Het zou fijn zijn, als de wissels steeds automatisch zouden kiezen voor een vrij spoor bij gebruik van maximaal drie treinen, en maximaal één trein op het paradebaanvak.

Gr, Hans
 
« Laatst bewerkt op: 05 december 2022, 14:23:27 door Hans van de Burgt »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #121 Gepost op: 04 december 2022, 23:19:20 »
Hans, een vrij spoor kiezen bij bijvoorbeeld de fiddle yard, dat doet TC automatisch, daar hoeven we niets speciaals voor te doen.

Wel behoeft het baanplan nog wat aanpassing. De treinen rijden van blok naar blok en het staat mooi als elk blok minimaal 5 vakjes lang is, 6 is nog mooier.

Dat betekent dat de dead ends zoals ze nu getekend zijn allemaal te kort zijn om er netjes een blok in te tekenen.

Het TC baanplan hoeft er niet precies zo uit te zien als de echte rails, het is een schematische weergave. Als je elk dead end 7 of 8 vakjes lang maakt, ongeacht de werkelijke lengte, dan komt het goed.

Als je dat aanpast, dan rijden we binnen een uur schat ik.
« Laatst bewerkt op: 04 december 2022, 23:21:12 door RudyB »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #122 Gepost op: 05 december 2022, 14:24:51 »
@Ruud,

Ik heb het Traincontroller schema in mijn post hiervoor aangepast.
Hoop dat het nu wel voldoet aan de TC eisen.

Gr, Hans

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #123 Gepost op: 06 december 2022, 17:34:54 »
Hoi Hans. Beter, maar nog niet werkbaar. De twee dead ends links bij Corfe Castle moeten horizontaal lopen om er een blok van te kunnen maken.

Wat je kunt doen is die 'heuvel' tussen Wateringbury en Corfe Castle weglaten, horizontaal laten, dan is er vanzelf ruimte voor de dead ends. Die ene rechts is ook nog wat kort ... heel Corfe Castle kan je wel wat naar links schuiven om daar ruimte te creeren.

Daarna kan je op elk spoor waar je een trein wilt kunnen stoppen een blok zetten.
Dan zie je meteen hoe het eruit gaat zien en of je de sporen nog wat moet verleggen.

https://youtu.be/w76-xEN6TSA
https://youtu.be/NL83s4a6Hic
https://youtu.be/QocY5SygwZQ

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #124 Gepost op: 06 december 2022, 21:08:10 »
@Ruud,

Driekeer is scheepsrecht...  :)

Hier het nogmaals aangepaste schema. Ook heb ik nog wat wijzigingen aangebracht aan de rechterzijde.
Bas merkte op dat een traverse met twee doorlopende sporen mogelijk een probleem kon opleveren.
Het bleek dat de boog van Corfe Castle naar de traverse ruimer moest worden.
Dus heb ik de traverse sporen opgeschoven. Buitenbaan en binnenbaan lopen hier dus over hetzelfde spoor.
Ook is de aansluiting van het straatspoor op de buitenbaan komen te vervallen. Bij nader inzien voegde dat niet zoveel toe.



Tevens heb ik na het bekijken van de video's van Ruud alvast de bloknummers erbij gezet.

Gr, Hans

« Laatst bewerkt op: 06 december 2022, 21:35:48 door Hans van de Burgt »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #125 Gepost op: 06 december 2022, 22:59:39 »
Citaat
Bas merkte op dat een traverse met twee doorlopende sporen mogelijk een probleem kon opleveren.
FTR, ik heb alleen aangekaart dat een schuifbak met niet 1 maar 2 aangesloten sporen aan 2 kanten erg veel precisie vereist om alle sporen netjes uit te lijnen. Niet dat het niet kan  :P. Het idee vind ik erg goed  :police:.

Ik denk dat je wel een terugmelder of vier nodig heb. Het hele bovengedeelte heeft 16 blokken. Dan heb je links er nog 4 en onder 3. Die zouden samen kunnen op 1 terugmelder, maar gezien de kabellengtes zou ik dat zelf niet doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #126 Gepost op: 12 december 2022, 17:29:07 »


Vandaag bij Peter Jacobs de BNLS mega bielzen gemonteerd op de scheiding van de twee delen van Corfe Castle. En tevens ruimte gemaakt voor de Dapol SR semaphoren. En kijk eens welk prachtig rijtuig Peter heeft om te testen. Een heuse Hornby Pullman 12-Wheeler. Uiterst zeldzaam, en zeer duur!

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #127 Gepost op: 13 december 2022, 21:25:28 »
Blitse waggel,

Ik heb een update over het het volgende schakelpaneel.
<a href="https://www.youtube.com/v/xmhdarCXlSI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/xmhdarCXlSI</a>

Also. Dit had ik niet vermeld. Ik kan maar 1 paneel tegelijk testen omdat ik maar 1 kabel heb. De software denkt nu dat de FY naar de mainline DCC is geschakeld. Als dat namelijk niet zo is, mag ik W5 en W6 niet in overloop positie zetten.

Moet nog een paar kleine dingetjes doen, dus bijna klaar  (y)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #128 Gepost op: 14 december 2022, 12:35:14 »
Update: En hier zien we dan alle componenten die Bas gefabriceerd heeft:



Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 16 december 2022, 19:28:59 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #129 Gepost op: 16 december 2022, 21:13:03 »
Zie de update in de laatste post. 😀

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #130 Gepost op: 18 december 2022, 12:16:48 »
Xnet communicatie bijna klaar  (y)

<a href="https://www.youtube.com/v/8GRT6cPi12U" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8GRT6cPi12U</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #131 Gepost op: 03 januari 2023, 21:32:18 »


De onderdelen van Bas zijn gearriveerd, dus ik kan met het monteren van e.e.a. beginnen. Vanavond heb ik het ontwerp voor het Challow Farm House afgemaakt. Deze kan gesneden worden uit MDF. Het dak zal geprint worden. In een van de schoorstenen is plaats voor een Seuthe rookgenerator (nr. 117). Het komt op een glooiend terrein te staan. Je ziet dat de deuren aan de linkerzijde aan de onderzijde lijken te zweven. De "grond" wordt hier echter wat opgehoogd. De rechterzijde komt daarentegen wat lager te liggen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #132 Gepost op: 11 januari 2023, 16:53:46 »
Naast de bebouwing wil ik me ook oriënteren op het groen op Corfe Castle. Heb daar over al contact gehad met Lars Op ‘t Hof. Nu zag ik gisteren een prachtig diorama van Daniël Skarzynski, een Poolse modelbouwer. Hij heeft een erg realistische scenery gemaakt.



Ik vroeg Daniël of hij de bomen gemaakt had, of gekocht. Hij liet me weten dat het modellen zijn van het bekende MBR, maar ook van Freon. De laatste blijkt een Poolse leverancier te zijn. Het zijn prachtige bomen (tot zo’n 20cm hoog) met een heel scherpe prijs. En ook de porto-kosten via de Poolse postdienst zijn erg schappelijk. Voor meer info, zie:  https://exito.site/en-freon

Hieronder een aantal voorbeelden:









Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #133 Gepost op: 12 januari 2023, 09:12:25 »
De eerste wanden van mijn Challow Farmhouse zitten in elkaar. Mede dankzij Ruud Kreuze, maatje bij de EMV, die sinds kort een enorme lasersnijder heeft neergezet op onze club. Hij snijdt graag voor anderen tegen schappelijke tarieven. Wie belangstelling heeft, moet het maar laten weten.





Dakplaten en binnenwerk volgt nog.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #134 Gepost op: 14 januari 2023, 11:47:45 »
Een tegenvaller…



Voor ik alle componenten die Bas ontwikkeld heeft onder mijn bak hang, heb ik ze op een plank geschroefd. Gisteren hebben we samen de functionaliteit van e.e.a. besproken met een conference meeting. Helaas blijkt er een storing te zijn in de panelen. Het is niet duidelijk of er sprake is van een software of van een hardware probleem. Het zal best opgelost worden, maar helaas zal Bas daarvoor een reis naar Geldrop moeten ondernemen.

Gr, Hans