Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 33003 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2021, 10:34:09 »
@Edsko,

Dat had inderdaad gekund, maar dan houd ik weer te weinig ruimte over voor dr shelter en het seinhuis.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2021, 14:15:44 »
Die kan je ook halveren en er een mooi interieur in zetten.
Kijkt publiek ook niet tegen een dooie muur aan.

Succes Hans, het wordt is al mooi.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2021, 19:58:58 »
Zoals ik al hoopte, begint de info op gang te komen van Britse modelbouwers die in de omgeving wonen van Corfe Castle. Zo kreeg ik vandaag een mooie foto van de zijkant van het station, en daarmee ook een kijkje op de achterkant van de shelter het seinhuis, en op de goederenloods.


Foto: Robin Basher

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #18 Gepost op: 12 juni 2021, 23:28:42 »
Het eerste concept CAD ontwerp van het stationsgebouw is gereed.





Ik ga nu verder met de Goofs Shed en de Shelter, zodat ik de ingrediënten heb voor een virtuele maquette. Inmiddels heb ik een idee voor het Castle.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2021, 08:35:11 »
Van Robin Brasher kreeg ik gisteren een vijftal foto's van de oorspronkelijke blauwdruk tekeningen van het stationsgebouw van Corfe Castle. Op deze tekeningen ontbreken nog een aantal latere uitbreidingen. Het belangrijkste daarvan is het kleine seinhuis aan de rechterzijde van het perron. Daarentegen was er boven de ingang aan de straatzijde nog een luifel.



Het station werd ontworpen door Messrs. Galbraith en Church in 1884, nadat het grootste gedeelte van de Swanage brancheline gereed was gekomen. Het werd geopend op 20 mei 1885.

Of alle maten van mijn CAD tekening kloppen? Daar lijkt het inmiddels wel op.
Gisteren ben ik bezig geweest met de Goods Shed.

In mijn tekening is het hoogste punt van het stationsgebouw 114mm. Met deze maat heb ik de foto uit bericht #17 verschaald. En de lengte opgemeten van het dak van de Goods Shed. Ik kom dan uit op een lengte van 184,923mm.



Nu had ik eerder al een schermprint van mijn Map-applicatie op mijn smartphone verschaald, waarop de goederenloods van boven is te zien. En kijk... de lengte komt precies overeen.
                                         

Ik was er zelf ook verbaasd over dat de overeenkomst zo nauwkeurig was. :)
Maar goed, op basis van deze maten, kon ik de goederenloods vrij makkelijk omzetten naar een CAD ontwerp.

                                 

Er ontbreken nu nog twee items, t.w. de Shelter en de Kolenbunker. Zodra deze gereed zijn, kan ik een virtuele maquette maken.

Gr, Hans

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2021, 12:43:24 »
Begint er mooi uit te zien Hans, veelbelovend allemaal.
Wat ontzettend leuk dat er zoveel informatie gegeven wordt, ook van mensen die in de buurt wonen.

Moet eerlijk zeggen dat ik de bebouwing op de achtergrond ook wel erg charmant vindt op de overzichtsfoto :-)

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #21 Gepost op: 22 juni 2021, 19:02:18 »
Vandaag weer een component gereed. De coal staithes. Er komt nog een klein kantoortje bij.



De staithes worden gemaakt van lasercutted bielzen. Er is wat discussie over het aantal gaatjes op de plaats waar de railstoeltjes hebben gezeten. Ik heb er twee getekend, maar sommigen zeggen dat het er drie moeten zijn.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2021, 21:44:48 »
Ik blijk een fout te hebben gemaakt met mijn coal staithes. De versie die ik getekend had, was gebaseerd op een aantal beschikbare Britse bouwpaketten. Deze blijken echter veel te klein te zijn.

Eerder liet ik zien hoe ik een schermprint van mijn Map applicatie kon verschalen naar de maten die ik nodig heb voor mijn CAD programma. De basis hierbij is dat de afstand tussen twee parallelle sporen volgens de OO Gauge standard measurements 50mm is.

Welnu, ik was té gefixeerd op het stationsgebouw en goederenloods dat ik over het hoofd heb gezien dat de kolenopslag nog steeds aanwezig is. Maar dat niet alleen, hij is ook veel groter dan ik dacht.



Nu kun je inbrengen dat zo’n grote kolenbunker gebruikt wordt voor de huidige Swanage museumbaan, maar uit deze oude kaart blijkt dat zo’n grote kolenopslag vroeger op precies dezelfde plek heeft gelegen.



Op basis van de verschaalde maten kom ik uit op een oppervlak van 240x135mm. Mijn nieuwe ontwerp ziet er dan als volgt uit:



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #23 Gepost op: 30 juni 2021, 21:39:49 »
Vandaag was het de eerste keer in ruim 15 maanden dat ik weer naar mijn cluppie de “Eindhovense Modelbouw Vereniging” ben geweest. Erg leuk om mijn mede-ouwe knarren te ontmoeten die inmiddels allen weken terug hun Pfizer prikken hebben gehad.

Na ruime tijd van slap O.H.-en, wat eindelijk weer kon, ben ik aan de slag gegaan met een experiment. En dat is helaas slechts gedeeltelijk geslaagd.

Het stationsgebouw van Corfe Castle is opgetrokken uit natuursteen, en wel uit de nabij gelegen steengroeven van Purbeck. De oorspronkelijke bracheline tussen Swanage en Wareham ontleent haar bestaansrecht zelfs aan deze steengroeven. Er liep indertijd zelfs een heuse smalspoorlijn van de groeven naar de brancheline.

Maar nu terug naar het stationsgebouw. Een gebouw uit grotere onregelmatige stenen is wat anders dan eentje met metselwerken in English of Flemish bond. De makkelijke manier is de met de laser te snijden MDF delen te bekleden met steenpapier, al of niet embossed. Maar ik broed op wat anders.

Als experiment maakte ik een malletje van 1mm MDF, en vulde dat met een papje dentale gips, het spul dat tandtechniekers gebruiken voor het maken van protheses. Ooit gekregen van een fabrikant.

Met een lepeltje bracht ik de stroperige massa in de mal.



Met een stalen lineaal verdeelde ik de gipsmassa in de mal, waardoor er een mooi laagje ontstond van precies 1mm dik.



Daarna probeerde ik met de laser een muurdeel voor het station te snijden en te graveren. De kunst is nu daarvoor de juiste instellingen te vinden. En daar ging het fout. Het snijden door het laminaat van gips en MDF ging prima, maar het graveren van de stenen ging fout. In plaats van graveren sneed de laser het gips door tot op het MDF. Tja… fan houdt je niet veel over.



Volgende keer nieuwe ronde, nieuwe kansen. Na discussie over eea kwam ook de suggestie om in plaats van gips gebruik te maken van DAS klei. Dat zou best wel eens een goede suggestie kunnen zijn. Heel lang geleden heb ik zoiets gedaan op een locloods. Maar toen heb ik de stenen er met de hand ingekrast.



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #24 Gepost op: 03 juli 2021, 10:14:19 »
Komende week wordt mijn Elegoo Saturn Resin printer eindelijk geleverd. Volgens All3DP één jaar na de introductie nog steeds een van de best verkochte printers in zijn soort. De vraag schijnt zo groot te zijn dat de fabrikant deze niet kan bijbenen. Dus vertragingen en wachtlijsten.



Nu eerst maar eens gaan proberen om het Chitubox programma goed onder de knie te krijgen. Maar het betekent natuurlijk wel dat ik veel voor mijn Corfe Castle thuis kan maken.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #25 Gepost op: 03 juli 2021, 15:04:28 »
Mooi en geniaal die kolen bunker.
Zeker ook gaaf hoe je de gebouwen die onder een hoek op foto’s staan in 3D weet om te zetten.  (y)

Veel plezier met je resin printer. Goede keuze  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #26 Gepost op: 03 juli 2021, 21:23:43 »
Op die printer ga je ruimte over houden....  ;D

Nu wil je zeker een "spoed"cursus bestellen?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #27 Gepost op: 05 juli 2021, 10:21:58 »
@Richard,

Hieronder zie je hoe ik de maten van mijn bouwsels vast stel a.d.h.v. foto’s.



Ik weet dat de breedte h.o.h. tussen twee sporen 50mm is in de schaal OO, dus 1:76,2
Daarvoor teken ik een lijn tussen beide sporen, en laat mijn programma deze lijn 50mm groot maken. Daarmee wordt de hele foto verschaald naar de juiste maat.

Alle horizontale en vertical lijnen die in hetzelfde vlak liggen als die eerste lijn, zijn nu te bemeten. Dus hoogte en breedte perron. Hoogte van het gebouw. Voor dat laatste gebruik ik een aantal perspectief lijnen. Die komen bij elkaar in één punt: het zgn “verdwijnpunt”. Zo zou ik ook de hoogte van de perron-overkapping kunnen meten. Alleen de breedte van de wand langs het perron kan ik op deze manier niet meten.

Gr, Hans

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #28 Gepost op: 05 juli 2021, 16:35:06 »
Jeetje wat wonderlijk.  (y)

En Google maps gebruik je dat ook om de oppervlakte van een object te meten?
Want dat kan ik niet terug vinden… wel hoe je het doet, maar niet wat je bron ervan is….
Neen Hans gebruikt Templot.com, zie post 9.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2021, 16:40:00 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #29 Gepost op: 05 juli 2021, 16:42:53 »
@Richard,

Ik gebruik de kaartenapp op mijn iPhone, maar dat is vergelijkbaar met Google maps. Ik kies voor satelliet weergave, zoek het fragment én een stuk dubbelspoor. Voor H0 kan dat natuurlijk ook, maar moet je de schaalbreedte van het spoor aanpassen. Volgens MOROP/ Nem 112 zou dat 46mm moeten zijn ipv 50mm voor Brits spoor.

Ik gebruik Templot alleen voor het tekenen van rails.

Gr, Hans