Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 32974 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Gepost op: 20 mei 2021, 12:09:40 »
Zo langzamerhand ga ik mijn tanden zetten in een nieuwe BMB modulebak. Nee, Wateringbury Railway Station gaat nog niet naar de sloop, maar het bouwen van een nieuwe kost nu eenmaal veel tijd. Ik mik erop om mijn nieuwe bak eind 2022 gereed te hebben.

Het thema wordt Corfe Castle Station aan de oude LSWR brancheline tussen Wareham en Swanage in Dorset. De lijn werd geopend in 1895. Het passagiers vervoer werd beëindigd in 1972, waarna nog enkele jaren sprake was van goederenvervoer. Met name maakten “mineral-trains” gebruik van de lijn. Maar uiteindelijk stopte men daar ook mee, en het station van Corfe Castle verloederde en viel in verval.


Foto: Roger Winnen

Op initiatief van een groep spoorweg enthousiastelingen werd de lijn in 1995 heropend tussen Swanage en Norden via Corfe Castle. Maar pas in 2002 reed er voor het eerst weer een trein over het tijdelijke spoor naar Swanage. Een Virgin Train Class 220 “Voyager” DMU class.
In mei 2007 was de permanente verbinding met de mainline van Network Rail compleet, en reden er vier ex-BR diesellocs over de lijn voor een feestelijk diesel-and-beer gala.


Foto: Wikimedia

Vanaf mei 2009 wordt de lijn geëxploiteerd door de Swanage Railway, een van de meest populaire Britse museum spoorlijnen.

Het Corfe Castle Station, genoemd naar het gelijknamige kasteel dat dominant op een heuvel op de achtergrond ligt, is met succes hersteld cq. nagebouwd naar de situatie in 1950. Enkel het in 1957 afgebroken seinhuis werd 10 jaar geleden vervangen door een gelijksoortig, maar grotere versie dan het origineel.

Mijn bedoeling is het station en omgeving na te bouwen naar die situatie in 1950. Enkel over het seinhuis twijfel ik nog: oud of nieuw. Of beiden, omdat ik ze ook allebei kan bouwen en deze kan wisselen.

Het bouwproces van scratch tot tentoonstellings BMB-bak kan gevolgd worden op mijn net geopende wordpress website/blog: https://corfecastlestation.wordpress.com/

Gr, Hans


Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: BNB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2021, 19:18:32 »
Vanaf nu zichtbaar Hans.

Gr, Bert
Team moderatoren.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2021, 21:41:10 »
Mooie platen, Hans! 
Als die bak ook zo wordt......(y)

Leen.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2021, 23:14:45 »
Sfeervol geheel! (y)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2021, 07:39:59 »
Ik vind het leuk om bestaande Britse gebouwen, voertuigen en spoorse objecten zo natuurgetrouw als mogelijk na te bouwen. Vaak begin ik daarbij met het maken van CAD ontwerpen op basis van verzamelde foto’s, tekeningen en geschreven documenten. Met de CAD bestanden kan ik vervolgens 3D geprinte en lasergesneden onderdelen maken voor een eigen bouwpakket. Bij het assembleren daarvan, maak ik uiteraard ook gebruik van de meer algemene modelbouwtechnieken, zoals lijmen, schuren, schilderen en weatheren enz.

Op deze webpagina beschrijf ik hoe ik zo’n CAD ontwerp maak:
https://corfecastlestation.wordpress.com/making-a-cad-design/

Vind je het interessant, aarzel dan niet on vragen te stellen.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2021, 00:44:02 »
Vandaag heb ik het oorspronkelijke seinhuis van Corfe Castle Station verder vorm gegeven.



A.
In de maattekening die ik gemaakt heb na analyse van verschillende foto’s en andere bronnen, wijs ik de belangrijkste vlakken aan die ik nodig heb om diepte in het model te krijgen.

B.
De aangewezen vlakken dik ik op (extruderen) met de in de research gevonden breedte.

C.
Vervolgens haal ik de delen weg die overbodig zijn.

D.
En tenslotte voeg ik nieuwe onderdelen toe, zoals bijvoorbeeld de trap.

Het resultaat:



Gr, Hans

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2021, 10:44:27 »
Mooi onderwerp Hans, een prachtige omgeving met voldoende mogelijkheden dit in model te bouwen.
Veel leuke elementen zoals de ruïne en een mooi seinhuis  ;)

Succes!
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2021, 11:04:46 »
Op het RMWeb werd ik gewezen op een (begrijpelijke) fout in mijn berekeningen. Wij zijn in Nederland gewend te spreken van de OO-schaal, ofwel 1:76

De Britten spreken echter over “4mm to the Imperial Ft”.
De werkelijke schaalfactor is derhalve 1:76,2

Op mijn website bereken ik een gevonden maat van 14Ft als 56,147mm. Dat moet dus eigenlijk 56mm. zijn. Betekent dat opnieuw tekenen? Nee, makkelijker is om straks het definitieve model in één keer iets te verkleinen.

Gr, Hans

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2021, 23:17:59 »
NiceNice!  (y)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2021, 19:05:54 »
Laten we eens kijken wat een paar dagen onderzoek heeft opgeleverd. De bedoeling is dat Corfe Castle Station gebouwd wordt op een verlengde BMB Module. Het zichtbare scenery-deel is daarbij niet 1200mm lang, maar bestaat uit twee delen van 900mm lang.

Maar al is de module langer, een compleet emplacement past er niet op. Dus ga ik kijken of ik de belangrijkste elementen kwijt kan.

Allereerst gaan we eens kijken naar de werkelijkheid.


Bron: Templot.com

Over de kaart is het emplacement van Corfe Castle Station ingetekend. Omdat ik het station andersom wil bouwen, heb ik de foto omgedraaid. Volgens de OO Gauge Standard Dimensions is de railsfstand tussen twee sporen 50mm. Dus heb ik de foto naar deze factor verschaald.

De maximale ruimte op mijn module heb ik in onderstaande afbeelding weergegeven:



Met het Bekende Anyrail maak ik een emplacement na, met dezelfde functionaliteit als op het Templot plaatje. Het liefst had ik eea in een flauwe boog gelegd, maar dat was ten koste gegaan van de ruimte achter het station. Ik kom dan uit op dit basisplan:



Nu is het spoor van Swanage naar Wareham eigenlijk een enkelsporige branche line. Maar voor wissels is aan beide zijden geen plaats. Het voordeel is nu dat de BMB module gewoon mee kan doen in de mainline variant. Mocht hij tzt mee mogen/kunnen doen met een brancheline module systeem, dan kunnen koppelstukken met wisselverbindingen toegevoegd worden.

Om de omvang en positie van de belangrijkste gebouwen te bepalen, heb ik een schermprint gemaakt van een luchtfoto van Corfe Castle Station via Maps op mijn smartphone. Ook deze foto heb ik verschaald zodat de railsfstand weer 50mm is. Bovendien heb ik de foto gekanteld. En over de foto heen heb ik de belangrijkste gebouwen gemarkeerd. Zie de blauwe lijnen.



Daarna heb ik mijn module tekening, het Anyrail plan en de positie van gebouwen gecombineerd.



Het is natuurlijk passen en meten…
De goederenloods is naar beneden verplaatst. De voetgangersbrug gedraaid. Maar die ga ik vooralsnog niet gebruiken, want stond er immers nog niet in 1950. Jammer is dat voor het perron aan de rechterkant te weinig plaats is. En mogelijk geeft een van de wissels die noodzakelijkerwijze nu op de linker Blackbox is komen te liggen een probleem. Ook zal ik van het station een klein stukje aan de achterzijde moeten afsnijden.

Het voorlopige Geoplan van Corfe Castle Station ziet er dan als volgt uit:



  • A. Bos op glooiend terrein
  • B. Kolenopslag met kantoortje
  • C. Omheinde plek voor vee
  • D. Goederenloods voor graan
  • E. Stationsgebouw
  • F.  Emplacement
  • G. Gras en struiken
  • H. Perrons
  • I. Overdekte wachtruimte
  • J. Het originele seinhuis (van vóór 1957)
  • ?. Onbekend gebouw

Gr, Hans






St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2021, 19:47:05 »
Kun je niet (een deel van) de black boxen bij je plan betrekken? Dan win je weer wat extra ruimte waar je anders toch niets mee doet.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2021, 19:52:08 »
@Leen,

Wasrschijnlijk niet, want ik ga een bestaande bak gebruiken. Maar er blijft genoeg moois over om te bouwen.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2021, 21:06:06 »
Bij de bestaande bak (ik denk dat ik weet welke je bedoelt) zitten toch ook BB's?

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2021, 09:23:55 »
Zoals eerder al opgemerkt is het emplacement van Corfe Castle Station veel groter, vooral langer dan op een BMB bak past. Zelfs als je gebruik maakt van een verlengde constructie voor het scenery deel.

Ik moet dus links en rechts door de kopwanden heen, waardoor er tunnelportalen ontstaan op plaatsen waar er in het echt geen zijn.



Waar de standaardmaat van een portaalgat volgens de BNLS/ BMB normen 100x80mm is, met het gat aan de linkerzijde breder worden voor het gekozen railplan. Zie tekening hierboven.

Maar dan ben ik er nog niet. Ik moet ook rekening houden met de “OO Gauge Standard Dimensions”, mijn locs en rijtuigen moeten netjes onder een tunnelportaal door kunnen rijden.

Maar welke voorbeeld portalen kan ik gebruiken?
Wel naar links toe rijden de treinen naar Swanage. Daar ligt een vrij breed stenen viaduct. Niet breed genoeg, maar dat aangepast worden.



Naar rechts toe, rijden de treinen naar Norden. Vlak voor het station daar ligt een oude, tamelijk verroeste ijzeren brug. Ook te smal, ik moet hem immers aanpassen voor dubbel spoor.



Met wat wiskunde en de standard dimensions, kan ik er dit van maken:





Wil je mijn project volgen, kijk dan op:
https://corfecastlestation.wordpress.com/

Gr, Hans

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2021, 10:27:16 »
Hans, je kunt de flauwe boog ook naar voren leggen, zoals ik op Grasland ook gedaan heb. Levert je aan de achterzijde ook ruimte op.

Gr.

Edsko