Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Peter J K
Vandaag om 18:27:37
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 18:16:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
Vandaag om 18:06:37
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Roco smeer olie door gtw6016
Vandaag om 17:40:34
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Peter J K
Vandaag om 17:19:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:07:52
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
Spoor- en tramweg parafernalia door marco
Vandaag om 13:49:05
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 12:05:12
Achtergrond met AI door Pauldg
Vandaag om 11:55:59
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door odaoda
Vandaag om 11:47:30
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 10:54:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:59:07
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 09:06:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
  

Auteur Topic: Ronde buffers plat en bol, van alle tijdperken, landen, in model en in het echt?  (gelezen 2366 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Vroeger hadden de modeltreinen ronde, bolle buffers. Tenminste de mijne die ik toen in handen kreeg. Sinds wanneer is in model de platte - en bolle buffer ingevoerd? Ezelsbruggen over "wat is links of rechts bij treinen, en waar zit de bolle en waar de platte buffer, links of rechts?" zijn me bekend.

En hoe zat/zit dat in het echt, 1 op 1 met bolle en platte buffers? Afgezien van (afgeronde) rechthoekige buffers, alhoewel het ook meegenomen is als men weet hoe het daarbij zit wat betreft bol en plat. 

Ik wil dit graag weten voordat ik de helft van de buffers van mijn oude modeltreinen plat ga maken.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Bij mijn weten zijn bufferschijven in model bol en vlak omdat ze bij het grote voorbeeld ook bol en vlak zijn.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Duidelijk, bedankt voor het antwoord.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
En zoals gewoonlijk ligt het toch wel genuanceerder. Tot midden jaren (19)60 was het met buffers die een druk van 35 ton konden verwerken gebruikelijk om de buffer rijrichting rechts rond te hebben en de ander plat. Na die tijd werden er nieuwere buffers geïntroduceerd met een hogere veerdruk waar vlak/bol niet meer nodig was. Na die tijd zijn er ook andere buffertypes ontstaan, maar alle met alleen bol. Dus het antwoord op de vraag is: afhankelijk van het materieel en het tijdperk.

dirkjan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Dat was inderdaad eigenlijk mijn vraag, ik had al zo'n vermoeden. Het eerdere antwoord was goed bedoeld en ja, ook daar zit wat in.
Het merendeel van mijn oude treinen zijn van dat tijdperk, dus ik zou heel wat bufferschijven plat kunnen maken > in die tijd werden de platte schijven 1:1 in model nog niet plat uitgevoerd.
Bedankt!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2628
Een heel andere vraag is natuurlijk hoe goed je het verschil ziet als je met je treinen aan het rijden bent. En of dat verschil opweegt tegen de moeite die je er in steekt.

Daar komt dan ook nog bij dat een bolle bufferschijf naar de rand toe steeds dunner wordt (is een open deur, maar toch...). Als je die plat wilt maken, wordt de hele buffer dus flinterdun, tenzij je een manier vindt om de bufferschijf aan de rand dikker te maken.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Je zult in ieder geval een grotere ruimte tussen de buffers zien.
Grtz. Frits

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Dat is een goeie tegenvraag Ton! Gezien jouw betoog ga ik dat maar niet doen. Dankjewel daarvoor. En Frits ook bedankt voor je punt.
Mooi weer verder met andere modeltreindingetjes.  :)
« Laatst bewerkt op: 18 May 2021, 11:49:37 door HuubvG. Reden: leesbaarheid verbeterd »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5521
  • Modelspoor is emotie...
De CIWL heeft in ieder geval, bij de introductie van haar stalen rijtuigen in 1926 (FdO) rechthoekige, op de hoeken wat afgeschuinde, buffers gebruikt die zowel links als rechts gespiegeld gelijk waren. Dit type buffer is in later jaren gemeengoed geworden voor reizigersmaterieel. (Nog ff zoeken naar een voorbeeldrijtuig...komt er aan)

Rob
Tbinnebarretije…

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
De CIWL heeft in ieder geval, bij de introductie van haar stalen rijtuigen in 1926 (FdO) rechthoekige, op de hoeken wat afgeschuinde, buffers gebruikt die zowel links als rechts gespiegeld gelijk waren. Dit type buffer is in later jaren gemeengoed geworden voor reizigersmaterieel. (Nog ff zoeken naar een voorbeeldrijtuig...komt er aan)

Rob

Zoiets https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_W#/media/Bestand:PlanW4118.jpg ?

Plan N had trouwens ook zulke buffers.

Nog noemenswaardig is dat het oudere materieel was uitgerust met staartbuffers die "gekoppeld" waren middels een evenaar. Werd de buffer aan de ene kant ingedrukt, kwam hij aan de andere kant naar buiten.

Over het algemeen zijn buffers uitgerust met een veren pakket, maar er zijn ook gas gevulde buffers. (Bij NS zit er dan een gele stip op de bufferhuls)

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2021, 22:10:12 door Freek Jonkers »