Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Ronde buffers plat en bol, van alle tijdperken, landen, in model en in het echt?  (gelezen 1753 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Vroeger hadden de modeltreinen ronde, bolle buffers. Tenminste de mijne die ik toen in handen kreeg. Sinds wanneer is in model de platte - en bolle buffer ingevoerd? Ezelsbruggen over "wat is links of rechts bij treinen, en waar zit de bolle en waar de platte buffer, links of rechts?" zijn me bekend.

En hoe zat/zit dat in het echt, 1 op 1 met bolle en platte buffers? Afgezien van (afgeronde) rechthoekige buffers, alhoewel het ook meegenomen is als men weet hoe het daarbij zit wat betreft bol en plat. 

Ik wil dit graag weten voordat ik de helft van de buffers van mijn oude modeltreinen plat ga maken.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Bij mijn weten zijn bufferschijven in model bol en vlak omdat ze bij het grote voorbeeld ook bol en vlak zijn.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Duidelijk, bedankt voor het antwoord.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
En zoals gewoonlijk ligt het toch wel genuanceerder. Tot midden jaren (19)60 was het met buffers die een druk van 35 ton konden verwerken gebruikelijk om de buffer rijrichting rechts rond te hebben en de ander plat. Na die tijd werden er nieuwere buffers geïntroduceerd met een hogere veerdruk waar vlak/bol niet meer nodig was. Na die tijd zijn er ook andere buffertypes ontstaan, maar alle met alleen bol. Dus het antwoord op de vraag is: afhankelijk van het materieel en het tijdperk.

dirkjan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Dat was inderdaad eigenlijk mijn vraag, ik had al zo'n vermoeden. Het eerdere antwoord was goed bedoeld en ja, ook daar zit wat in.
Het merendeel van mijn oude treinen zijn van dat tijdperk, dus ik zou heel wat bufferschijven plat kunnen maken > in die tijd werden de platte schijven 1:1 in model nog niet plat uitgevoerd.
Bedankt!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Een heel andere vraag is natuurlijk hoe goed je het verschil ziet als je met je treinen aan het rijden bent. En of dat verschil opweegt tegen de moeite die je er in steekt.

Daar komt dan ook nog bij dat een bolle bufferschijf naar de rand toe steeds dunner wordt (is een open deur, maar toch...). Als je die plat wilt maken, wordt de hele buffer dus flinterdun, tenzij je een manier vindt om de bufferschijf aan de rand dikker te maken.

Grtz, Ton

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Je zult in ieder geval een grotere ruimte tussen de buffers zien.
Grtz. Frits

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Dat is een goeie tegenvraag Ton! Gezien jouw betoog ga ik dat maar niet doen. Dankjewel daarvoor. En Frits ook bedankt voor je punt.
Mooi weer verder met andere modeltreindingetjes.  :)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 11:49:37 door HuubvG. Reden: leesbaarheid verbeterd »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
De CIWL heeft in ieder geval, bij de introductie van haar stalen rijtuigen in 1926 (FdO) rechthoekige, op de hoeken wat afgeschuinde, buffers gebruikt die zowel links als rechts gespiegeld gelijk waren. Dit type buffer is in later jaren gemeengoed geworden voor reizigersmaterieel. (Nog ff zoeken naar een voorbeeldrijtuig...komt er aan)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
De CIWL heeft in ieder geval, bij de introductie van haar stalen rijtuigen in 1926 (FdO) rechthoekige, op de hoeken wat afgeschuinde, buffers gebruikt die zowel links als rechts gespiegeld gelijk waren. Dit type buffer is in later jaren gemeengoed geworden voor reizigersmaterieel. (Nog ff zoeken naar een voorbeeldrijtuig...komt er aan)

Rob

Zoiets https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_W#/media/Bestand:PlanW4118.jpg ?

Plan N had trouwens ook zulke buffers.

Nog noemenswaardig is dat het oudere materieel was uitgerust met staartbuffers die "gekoppeld" waren middels een evenaar. Werd de buffer aan de ene kant ingedrukt, kwam hij aan de andere kant naar buiten.

Over het algemeen zijn buffers uitgerust met een veren pakket, maar er zijn ook gas gevulde buffers. (Bij NS zit er dan een gele stip op de bufferhuls)

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 22:10:12 door Freek Jonkers »