Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
26 april 2024, 15:14:16
  

Auteur Topic: Ronde buffers plat en bol, van alle tijdperken, landen, in model en in het echt?  (gelezen 1787 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Vroeger hadden de modeltreinen ronde, bolle buffers. Tenminste de mijne die ik toen in handen kreeg. Sinds wanneer is in model de platte - en bolle buffer ingevoerd? Ezelsbruggen over "wat is links of rechts bij treinen, en waar zit de bolle en waar de platte buffer, links of rechts?" zijn me bekend.

En hoe zat/zit dat in het echt, 1 op 1 met bolle en platte buffers? Afgezien van (afgeronde) rechthoekige buffers, alhoewel het ook meegenomen is als men weet hoe het daarbij zit wat betreft bol en plat. 

Ik wil dit graag weten voordat ik de helft van de buffers van mijn oude modeltreinen plat ga maken.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Bij mijn weten zijn bufferschijven in model bol en vlak omdat ze bij het grote voorbeeld ook bol en vlak zijn.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Duidelijk, bedankt voor het antwoord.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
En zoals gewoonlijk ligt het toch wel genuanceerder. Tot midden jaren (19)60 was het met buffers die een druk van 35 ton konden verwerken gebruikelijk om de buffer rijrichting rechts rond te hebben en de ander plat. Na die tijd werden er nieuwere buffers geïntroduceerd met een hogere veerdruk waar vlak/bol niet meer nodig was. Na die tijd zijn er ook andere buffertypes ontstaan, maar alle met alleen bol. Dus het antwoord op de vraag is: afhankelijk van het materieel en het tijdperk.

dirkjan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Dat was inderdaad eigenlijk mijn vraag, ik had al zo'n vermoeden. Het eerdere antwoord was goed bedoeld en ja, ook daar zit wat in.
Het merendeel van mijn oude treinen zijn van dat tijdperk, dus ik zou heel wat bufferschijven plat kunnen maken > in die tijd werden de platte schijven 1:1 in model nog niet plat uitgevoerd.
Bedankt!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Een heel andere vraag is natuurlijk hoe goed je het verschil ziet als je met je treinen aan het rijden bent. En of dat verschil opweegt tegen de moeite die je er in steekt.

Daar komt dan ook nog bij dat een bolle bufferschijf naar de rand toe steeds dunner wordt (is een open deur, maar toch...). Als je die plat wilt maken, wordt de hele buffer dus flinterdun, tenzij je een manier vindt om de bufferschijf aan de rand dikker te maken.

Grtz, Ton

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Je zult in ieder geval een grotere ruimte tussen de buffers zien.
Grtz. Frits

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Dat is een goeie tegenvraag Ton! Gezien jouw betoog ga ik dat maar niet doen. Dankjewel daarvoor. En Frits ook bedankt voor je punt.
Mooi weer verder met andere modeltreindingetjes.  :)
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 11:49:37 door HuubvG. Reden: leesbaarheid verbeterd »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
De CIWL heeft in ieder geval, bij de introductie van haar stalen rijtuigen in 1926 (FdO) rechthoekige, op de hoeken wat afgeschuinde, buffers gebruikt die zowel links als rechts gespiegeld gelijk waren. Dit type buffer is in later jaren gemeengoed geworden voor reizigersmaterieel. (Nog ff zoeken naar een voorbeeldrijtuig...komt er aan)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Jeroen

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
De CIWL heeft in ieder geval, bij de introductie van haar stalen rijtuigen in 1926 (FdO) rechthoekige, op de hoeken wat afgeschuinde, buffers gebruikt die zowel links als rechts gespiegeld gelijk waren. Dit type buffer is in later jaren gemeengoed geworden voor reizigersmaterieel. (Nog ff zoeken naar een voorbeeldrijtuig...komt er aan)

Rob

Zoiets https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_W#/media/Bestand:PlanW4118.jpg ?

Plan N had trouwens ook zulke buffers.

Nog noemenswaardig is dat het oudere materieel was uitgerust met staartbuffers die "gekoppeld" waren middels een evenaar. Werd de buffer aan de ene kant ingedrukt, kwam hij aan de andere kant naar buiten.

Over het algemeen zijn buffers uitgerust met een veren pakket, maar er zijn ook gas gevulde buffers. (Bij NS zit er dan een gele stip op de bufferhuls)

Freek J.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2021, 22:10:12 door Freek Jonkers »