Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46  (gelezen 4140 keer)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
    • Mijn YouTube filmpjes
Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Gepost op: 14 mei 2021, 18:08:37 »
Dit onderwerp heeft kennelijk voor iedereen een grote belangstelling, de redenen voor de verbetering in de aandrijving is dat de Lima pannenkoek motor in het digitale tijdperk eigenlijk niet goed kan functioneren. Het motortje is weliswaar onverwoestbaar maar gemaakt voor de analoge 12 volt situatie. Het kende eigenlijk maar drie standen, stilstaan, vol vooruit of vol achteruit. Daar tussenin zat alleen maar haperen.

Het modelletje wat ze hebben gemaakt is echter prima en kan nog steeds mee in de huidige tijd. Oke er valt nog wat aan te verbeteren maar de vorm zit er goed in. In mijn ogen een ‘echte’ mat 46 rammelbak zoals ik vaak mee heb gereden. De tweede klasse afdeling in de ABDk  was mijn favoriete plek, lekker klein en knus. Ook het motorgeluid van zo een optrekkende mat 46 was heerlijk om te horen, eerst dat lage geronk van de rechte vertanding van de aandrijftandwielen en dat langzaam overging via een gebrom naar een zingend geluid als hij op snelheid kwam. Heerlijk.

Ik mis dat in de hondekop geluidsfile die Artitec gebruikt. Wat je hoort zijn de ventilatoren, in mijn ogen niet passend.
Er zijn al meerdere mensen hier op het forum bezig geweest ieder met een eigen oplossing. De laatste die ik hierover heb gelezen was van de gebruiker Biesje die zijn Rivarossi aandrijving probeert tot betere gedragingen af te richten.
Het is het draadje van Karst Drenth waarin Biesje verder is gegaan met zijn ombouw werkzaamheden.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31231.0

Ik heb mij beperkt tot de Lima versie daar ik die heb liggen. De reden dat ik hier mee ben begonnen is dat de gebruiker FRIE bezig is met het maken van messing kappen voor een viertje.
Hier een paar afbeeldingen door FRIE beschikbaar gesteld als voorbeeld.






In dit draadje ga ik niet in op de bouw van de kappen, ik beperk mij tot de motorisering van de Lima mat 46. Een vervolg komt over de bouw komt later als ik ze heb.

Voor de bouw heb ik gebruik gemaakt van een Roco ÖBB 2045. Ik had deze loc eens aangeschaft op een beurs om er een 2000 van te kunnen bakken. Maar dat is niet door gegaan want Wim Mesu kwam uit met zijn bouwset gebaseerd op een ander onderstel. Voor degene die niet weten wat een 2045 is hierbij een voorbeeld.






Wat goed is aan dit onderstel zijn de draaistellen, de radstand komt overeen met het mat 46 draaistel. Ook de inbouwhoogte is laag. En ze doen soepel en geruisloos hun werk.
Bovendien is de draaistelzijkant van Lima goed aan te passen naar die van Roco. Allemaal voordelen.
Tweede hands kosten ze ook niet veel want vaak hebben ze gescheurde kardankogels. Deze zijn simpel te bestellen als reserve onderdelen bij Roco.

We gaan beginnen met demonteren van de donor.






Hier zie je dat de radstanden met elkaar overeenkomen
De Lima had ik al uit elkaar liggen

De onder bak


De oude motor


Het eerste waar ik mee ga beginnen is de draaistelmodificatie, maar dat laat ik de volgende keer zien

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Matthijs1308

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2021, 19:11:28 »
Zeer interessant!
Bij mij op de baan rijdt ook een oude Lima mat 46 met 'pannenkoek' motor. Ik heb er een decoder ingebouwd en hij rijdt fantastisch. Wel is de stroomafname aangepast. Alle draaistellen nemen stroom af. Voor mijn geen reden om een nieuwe motor in te bouwen.

Toch hou ik dit draadje in de gaten voor e.v.t. andere ombouwprojecten.

Groet,
Matthijs

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2021, 20:05:11 »
 (y) mooi zo'n verslag met lekker veel foto's. Altijd het volgen waard  (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2021, 20:39:34 »
Bij Lopi ESU decoders kun je de referentie spanning verlagen originele lima motor goed in te stellen zijn bij deze decoders.

Zelf heb ik ooit een Lima ICM voorzien van een Marklin motor. Wel een beetje rauw geluid maar reed prima.
Een Fleischmann Plan V had ik voorzien van een Marklin motor Post motor. Reed prima.

Ongetwijfeld zal deze Roco aandrijving in de muis in te bouwen zijn. Succes en ik blijf je volgen  (y)

Mvg, Johan

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2021, 13:15:11 »
Met Ruud eens: Veel foto's, altijd goed  (y)
Ik ga je volgen.

Succes Frits
Groet Frits

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2021, 13:48:26 »
Ik ben ook erg benieuwd naar de uitwerking van je ideeën en ga je ook volgen. Alvast succes ;)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2021, 15:44:50 »
Het uitgangspunt bij de verbouwing was om zoveel mogelijk gewicht van de donorlok te gebruiken om hiermee voldoende adhesie te krijgen.
De verbouwing bestaat uit twee delen t.w. het draaistel en het onderstel. Het aanpassen van het draaistel is het eenvoudigst om te doen dus daar begin ik maar mee. Het onderstel aanpassen heeft wat meer tijd nodig om dit te doen.

Ter herinnering de draaistellen van de ÖBB 2045.


Dus maar eerst beginnen met het draaistel. Ik heb een paar afbeeldingen om te laten zien wat weg moet of aangepast worden. Ik heb het opgeschreven als een stap voorstap methode met als doel dat een ander kan zeggen “dat kan ik ook” . Modelbouw is soms heel simpel, sprak de man die al meerdere dingetje in elkaar geprutst heeft.



Dit is een bovenaanzicht van de twee draaistellen. Zo krijg je een goed beeld van de verschillen maar ook de overeenkomsten en die zijn groot. Met betrekkelijk simpele aanpassingen kan het Lima draaistel worden aangepast aan die van Roco




En dan nu de aanpassingen. In het bovenaanzicht moet het volgende gedaan worden.
•   Het deel in de rode rechthoek moet worden verwijderd.
•   De twee ronde nokken die in de rode cirkels moeten weggesneden worden. De bovenkant van het frame moet vlak gemaakt worden.
•   De gaten moeten vergroot worden om te passen zodat ze passen over de pennen van de Roco tandwielkast. LET OP!!! De Lima gaten lijnen niet uit met die van Roco. Je moet het gat groter maken en naar buiten verplaatsen
•   In het geel is aangegeven waar het frame versmald  moet worden om te passen tussen de nokjes van de Roco tandwielkast.



Aan de onderkant het volgende
•   Het deel in de rode rechthoek moet worden verwijderd.
•   Het in het groene vak aangegeven deel van het frame moet dunner worden gemaakt zodat het past tussen de Roco tandwielkast en de Roco bodemplaat. Ik heb dit gedaan met een fraisje in de Proxxon. Was de enige manier om de taaie kunststof van Lima te bewerken. Afwerking met een scalpel gaat goed maar pas op je zit zo in je vingers.
•   In het geel is aangegeven waar het frame versmald  moet worden om te passen tussen de nokjes van de Roco tandwielkast.





Van het Roco draaistel verwijder ik de stroomafnemers en de bevestiging. Dit doe ik met een heel dun cirkelzaagblad in de Proxxon. Alternatief is dit een fijn metaalzaagje te doen. De zaagsnede zit strak tegen de draaistelzijkant. Neem ook de remblokimitaties mee. Dit lijmen we straks weer in het draaistel.



De onderkant van de draaistellen. Je kan nu ook mooi de remblokimitaties zien die mee verwijderen met de stroomafnemer bevestiging.



Zijaanzicht van de Roco tandwielkast . Hij is nog lekker vies maar dat maak ik later schoon als ik klaar ben met alle boor een slijpwerkzaamheden. Wat je hier goed kan zien is het verschil in opleghoogte van de lip aan de voorkant en de achterkant. De achterkant komt overeen met de bovenkant van het Lima draaistel frame. De voorkant moeten we opvullen met een vulplaatje van 1 mm. Dan komen de Roco assen goed uit met de imitatie aspotten van het Lima draaistel.


Dit is een onderaanzicht van de Roco tandwielkast. In het rood is aangegeven wat verwijderd moet worden. Voor de maat is het handig om dit te bepalen als het Lima draaistelframe passend is gemaakt. Het moet namelijk gelijk komen met dit.



Hier zie je dan het uiteindelijke resultaat van het Lima draaistelframe met aanpassingen. Aan de voorkant zie je het vulplaatje dat nodig is om het frame op juiste hoogte te krijgen. Aan de achter kant zie je dat het vlak gemaakt is. Duidelijk is dat de gaten groter zijn en verder naar buiten liggen. 


Van onderen ziet het er zo uit. Je ziet nu duidelijk waar ik aan de achterkant het frame dunner heb gemaakt.


Hier zie je het vanuit een andere hoek. De Lima draaistelsteunen komen te vervallen en moeten hier nog verwijderd worden.


Als je het draaistelframe passend hebt gemaakt dan krijg je dit beeld.


Zet je het provisorisch in elkaar dan krijg je dit. Dat het provisorisch is zie je aan de voorzijde die is iets lager gezakt


Op deze afbeelding zie je ook dat ik de stroomafnemers heb gemonteerd. Om dit goed voor elkaar te krijgen schroef je de tandwielkast, onderplaat en draaistelframe in elkaar. Wielen er niet inzetten. In de onderplaat zitten pasnokken voor de stroomafnemer beugels. Deze beugels die je eerder afgezaagd had uit het Roco draaistel passen in deze pasnokken. Zo positioneer je ze en kan je ze vastlijmen met secondenlijm. Eerst een paar hechtjes om ze te fixeren en na het demonteren kan je de naden vol laten lopen.


De onderkant ziet er dan zo uit. De treeplanken heb ik aan de draaistellen vast gelijmd. Komen die stomme dingen ook een keer op hun plek


Zo ziet het er dan uit als alles op zijn plaats zit. Je kan zien aan de voorkant dat de tandwielkast op dat punt is ingekort.

Voor nu even genoeg plaatjes.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2021, 16:23:21 »
Mooi verslag Rob. Ziet er veelbelovend uit. Ga zo door.

Gr. Frits
Groet Frits

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2021, 16:46:56 »
Ik ga weer verder met het verhaal.

De vorige keer hebben we gezien hoe ik het draaistel heb omgebouwd. Nu laat ik zien hoe dit draaistel in het Lima onderstel gaan plaatsen.
Ik ga hier voor het bestaande frame van de Roco modificeren omdat ik de complete (halve) aandrijflijn van Roco ongewijzigd ga gebruiken. Twee redenen hiervoor:
•   De aandrijving werkt prima en zal na de ombouw ook zonder problemen functioneren
•   Het gewicht, het gewicht van het frame en ballastblok zorgen voor een goede adhesie. Zeker nodig omdat je maar één draaistel aandrijft.
Dan haal ik wel een hoop werk op mijn nek want frame moet versmald worden.
In het Lima onderstel is aan de binnenkant 28 mm beschikbaar. Het Roco onderstel is 35 mm breed. Er moet dus aan beide kanten 3,5 mm verwijderd worden

In het Rood is aangegeven wat weg moet.

Maar dan komt het volgende probleem hoe doe je dit dan?
Ik heb het eerst geprobeerd met mijn MF70 frees, maar dat ging niet naar mijn zin.  De frees liep snel vol met zamac als je een beetje doorzet. Ook de herrie die het fresen produceert was niet bepaald fijn voor mijn huisgenoot. Ook de voortgang was niet wat ik er van verwacht. Ik denk dat de  MF70 hier niet geschikt voor is. Of ik gebruik een verkeerd freesje. Weet iemand soms iets beters?
Ik ben verder gegaan met een carborundum slijpschijfje in de Proxxon. Dat ging veel beter. Een stuk of 10 slijpschijfjes verder was de zijkanten versmald. Niet helemaal recht en strak als met een frees maar voldoende.
Wel even een waarschuwing voor iedereen, gebruik bij deze werkzaamheden een veiligheidsbril en een stofmaskertje. Het slijpsel wat er afkomt is niet fijn om in te ademen. De veiligheidsbril gebruiken voor dezelfde reden maar ook voor bescherming tegen het de splinters als het slijpschijfje breekt.

Het resultaat van een hoop werk. 




Dit is een leuk overzicht om het verschil te zien tussen het origineel en de versmalde versie


Dan moeten er nog een paar snipjes weg worden gehaald om het draaistel meer draaimogelijkheid te bieden De afstand tussen de draaipunten van de mat 46 is veel groter dan die van de ÖBB 2045. Voor de juiste maten is het handig om het uit te proberen op een bocht stukje. Ik heb daar een paar stukjes R2 voor bij de hand.
En aan de buitenkant een paar stukjes weg halen om het in de muizenneus te laten passen. Het een en ander heb ik met rode driehoekjes aangegeven.

Dan komt de vraag hoe bevestig ik deze klont zamak in het Lima onderstel. Eigenlijk heel simpel. Ik lijm aan de binnenkant een oplegstrip in de draaistel opening  boven op de zijsteuntjes. Vervolgens verwijder ik de zijsteuntjes. Deze volgorde is bewust gekozen want dan zit de oplegstrip op de juiste hoogte. De voetplaat van het Roco blok komt hier dan koud tegen aan  en zit meteen op de juiste hoogte.
Breng ook even markeringen aan van het draaipunt aan de buitenkant dit het je nodig voor het positioneren van het blok.

In het rood de zijsteunen die weg moeten in het geel de stukken die weg moeten nadat de oplegstrip er is ingelijmd en uitgehard.


Hier zie je het samengevoegd. Goed zichtbaar zijn de oplegstrips die de hoogte bepalen van het ballastblok.
Je zal zien dat tussen de onderkant van het ballastblok en de bodemplaat nog behoorlijk ruimte is. Dit heb ik opgevuld met stukjes lood. Komt de adhesie verder ten goede.
Als alles goed zit kan je het ballastblok vastlijmen in het onderstel met twee componenten lijm. Lekker vol blubberen dan zit het goed vast
Een ander punt is de bevestiging van de Roco motor. Dit gebeurt met een boutje onder in het frame. Als de lijm is uitgehard met een 2 mm boortje het gaat van binnen naar buiten boren. Vervolgens met een grotere boor van buiten naar binnen opboren  zodat het boutje er in past.


Hier kan je het boutgaatje zien van de motorbevestiging.


Het draaistel geplaatst


De hoogte van het onderstel t.o.v. het draaistel


Hier het geheel gemonteerd. Mooi compact.
Voor de stroom voorziening maak ik gebruik van het Roco printje.
De motor krijgt zijn spanning via het stripje aan de bovenkant. De andere motorpool staat in direct contact met metalen frame. Ik laat dit zo want het frame zit opgesloten in het onderstel, heb je geen last van. Het printje moet je wel iets aanpassen maar dan heb je gewoon soldeerpuntjes.





 De kap er opgezet om te laten zien hoe het er uit ziet.
Dit gaat anders worden met BDk van het vierwagenstel, de bagageruimte is groter.
Als je het vliegwiel zwart maak dan zie je dit al veel minder.
Nu nog een proefrit maken om te kijken of het de moeite waard was.


Filmpje!!! (Valt me op dat de beelden op youtube schokkerig worden worden weergegeven. In het echt is daar geen sprake van, heel rustig en soepel)
De eerste centimeters!


Kruipen


Rustig wegrijden


Vooruit!


De andere kant op


Trekkracht test


Duwkracht test


Effe racen



Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946

mamory

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2021, 17:37:53 »
Mooi gedaan Rob.
Had ik er ook maar wat beter over nagedacht voordat ik begon.......

Heb je zelf een stuk van de massa van de ROCO loc afgezaagd en het zo passend gemaakt in de Mat 46?

Ik heb er een ROCO BR215 voor opgeofferd (voorbeeld in een ander draadje hier) maar mijn constructie heeft geen trek/ duwkracht. Een vier wagen stel, zonder ballast in een van de bakken komt al niet van de plaats. Wielen slippen door.

Moet eerlijk bekennen dat ik wel enige jaloezie merk bij het zien van jou filmpje.....klasse gedaan....

Gr. Mario

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 850
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2021, 18:08:41 »
Hoi Mario,

Adhesie is een belangrijk punt om te zorgen dat er voldoende trekkracht is. De muizeneus heeft naast de rolweerstand ook last van te zwaar afgestelde slepers, met name de slepers op het stuurrijtuig zijn slecht op dat punt. Ik heb er nieuwe slepertjes op gezet gemaakt van digikeijs rijtuig slepers. Zorg dat ze licht lopen.
Een ander ding dat je kan doen is slipbandjes vervangen door verse, door ouderdom gaan ze vaak glad worden en dan is het ook gedaan met de adhesie.

Een ander ding dat je kan controleren is of het motordraaistel voldoende kan kantelen zodat hij zich kan zetten naar de oneffenheden in de baan. Met name de neuskant is verdacht. Controleren doe je simpel door het draaistel met de hand iets te lichten.

En verder zou ik het gewicht boven het motordraaistel verhogen. Doe je simpel door van een rolletje bladlood plakjes af te snijden met een stanley met of een zware schaar. Zo vul je de bagage ruimte op.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

Mijn YouTube kanaal
Materieel 1946