Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
  

Auteur Topic: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.  (gelezen 1206 keer)

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Gepost op: 06 May 2021, 12:35:20 »
Wie kan mij verder helpen met wat praktische tips? Als laatste baanonderdeel wordt aan mijn baan een klein Bahnbetriebswerk (BW) toegevoegd, met een draaischijf, 5 sporen in een lokloods, 4 sporen naar de draaischijf toe voor kolen, water, zand, een verzamelspoor naar het hoofdtraject en nog twee of drie opstelsporen. Wat is hiervoor een goede blokindeling, uitgaande van Itrain en volledige detectie? Ik heb al gelezen dat de draaibrug en de lokloodssporen ieder een meldsectie moeten krijgen. Heeft het daarnaast zin om een langer stuk van een meter dat langs de kolenbansen loopt in meerdere meldsecties op te splitsen? Is het handig om een infrarood detectie op het eind van ieder spoor met een stootblok te plaatsen zodat onmiddellijk gestopt kan worden?
Heb nog geen ervaring met het rijden binnen een BW, is dat in de praktijk meest handmatig of kunnen loks ook automatisch 'geparkeerd' worden?
Ik ben benieuwd naar hoe dit in de modelbaanpraktijk allemaal werkt!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2021, 16:44:21 »
Is het handig om een infrarood detectie op het eind van ieder spoor met een stootblok te plaatsen zodat onmiddellijk gestopt kan worden?

Waarom zou je dat doen? Je kan dan toch ook een gewone melder gebruiken? Je kan dat gewoon aangeven in iTrain dat bij melden meteen gestopt moet worden.

Heb nog geen ervaring met het rijden binnen een BW, is dat in de praktijk meest handmatig of kunnen loks ook automatisch 'geparkeerd' worden?

Ja, waarom niet? Je kan in de meeste programma's en iTrain zal geen uitzondering zijn, een volledig automatisch programma laten draaien voor een depot. Waarbij de loks gewoon naar het depot gaan, water halen, kolen halen en weggezet worden. Je zal het allemaal wel zelf moeten ingeven.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Overet

  • Online Online
  • Berichten: 860
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2021, 18:07:35 »
Een gewone melder (type stroomdetectie) reageert pas als er stroom wordt afgenomen. Niet alle locs nemen stroom af van een voorloopas. Een lichtsluisje reageert bij juiste plaatsing direct op de voorzijde van een loc. Daarmee is niet gezegd dat het met stroomdetectie niet prima kan werken als je voldoende marge inbouwt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2021, 18:11:06 »
Als je locs goed ingemeten zijn dan stopt iTrain met 1 enkele melder in een dergelijke situatie de loc heel erg nauwkeurig (rijden op positie).

Groeten,
Bert

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2021, 22:54:23 »
Ja die lichtsluis is gedacht op het einde van een rangeerspoor om wat wagons weg te zetten tegen een stootblok aan. Eventueel ook om de loks tot het einde in de loods te zetten.