BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Glacierxprs op 06 mei 2021, 12:35:20

Titel: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
Bericht door: Glacierxprs op 06 mei 2021, 12:35:20
Wie kan mij verder helpen met wat praktische tips? Als laatste baanonderdeel wordt aan mijn baan een klein Bahnbetriebswerk (BW) toegevoegd, met een draaischijf, 5 sporen in een lokloods, 4 sporen naar de draaischijf toe voor kolen, water, zand, een verzamelspoor naar het hoofdtraject en nog twee of drie opstelsporen. Wat is hiervoor een goede blokindeling, uitgaande van Itrain en volledige detectie? Ik heb al gelezen dat de draaibrug en de lokloodssporen ieder een meldsectie moeten krijgen. Heeft het daarnaast zin om een langer stuk van een meter dat langs de kolenbansen loopt in meerdere meldsecties op te splitsen? Is het handig om een infrarood detectie op het eind van ieder spoor met een stootblok te plaatsen zodat onmiddellijk gestopt kan worden?
Heb nog geen ervaring met het rijden binnen een BW, is dat in de praktijk meest handmatig of kunnen loks ook automatisch 'geparkeerd' worden?
Ik ben benieuwd naar hoe dit in de modelbaanpraktijk allemaal werkt!
Titel: Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
Bericht door: Ronaldk op 06 mei 2021, 16:44:21
Is het handig om een infrarood detectie op het eind van ieder spoor met een stootblok te plaatsen zodat onmiddellijk gestopt kan worden?

Waarom zou je dat doen? Je kan dan toch ook een gewone melder gebruiken? Je kan dat gewoon aangeven in iTrain dat bij melden meteen gestopt moet worden.

Heb nog geen ervaring met het rijden binnen een BW, is dat in de praktijk meest handmatig of kunnen loks ook automatisch 'geparkeerd' worden?

Ja, waarom niet? Je kan in de meeste programma's en iTrain zal geen uitzondering zijn, een volledig automatisch programma laten draaien voor een depot. Waarbij de loks gewoon naar het depot gaan, water halen, kolen halen en weggezet worden. Je zal het allemaal wel zelf moeten ingeven.

Groet Ronald.
Titel: Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
Bericht door: Overet op 06 mei 2021, 18:07:35
Een gewone melder (type stroomdetectie) reageert pas als er stroom wordt afgenomen. Niet alle locs nemen stroom af van een voorloopas. Een lichtsluisje reageert bij juiste plaatsing direct op de voorzijde van een loc. Daarmee is niet gezegd dat het met stroomdetectie niet prima kan werken als je voldoende marge inbouwt.

Tom
Titel: Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
Bericht door: Bert V op 06 mei 2021, 18:11:06
Als je locs goed ingemeten zijn dan stopt iTrain met 1 enkele melder in een dergelijke situatie de loc heel erg nauwkeurig (rijden op positie).

Groeten,
Bert
Titel: Re: Blokken en melders voor een Bahnbetriebswerk.
Bericht door: Glacierxprs op 09 mei 2021, 22:54:23
Ja die lichtsluis is gedacht op het einde van een rangeerspoor om wat wagons weg te zetten tegen een stootblok aan. Eventueel ook om de loks tot het einde in de loods te zetten.