Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.  (gelezen 5018 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #30 Gepost op: 09 mei 2021, 12:31:50 »
De decoder stuurt meestal maar 11 of 12V effectief naar de motor. Alle voltage hoger wordt omgezet ennafgevloeid in warmte.
Nou, dat denk ik niet. De gemiddelde spanning naar de motor wordt bepaald door de PWM regeling van de mosfets die de motor sturen. Maar de topwaarde van de pulsen is rechtstreeks afhankelijk van de baanspanning. Er ontstaat spanningsverlies in de gelijkrichter aan de ingang van de decoder en in de mosfets van de motorsturing. Stel dat dat verlies 2 volt is, dan zal bij een baanspanning van 15V de motor pulsen van 13V krijgen, bij een baanspanning van 19V zal de motor pulsen van 17V krijgen.
De PWM sturing is juist bedoeld om zo weinig mogelijk warmte te ontwikkelen. Er zit geen bewuste schakeling tussen om de spanning te verlagen en zo warmte te ontwikkelen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #31 Gepost op: 09 mei 2021, 12:56:15 »
Je hebt gelijk, alleen prefereerde ik even wat meer jip en janneke taal om het begrijpelijk te houden.

Ben het overigens niet helemaal eens met je theorie, ook al klopt het in essentie, in de praktijk genereert een hogere voltage zeker meer warmte. En dit heeft zeker effect op de prestaties. Dit zien we terug in de levensduur, onderhoudscyclus en ook prestaties icm software besturing.

Ook hebben veel van de huidige decoders een regeling om de voltage naar de motor (zelfs de pwm) te beperken. Het verschil mag ik neem ik aan zien als dissipatiespanning. En die energie zet zich om in warmte.

Overigens vind ik dit wel een interessante discussie, misschien verstandig om even PB verder te voeren om dit draadje schoon te houden? Tenzij er meer geïnteresseerd zijn hierin natuurlijk.


 
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2021, 13:05:44 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #32 Gepost op: 09 mei 2021, 12:58:26 »
Hier een vraag van Jip van Janneke,
is het verstandig om ook de boosters zulke dure voeding te geven?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #33 Gepost op: 09 mei 2021, 13:04:42 »
Vind ik persoonlijk wel ja, dan hou je tevens alle voltages identiek.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #34 Gepost op: 09 mei 2021, 13:07:36 »
En in aanvulling: die voeding die Martin eerder noemde is helemaal niet duur, zelfs goedkoper dan de voeding die Digikeijs levert.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #35 Gepost op: 09 mei 2021, 13:31:59 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Stel dat dat verlies 2 volt is, dan zal bij een baanspanning van 15V de motor pulsen van 13V krijgen, bij een baanspanning van 19V zal de motor pulsen van 17V krijgen.
De PWM sturing is juist bedoeld om zo weinig mogelijk warmte te ontwikkelen. Er zit geen bewuste schakeling tussen om de spanning te verlagen en zo warmte te ontwikkelen.

En in aanvulling op Klaas :D :D

19V is destijds gekozen om o.a. ook er voor te zorgen dat bij gebruik van terugmeldingen op basis van het Current Sense principe nog voldoende spanning overblijft.

Ik breid de rekensom nog iets verder uit:  19Vvoeding - 1.1Vh-brug - 1.2Vcurrent-sense - 2Vdecoder = 14.7Vmotor

Een mooie waarde, die de gangbare analoge trafo's ook aan de rails afgeven.

Verder eens: de motor gaat met PWM, maar ook eens: de lokale elektronica (CPU, drivers, etc) wordt via een lineaire regelaar gevoed. Dus die wordt wel wat minder warm bij een lagere railspanning.

Grtzz,
Karst

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #36 Gepost op: 09 mei 2021, 14:34:32 »
OK, ben gaan meten, er zitten 3 voedingen ingebouwd, 1x centrale en 2x booster. Alle voedingen zijn door Digikeijs geleverd. Nu heb ik een opstelling waar alle voedingen samen zitten, en daarbovenop de centrale en de boosters. en nu komt het... Ik heb beugeltjes geprint waar de voedingen achter klemmen, en nu wil het toeval dat de schuifregelaar voor de spanning van de voedingsblok voor de centrale verschoven was, die stond op 24V, dus ruim teveel. Stom van mij, ik heb nu die schuivers met tape gefixeerd. Ik heb ze nu allemaal op 18V gezet en gemeten, elke voeding zit tussen 18,0 en 18,2V . De voedingen zijn dus ok, het is gewoon mijn stomme schuld, Ik heb nu een stekker die ik kan gebruiken om eerst de spanning te meten vooraleer ik de spullen aansluit. En voor alle zekerheid toch maar een Mean Well voeding besteld.

Bedankt allen voor de hulp.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #37 Gepost op: 09 mei 2021, 17:39:00 »
"User error, please replace user".....

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #38 Gepost op: 09 mei 2021, 19:05:28 »
Ook hebben veel van de huidige decoders een regeling om de voltage naar de motor (zelfs de pwm) te beperken. Het verschil mag ik neem ik aan zien als dissipatiespanning. En die energie zet zich om in warmte.

Hallo Martin,

Ik heb zeer grote twijfels over deze stelling. Ik geef even een voorbeeld waarom ik hieraan twijfel.
Stel de spanning is 17Volt en de decoder zou deze analoog terug kunnen regelen naar 12Volt , dan is er een verschil van 5Volt. De meeste decoders kunnen 1 Ampere max aan de motor leveren.
Dat betekend dat er ergens een component op de decoder zit die 5W zou kunnen verdissiperen. Ik kan deze niet vinden op een Lopi5.
Kun jij precies uitleggen hoe dit werkt?

mvg spock




Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #39 Gepost op: 09 mei 2021, 20:06:51 »
Nope dat kan ik niet, moet ook eerlijk bekennen dat mijn interesse op dat vlak minimaal is. Mijn expertise ligt bij de installatie en toepassing van de digitale techniek. Voor de ontwikkeling en werking van decoders zijn andere knappe koppen aanwezig.

Ik kijk zelf ook meer naar de praktijk dan de theorie. Bij een lagere voltage worden decoders minder warm, en elektronica die warm is presteert minder goed als wanneer deze koel blijft.

Met 15V merken wij in de praktijk ( bij de banen die we automatiseren in zowel H0 als N) over het algemeen mooiere resultaten als bij 19V voeding. De loc lopen rustiger, mooier maar ook de onderhoudscyclus en levensduur van de decoders gedijen er beter onder. Dit merken we vooral bij onze onderhoudservice. Ook merken we op dat een decoder bij kortsluiting op de baan minder snel defect raakt bij een lage voltage als bij een hoge voltage.

Ik heb er wel mijn theorieën over. Onder andere dat de regulatie op de snelheid een breder bereik mag hebben. CV5 kan een stuk hoger, de lastregeling wat ruimer. Wat we bijvoorbeeld terug zijn in de ijk grafieken van software.

De praktijk reageert vaak anders als de theorie. En om eerlijk te zijn weet ik van de inwendige techniek niet zoveel als Klaas en Karst, daar ligt mijn expertise ook niet.

ESU decoders gebruiken we niet heel veel, zelf werken we liever met Doehler, Zimo, Kuehn en ToM. Maar dat komt meer omdat de micro van ESU in schaal N niet bepaald de mooiste resultaten geeft.

Overigens geld deze praktijkervaring niet in alle gevallen. Marklin rijdt mooier op 17-19V. Bij gebruik van RailCom is 16V wel minimaal en ook zijn er H0 soundlocs die beter werken op 16V en hoger. Die word wel verklaard door de theorie van Karst hierboven.

Kijk ik even naar het systeem Dinamo, waar we ook veel mee werken. Een systeem met pure DC zonder opsmuk zoals RailCom. Daar is 15V ook de standaard om te gebruiken, hier wijken we alleen uit naar 17V bij gebruik van oude analoge locs uit de jaren 70/80.

Maar er is nog een reden, de decoders worden steeds kleiner en de huidge generatie micro decoders vinden voltages hoger als 18V niet leuk, zoals.de ESU micro. En Nano decoders houden vaak op met werken boven 16,5V of gaan zelfs in rook op.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2021, 20:15:02 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #40 Gepost op: 09 mei 2021, 20:41:28 »
Even een edit:

Zojuist even wat feedback gehad achter de schermen, mijn aanname omtrent de oorzaak van wat we ervaren is inderdaad verkeerd. De PWM is 95% verliesvrij en genereerd minimaal warmte. Wel is het zo dat deze niet geheel verliesvrij is, hoe hoger de spanning des te meer verlies en dus ook warmte.

Ook genereert de interne elektronica die 5V gebruikt een dissipatiespanning, en ook hierbij held, hoe hoger de voltage des te meer warmte.

Dit verklaard voor mij zelf ook net even beter de praktijkervaring die we opdoen.

Kortom weer wat geleerd  :)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect.
« Reactie #41 Gepost op: 09 mei 2021, 21:35:22 »
Hoe dan ook, Dirk heeft de oorzaak van zijn gefrituurde centrale gevonden, en daar ging het maar om.