Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 18:57:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:45:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:43:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
  

Auteur Topic: Nederlandse baanplan  (gelezen 2594 keer)

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Nederlandse baanplan
« Gepost op: 05 May 2021, 15:49:53 »
Beste lezer,
Ik wil graag beginnen met een Nederlandse module baan. Daarvoor heb ik een baanplan gemaakt. De modules zijn 120 bij 60 cm en 60 bij 60 cm. Het plan heeft zo wel industrie als platteland er in. Echter ben ik niet helemaal tevreden. Weet iemand verbeter punten aan het plan? Ik hoor graag van u



spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5674
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2021, 16:16:10 »
Jelle, even voor mijn begrip: wat stelt die zwarte lijn voor?
Groet, Frank

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5194
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2021, 16:28:59 »
Kan en wil je met Flexrails werken? Weet je al wat voor rails je wilt gebruiken?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2255
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2021, 19:19:22 »
Andersom denken. Wat wil je bouwen? Zo te zien enkel spoor met wat beweging. Niks mis mee en juich dat toe doch er is altijd een maar....

Er zijn voorbeelden zat van dit soort Nederlandse sporen zoals bijvoorbeeld;
- Groningen - Delfzijl. Het hangt een beetje van de periode af die je wilt nabootsen maar genoeg ruimte voor passagier en goederen, helaas niet onder de draad.
- Gent (België) - Terneuzen. Alleen goederen. Wel interessant. NS 500/600 bijvoorbeeld maar in de huidige tijd ook regelmatig Belgisch materiaal.
- Alkmaar - Den Helder. Tegenwoordig alleen maar passagiersdiensten als ik juist ben geïnformeerd.

Je layout plan wordt beter als je een thema zou kiezen. Groot voordeel is dat het beperkt in materiaal keuze. Het 2e grote voordeel is dat het uitnodigt voor onderzoek naar hoe het was/is.

Succes en ga dit blijven volgen.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5194
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2021, 19:58:46 »
Ik heb, om je inspiratie een beetje op gang te helpen, even een tweetal baanplannen gekrabbeld.

Ik heb in dit baanplan een station boven in, een haventje er onder met een aftakking naar de een fabriekje en rechts onder in heb je tegen de wand aan 2 (verborgen) opstelsporen en een goederenplaats. In dit plan kunnen drie treinstellen pendelen tussen opstelsporen en station. Zodoende is het ook een praktisch sporenplan. Als je een station heb, is het 'handig' als een een personentrein die vertrekt ook een plaats heeft om naar toe te gaan. Nu heeft het station wel een omloop mogelijkheid, maar als er alleen maar treinstellen komen, heb je dat technisch gezien niet nodig. Wat wel belangrijk is, is dat de parallelsporen bij een station minstens 60cm lang zijn! En waarom? Sprinter, Mat '64, hondekop-2, DE-2, syntus lint 41 ::). En als je perron 90cm maakt, IRM-3, koploper.. je snapt waar ik naartoe wil.



In dit plan, heb ik links onder gebruik gemaakt van het cassette idee. Het idee hierachter is dat je een stuk 'dode' ruimte die je niet kan gebruiken omdat er een deur langszwaait tijdelijk kan gebruiken, om een trein op de casette te laten rijden. Je kan dan de cassette uitnemen met trein en vervangen door een andere cassette met een andere trein. Of je steekt je trein terug richting het 'verborgen' opstelspoor achter een achterwand. Het is een efficiënte methode om toch dat beetje praktische ruimte te winnen.

Verder is het station hier in het midden gecombineerd met 2 fabrieksspoortjes. Het is vast niet super realistisch maar ruimte technisch gezien wel praktisch.

Rechts onder bij 'van Gent' moet je eigenlijk 2e station denken. Ik had namelijk het defect ingebouwd dat een trein die vertrekt uit het midden station eigenlijk geen praktische plaats had om naar toe te gaan. Als rechts onder dan een station is, kan trein van midden station, naar rechter station pendelen en je kan hem via cassette naar het verborgen opstelspoor sturen.

Zoals je misschien is opgevallen heb ik rechts bovenin geprobeerd om een grote boog te gebruiken omdat dat er mooier uit ziet m.i.

Neem de plannen vooral niet over, maar haal er inspiratie uit! En dan zien we natuurlijk graag waar het schip de trein strandt. Het belangrijkste is, dat jij er gelukkig van wordt.

Mvg  ;),

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2021, 10:38:42 »
Beste lezer,
Dankjewel voor jullie berichten.
bask185:  De zwarte lijn wordt misschien een HOe baan die ik nog heb liggen. Met u idee kan ik zeker verder bouwen naar een beter baan plan.

BartvD : Zelf zat ik te denken om te kijken naar de spoorlijnen het Langstraatspoorlijn of richting de suikerhoek in het westen van Noord-Brabant. Ik wil zelf eerder een meer goederenlijn dan een personenelijn

Echter heb ik een groot deel van de modelspoor geërfd van een erfenis. Ben er nog zelf niet over uit of ik de senery ga gebruiken want de meesten woningen en gebouwen zijn duits en een groot deel is beschadigt.

Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jelle

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2021, 15:37:54 »
Dit wil ik niet bot overbrengen,ik weet wat sentimentele waarde kan doen met iemand,maar je laten leiden door wat je hebt geërfd,is nooit de beste leidraad.
Als je meer met goederen vervoer hebt,bekijk dan wat je hebt daarvoor,neem "het beste" pendeltreintje voor reizigers,en verkoop de rest zodat je meer "ruimte" krijgt voor waar je voorkeur ligt.
Overigens is nog steeds niet duidelijk welke schaal en welk(e) merk(en) je hebt qua rails en treinen  ;)
Wellicht zijn wat oude gebouwen te redden en te vernederlandsen,want dat lees ik tussen de regels door,dat je goederen en NL wil gaan bouwen.
Er zijn hier op het forum zat voorbeelden te vinden van gebouwen die van oorsprong duits zijn,maar er nu zo niet meer uitzien  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2021, 16:48:21 »
Als je een mooi voorbeeld van de halvezolenlijn wilt hebben, kijk dan s naar https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61805.msg3222217027#msg3222217027
De groeten van Rob

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2021, 17:04:17 »
Een andere optie is een stukje IJzeren Rijn uitbeelden. Bijvoorbeeld het stuk Vlodrop - Dalheim.
Okee, Dalheim is niet Nederlands, maar de vraag is of dat een bezwaar is met name voor je Duitse gebouwen die min of meer nog in takt zijn.


Een andere punt is, wat het tijdperk van de erfenis is.

Freek J.