Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Luit
Vandaag om 17:42:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door g-j
Vandaag om 17:34:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:26:47
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 16:24:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:15:27
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 14:58:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 11:12:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 11:07:52
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:43:07
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 10:11:25
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door orientexpress
Vandaag om 10:03:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
  

Auteur Topic: Nederlandse baanplan  (gelezen 2412 keer)

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Nederlandse baanplan
« Gepost op: 05 May 2021, 15:49:53 »
Beste lezer,
Ik wil graag beginnen met een Nederlandse module baan. Daarvoor heb ik een baanplan gemaakt. De modules zijn 120 bij 60 cm en 60 bij 60 cm. Het plan heeft zo wel industrie als platteland er in. Echter ben ik niet helemaal tevreden. Weet iemand verbeter punten aan het plan? Ik hoor graag van u



spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2021, 16:16:10 »
Jelle, even voor mijn begrip: wat stelt die zwarte lijn voor?
Groet, Frank

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2021, 16:28:59 »
Kan en wil je met Flexrails werken? Weet je al wat voor rails je wilt gebruiken?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2021, 19:19:22 »
Andersom denken. Wat wil je bouwen? Zo te zien enkel spoor met wat beweging. Niks mis mee en juich dat toe doch er is altijd een maar....

Er zijn voorbeelden zat van dit soort Nederlandse sporen zoals bijvoorbeeld;
- Groningen - Delfzijl. Het hangt een beetje van de periode af die je wilt nabootsen maar genoeg ruimte voor passagier en goederen, helaas niet onder de draad.
- Gent (België) - Terneuzen. Alleen goederen. Wel interessant. NS 500/600 bijvoorbeeld maar in de huidige tijd ook regelmatig Belgisch materiaal.
- Alkmaar - Den Helder. Tegenwoordig alleen maar passagiersdiensten als ik juist ben geïnformeerd.

Je layout plan wordt beter als je een thema zou kiezen. Groot voordeel is dat het beperkt in materiaal keuze. Het 2e grote voordeel is dat het uitnodigt voor onderzoek naar hoe het was/is.

Succes en ga dit blijven volgen.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2021, 19:58:46 »
Ik heb, om je inspiratie een beetje op gang te helpen, even een tweetal baanplannen gekrabbeld.

Ik heb in dit baanplan een station boven in, een haventje er onder met een aftakking naar de een fabriekje en rechts onder in heb je tegen de wand aan 2 (verborgen) opstelsporen en een goederenplaats. In dit plan kunnen drie treinstellen pendelen tussen opstelsporen en station. Zodoende is het ook een praktisch sporenplan. Als je een station heb, is het 'handig' als een een personentrein die vertrekt ook een plaats heeft om naar toe te gaan. Nu heeft het station wel een omloop mogelijkheid, maar als er alleen maar treinstellen komen, heb je dat technisch gezien niet nodig. Wat wel belangrijk is, is dat de parallelsporen bij een station minstens 60cm lang zijn! En waarom? Sprinter, Mat '64, hondekop-2, DE-2, syntus lint 41 ::). En als je perron 90cm maakt, IRM-3, koploper.. je snapt waar ik naartoe wil.



In dit plan, heb ik links onder gebruik gemaakt van het cassette idee. Het idee hierachter is dat je een stuk 'dode' ruimte die je niet kan gebruiken omdat er een deur langszwaait tijdelijk kan gebruiken, om een trein op de casette te laten rijden. Je kan dan de cassette uitnemen met trein en vervangen door een andere cassette met een andere trein. Of je steekt je trein terug richting het 'verborgen' opstelspoor achter een achterwand. Het is een efficiënte methode om toch dat beetje praktische ruimte te winnen.

Verder is het station hier in het midden gecombineerd met 2 fabrieksspoortjes. Het is vast niet super realistisch maar ruimte technisch gezien wel praktisch.

Rechts onder bij 'van Gent' moet je eigenlijk 2e station denken. Ik had namelijk het defect ingebouwd dat een trein die vertrekt uit het midden station eigenlijk geen praktische plaats had om naar toe te gaan. Als rechts onder dan een station is, kan trein van midden station, naar rechter station pendelen en je kan hem via cassette naar het verborgen opstelspoor sturen.

Zoals je misschien is opgevallen heb ik rechts bovenin geprobeerd om een grote boog te gebruiken omdat dat er mooier uit ziet m.i.

Neem de plannen vooral niet over, maar haal er inspiratie uit! En dan zien we natuurlijk graag waar het schip de trein strandt. Het belangrijkste is, dat jij er gelukkig van wordt.

Mvg  ;),

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2021, 10:38:42 »
Beste lezer,
Dankjewel voor jullie berichten.
bask185:  De zwarte lijn wordt misschien een HOe baan die ik nog heb liggen. Met u idee kan ik zeker verder bouwen naar een beter baan plan.

BartvD : Zelf zat ik te denken om te kijken naar de spoorlijnen het Langstraatspoorlijn of richting de suikerhoek in het westen van Noord-Brabant. Ik wil zelf eerder een meer goederenlijn dan een personenelijn

Echter heb ik een groot deel van de modelspoor geërfd van een erfenis. Ben er nog zelf niet over uit of ik de senery ga gebruiken want de meesten woningen en gebouwen zijn duits en een groot deel is beschadigt.

Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jelle

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2021, 15:37:54 »
Dit wil ik niet bot overbrengen,ik weet wat sentimentele waarde kan doen met iemand,maar je laten leiden door wat je hebt geërfd,is nooit de beste leidraad.
Als je meer met goederen vervoer hebt,bekijk dan wat je hebt daarvoor,neem "het beste" pendeltreintje voor reizigers,en verkoop de rest zodat je meer "ruimte" krijgt voor waar je voorkeur ligt.
Overigens is nog steeds niet duidelijk welke schaal en welk(e) merk(en) je hebt qua rails en treinen  ;)
Wellicht zijn wat oude gebouwen te redden en te vernederlandsen,want dat lees ik tussen de regels door,dat je goederen en NL wil gaan bouwen.
Er zijn hier op het forum zat voorbeelden te vinden van gebouwen die van oorsprong duits zijn,maar er nu zo niet meer uitzien  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2021, 16:48:21 »
Als je een mooi voorbeeld van de halvezolenlijn wilt hebben, kijk dan s naar https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61805.msg3222217027#msg3222217027
De groeten van Rob

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2021, 17:04:17 »
Een andere optie is een stukje IJzeren Rijn uitbeelden. Bijvoorbeeld het stuk Vlodrop - Dalheim.
Okee, Dalheim is niet Nederlands, maar de vraag is of dat een bezwaar is met name voor je Duitse gebouwen die min of meer nog in takt zijn.


Een andere punt is, wat het tijdperk van de erfenis is.

Freek J.