Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:04:38
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door prutser
Vandaag om 20:51:42
Artitec plan U, materieelbespreking door VAM65
Vandaag om 20:50:12
Taxatie Märklin H0 verzameling door Gerald W. Kaman
Vandaag om 20:32:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:21:54
De Blustrein door Thom
Vandaag om 20:18:26
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Hans Grasmaijer
Vandaag om 20:17:27
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:15:12
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door wmrail
Vandaag om 20:14:44
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:53:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:02:18
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 19:01:48
LS Models 49100 en 41071 / WL type P slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 18:51:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:48:15
Oriënt Express in Nederland vandaag door KNed
Vandaag om 18:45:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 18:20:04
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:02:33
De fabriek - Spoor 0 door hervé
Vandaag om 18:00:07
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 17:32:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:11:32
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 16:24:06
[TV] Andere Tijden Special: De Europese treindroom (28-06-2021) door BartvD
Vandaag om 15:57:16
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 15:48:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:26:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:44:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 13:42:12
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:34:13
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 13:17:28
Vraag D201 Holland Italie Expres anno 1983 door MathieuN
Vandaag om 13:06:02
Messerschmitt Kabinenroller superen door AntonM
Vandaag om 11:52:43
  

Auteur Topic: Nederlandse baanplan  (gelezen 1033 keer)

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Nederlandse baanplan
« Gepost op: 05 mei 2021, 15:49:53 »
Beste lezer,
Ik wil graag beginnen met een Nederlandse module baan. Daarvoor heb ik een baanplan gemaakt. De modules zijn 120 bij 60 cm en 60 bij 60 cm. Het plan heeft zo wel industrie als platteland er in. Echter ben ik niet helemaal tevreden. Weet iemand verbeter punten aan het plan? Ik hoor graag van u



spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3814
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2021, 16:16:10 »
Jelle, even voor mijn begrip: wat stelt die zwarte lijn voor?
Groet, Frank

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2021, 16:28:59 »
Kan en wil je met Flexrails werken? Weet je al wat voor rails je wilt gebruiken?

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1137
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2021, 19:19:22 »
Andersom denken. Wat wil je bouwen? Zo te zien enkel spoor met wat beweging. Niks mis mee en juich dat toe doch er is altijd een maar....

Er zijn voorbeelden zat van dit soort Nederlandse sporen zoals bijvoorbeeld;
- Groningen - Delfzijl. Het hangt een beetje van de periode af die je wilt nabootsen maar genoeg ruimte voor passagier en goederen, helaas niet onder de draad.
- Gent (België) - Terneuzen. Alleen goederen. Wel interessant. NS 500/600 bijvoorbeeld maar in de huidige tijd ook regelmatig Belgisch materiaal.
- Alkmaar - Den Helder. Tegenwoordig alleen maar passagiersdiensten als ik juist ben geïnformeerd.

Je layout plan wordt beter als je een thema zou kiezen. Groot voordeel is dat het beperkt in materiaal keuze. Het 2e grote voordeel is dat het uitnodigt voor onderzoek naar hoe het was/is.

Succes en ga dit blijven volgen.

Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2021, 19:58:46 »
Ik heb, om je inspiratie een beetje op gang te helpen, even een tweetal baanplannen gekrabbeld.

Ik heb in dit baanplan een station boven in, een haventje er onder met een aftakking naar de een fabriekje en rechts onder in heb je tegen de wand aan 2 (verborgen) opstelsporen en een goederenplaats. In dit plan kunnen drie treinstellen pendelen tussen opstelsporen en station. Zodoende is het ook een praktisch sporenplan. Als je een station heb, is het 'handig' als een een personentrein die vertrekt ook een plaats heeft om naar toe te gaan. Nu heeft het station wel een omloop mogelijkheid, maar als er alleen maar treinstellen komen, heb je dat technisch gezien niet nodig. Wat wel belangrijk is, is dat de parallelsporen bij een station minstens 60cm lang zijn! En waarom? Sprinter, Mat '64, hondekop-2, DE-2, syntus lint 41 ::). En als je perron 90cm maakt, IRM-3, koploper.. je snapt waar ik naartoe wil.



In dit plan, heb ik links onder gebruik gemaakt van het cassette idee. Het idee hierachter is dat je een stuk 'dode' ruimte die je niet kan gebruiken omdat er een deur langszwaait tijdelijk kan gebruiken, om een trein op de casette te laten rijden. Je kan dan de cassette uitnemen met trein en vervangen door een andere cassette met een andere trein. Of je steekt je trein terug richting het 'verborgen' opstelspoor achter een achterwand. Het is een efficiënte methode om toch dat beetje praktische ruimte te winnen.

Verder is het station hier in het midden gecombineerd met 2 fabrieksspoortjes. Het is vast niet super realistisch maar ruimte technisch gezien wel praktisch.

Rechts onder bij 'van Gent' moet je eigenlijk 2e station denken. Ik had namelijk het defect ingebouwd dat een trein die vertrekt uit het midden station eigenlijk geen praktische plaats had om naar toe te gaan. Als rechts onder dan een station is, kan trein van midden station, naar rechter station pendelen en je kan hem via cassette naar het verborgen opstelspoor sturen.

Zoals je misschien is opgevallen heb ik rechts bovenin geprobeerd om een grote boog te gebruiken omdat dat er mooier uit ziet m.i.

Neem de plannen vooral niet over, maar haal er inspiratie uit! En dan zien we natuurlijk graag waar het schip de trein strandt. Het belangrijkste is, dat jij er gelukkig van wordt.

Mvg  ;),

Bas


Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2021, 10:38:42 »
Beste lezer,
Dankjewel voor jullie berichten.
bask185:  De zwarte lijn wordt misschien een HOe baan die ik nog heb liggen. Met u idee kan ik zeker verder bouwen naar een beter baan plan.

BartvD : Zelf zat ik te denken om te kijken naar de spoorlijnen het Langstraatspoorlijn of richting de suikerhoek in het westen van Noord-Brabant. Ik wil zelf eerder een meer goederenlijn dan een personenelijn

Echter heb ik een groot deel van de modelspoor geërfd van een erfenis. Ben er nog zelf niet over uit of ik de senery ga gebruiken want de meesten woningen en gebouwen zijn duits en een groot deel is beschadigt.

Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,
Jelle

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9816
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2021, 15:37:54 »
Dit wil ik niet bot overbrengen,ik weet wat sentimentele waarde kan doen met iemand,maar je laten leiden door wat je hebt geërfd,is nooit de beste leidraad.
Als je meer met goederen vervoer hebt,bekijk dan wat je hebt daarvoor,neem "het beste" pendeltreintje voor reizigers,en verkoop de rest zodat je meer "ruimte" krijgt voor waar je voorkeur ligt.
Overigens is nog steeds niet duidelijk welke schaal en welk(e) merk(en) je hebt qua rails en treinen  ;)
Wellicht zijn wat oude gebouwen te redden en te vernederlandsen,want dat lees ik tussen de regels door,dat je goederen en NL wil gaan bouwen.
Er zijn hier op het forum zat voorbeelden te vinden van gebouwen die van oorsprong duits zijn,maar er nu zo niet meer uitzien  ;)
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2021, 16:48:21 »
Als je een mooi voorbeeld van de halvezolenlijn wilt hebben, kijk dan s naar https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61805.msg3222217027#msg3222217027
De groeten van Rob

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Nederlandse baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2021, 17:04:17 »
Een andere optie is een stukje IJzeren Rijn uitbeelden. Bijvoorbeeld het stuk Vlodrop - Dalheim.
Okee, Dalheim is niet Nederlands, maar de vraag is of dat een bezwaar is met name voor je Duitse gebouwen die min of meer nog in takt zijn.


Een andere punt is, wat het tijdperk van de erfenis is.

Freek J.