Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m  (gelezen 8627 keer)

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Gepost op: 03 mei 2021, 20:18:43 »
Eey folks,

Effe kort voorstellen, mijn naam is Dennis. Iets van een 20 jaar geleden hadden we thuis bij m'n pa een kleine baan, maar door omstandigheden is die er niet meer, en de hobby is toen in de koelkast gegaan. Een paar jaar geleden zijn we verhuisd naar een huis met een ruime zolder. Momenteel staat die nog bomvol rommel en stuff, maar de bedoeling is om daar een nieuwe baan te bouwen, waar ik dan samen met m'n vader treintjes kan rijden. Bij m'n pa is er voor zo'n grote baan geen plaats, dus hebben we het idee om 'm hier te bouwen.

Momenteel zijn we nog volop aan het plannen, en terug proberen onze weg te vinden in de hobby, want door de jaren is er heel wat veranderd, zeker qua techniek en sturing. De oude baan was full DC, maar de nieuwe moet een digitale worden.

Hier effe een overzicht van wat we in de nieuwe baan willen hebben:
  • groot doorgangsstation, lang genoeg voor passagierstreinen van 8 units lang
  • kopstation, voor kortere pendeltreinen
  • goederenstation (zou leuk zijn om dat er ook bij te hebben)
  • genoeg ruimte onderin in het schaduwstation
  • we willen lange treinen laten rondrijden (8 units lang passagier), goederentreinen nog langer, maar ook korte lokale pendertreinen
  • tijdperk: niet echt specifiek, maar wel een look van na 2000, wat niet wil zeggen dat we ook wel oudere modellen op de baan willen: een retro stoomtrein of een oude diesel (zoals in m'n avatar)
  • bedoeling is dat we met z'n twee fun kunnen hebben, dus mag de baan wel wat te bieden hebben qua sporen en mogelijkheden

Nog het belangrijkste: de baan gaat op de zolder gebouwd worden, een open ruimte van 7m bij 3.4m, met de dankhelling op de lange kant, maar begint pas op 1.2m van de grond, dus niet echt een issue. toegang zit in t midden, dus we kunnen een mooie baan rondom bouwen.

Hier al effe waar we aan zitten te denken:
  • Schaal: HO
  • Rails: Peco Streamline code 100, en Setrack voor de onzichtbare sporen
  • Digitaal DC
Voor de rest is er nog veel mogelijk, of, ligt t nog niet vast.

Hieronder een paar overzichten van wat we intussen in AnyRail bedacht hebben.

De schaduwstations


Ontwerp met 3 stations (niet compleet)


Ontwerp met 2 stations


3D zicht van ontwerp met 2 stations


Alle suggesties en opmerkingen zijn welkom.

Grts

Dennis

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2021, 21:06:05 »
Dat is prettig veel ruimte..  (y) Misschien ook aangeven welk land of regio?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2021, 22:11:07 »

Ah ok, Belgisch Limburg  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 18:56:05 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2021, 22:36:23 »
De loop van het spoor bij de 3-station variant spreekt mij wel aan.
Als hint/idee zou je kunnen overwegen om het rondje te doorbreken en een extra lus te leggen tussen het verlaten van het station en weer terug keren. Dat zou evt door een variant van het schaduwstation kunnen zijn. Hiermee vergroot je de rij tijd, en een monotoon rijbedrijf.

Kijk eens naar baanplannen die beschreven zijn als een in elkaar gevlochten 8.

Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2021, 09:55:28 »
Eey Jan-Pieter,

Ben het eens met wat je zegt, met die 3 stations is er veel te doen op de layout, zeker als we er ook met z'n twee mee aan de gang gaan.

Dat enkele rondje van de hoofdbaan is idd een minpunt, wat ik er in het andere ontwerp uitgehaald had door 2 keer rond te gaan, met een extra schaduwstation boven het hoofdstation. Rechts zit er ook een toegang naar een keerlus onder het hoofdstation, en er zit ook een keerlus in het schaduwstation naar het kopstation (rode sectie).

Van de week nog eens verder puzzelen en wa track leggen in AnyRail.

Grts

Dennis

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2021, 10:17:04 »
Welkom Dennis :) Over je baanplan; je hebt ook al eens uitgerekend wat het je gaat kosten aan railmateriaal? Ik ga ze niet eens precies tellen maar er liggen zeker over de 100 wissels in.... met een prijs van zeg maar gemiddeld 25 euro niet-aangedreven praat je al over meer dan 2500 euro aan wissels.... die moeten ook een aandrjving hebben en die kost gemiddeld 15 euro. Dat is ruim 1500 euro dus alleen dat is al meer dan 4000 euro. Tis maar een weetje  8)
In mijn ooit-lijfblad Model Railroader schreef een bekende baanontwerper ooit dat je de givers and druthers moet bepalen. Dat zijn de dingen die je wilt en die je moet in zo'n plan. Ook is het verstandig om de kosten die het meebrengt vooraf goed in te plannen want daar kun je zomaar op stuk lopen, en dat zou jammer zijn.

Succes (y)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2021, 10:28:00 »
Helemaal eens met de vorige spreker!
Hoe kom je in de treinen ruimte?
Ik zie geen deur of trap  die op het middendeel uitkomt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #7 Gepost op: 04 mei 2021, 10:37:14 »
@Ronald,
Klopt, er gaat een behoorlijk budget in kruipen, daar zijn we ons van bewust, dus daar is rekening mee gehouden. We lopen al een aantal jaren met het idee rond, en m'n pa wil er, nu hij met pensioen is, terug mee aan de slag. En toen is ook het idee gekomen om het hier op de zolder te bouwen, en ook om de investering samen te doen (want dat is het ... een investering). Maar ... welke hobby kost geen geld ... al moet het inderdaad niet te gek zijn natuurlijk.

@Peter,
Centraal in de zolder zit er een luik die naar de gang op de overloop eronder gaat, dus nergens een deur in de weg.

Grts

Dennis

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #8 Gepost op: 04 mei 2021, 10:54:52 »
Hoi Dennis,

Ik zie dat je soms rondgaat, bijvoorbeeld in je schaduwstation. Omdat je wil rijden met personenrijtuigen die hopelijk 1:87 zijn (lees 30 cm lang) hoop ik niet dat die bochten een kleine radius hebben. Dat ze minsten R3 zijn. Dat betekent dat een bocht gauw 70 a 80 cm ruimte kost. Maar ik kan geen afmeting zien bij je plan. Maar de bochten die in je schaduwstation liggen lijken een radius te hebben kleiner dan R3.
En:
Als ik kijk naar je schaduwstation dan ben ik bang dat je problemen krijgt met bereiken van je materieel op de achterste sporen. Tenminste als de plaat meer dan zeg 70 cm breed is. Ook vind ik het aantal kopsporen dat daar ligt hoog, het ligt zo op het plan heel dicht bij elkaar en zijn ze misschien wel wat kort.

Sorry bovenstaande klinkt misschien wat negatief. Het is bedoeld als oh kijk er nog eens naar.   

Ik ben altijd jaloers op de ruimte die iemand heeft om een modelspoorwegempire op te bouwen   ;D
Jeroen

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2021, 10:58:10 »
Hallo Dennis en vader,
Een paar open vraagjes die wel belangrijk zijn om nu al over na te denken.
Hoe ver ga je gaan met het 'digitaal DC' gebeuren? Blijft het bij het digitaal bedienen van treinen en de rest lekker 'old-school' of gaan jullie eerder automatisch met een deel handbediend?

Een paar opmerkingen over het baanplan dat voorligt.

Het schaduwstation lijkt me gewoon een hoop sporen op elkaar gegooid. Er zijn treinen die nu een heel stuk op tegenspoor moeten rijden willen ze terug naar boven komen. De overloopwissel ligt eigenlijk verkeerd om bij links verkeer nuttig te zijn
Probeer ook je sporen in het schaduwstation zoveel mogelijk even lang te maken. moet je je later ook geen zorgen maken over welke trein waar binnen gereden wordt. Dit doe je door vanuit de bocht alle wissels achter elkaar te leggen en aan de achterkant het spiegelbeeld.

Hoe wordt het aangesloten op de zichtbare baan. We zien wel sporen vertrekken in je schaduwstation maar zien deze nergens aansluiten op de zichtbare baan.
Wat is het niveauverschil tussen het schaduwstation en de zichtbare baan? Ga je dat behappen met een lange helling of een klimspiraal? Hoe dan ook heb je daar plaats voor nodig.

Ik mis ook aansluitingen in je plan met 3 stations.

Er is nog een boel denkwerk te doen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2021, 10:59:20 »
Hallo Ronald,

Een heel mooie ruimte om van alles te maken. Ik vind je plannen wel wat ambitieus. het is heel veel rails wat naast de kosten ook veel aanlegtijd kost. De praktijk is vaak dat dergelijke banen vol enthousiasme worden gestart maar nooit in een toonbaar stadium komen. dat is dan wel weer jammer. Je zou de zaak flink kunnen vereenvoudigen en dan blijft er nog genoeg over.
Een praktische opmerking lijken mij ook de relatief geringe boogstralen wat niet echt fijn is bij langere treinen. Ook is een overweging wat je sociale situatie is de komende jaren; blijf je wel of niet thuis wonen?

succes en maak er wat moois van.

groeten jandcargo

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2021, 11:25:42 »
@Frans,
Inderdaad, nog veel denkwerk te doen vooraleer we echt kunnen beginnen te denken aan effectief bouwen.
Rijden zal digitaal gebeuren, de sturing van de wissels zijn we nog niet helemaal uit ... dus op dat vlak ook nog veel denkwerk te doen.
De toegang naar het schaduwstation hadden we gedacht te doen met een helling, en niet met een helix (neemt wel wat ruimte weg). En voor een helling hebben we wel lengte genoeg om te dalen. Effectief hoogteverschil hebben we nog niet vast liggen, dus daar kunnen we nog alle kanten mee uit.
Het plan met de 3 stations is een denkpiste, en mist inderdaad nog sporen tussen de stations. Denk toch eerder dat t een baan gaat worden met 2 stations, dus het grote station boven en dan het kopstation elders in de ruimte. De dubbele rondlopende baan vanaf het hoofdstation moet een soort van paradebaan worden. Straks nog effe verder schetsen op papier

@Jandcargo,
FYI, ik woon niet meer thuis, en m'n pa woont ook niet bij ons thuis in of zo, we hebben beide een eigen stekje. En, ik denk hier nog wel heel lang te blijven wonen.
Ontwerp is in eerste instantie redelijk ambitieus opgezet, om te kijken wat mogelijk is. Eens we een goei ontwerp hebben waar we onze ideeen in terugvinden, kunnen we daarmee verder om te kijken of te ergens simpeler of makkelijker kan. Want inderdaad, behoorlijk wat sporen te leggen, dus de opbouw gaat wel lang duren. Maar we zijn eigenlijk met 3, ik, m'n pa, en ook m'n zoon die er ook wel mee aan gaat bouwen, al is die momenteel nog vol met z'n studies bezig.
Over de boogstralen: good thinking. Zal bij gelegenheid eens kijken wat de kortste boogstraal is. Bedoeling is wel om in alle zichtbare delen zeer ruime boogstralen te nemen, omdat dit het meest realistisch oogt.

Al bij al nog veel denkwerk aan de winkel.

Grts

Dennis

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #12 Gepost op: 08 mei 2021, 17:02:31 »
Eey folks,

Effe een kleine update: het banenplan heb ik momenteel nog niet verder gewerkt, ttz niet op papier, maar wel in gedachten. M'n pa heeft wel wat schetsen op papier gezet. Bedoeling is om volgende week het banenplan verder te verfijnen.

Ik ben deze week bezig geweest met de sturing van de baan, wat er bij komt kijken, en wat we er voor nodig hebben. Heb m'n oog laten vallen op digikreijs met loco et. Lijkt me een goeie keuze, al is digitrax precies ook wel veel gebruikt. Zal hier als 't zo ver is wel een apart draadje over openen. Al sta ik open voor suggesties op dit vlak.

Bedoeling is om de complete baan digitaal aan te sturen, ook het schaduwstation. Bediening via de centrale of console, en via iTrain.

Nog veel uitzoekwerk, maar da's nie erg. Ik werk zelf ald elektrisch ontwerp ingenieur, dus alles wat met techniek te maken heeft eet ik als zoete broodjes.

Keep posted folks

Grts

Dennis

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2021, 20:50:36 »
Hallo Ronald,

Doe maar Dennis want het is niet mijn baan ;)

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2021, 21:21:43 »
 :D ... die "uitschuiver" hafd ik ook al gezien ... maar kan gebeuren ...

Grts

Ronald .... eeuuuuh .... DENNIS  :P