BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: DaStig op 03 mei 2021, 20:18:43

Titel: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 03 mei 2021, 20:18:43
Eey folks,

Effe kort voorstellen, mijn naam is Dennis. Iets van een 20 jaar geleden hadden we thuis bij m'n pa een kleine baan, maar door omstandigheden is die er niet meer, en de hobby is toen in de koelkast gegaan. Een paar jaar geleden zijn we verhuisd naar een huis met een ruime zolder. Momenteel staat die nog bomvol rommel en stuff, maar de bedoeling is om daar een nieuwe baan te bouwen, waar ik dan samen met m'n vader treintjes kan rijden. Bij m'n pa is er voor zo'n grote baan geen plaats, dus hebben we het idee om 'm hier te bouwen.

Momenteel zijn we nog volop aan het plannen, en terug proberen onze weg te vinden in de hobby, want door de jaren is er heel wat veranderd, zeker qua techniek en sturing. De oude baan was full DC, maar de nieuwe moet een digitale worden.

Hier effe een overzicht van wat we in de nieuwe baan willen hebben:

Nog het belangrijkste: de baan gaat op de zolder gebouwd worden, een open ruimte van 7m bij 3.4m, met de dankhelling op de lange kant, maar begint pas op 1.2m van de grond, dus niet echt een issue. toegang zit in t midden, dus we kunnen een mooie baan rondom bouwen.

Hier al effe waar we aan zitten te denken:
Voor de rest is er nog veel mogelijk, of, ligt t nog niet vast.

Hieronder een paar overzichten van wat we intussen in AnyRail bedacht hebben.

De schaduwstations
(https://i.ibb.co/n6kJm1g/Hoofd-schaduwstations.jpg) (https://ibb.co/0mJb29D)

Ontwerp met 3 stations (niet compleet)
(https://i.ibb.co/znFsWTN/Stations-Main-Line.png) (https://ibb.co/RvN2Gk7)

Ontwerp met 2 stations
(https://i.ibb.co/rv5Br32/De-bovenbaan.jpg) (https://ibb.co/QXYWwkv)

3D zicht van ontwerp met 2 stations
(https://i.ibb.co/zPGN6qT/De-baan-in-3-D.jpg) (https://ibb.co/F8gnHRL)

Alle suggesties en opmerkingen zijn welkom.

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Benelux795 op 03 mei 2021, 21:06:05
Dat is prettig veel ruimte..  (y) Misschien ook aangeven welk land of regio?
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 03 mei 2021, 22:11:07

Ah ok, Belgisch Limburg  ;D
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Jan-Peter op 03 mei 2021, 22:36:23
De loop van het spoor bij de 3-station variant spreekt mij wel aan.
Als hint/idee zou je kunnen overwegen om het rondje te doorbreken en een extra lus te leggen tussen het verlaten van het station en weer terug keren. Dat zou evt door een variant van het schaduwstation kunnen zijn. Hiermee vergroot je de rij tijd, en een monotoon rijbedrijf.

Kijk eens naar baanplannen die beschreven zijn als een in elkaar gevlochten 8.

Jan-Peter.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 04 mei 2021, 09:55:28
Eey Jan-Pieter,

Ben het eens met wat je zegt, met die 3 stations is er veel te doen op de layout, zeker als we er ook met z'n twee mee aan de gang gaan.

Dat enkele rondje van de hoofdbaan is idd een minpunt, wat ik er in het andere ontwerp uitgehaald had door 2 keer rond te gaan, met een extra schaduwstation boven het hoofdstation. Rechts zit er ook een toegang naar een keerlus onder het hoofdstation, en er zit ook een keerlus in het schaduwstation naar het kopstation (rode sectie).

Van de week nog eens verder puzzelen en wa track leggen in AnyRail.

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Ronald Halma op 04 mei 2021, 10:17:04
Welkom Dennis :) Over je baanplan; je hebt ook al eens uitgerekend wat het je gaat kosten aan railmateriaal? Ik ga ze niet eens precies tellen maar er liggen zeker over de 100 wissels in.... met een prijs van zeg maar gemiddeld 25 euro niet-aangedreven praat je al over meer dan 2500 euro aan wissels.... die moeten ook een aandrjving hebben en die kost gemiddeld 15 euro. Dat is ruim 1500 euro dus alleen dat is al meer dan 4000 euro. Tis maar een weetje  8)
In mijn ooit-lijfblad Model Railroader schreef een bekende baanontwerper ooit dat je de givers and druthers moet bepalen. Dat zijn de dingen die je wilt en die je moet in zo'n plan. Ook is het verstandig om de kosten die het meebrengt vooraf goed in te plannen want daar kun je zomaar op stuk lopen, en dat zou jammer zijn.

Succes (y)
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Peter Kleton op 04 mei 2021, 10:28:00
Helemaal eens met de vorige spreker!
Hoe kom je in de treinen ruimte?
Ik zie geen deur of trap  die op het middendeel uitkomt.
Peter
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 04 mei 2021, 10:37:14
@Ronald,
Klopt, er gaat een behoorlijk budget in kruipen, daar zijn we ons van bewust, dus daar is rekening mee gehouden. We lopen al een aantal jaren met het idee rond, en m'n pa wil er, nu hij met pensioen is, terug mee aan de slag. En toen is ook het idee gekomen om het hier op de zolder te bouwen, en ook om de investering samen te doen (want dat is het ... een investering). Maar ... welke hobby kost geen geld ... al moet het inderdaad niet te gek zijn natuurlijk.

@Peter,
Centraal in de zolder zit er een luik die naar de gang op de overloop eronder gaat, dus nergens een deur in de weg.

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Jeronimos op 04 mei 2021, 10:54:52
Hoi Dennis,

Ik zie dat je soms rondgaat, bijvoorbeeld in je schaduwstation. Omdat je wil rijden met personenrijtuigen die hopelijk 1:87 zijn (lees 30 cm lang) hoop ik niet dat die bochten een kleine radius hebben. Dat ze minsten R3 zijn. Dat betekent dat een bocht gauw 70 a 80 cm ruimte kost. Maar ik kan geen afmeting zien bij je plan. Maar de bochten die in je schaduwstation liggen lijken een radius te hebben kleiner dan R3.
En:
Als ik kijk naar je schaduwstation dan ben ik bang dat je problemen krijgt met bereiken van je materieel op de achterste sporen. Tenminste als de plaat meer dan zeg 70 cm breed is. Ook vind ik het aantal kopsporen dat daar ligt hoog, het ligt zo op het plan heel dicht bij elkaar en zijn ze misschien wel wat kort.

Sorry bovenstaande klinkt misschien wat negatief. Het is bedoeld als oh kijk er nog eens naar.   

Ik ben altijd jaloers op de ruimte die iemand heeft om een modelspoorwegempire op te bouwen   ;D
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Frans Peeters op 04 mei 2021, 10:58:10
Hallo Dennis en vader,
Een paar open vraagjes die wel belangrijk zijn om nu al over na te denken.
Hoe ver ga je gaan met het 'digitaal DC' gebeuren? Blijft het bij het digitaal bedienen van treinen en de rest lekker 'old-school' of gaan jullie eerder automatisch met een deel handbediend?

Een paar opmerkingen over het baanplan dat voorligt.

Het schaduwstation lijkt me gewoon een hoop sporen op elkaar gegooid. Er zijn treinen die nu een heel stuk op tegenspoor moeten rijden willen ze terug naar boven komen. De overloopwissel ligt eigenlijk verkeerd om bij links verkeer nuttig te zijn
Probeer ook je sporen in het schaduwstation zoveel mogelijk even lang te maken. moet je je later ook geen zorgen maken over welke trein waar binnen gereden wordt. Dit doe je door vanuit de bocht alle wissels achter elkaar te leggen en aan de achterkant het spiegelbeeld.

Hoe wordt het aangesloten op de zichtbare baan. We zien wel sporen vertrekken in je schaduwstation maar zien deze nergens aansluiten op de zichtbare baan.
Wat is het niveauverschil tussen het schaduwstation en de zichtbare baan? Ga je dat behappen met een lange helling of een klimspiraal? Hoe dan ook heb je daar plaats voor nodig.

Ik mis ook aansluitingen in je plan met 3 stations.

Er is nog een boel denkwerk te doen.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: jandcargo op 04 mei 2021, 10:59:20
Hallo Ronald,

Een heel mooie ruimte om van alles te maken. Ik vind je plannen wel wat ambitieus. het is heel veel rails wat naast de kosten ook veel aanlegtijd kost. De praktijk is vaak dat dergelijke banen vol enthousiasme worden gestart maar nooit in een toonbaar stadium komen. dat is dan wel weer jammer. Je zou de zaak flink kunnen vereenvoudigen en dan blijft er nog genoeg over.
Een praktische opmerking lijken mij ook de relatief geringe boogstralen wat niet echt fijn is bij langere treinen. Ook is een overweging wat je sociale situatie is de komende jaren; blijf je wel of niet thuis wonen?

succes en maak er wat moois van.

groeten jandcargo
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 04 mei 2021, 11:25:42
@Frans,
Inderdaad, nog veel denkwerk te doen vooraleer we echt kunnen beginnen te denken aan effectief bouwen.
Rijden zal digitaal gebeuren, de sturing van de wissels zijn we nog niet helemaal uit ... dus op dat vlak ook nog veel denkwerk te doen.
De toegang naar het schaduwstation hadden we gedacht te doen met een helling, en niet met een helix (neemt wel wat ruimte weg). En voor een helling hebben we wel lengte genoeg om te dalen. Effectief hoogteverschil hebben we nog niet vast liggen, dus daar kunnen we nog alle kanten mee uit.
Het plan met de 3 stations is een denkpiste, en mist inderdaad nog sporen tussen de stations. Denk toch eerder dat t een baan gaat worden met 2 stations, dus het grote station boven en dan het kopstation elders in de ruimte. De dubbele rondlopende baan vanaf het hoofdstation moet een soort van paradebaan worden. Straks nog effe verder schetsen op papier

@Jandcargo,
FYI, ik woon niet meer thuis, en m'n pa woont ook niet bij ons thuis in of zo, we hebben beide een eigen stekje. En, ik denk hier nog wel heel lang te blijven wonen.
Ontwerp is in eerste instantie redelijk ambitieus opgezet, om te kijken wat mogelijk is. Eens we een goei ontwerp hebben waar we onze ideeen in terugvinden, kunnen we daarmee verder om te kijken of te ergens simpeler of makkelijker kan. Want inderdaad, behoorlijk wat sporen te leggen, dus de opbouw gaat wel lang duren. Maar we zijn eigenlijk met 3, ik, m'n pa, en ook m'n zoon die er ook wel mee aan gaat bouwen, al is die momenteel nog vol met z'n studies bezig.
Over de boogstralen: good thinking. Zal bij gelegenheid eens kijken wat de kortste boogstraal is. Bedoeling is wel om in alle zichtbare delen zeer ruime boogstralen te nemen, omdat dit het meest realistisch oogt.

Al bij al nog veel denkwerk aan de winkel.

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 08 mei 2021, 17:02:31
Eey folks,

Effe een kleine update: het banenplan heb ik momenteel nog niet verder gewerkt, ttz niet op papier, maar wel in gedachten. M'n pa heeft wel wat schetsen op papier gezet. Bedoeling is om volgende week het banenplan verder te verfijnen.

Ik ben deze week bezig geweest met de sturing van de baan, wat er bij komt kijken, en wat we er voor nodig hebben. Heb m'n oog laten vallen op digikreijs met loco et. Lijkt me een goeie keuze, al is digitrax precies ook wel veel gebruikt. Zal hier als 't zo ver is wel een apart draadje over openen. Al sta ik open voor suggesties op dit vlak.

Bedoeling is om de complete baan digitaal aan te sturen, ook het schaduwstation. Bediening via de centrale of console, en via iTrain.

Nog veel uitzoekwerk, maar da's nie erg. Ik werk zelf ald elektrisch ontwerp ingenieur, dus alles wat met techniek te maken heeft eet ik als zoete broodjes.

Keep posted folks

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Ronald Halma op 08 mei 2021, 20:50:36
Hallo Ronald,

Doe maar Dennis want het is niet mijn baan ;)
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 08 mei 2021, 21:21:43
 :D ... die "uitschuiver" hafd ik ook al gezien ... maar kan gebeuren ...

Grts

Ronald .... eeuuuuh .... DENNIS  :P
Titel: Re: Flanders Railways - nieuwe start in HO-schaal - 6.7m x 3.2m
Bericht door: DaStig op 26 mei 2021, 22:05:07
Eey folks,

Is effe stil geweest, maar we hebben niet stil gezeten hier. Moet zeggen dat de plannen wel behoorlijk gewijzigd zijn, en dat heeft ook zo z'n reden. Het was initieel de bedoeling om de baan te bouwen op de zolder, aangezien er daar veel open ruimte is, maar ... de plaats is op zich niet echt ideaal. Zeker niet als je denkt aan toegankelijkheid, met m'n pa die al een dagje ouder is en ook veel met de baan gaat bezig zijn. Komt ook nog bij dat de baan een behoorlijke investering wordt, en de baan dan bouwen op de zolder maakt t dan een behoorlijk "vaste" en bijna onmogelijk te verhuizen baan (mocht dat ooit nodig zijn). Vandaar dat we nog eens goed nagedacht hebben en uiteindelijk zijn we bij de garage uit gekomen. Momenteel staat er hier m'n wagen, maar wordt in t najaar vervangen door een full electric (bedrijfswagen). Zal ook thuis opgeladen moeten worden, maar dat heb ik liever niet in m'n huis in verband met brandgevaar.

Dus, de baan zal in de garage komen, wat ze beter toegankelijk maakt, zowel bij het bouwen, als bij het genieten van de baan.

Samengevat heeft de garage gelijkaardige afmetingen als de zolder (6,7m x 3,2m), maar heeft aan 1 kant een uitsprong.

Planning van de baan is ondertussen ook aangepast en voldoet nu voor een 80% aan onze eisen.
Het schaduwstation zit nu enkel onder het doorgangsstation, maar kunnen we nog uitbreiden mocht dat nodig zijn.

We denken er ook sterk aan om bij de effectieve bouw rekening te houden met een mogelijke verhuis van de baan. Daarom zal deze in grote blokken gebouwd worden, die aan mekaar vast gemaakt worden, maar dit moeten we nog eens goed bekijken.

Over de scenery hebben we ook nog nagedacht. Bedoeling is om er een vlaamse baan van te maken met treinen die door de velden rijden, dus geen steden of veel huizen. Dus, een "landschapsbaan" met veel ruimte voor parade sporen, al komt er hier en daar wel wat "leven" in het landschap.

Hieronder het aangepaste baanplan. Suggesties tot verbetering zijn welkom. Denk wel dat we op de hoofdbaan hier en daar nog wel een paar overloop wissels missen, of verkeerd om liggen (we rijden links  ::)).

Dus, we horen het wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Full-Layout-60ae90a71a085.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Full-Layout-60ae90a71a085.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard-60ae90ae8f232.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiddle-Yard-60ae90ae8f232.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-View-1-60ae90b79927f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-View-1-60ae90b79927f.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-View-2-60ae90bda114f.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-View-2-60ae90bda114f.png)

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: spoorzeven op 27 mei 2021, 11:04:56
Dennis, interessant ontwerp. Paar opmerkingen:
* Vanwege de tunnels moet ik denken aan de Ardennen en niet echt aan Vlaanderen of zie ik dat verkeerd?
* Welk tijdperk gaan jullie rijden, Tp VI? Ik vraag dat, omdat ik helemaal niets zie van wat jullie een goederenkoer noemen of een industrieaansluiting en dus aanneem dat, als er al goederentreinen komen te rijden, dat alleen doorrijdende bloktreinen zullen zijn.
* De beide nummers 4: bij de linker kortsluitroute blijft het linksverkeer in stand. Rechts keert de lus op zichzelf en rijd je dus plotsklaps rechts. Is dat met opzet?
* Verder is het onder bruggen doorkruipen (hoe hoog is het daar trouwens?) link: voor je het weet, beschadig je die. Je gaat ze er in de praktijk echt niet voortdurend uithalen. Beter zet je er gewoon een plaat in, eventueel (bij uitzondering) uitneembaar. Ik heb mijn baan op Ivar staanders van de bekende Zweedse meubelboer met een hoogte van 124 cm. Kan ik als oude man nog prima onderdoor.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: peterha op 27 mei 2021, 13:38:58
Hallo Dennis,

Qua hoofdbaan is het zeker een leuk ontwerp.
V.w.b. je vraag over digitalisering; daarover is al heel veel gescrhreven en gedicussieerd hier op het forum. Ik wil alleen even inhaken op je vraag om eventueel te kiezen voor Digitrax.

In 2012 ben ik begonnen met mijn H0 baan te digitaliseren en stond ik voor een soortgelijke keus.
Mijn keus is toen gevallen op Digitrax en ik heb er nog geen moment spijt van gehad en eveneens heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
Het enige ‘nadeel’ is, is dat het een Amerikaans product is en hier in Nederland veel moeilijker te verkrijgen is als bv Digikeijs, daar tegeover staat dat het een solide en erg stabiel systeem is.

Ik gebruik het in combinatie met iTrain en het geheel is een combinatie waar eigenlijk geen omkijken naar is. De documentatie vergt weliswaar het nodige inleeswerk, maar dat moet bij elka systeem en buiten dat, is hier op het forum alsook bij de Digitrax Usersgroup veel kennis en bereidheid.

Voor zover mijn inbreng.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 28 mei 2021, 10:43:09
Hey Frank,

De scenery zal een beetje een mengeling worden van wat er in de regio van Limburg/Luik te vinden is, dus deels vlak, maar ook deels heuvelachtig. Ter info: de baan moet geen waarheidsgetrouwe kopie worden van "echte trajecten".

Bedoeling is om treinen op de layout te hebben van ruwweg 1990 tot nu, wat niet wil zeggen dat er geen oudere treinen zullen rondrijden, zoals een must-have series 55 diesel loc, die we gaan inzetten voor de goederen trafiek.

Bij de keerlus rechts kom je idd in de verkeerde richting terug op het hoofdspoor, maar net erachter aan het station zit er een set overloopwissels om terug op het juiste spoor te geraken.

Dat van de bruggen en er onderdoor kruipen moeten we idd eens goed over nadenken. De basisplaat van de layout (het niveau 0 zeg maar), komt op 1.2m boven de grond. Dus op zich is er ruimte genoeg om er vlot onderdoor te komen.


Hey Peter,

Digitaal rijden is voor onze baan een must, dus daar moeten we nog eens goed induiken. We hebben sowieso degelijk en betrouwbaar materiaal nodig. En ook iets wat over langere termijn ook ondersteund wordt. Zal hier als t zo ver is nog wel wat meer posten op het forum. En ook eens lezen wat er hier al allemaal geschreven is.

Kortom, komt goed. Planning is om in de komende maanden al wat nieuwe "rolling stock" te verzamelen. De effectieve start van de bouw zit ergens tegen het eind van het jaar (sowieso na de zomer).

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: jandcargo op 28 mei 2021, 11:04:30
Hallo,

Een ontwerp met goede mogelijkheden.
dat gedoe met onderdoor kruipen wil ik je toch ernstig afraden.
Het is een gedoe en bij bezoek een slechte oplossing.
Het maken van een opklapbaar gedeelte is goed te doen en heeft bij mij nooit tot problemen geleid.
Wel een paar montagetruucjes toepassen bij de bouw(anders maar een pb)

succes jandcargo
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Frans Peeters op 31 mei 2021, 13:03:33
Hoi,
Ik krijg de indruk dat het plan echt is om treinen te zien rijden, rangeren wordt hier duidelijk secundair.
Als dat is wat jullie willen, is daar niets mis mee, en is het bovendien nog een plan dat mooi aan te kleden valt.

Toch nog een paar bemerkingen op je schaduwstation.
Hoe zit het met de aansluiting naar je zichtbare baan. Die vind ik nergens uitgewerkt van een enkelsporige wissel naar een dubbelsporige helix. Wat is de stijgrichting van je helix? Wijzerzin is het linkerspoor het binnenste met de grootste stijging (% en straal ??)

Ik begrijp dat je lange stammen op de langere sporen wil zetten en de iets kortere stammen op de schuine doorgaande sporen. De doodlopende zou je dan gebruiken voor stelletjes.
Minpunt in die 6 korte doodlopende sporen in het schaduwstation is dat die stelletjes een eind terug rijden alvorens ze verder kunnen.
Wat je zou kunnen doen is deze via een kort parallelspoor aansluiten op het spoor dat terugkomt van de bocht in het schaduwstation. Let wel dat dit dan een keerlus-spoortje wordt en dat het dan minstens zo lang mot worden als je langste stelletje.
Een andere oplossing is de stelletjes parkeren op een van de centrale tongen in je baan en ze aansluiten naar het hoofdspoor in beide richtingen.

Ook het doel van de schuine sporen is verbazend. Als je rekening houdt met de lengte van je passagierstreinen, mag je rekenen dat de gemiddelde goederentrein bijna 2x zo lang wordt. Een lengte vanom en bij de 3m is echt geen aardigheid en best mooi om te zien rijden op een paradebaan. Je moet hem wel weg krijgen in je schaduwstation.
Een paar langere sporen zouden zo wel goed zijn.
Maak je sporen zo lang mogelijk en stal 2 treinen achter elkaar.

Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 02 juni 2021, 22:03:24
Eey Frans,

Het is inderdaad de hoofdzaak om treinen de kans te geven om mooi lang rond te rijden, en om ze dan in de stations te laten stoppen. Rangeren is een mooie bijkomstigheid. Helemaal rechts komt er nog een depot/rangeerterrein, met eventueel ook een draaischijf erbij.

Hier effe de aansluitingen tussen de baan en het schaduwstation een beetje meer uitgewerkt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix-60b7de39cd068.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix-60b7de39cd068.png)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix-naar-schaduwstation-60b7de468b3f9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Helix-naar-schaduwstation-60b7de468b3f9.png)
De bovenste lus van de "helix" is eigenlijk het doorgaande spoor, waarop een aftakking zit die effectief tegen de klok in afdaalt langs de helix (afgaand - binnenbaan 21.5inch radius). De terugkerende treinen vanaf het schaduwstation nemen de buitenste baan van de helix met de klok mee, 24inch radius, en komen uit aan het grote station.

Aan het schaduwstation is inderdaad nog wel werk. Moeten nog eens goed kijken voor hoeveel treinen we plaats moeten hebben, en hoe lang die dan gaan zijn. De passagierstreinen op de hoofdbaan zijn 6 units lang, die op de lokale lijn 2 units lang, goederentreinen lekker lang, 12 of 16 units lang (afhankelijk van de lengte van de wagonnen).

Kortom, nog veel denkwerk te doen voordat we effectief kunnen gaan bouwen. Maar komt goed, langzaam maar zeker, maar zeker langzaam  ::)

Grts

Dennis
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Ronald Halma op 03 juni 2021, 09:00:03
Citaat
Aan het schaduwstation is inderdaad nog wel werk. Moeten nog eens goed kijken voor hoeveel treinen we plaats moeten hebben, en hoe lang die dan gaan zijn. De passagierstreinen op de hoofdbaan zijn 6 units lang, die op de lokale lijn 2 units lang, goederentreinen lekker lang, 12 of 16 units lang (afhankelijk van de lengte van de wagonnen).

Wat helpt is om gewoon op een vlakke ondergrond die treinsamenstellingen te maken en op te meten hoelang die zijn. Zo krijg je een goed beeld wat je echt nodig hebt en daar kun je dan het plan op afstemmen.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: tijgernootje op 03 juni 2021, 16:49:16
En dan nog even een kleien hint/tip.
Aantal units zegt niks,een 2 assige wagon is een "unit" maar een 4 assige wagon ook,maar die is wel langer  ;D
Zelfde telt voor rijtuigen(reizigers dinges) aantal units boeit niet,de totale lengte van je langste goederen/reizigerstrein echter des temeer  ;)
Wat Ronald aanhaalt is wel de handigste manier om te zorgen dat je straks (in de ideale situatie) op elk schaduwspoor de langste trein kan neermikken.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 03 juni 2021, 20:40:48
@Ronald, Floris,

Klopt idd, een "unit" zegt idd niks over de lengte van de trein. Ik bedoelde ermee dat we passagierstreinen willen op de hoofdbaan met 6 rijtuigen, of 5 rijtuigen en een locomotief. Op de lokale baan komen dubbele rijtuigen voor lokaal treinverkeer. Per unit reken ik iets van een 30cm, dus 30cm x 6 >> 180cm >> dus een lengte van spoor in schaduwstation van 2m ... 2.1m is prima en daar mikken we op. Voor de lokale treinen op 2x 30cm >> 60cm >> 80cm .. 90cm in schaduwstation.

Voor de goederentreinen klopt het dat de wagons sterk van lengte verschillen. Laat t me zo stellen: we mikken op goederen treinen met een max lengte van 3.5m, dus daarvoor hebben we in t schaduwstation dan sporen voor nodig van pakweg 3.8m.

We zullen van t weekend nog eens verder puzzelen aan het schaduwstation.

Grts, en thx voor het meedenken. We komen van een kleine baan van destijds, zonder schaduwstation, dus alle advies en goeie raad wordt zeker gewaardeerd.

Dennis
Titel: Re: Flanders Railways - nieuwe start in de garage - HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 14 juni 2021, 21:06:18
Eey folks,

Even een korte update. Afgelopen week hebben we een belangrijke beslissing genomen. In eerste instantie hadden we in gedachten om Peco Streamline code 75 te gebruiken voor de layout, maar daar stappen we van af. Voor de zichtbare sporen gaan we Tillig Elite HO spoor gebruiken. De sporen van Tillig geven ons meer mogelijkheden dan de sporen van Peco:

Nu we Tillig gaan gebruiken, zullen we het sporenplan ook weer moeten aanpassen, maar op zich blijft het globale sporenverloop wel hetzelfde. Enige dingetje bij Tillig is dat ze werken met een parallelle spoorafstand van 59mm hart-op-hart, terwijl dat bij Peco 50mm is, wat mooier is. Dus we zullen de wissels wat moeten aanpassen om de sporen terug wat korter bij mekaar te krijgen. Die 59mm wordt wel wat te veel ...

Voor het schaduwstation gaan we nog wel Peco gebruiken, of eventueel Roco (zal een beetje afhankelijk zijn van de beschikbaarheid als we binnenkort alle stuff gaan bestellen).

We hebben al wel een paar wissels en sporen besteld van Tillig om dit goed te kunnen beoordelen, en ook om die flex te "testen". Rolling stock is ook al wat besteld, en een gedeelte zou morgen ook geleverd worden.

We houden jullie op de hoogte.

Dennis & Co.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Frans Peeters op 14 juni 2021, 23:41:39
Ik kan jullie keuze voor Tillig alleen maar toejuichen, ook ik ben een fervent voorstander van dat spoorsysteem.
Wel een opmerking over de "flexibiliteit" van de wissels: ga niet wringen aan de vaste fabriekswissels want dat loopt gegarandeerd fout af. Als je de wissel plooit, verandert feitelijk de lengte van de tongen. Daardoor duwen die de stelbalk uit de richting en ligt die niet meer mooi op zijn plek tussen de dwarsliggers maar schuin. Ga je dan nog verder ringen dan loop je het risico dat de verbinding van de tong aan de stelbalk afbreekt en dat is een hels prutswerk om dat terug goed te krijgen (ervaringsdeskundige).
Je bent beter om dan gelijk voor de zelfbouwwissels te kiezen, daar heb je die flexibiliteit wel omdat je de tongen daar een klein beetje kan aanpassen zodat de stelbalk wel mooi tussen tussen de dwarsliggers komt te liggen. Zorg dan wel dat je de dwarsliggermat gelijk in de juiste vorm vastlegt (dubbelzijdig kleefband o.d.) als je de wissel monteert.

En aanpassen van de wissels naar een gereduceerde spoorafstand van 50mm gaat zeer vlot.

Ik werk trouwens alleen met (zelfbouw)wissels en flexrail, dat geeft je het meeste vrijheid.
Hou er wel rekening mee dat de flexrail zeer flexibel is t.o.v. deze van Peco of Roco
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 15 juni 2021, 09:08:03
Eey Frans,

Klopt, zojuist is er al wat spul van Tillig dat we besteld hadden, geleverd. En het ziet er subliem uit, al is het toch nog redelijk solide in tegenstelling tot wat sommigen beweren dat het echt wel delicaat spul is.

De flex in de wissels is enkel om hier en daar indien nodig de wissel "iets" uit de rechte lijn te kunnen leggen, maar zeker niet in een boog. Dan is die zelfbouw van Tillig idd beter en veiliger. Dat aanpassen naar 50mm mag idd ook geen probleem zijn ... wissels zijn hier prima voor geschikt om dat te doen.

De eerste wagons zijn ook al binnen gekomen ...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ermewa-cargo-Tillig-Elite-60c84fc55f9a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ermewa-cargo-Tillig-Elite-60c84fc55f9a7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210615-084308-60c84fd18ba65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210615-084308-60c84fd18ba65.jpg)

Van de week het sporenplan een update geven met de Tillig sporen en dan hebben we zicht op hoeveel stuff we nodig gaan hebben.

Grts

Dennis & Co.
Titel: Re: Flanders Railways - nieuwe start in garage in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 26 juni 2021, 20:33:08
Eey folks,

We hebben de afgelopen weken niet stil gezeten met ontwerpen. Zoals eerder al gepost, gaan we Tillig Elite gebruiken voor de bovenbaan (zichtbare sporen), het schaduwstation wordt in iets anders gebouwd.

Het sporenplan voor de bovenbaan quasi klaar, op een paar kleine details na. Langs de lange muur in de garage komt er sowieso het grote station. In de eerste versie lag dit parallel aan de muur, wat we hebben aangepast. Dit om te vermijden dat alles "te recht" gaat ogen achteraf. Ook het sporenverloop aan beide kanten van het station is grondig aangepast. Links komt het dubbelspoor het station binnen en splitst dan in de 4 sporen van het station. Aan de rechtse kant is er behoorlijk wat veranderd. Er is een loc depot bijgekomen, en ook een kleine stelplaats voor de dubbele pendeltreinen die op de locale baan gaan rijden tussen het grote station, en het kleine kopstation.

Het sporenverloop aan de rechtse kant van het station bevalt ons echt wel. De treinen van het hoofdspoor lopen mooi tussen de loc depot en de stelplaats van de locale treinen door ... een echt station.

We hebben getracht om bruuske bochten in het spoorverloop te vermijden, zeker in de wissels links en rechts van het station. Zo kunnen de treinen "smooth" rijden zonder korte bochten. Dank zij de wissels van Tillig is dit perfect mogelijk.

De toegang naar het schaduwstation blijft links onder zoals in de eerdere ontwerpen, via een helix.

Hieronder wat we momenteel hebben. Mochten jullie nog ideeen hebben dan horen we het wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flanders-Railway-Tillig-Elite-Track-Rev-2-60d761aa2d984.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Flanders-Railway-Tillig-Elite-Track-Rev-2-60d761aa2d984.jpg)

Een paar 3D-aanzichten om een mooi zicht te hebben op het spoorverloop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track-3D-1-60d761aab029b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track-3D-1-60d761aab029b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track-3D-2-60d761aa54175.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track-3D-2-60d761aa54175.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track-3D-3-60d761a9dd106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Track-3D-3-60d761a9dd106.jpg)

Grts

Dennis & Co.




Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Frans Peeters op 26 juni 2021, 20:48:49
Ik zou in de rechterbovenhoek nog 1 wissel veranderen van een rechtse naar een linkse.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wijziging-spoorverloop-60d776361e3b9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wijziging-spoorverloop-60d776361e3b9.jpg)

Dat zal een rustiger verloop geven aan de treinen die op het bovenste spoor in je station aankomen.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 26 juni 2021, 20:59:33
Hey Frans,

Daar heb je inderdaad een punt. Nu zit er een 12° Y-wissel ... maar inderdaad, een linkse wissel zou beter zijn. Er kan ook perfect als we die dan iets opschuiven ...

Thnx voor de tip ...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-Wissels-60d778e964548.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-Wissels-60d778e964548.png)

BTW, aan de andere kant nog iets gezien in de wissels wat niet 100% klopt.
Bedoeling is dat de 2 bovenste sporen (oranje) gebruikt worden door de binnenkomende treinen (we rijden links op deze baan), de 2 onderste sporen (blauw) voor de treinen in de andere richting.

De 2 blauwe sporen konden niet beide gebruikt worden, zonder via die kruiswissel van de andere sporen te passeren. Is aangepast, een paar wissels verschoven, van een dubbele kruis een enkele gemaakt, en nu zijn de sporen beter van mekaar gescheiden.

Wel blijft t altijd mogelijk om een binnenkomende trein op elk spoor te krijgen, en omgekeerd ook, van op elk spoor een trein op het juiste uitgaande spoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-60d78313490ba.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-60d78313490ba.png)

Dennis & Co.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Bert van Gelder op 08 juli 2021, 09:45:24
Hoi,

Je draadje is verplaatst naar “wat zijn we aan het bouwen”.
Dank voor je melding.

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 10 juli 2021, 20:38:07

Thnx Bert om dit draadje te verhuizen.

Nieuwe update komt er nog aan.

Grts

Dennis & co
Titel: Re: Flanders Railways - nieuwe start in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 28 juli 2021, 09:04:12
Eey folks,

't Is al een tijdje stil geweest met de progress voor onze nieuwe baan in de garage, maar dat wil niet zeggen dat we achter de schermen niet meer bezig zijn. Dus ... tijd voor een update.

Allereerst, de bouw van de baan stond gepland voor het najaar, maar door de recente wateroverlast zullen we dit moeten uitstellen. M'n oom woont in Valkenburg en heeft de afgelopen week meer dan 1m water in z'n huis gehad. Dus, heel veel schade. Aangezien hun huis momenteel niet meer bewoonbaar is, zijn ze tijdelijk bij ons ingehuisd. De garage doet nu dienst als extra stockage ruimte voor hun spullen die de ramp wel overleefd hebben. In de komende tijd zullen we dus meer bezig zijn met het terug bewoonbaar maken van hun huis.

Wat de baan betreft hebben we al wat Tillig spoor besteld, en we moeten zeggen, 't is echt de beste keuze om een baan mee te bouwen: mooi en gedetailleerde wissels en 't ziet er ook allemaal heel netjes uit. Kost wel iets meer, maar uiteindelijk gaat bij een baan 't meeste geld zitten in het rollend materieel. Dus die "iets duurdere" sporen zijn zeker een verantwoorde investering.

(https://i.ibb.co/mqqkyDz/Tillig-Kruiswissel.png) (https://ibb.co/fppfN10)

Om ook een beter idee te hebben van het sporen verloop en de grootte van het onderframe dat we nodig gaan hebben, heb ik de belangrijkste stukken van de baan om ware grootte laten afdrukken. Bij het effe plaatsen van de sporen op dit plan, hebben we gezien dat er op een aantal plaatsen problemen gaan zijn met het plaatsen van de wisselaandrijving. Dus dat gaan we nog moeten aanpassen door de wisselaandrijving naar de andere kant te zetten, of de sporen wat verder uit mekaar te leggen.

(https://i.ibb.co/G7F66jK/Tillig-Kruiswissel-issue.png) (https://ibb.co/b1700nS)

Voor de rest zijn we nog steeds tevreden met het sporenverloop.

Wel jammer dat de bouw van de baan nu uitgesteld moet worden, maar 't is momenteel niet anders. Er zijn belangrijkere dingen in 't leven ...

(https://i.ibb.co/H4zwhv5/Station-Westkant.png) (https://ibb.co/LRtjNwV)

(https://i.ibb.co/qjnJTrs/Station-Oostkant-uitgang-met-opstelsporen.png) (https://ibb.co/h9MY3mW)

(https://i.ibb.co/N9H1M2X/Station-Oostkant-uitgang-met-loc-depot.png) (https://ibb.co/R3VhqT1)

We houden jullie op de hoogte ...

Grts

Dennis & Co.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Ronald Halma op 28 juli 2021, 09:55:33
Inderdaad zijn die andere zaken veel belangrijker, sterkte er mee ;)

...hebben we gezien dat er op een aantal plaatsen problemen gaan zijn met het plaatsen van de wisselaandrijving. Dus dat gaan we nog moeten aanpassen door de wisselaandrijving naar de andere kant te zetten, of de sporen wat verder uit mekaar te leggen.

Je gaat de aandrijvingen toch onder de baan aanbrengen?
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: tijgernootje op 28 juli 2021, 16:44:20
Suc6 met het nieuwe hoofd doel,dat is i.d.d. belangrijker dan de hobby.
Als je overigens de aandrijvingen ondergronds aanbrengt dan zijn een hoop van je problemen wellicht ineens op gelost.
We zien vanzelf wel het vervolg (y)
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Bert V op 28 juli 2021, 16:49:33
Als ik die tweede foto (die met het rode omcirkelde) bekijk dan lijkt het me niet dat dat probleem op te lossen is met ondervloerse aandrijvingen. Zo te zien is er gewoon helemaal geen ruimte voor de stelbalk om te kunnen bewegen.....

Groeten,
Bert
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 juli 2021, 19:21:51
De stelbalk kun je zo ver afknippen dat er wel genoeg bewegingsruimte is.
In het grootbedrijf zou dit een onmogelijke situatie zijn, er is absoluut geen ruimte voor een wisselsteller. De enige mogelijkheid is dan om met stangen  tussen de dwarsliggers van het naastgelegen spoor door te gaan.
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 28 juli 2021, 19:37:34
Eey folks,

Effe een kleine verduidelijking van wat 't probleem is.

Allereerst, de effectieve wissel aandrijving komt onder de baan te zitten. 't gaat om de fake decoratieve aandrijving die langs de wissel komt, om 't er realistisch te laten uitzien.

Hieronder zie je wat ik bedoel.

Als dat korte stukje spoor niet tussen de 2 wissels zou zitten, zou de fake wissel aandrijving er niet tussen passen (te zien op de 2de foto).

(https://i.ibb.co/WKrHKCf/Wissel-motor-space.png) (https://ibb.co/ThQwhyt)

(https://i.ibb.co/7gMJX0L/Wissel-motor-blocked.png) (https://ibb.co/FsZbKdC)

Grts

Dennis & Co
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: wob op 28 juli 2021, 19:41:48
In het grootbedrijf zou dit een onmogelijke situatie zijn, er is absoluut geen ruimte voor een wisselsteller. De enige mogelijkheid is dan om met stangen  tussen de dwarsliggers van het naastgelegen spoor door te gaan.
....mits je de dwarsliggers in lijn legt van de wisselsteller. Dat betekent dus dat de dwarsliggers schuin t.o.v. het spoor komen  te liggen.

Groet, Bas
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: Frank 123 op 28 juli 2021, 19:55:53
Mooi plan, ga de bouw zeker volgen
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 28 juli 2021, 20:28:49
Oh ja, een tijdje geleden ook nog wat research gedaan wat betreft de kleur van de ballast en ook effe een peak inside the workshop  ;D

(https://i.ibb.co/YTXV8Cb/Research-0.png) (https://ibb.co/QjkxngX)

(https://i.ibb.co/znTWSXC/Research-1.png) (https://ibb.co/1vtY9rB)

(https://i.ibb.co/L0XbpWr/Research-2.png) (https://ibb.co/VLcrBZx)

(https://i.ibb.co/pWjTBxH/Research-3.png) (https://ibb.co/SQwg4Pk)

(https://i.ibb.co/5Yn2k0p/Research-4.png) (https://ibb.co/YDybXCn)

(https://i.ibb.co/vhh8R7x/Research-5.png) (https://ibb.co/xYYQdpS)
Titel: Re: Flanders Railways - garage layout in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 11 augustus 2021, 10:47:53
Eey folks,

Aangezien de effectieve bouw van Flanders Railways op de langere baan geschoven is, hebben we nu wat meer tijd om andere zaken goed te bekijken. Eén belangrijk punt is geluid, en de geluidsisolatie tussen de sporen en de onderbouw. Hier is al veel over geschreven en heel wat discussie over gevoerd over hoe dit best aan te pakken.

Laatst hadden we nog een baan gezien waar er heel wat isolatie gebruikt werd. En ik moet zeggen, qua rijgeluiden zeer goed. Bij de meeste banen wordt er een kurklaag van 3 of 4mm op de onderplaat verlijmd, die dan in het ballast weggewerkt wordt. Probleem hierbij is dat er dan een "harde verlijmde overgang" is via het ballast tussen de rails en de houten onderplaat, en dat zorgt voor redelijk wat geluidsoverdracht.

Bij de baan die zelf gaan bouwen, wordt de basisplaat eerst volledig afgedekt met een bijkomende isolerende onderlaag, die ook onder laminaat gebruikt wordt als onderlaag. Op de plaatsen waar de sporen komen, komt dan een strip kurk, die iets breder is dan de dwarsliggers. Als we dan gaan ballasten, krijgen we een mooie rand langs de sporen. En het ballast zal de kurk volledig omhullend. En als het ballast wordt ingelijmd, zal het "harde ballast" geen contact maken met de houten onderplaat, maar wel met de isolatie tussenlaag, en dus zeer weinig geluid doorgeven aan de basisplaat. 't Is kwestie van "harde overgangen" tussen de rails en de basisplaat te vermijden.

Dit lijkt ons een goede oplossing of manier van werken.

Suggesties of opmerkingen zijn altijd welkom hierover.

Grts

Dennis & Co.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw-611385c92a3c8.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/opbouw-611385c92a3c8.png)
Titel: Re: Flanders Railways - nieuwe garage baan in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: DaStig op 27 oktober 2021, 19:18:41
Eey folks,

Topic is een tijdje stil geweest door omstandigheden, maar hopelijk komt daar op relatief korte termijn verandering in. Als alles goed gaat, dan is de garage hier begin volgend jaar terug beschikbaar, en kunnen we beginnen met bouwen.

In tussentijd gaan we het baan ontwerp op een paar punten nog een beetje verfijnen, en ook eens nadenken om de baan in blokken op te delen voor de blokdetectie achteraf, en eens kijken welke stuff we gaan gebruiken voor de digitale sturing van de baan. Zal m'n licht hiervoor nog eens opsteken hier op het forum.

En omdat we het niet konden laten, ook al een mooie loc gekocht voor Flanders Railways, een op en top Belgian Classic, een must-have op een Belgische baan ... een pareltje ...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/01-617989dceeac9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/01-617989dceeac9.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03-617989dcee659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03-617989dcee659.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02-617989dd86b1e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02-617989dd86b1e.jpg)

Grts

Dennis & Co
Titel: Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
Bericht door: basjuh1981 op 27 oktober 2021, 19:43:57
Een fraaie aanwinst (y)