Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Almrose koppelingen, waar verkrijgbaar? door treinengup
Vandaag om 17:47:25
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Ascona
Vandaag om 17:42:37
Het grote “ raad het gevonden onderdeel” topic door Dave.......
Vandaag om 17:33:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:44
Warme Stoof van SNCF voor NS, artikel in Loco Revue door jowi
Vandaag om 17:27:19
Je koopt een oud boek.... door Gert Arkema
Vandaag om 17:26:54
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Martijn de Kuiper
Vandaag om 17:17:14
Goed adres voor waterslide transfers gezocht door Menno
Vandaag om 17:14:13
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door BartvD
Vandaag om 17:13:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
Vandaag om 17:07:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:44:18
Ontwikkelingen "IJzeren Rijn" door Jeronimos
Vandaag om 16:02:20
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 15:56:49
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:26:01
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door peterha
Vandaag om 15:17:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 15:17:00
Show je werkplek door tijgernootje
Vandaag om 15:08:54
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:47:08
LocoNet booster op ECoS 5000 door Eenerspoor
Vandaag om 14:34:04
Harzwald Hafen Bahn door Wim Vink
Vandaag om 13:46:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 13:33:58
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door KoosDeJong
Vandaag om 11:47:11
Hoe bekabeling onder de baan mooi leggen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:25:51
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door Sven
Vandaag om 11:13:15
Zelf bomen en struiken maken door Sven
Vandaag om 11:12:04
Bezetmelding DR5052 met draaischijf 7286 door RdW1963
Vandaag om 10:32:02
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 10:15:09
Cubana door BartvD
Vandaag om 10:09:31
Rollende Landstrasse Fleischmann/Roco HO type Saadkms door Hasenwald
Vandaag om 10:08:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Niels81
Vandaag om 09:54:52
  

Auteur Topic: Een gezellig bakkie hippelen  (gelezen 4253 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Een gezellig bakkie hippelen
« Gepost op: 02 mei 2021, 23:10:26 »
Bakkie's, Hippels of hoe je ze ook wilt noemen. Ik heb er een zwak voor.
En ondanks dat het model van Roco al een oud model is en de handrails er altijd krom aan zitten, vind ik dat ze nog prima op de baan mee kunnen.

Verleden

Eerst even een korte introductie, want deze afwijking komt namelijk nog van vroeger, toen we zo'n 25 jaar geleden regelmatig bij Wim Schuit over de vloer kwamen.
Sommigen zullen Wim nog wel kennen, hij liep regelmatig op beurzen. Hij was te herkennen aan z'n grote bril, met NS-emblemen. Een aardige man en een vakkundig Marklin-reparateur. Wim woonde in Stroe, in een huisje kort aan het spoor. Ik vond zelfs nog een foto Als je bij hem was, stond het huis bij elke trein te schudden op z'n funderingen. Vanuit z'n werkkamer op de eerste verdieping, kon je door een laag raam over het spoor kijken. Veel machinisten groette als ze langs reden. De rest van de verdieping was één grote modelbaan, die door meerdere kamers heen ging.
We kwamen regelmatig bij hem over de vloer, vaak op zaterdagmiddag. Vooral als er weer een trein voorzien moest worden van een decoder, of gewoon af en toe eens kijken wat hij te koop had.

Ik weet nog dat hij een kraansik en een Hippel op de baan had rijden, welke ik toen al erg mooi vond. Ze waren te koop, uit m'n hoofd voor 90 en 110 gulden. Volgens Wim waren ze niet makkelijk om te bouwen voor Marklin, maar het bleef kriebelen. Ik denk dat ik er best een poosje voor heb moeten sparen, maar op een gegeven moment gingen ze mee. Pa kocht de Sik, ik de Hippel, een 622.
Het arme ding heeft een hoop mee moeten maken. Na veel hoofdbrekens voorzien geweest van een sleper en een decoder en zo op onze Marklinbaan z'n kilometers gemaakt. Ook begon ik in die tijd materieel te voorzien van kortkoppelingsmechanieken en moest hij er ook weer aan geloven. Eerst van die grotere rechthoekige Fleischmann  mechanieken, maar dat koppelde nog niet kort genoeg, omdat er een zwaluwstaart op zat en geen NEM-schacht die je in kon korten. Later zijn er Symoba's onder gekomen.

Later na ons trouwen, is de 622 met ons mee gegaan. In die tijd is hij opgeknapt en weer in z'n oude luister hersteld. Ook was inmiddels de overstap gemaakt naar gelijkstroom, dus is hij ook weer ontdaan van z'n Marklin onderdelen. Hoeveel moois er ook inmiddels al in de kast is bijgekomen, deze 622 is altijd m'n favoriete lok gebleven. Vaak als ik hem weer uit de kast pak, denk ik weer even terug aan de mooie uren die we bij Wim hebben doorgebracht.
Later verwaterde het contact, maar via via hoorde ik gelukkig nog wel hoe het met hem ging. Ze hebben zelfs nog een keer bij hem ingebroken en modeltreinen meegenomen. Zie bovenste stukje
Inmiddels leeft Wim niet meer en is de 622 een soort icoon geworden van mijn jeugdige modelspoorverleden.

En waarom dit draadje?
Goed, genoeg over het verleden.

Zo ver ik zo gauw kon zien, zijn er weinig verbouwdraadjes over deze locjes.
Ze staan er om bekend dat de stroomafname niet zo geweldig is en ik vind de koppelingen ook erg pompeus ogen.

De hobby heeft bij mij even stilgelegen, omdat je je aandacht niet eindeloos kan blijven verdelen.
Inmiddels zijn we er weer en trek ik ook de stilgevallen projecten weer uit de kast.
Ik hoop in dit draadje wat te laten zien, wie weet brengt het iemand op ideeën en kan ik er iemand mee helpen.  Ik ben zelf geen bijzonder getalenteerd modelbouwer, dus als ik het kan, kan iedereen het.
Mocht iemand nog meer leuke dingen uitgehaald hebben met deze locjes, voel je vrij dit draadje verder aan te vullen.

Alle Hippels hier krijgen sowieso dezelfde behandeling; voorzien van verbeterde stroomafnemers en kortkoppelingsmechanieken. Een aantal heeft nog een extra behandeling gekregen, zoals een omnummering en weathering, een omnummering naar radioloc, een 521 waarvan de gaatjes in het dak dichtgemaakt worden (dat project loopt nog)


Verdere ideeën

Ik ben ooit met Digikeys in contact geweest, voor verlichtingsetjes voor deze locjes. Helaas is dat (nog) niet van de grond gekomen, maar wie weet. Een verlichtingsetje van een 2200 ombouwen, is in ieder geval voor mij geen haalbare kaart.
Ook hoop ik een goede oplossing te vinden voor de luchtketels die aan de voorzijde onder de loc zitten. Deze zijn behoorlijk bepalend voor het uiterlijk van de loc en het zou leuk zijn die er onder te kunnen bouwen.


De 634

Aanleiding van dit draadje is eigenlijk het locje dat afgelopen week niet bepaald een zorgeloze reis had, onderweg naar Huize Hooidonk. Zie link



En daar staat hij dan, gehavend en wel, maar nog wel m'n z'n stoomafneemwagonnetje.
Ik had hem vanmiddag even in het zonnetje vereeuwigd tussen de rest hier in huis aanwezig.

Ik had mezelf al plechtig beloofd geen 'gewone' Bakkie's meer te kopen, behalve nog een keer de Railpro en de Strukton. Maar dit was een 634 en uit m'n hoofd heeft dat model een langere accukist. Ik weet dat ik toen bezig ben geweest om eentje te voorzien van een smalle bufferbalk, maar volgens mij had ik een nummer uitgezocht waar uiteindelijk ook een lange accukist bij hoorde, maar daarvoor moet ik eerst weer in m'n aantekeningen duiken. In ieder geval is dat met deze de bedoeling.


Wat ik in het verleden al aan de locs verprutst heb

Ik hoop hier af en toe updates te plaatsen over lopende projecten en terug te blikken op afgelopen projecten.

Allereerst over de stroomafname. Deze is standaard niet geweldig geregeld bij deze loc. Ik heb zo gauw even geen foto van de originele situatie, maar die werkt met een beugeltje dat op twee assen tegelijk wordt gedrukt. Deze mooie website geeft er een goed beeld van en komt ook met een hele redelijke oplossing

Zelf heb ik er voor gekozen de oude stroomafnemers te verwijderen en er zelfgemaakte in te zetten, van een paar strookjes brons. Zo is ook eenvoudig het frame te isoleren van de stroomafname.






De foto's zijn wat licht, ik moet het fototoestel nog wat leren kennen.

Hierop kunnen direct de draden van de decoder worden gesoldeerd.
Ik heb ze met schroefjes vast gezet, zodat ze nog een keer vervangen kunnen.





Op deze foto's is te zien hoe de ingebouwde stroomafnemers tussen het frame passen.
Ook de symoba's zijn ze goed te zien, die kunnen er precies mooi zitten.
Alleen de huls waar de koppeling in komt, kan eventueel nog wat ingekort worden.
Het buffer-aan-buffer lukt in ieder geval.

Bij een mechaniekje van deze loc was waarschijnlijk wat lijm in gelopen, die liep niet soepel meer. Dus die moest er weer uit.



Hierop is ook de uitsparing te zien die nodig is om de symoba kwijt te raken.


Tot zo ver de openingspost.
Ik hoop op jullie aanvullingen, commentaren, ideeën, suggesties, etc!
En ik hoop mij binnenkort weer te melden met verdere updates over de loc.

Ten slotte nog een foto van het gepoederde exemplaar, het blijft een leuke loc!






Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2021, 23:19:44 »
Die nieuwe stroomafnemers, maakt het veel uit?
Ik heb het idee dat dat beugeltje niet goed werkt omdat het loodrecht op het loopvlak van de wielen gedrukt wordt. Bij trillingen maakt het dan misschien slecht contact of zo.
Het vervangen van de stroomafnemers is in mij wel eens opgekomen maar omdat jij het al hebt gedaan ben ik erg benieuwd naar jouw ervaring.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2021, 23:47:15 »
Ik lees vaak dat deze lokjes  problematische stroomafname hebben. Nou heb 3 van die dingen. Een 1e generatie (met schroef boven op) en 2van een latere datum.

Maar allemaal rijden ze vrij probleemloos. En ze rijden toch best vaak,

Arjan
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 23:51:30 door ArjanB »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19792
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2021, 05:11:25 »
Leuk bezig.  :)

Maar er zijn inmiddels lichtprintjes voor de Roco 500/600 te koop.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98152.0
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2021, 07:04:32 »
Ik heb mijn 521 voorzien van een buffercondensator, dat scheelt ook veel.






hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2021, 22:49:35 »
Dag allen, bedankt al voor de reacties!

@Priegelman
Nou, ik heb ook het idee dat het beugeltje een ideale vuilverzamelaar is en dat hij daardoor slecht contact maakt.
Bij mij rijdt hij met deze stroomafnemers eigenlijk best heel goed, maar ik heb dan ook een zeer eenvoudig baantje.
Dan zouden we hem een keer bij iemand op de baan moeten zetten die problemen heeft met de stroomafname van een Hippel.
Ik heb ooit een keer ergens een artikeltje gezien van iemand die de asjes helemaal gecompenseerd (meebewegend) had opgehangen.
Daarvoor was ook de drijfstang opgedeeld en kon het locje zo goed als mogelijk de rails volgen.
Maar ik vind dat persoonlijk wel erg ver gaan, zeker om dat bij 6 of meer stuks te moeten doen.

@ArjanB
Fijn dat je in ieder geval ook goede ervaringen hebt met de originele stroomafname!
Kan het zijn dat ze bij jou goed schoon blijven?

@Henk
Bedankt voor de tip, ben er aangenaam door verrast!
Goed idee om die eens te gaan proberen.  (y)

@M@rk
Dat is een flinke verbouwing geweest.
Hoe lang kan hij ongeveer doorrijden zonder stroom of is dat lastig in te schatten?
Heb je nu ook kans dat hij ongecontroleerd doorrijdt, omdat hij geen stuursignaal krijgt?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 314
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2021, 23:30:12 »
Het is maar minimaal wat hij overbrugd, misschien amper een halve seconde maar bijvoorbeeld een wisselstraat loopt hij nu makkelijk overheen.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4570
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #7 Gepost op: 04 mei 2021, 10:11:14 »
Ben benieuwd wat je nog meer met de hippels gaat doen. Heb er hier drie (vier?) staan, die ook de nodige verbetringen, vooral kwa stroomafname verdienen. Bij mij moeten ze veel wissels rijden, waaronder twee engelsen, wat geheid tot stilstand leidt. Buitengewoon irritant bij digitaal rijden: het hele langzaamoptrekproces moet opnieuw, en faalt grandioos.
Ze staan dus nu in de kast.
Nog ;-)

De eerste Ivo

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #8 Gepost op: 04 mei 2021, 14:18:17 »
Hallo allemaal,

Verlichtingsprintjes hebben Lex en ik in de aanbieding. We zijn ook na aan het denken over een printje om de stroomafname te verbeteren. Bij interesse: nsseinenenprinten@gmail.com

Ivo

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2021, 15:57:19 »
Lang geleden id er bij de buren een onderwerp over de Hippel en stroomopname geweest.
Echter wel voor de 3rail digitaal versie. Maar ik wilde jullie de link toch niet onthouden aangezien ik dit zelf met succes heb toegepast.
Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=7566.msg113758#msg113758
De groeten van Rob

Oosterspoor

  • Online Online
  • Berichten: 36
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2021, 16:34:27 »
Een tijdje terug heb ik mijn bakkie van de 1e generatie voorzien van een aantal spullen die ik bij ‘de tramfabriek’ heb gekocht.
Motor (10 x 20) met  motor casing,
Vliegwiel,
Shaft adapter (van 1mm naar 2 mm)
Decoder (train-O-matic lokomander 2 mini) en een
Powerpack (train-O-matic SPP),

Daarmee heb ik een prima lopend ding voor relatief weinig geld. Hij kan kan kruipend over de rails en heeft ruim voldoende power.
Het powerpack zorgt voor bijna 4 seconden rijplezier. Aan de stroomafname heb ik verder niets gedaan.

Omdat de schroef door het dak geen functie meer heeft kon dat lelijke gat ook mooi dicht.

Grtz. Martien
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 18:44:54 door Oosterspoor. Reden: Vliegwiel toegevoegd »
Groeten, Martien

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2021, 17:02:14 »
Link op 3 rail is niet te openen tenzij je aangemeld cq  je moet kunnen inloggen
Soms spoor ik, soms niet

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6908
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #12 Gepost op: 04 mei 2021, 18:32:24 »
Martien, heb je daar toevallig een foto van? Ik heb zo'n ombouw wel eens voor de Sik gemaakt, maar niet voor de 600. Heb je het originele vliegwiel nog kunnen gebruiken?

Hieronder een plaatje van de oude Roco Sik ombouw op speciaal verzoek van een klant. Er zit een 0816D motor in en twee 1,0 naar 1,5 mm adapters van 7 mm lang. Het originele vliegwiel is gebruikt.

« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 18:43:49 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Oosterspoor

  • Online Online
  • Berichten: 36
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #13 Gepost op: 04 mei 2021, 18:48:54 »
Ik heb er nog geen foto van en ik heb hier ook nog nooit een foto geplaatst.
Is best wel on-topic, dus ik zal er later deze week even naar kijken.

Het vliegwiel was ik vergeten te vermelden, dus die heb ik nog toegevoegd.
Origineel zat er geen vliegwiel in.

Grtz. Martien
Groeten, Martien

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Een gezellig bakkie hippelen
« Reactie #14 Gepost op: 04 mei 2021, 18:58:07 »
Jammer dat het zo niet zichtbaar meer is.
Ik kan moeilijk het hele draadje opnieuw intikken, maar ter illustratie de essentiële plaatjes gekopieerd en hier in geplakt.
Het verhaal is uit 2008








Het gaat dus wel om de 3-rail versie !
De bevestigings schroef is elektrisch gelijk aan lokmassa en daarom te gebruiken om de  stroomafnemer zowel mechanisch als elektrisch te bevestigen.
De groeten van Rob