Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:41:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 16:38:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 16:33:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:21:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
  

Auteur Topic: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog  (gelezen 2735 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Gepost op: 02 May 2021, 21:54:19 »
Hoewel mijn spoorbaan eigenlijk alleen geschikt is voor diesels omdat de bovenleiding ontbreekt heb ik toch mijn
Piko Hondekop maar eens tevoorschijn getrokken.
De eerste aanpassingen hebben weinig met Permaloog te maken, maar meer met de eigenschappen van mijn spoorbaan.
Mijn wissels zijn zelfgebouwd en zijn niet geschikt voor de gangbare flenshoogte. Het maximum is 0,8 mm. De hoogte van de Piko flenzen is 1 mm. Een klein verschil dus, maar er moest toch een stukje af, Aangezien ik enige ervaring heb met het afdraaien van flenzen was dit karweitje snel gepiept.

Een ander punt is de stroomafname, en dan in combinatie met de detectie. Bij dit treinstel nemen beide draaistellen onder de aangedreven bak stroom  af. De draaistellen onder de andere bak doen op dit punt niks. Dat levert problemen op bij achteruit rijden, het treinstel wordt dan te laat gedetecteerd. Dat heb ik opgelost door de stroomafname van het tweede draaistel te verplaatsen naar het vierde draaistel.
Dat bleek vrij simpel te gaan. De veertjes die tegen de wielen slepen zitten aan het plaatje dat de bodem van het draaistel afsluit. Het was dus een kwestie van de draadjes lossolderen en de bodemplaatjes verwisselen.

Daarbij kwam nog een hikje naar voren. De plaatjes zijn asymmetrisch en zitten op beide draaistellen andersom. Ik moest dus de rode en zwarte draad omsolderen.

De rest van de ombouw volgt later.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2021, 22:26:05 »
Voor een paar euro's koop je bij Piko een extra bodem-afsluit-plaatje-met-stroomafnemers,
dan kun je die bij draaistel 2 gewoon laten zitten, en wordt je stroomafname beter want dan vanaf zes assen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2021, 22:56:45 »
Dat kan ik altijd nog doen en dan zou ik er voor kiezen om alle draaistellen mee te laten doen aan de stroomafname.
Maar voorlopig hou ik het bij deze twee draaistellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2021, 23:01:13 »
Hoe heb je de draden van draaistel 4 naar de motor laten lopen? Via de konnektor tussen de twee bakken? Dat lijkt me een vreselijk gefrot om daar aan te solderen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2021, 23:07:29 »
Dat is ook een vreselijk gefrot en dat ga ik dus niet doen. ;)
Ik ga gebruik maken van de bestaande draden die via de connector lopen, dan hoef ik aan de connector zelf niet te solderen.
Maar dat is onderwerp voor een volgende aflevering.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2021, 23:33:28 »
Klaas, ik ben benieuwd!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2021, 13:09:41 »
Hoe heb je de draden van draaistel 4 naar de motor laten lopen? Via de konnektor tussen de twee bakken? Dat lijkt me een vreselijk gefrot om daar aan te solderen.
Ik heb bij mijn hondekoppen alle draaistellen voorzien van stroomafnemers en die via de koppeling doorverbonden.
Ik vond het gefrot wel meevallen. Zorgen dat de soldeergaatjes schoon zijn (soldeerlitze gebruiken of mijn persoonlijke methode wat ik meestal met printjes of connectors doe, verwarmen en dan het geheel even met een klap leegschudden) en dan de nieuwe draadjes er door prikken en vastsolderen. Zeker onder een loeplamp goed te doen.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2021, 15:45:06 »
Eric, heb je dan echt gesoldeerd op de connector in de koppeling? Die moet je dan toch uit elkaar halen om er goed bij te kunnen? Hoe dan ook, er lopen al 3 draden via de koppeling en dat is voor mijn plan genoeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2021, 16:30:06 »
Jazeker  ;D
Ik heb ze niet uit elkaar gehaald. De eerste was even uitvogelen hoe het het beste te doen is en de rest was daarna eigenlijk redelijk simpel te doen.
Ik heb wat meer draadjes gebruikt om meer functies te schakelen. Heb er namelijk ook binnen verlichting ingebouwd en de front en sluitseinen schakelbaar gemaakt en ook rangeersein mogelijkheid toegevoegd.
Wil je alleen de voeding doorlussen dan hoef je er niet aan te solderen en kan je de aanwezige draadjes inderdaad gebruiken.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2021, 16:41:12 »
Ik ga 3 draden doorlussen. 2 voor de stroomafname en de derde voor de front- en sluitseinomschakeling.
Ben bezig om het schema te tekenen waarmee het allemaal duidelijk wordt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2021, 22:10:05 »
Dit is het schema dat ik heb gehanteerd bij de ombouw:



In de motorwagen loopt alleen nog de stroom voor de motor via de brugstekker. Handig bij het testen, door de brugstekker er uit te trekken voorkom ik dat het treinstel wegrijdt.

De 3-polige stekerverbinding tussen de wagens diende oorspronkelijk om de front- en sluitseinen in de bijwagen te voeden. Nu loopt daar de stroomafname over en de stuurdraad voor de front- en sluitseinen.
De omschakeling wordt verzorgd door de SOP (seinomschakelprint) en de GP (gelijkrichterprint)
Het schema van die printjes komt in een volgend hoofdstuk.

Wat de werking betreft, als het treinstel vooruit rijdt (motorwagen voor) dan is S1 plus waardoor daar de gele frontseinen branden. S2 is min, waardoor in de bijwagen de rode sluitseinen branden.
Als het treinstel achteruit rijdt is alles omgekeerd.

Rechts aan de bijwagen is nog een elektrische koppeling te zien. Daar kan een motorloos treinstel aan worden gekoppeld. De beide jumpers aan de balgzijde van wagen B worden dan verwijderd zodat in die wagen de seinen uitblijven.

wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 03 May 2021, 22:11:47 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2021, 10:20:51 »
In de beschrijving van het Permaloog systeem op mijn website is een schakeling te zien die front- en sluitseinen wisselt. Het is een flip-flop met 2 transistors.
Voor dit treinstel heb ik een nieuwe flip-flop bedacht met een dubbele opamp.

Schema:


Deze heeft 2 uitgangen, UIT1 en UIT2, die tegengesteld schakelen.

In de bijwagen hebben we 3 draden nodig, de plus, de min en de schakeldraad. Op de connector zijn nog 2 pennen ongebruikt, maar die ga ik niet gebruiken omdat ik dat te veel gepriegel vind.
De schakeldraad loopt over de middelste pen. De plus en de min maak ik ter plekke met een extra gelijkrichter:
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5097
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2021, 12:14:33 »
Klaas, vraagje.

Je hebt hier waarschijnlijk ooit over nagedacht. Dus ik ben benieuwd: was het niet makkelijker geweest destijds om een setje 3.6V zenerdiodes in serie te zetten met de motor (die dan ~2W zouden verstoken) met het idee dat je ten alle tijden 3.6V op je baan kan laten staan om al je ledjes met een stroombron actief te houden?

Het lijkt me dat je dan minder compontenten nodig heb, voor zowel centrale als trein?

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2021, 12:59:17 »
Bas, bij mijn Permaloogsysteem staat er altijd een vaste spanning van ca. 13V op de baan.
Ik heb dat systeem ruim 10 jaar geleden ontwikkeld en het is toegepast op beide spoorbanen die ik nu in werking heb. Daar ga ik niks meer aan veranderen.
Dat je minder componenten nodig hebt bij jouw idee weet ik nog niet zo zeker. Je hebt dan stroomregelaars nodig.
Bovendien stuur ik de motor aan met PWM. Dus ook als de gemiddelde spanning maar 3,6V is zal de motor toch gaan draaien.
Kortom, ik heb er wel degelijk over nagedacht, sterker nog, ik heb er over voorgedacht.
(als je nadenkt ben je net te laat) 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2021, 22:00:58 »
Nog een paar foto's.

De motorwagen. Rechts de originele printplaat met de brugstekker.
Links de seinomschakelprint. Het rijtuig is voorzien van een soort plafond. Daarin heb ik een rechthoekig gat uitgefreesd waar de componenten doorheen steken.
Rechts van de print zijn nog een paar weerstanden te zien die ik heb tussengevoegd omdat de ledjes te veel licht gaven naar mijn zin. Bij de gele frontseinen is er 1k voor gezet, bij de rode sluitseinen zelfs 10k.
De draden hanger er nog bij te bungelen, deze worden nog vastgezet met plakband.


De componenten op het printje hangen door het plafond. De foto is wat wazig, ik kreeg deze niet scherper.


In de bijwagen is een printje gezet met headerpennen. Hierop kunnen jumpers worden gezet of weggehaald om de front- en sluitseinen uit te schakelen als er een ander treinstel wordt aangekoppeld.
Als de kap is geplaatst zijn  de jumpers bereikbaar via de kopdeur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.