Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:18:18
Hoe spanning verlagen, na loc-decoder? door bask185
Vandaag om 19:12:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 18:49:19
Show je realistische treinsamenstelling door HuubvG
Vandaag om 18:47:08
Korenschoven, bestaan ze in model, of zelf maken? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:44:06
Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:35:27
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:12
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Die Bahn
Vandaag om 18:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
Vandaag om 18:20:15
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 18:08:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:05:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Ronzol
Vandaag om 17:58:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:55:58
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Quinzeedied
Vandaag om 17:52:34
Tolhuisje door Reinout van Rees
Vandaag om 17:43:53
Verlichting ruimte door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:21:12
Roco BR44, onderdeel los gekomen van aandrijfasje. door Basilicum
Vandaag om 17:09:13
Team Mitropa - OHMB - Gezamenlijke modelbaan "Krommeveer" door Mitchell
Vandaag om 16:59:45
Probeersel fotodijk, door Dick55. door Dick55
Vandaag om 16:56:32
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
Vandaag om 16:51:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door spoorzeven
Vandaag om 16:50:04
Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:32:38
VERPLAATST: Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:31:36
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 16:04:33
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 16:03:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Chrissie
Vandaag om 15:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 15:57:21
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
Vandaag om 15:52:27
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Leolin
Vandaag om 15:50:10
Wenen-Berlijn in dik vier uur......(over jaar of 12) door BrightonBelle
Vandaag om 15:44:40
  

Auteur Topic: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog  (gelezen 1405 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Gepost op: 02 mei 2021, 21:54:19 »
Hoewel mijn spoorbaan eigenlijk alleen geschikt is voor diesels omdat de bovenleiding ontbreekt heb ik toch mijn
Piko Hondekop maar eens tevoorschijn getrokken.
De eerste aanpassingen hebben weinig met Permaloog te maken, maar meer met de eigenschappen van mijn spoorbaan.
Mijn wissels zijn zelfgebouwd en zijn niet geschikt voor de gangbare flenshoogte. Het maximum is 0,8 mm. De hoogte van de Piko flenzen is 1 mm. Een klein verschil dus, maar er moest toch een stukje af, Aangezien ik enige ervaring heb met het afdraaien van flenzen was dit karweitje snel gepiept.

Een ander punt is de stroomafname, en dan in combinatie met de detectie. Bij dit treinstel nemen beide draaistellen onder de aangedreven bak stroom  af. De draaistellen onder de andere bak doen op dit punt niks. Dat levert problemen op bij achteruit rijden, het treinstel wordt dan te laat gedetecteerd. Dat heb ik opgelost door de stroomafname van het tweede draaistel te verplaatsen naar het vierde draaistel.
Dat bleek vrij simpel te gaan. De veertjes die tegen de wielen slepen zitten aan het plaatje dat de bodem van het draaistel afsluit. Het was dus een kwestie van de draadjes lossolderen en de bodemplaatjes verwisselen.

Daarbij kwam nog een hikje naar voren. De plaatjes zijn asymmetrisch en zitten op beide draaistellen andersom. Ik moest dus de rode en zwarte draad omsolderen.

De rest van de ombouw volgt later.


Freek Heite

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2021, 22:26:05 »
Voor een paar euro's koop je bij Piko een extra bodem-afsluit-plaatje-met-stroomafnemers,
dan kun je die bij draaistel 2 gewoon laten zitten, en wordt je stroomafname beter want dan vanaf zes assen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2021, 22:56:45 »
Dat kan ik altijd nog doen en dan zou ik er voor kiezen om alle draaistellen mee te laten doen aan de stroomafname.
Maar voorlopig hou ik het bij deze twee draaistellen.

Freek Heite

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #3 Gepost op: 02 mei 2021, 23:01:13 »
Hoe heb je de draden van draaistel 4 naar de motor laten lopen? Via de konnektor tussen de twee bakken? Dat lijkt me een vreselijk gefrot om daar aan te solderen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #4 Gepost op: 02 mei 2021, 23:07:29 »
Dat is ook een vreselijk gefrot en dat ga ik dus niet doen. ;)
Ik ga gebruik maken van de bestaande draden die via de connector lopen, dan hoef ik aan de connector zelf niet te solderen.
Maar dat is onderwerp voor een volgende aflevering.

Freek Heite

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #5 Gepost op: 02 mei 2021, 23:33:28 »
Klaas, ik ben benieuwd!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6945
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2021, 13:09:41 »
Hoe heb je de draden van draaistel 4 naar de motor laten lopen? Via de konnektor tussen de twee bakken? Dat lijkt me een vreselijk gefrot om daar aan te solderen.
Ik heb bij mijn hondekoppen alle draaistellen voorzien van stroomafnemers en die via de koppeling doorverbonden.
Ik vond het gefrot wel meevallen. Zorgen dat de soldeergaatjes schoon zijn (soldeerlitze gebruiken of mijn persoonlijke methode wat ik meestal met printjes of connectors doe, verwarmen en dan het geheel even met een klap leegschudden) en dan de nieuwe draadjes er door prikken en vastsolderen. Zeker onder een loeplamp goed te doen.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2021, 15:45:06 »
Eric, heb je dan echt gesoldeerd op de connector in de koppeling? Die moet je dan toch uit elkaar halen om er goed bij te kunnen? Hoe dan ook, er lopen al 3 draden via de koppeling en dat is voor mijn plan genoeg.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6945
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2021, 16:30:06 »
Jazeker  ;D
Ik heb ze niet uit elkaar gehaald. De eerste was even uitvogelen hoe het het beste te doen is en de rest was daarna eigenlijk redelijk simpel te doen.
Ik heb wat meer draadjes gebruikt om meer functies te schakelen. Heb er namelijk ook binnen verlichting ingebouwd en de front en sluitseinen schakelbaar gemaakt en ook rangeersein mogelijkheid toegevoegd.
Wil je alleen de voeding doorlussen dan hoef je er niet aan te solderen en kan je de aanwezige draadjes inderdaad gebruiken.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #9 Gepost op: 03 mei 2021, 16:41:12 »
Ik ga 3 draden doorlussen. 2 voor de stroomafname en de derde voor de front- en sluitseinomschakeling.
Ben bezig om het schema te tekenen waarmee het allemaal duidelijk wordt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #10 Gepost op: 03 mei 2021, 22:10:05 »
Dit is het schema dat ik heb gehanteerd bij de ombouw:



In de motorwagen loopt alleen nog de stroom voor de motor via de brugstekker. Handig bij het testen, door de brugstekker er uit te trekken voorkom ik dat het treinstel wegrijdt.

De 3-polige stekerverbinding tussen de wagens diende oorspronkelijk om de front- en sluitseinen in de bijwagen te voeden. Nu loopt daar de stroomafname over en de stuurdraad voor de front- en sluitseinen.
De omschakeling wordt verzorgd door de SOP (seinomschakelprint) en de GP (gelijkrichterprint)
Het schema van die printjes komt in een volgend hoofdstuk.

Wat de werking betreft, als het treinstel vooruit rijdt (motorwagen voor) dan is S1 plus waardoor daar de gele frontseinen branden. S2 is min, waardoor in de bijwagen de rode sluitseinen branden.
Als het treinstel achteruit rijdt is alles omgekeerd.

Rechts aan de bijwagen is nog een elektrische koppeling te zien. Daar kan een motorloos treinstel aan worden gekoppeld. De beide jumpers aan de balgzijde van wagen B worden dan verwijderd zodat in die wagen de seinen uitblijven.

wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 03 mei 2021, 22:11:47 door Klaas Zondervan »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2021, 10:20:51 »
In de beschrijving van het Permaloog systeem op mijn website is een schakeling te zien die front- en sluitseinen wisselt. Het is een flip-flop met 2 transistors.
Voor dit treinstel heb ik een nieuwe flip-flop bedacht met een dubbele opamp.

Schema:


Deze heeft 2 uitgangen, UIT1 en UIT2, die tegengesteld schakelen.

In de bijwagen hebben we 3 draden nodig, de plus, de min en de schakeldraad. Op de connector zijn nog 2 pennen ongebruikt, maar die ga ik niet gebruiken omdat ik dat te veel gepriegel vind.
De schakeldraad loopt over de middelste pen. De plus en de min maak ik ter plekke met een extra gelijkrichter:

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 1390
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2021, 12:14:33 »
Klaas, vraagje.

Je hebt hier waarschijnlijk ooit over nagedacht. Dus ik ben benieuwd: was het niet makkelijker geweest destijds om een setje 3.6V zenerdiodes in serie te zetten met de motor (die dan ~2W zouden verstoken) met het idee dat je ten alle tijden 3.6V op je baan kan laten staan om al je ledjes met een stroombron actief te houden?

Het lijkt me dat je dan minder compontenten nodig heb, voor zowel centrale als trein?

Mvg,

Bas



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2021, 12:59:17 »
Bas, bij mijn Permaloogsysteem staat er altijd een vaste spanning van ca. 13V op de baan.
Ik heb dat systeem ruim 10 jaar geleden ontwikkeld en het is toegepast op beide spoorbanen die ik nu in werking heb. Daar ga ik niks meer aan veranderen.
Dat je minder componenten nodig hebt bij jouw idee weet ik nog niet zo zeker. Je hebt dan stroomregelaars nodig.
Bovendien stuur ik de motor aan met PWM. Dus ook als de gemiddelde spanning maar 3,6V is zal de motor toch gaan draaien.
Kortom, ik heb er wel degelijk over nagedacht, sterker nog, ik heb er over voorgedacht.
(als je nadenkt ben je net te laat) 8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20934
    • Pagina van klaas
Re: Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog
« Reactie #14 Gepost op: 07 mei 2021, 22:00:58 »
Nog een paar foto's.

De motorwagen. Rechts de originele printplaat met de brugstekker.
Links de seinomschakelprint. Het rijtuig is voorzien van een soort plafond. Daarin heb ik een rechthoekig gat uitgefreesd waar de componenten doorheen steken.
Rechts van de print zijn nog een paar weerstanden te zien die ik heb tussengevoegd omdat de ledjes te veel licht gaven naar mijn zin. Bij de gele frontseinen is er 1k voor gezet, bij de rode sluitseinen zelfs 10k.
De draden hanger er nog bij te bungelen, deze worden nog vastgezet met plakband.


De componenten op het printje hangen door het plafond. De foto is wat wazig, ik kreeg deze niet scherper.


In de bijwagen is een printje gezet met headerpennen. Hierop kunnen jumpers worden gezet of weggehaald om de front- en sluitseinen uit te schakelen als er een ander treinstel wordt aangekoppeld.
Als de kap is geplaatst zijn  de jumpers bereikbaar via de kopdeur.