Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat doen jullie als het koud wordt? door Dick55
Vandaag om 16:03:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:49:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 15:35:03
Koploper overzetten naar iTrain door Ben
Vandaag om 15:24:00
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 14:56:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 14:53:47
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 14:34:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 12:58:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Wim1969
Vandaag om 12:40:28
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
  

Auteur Topic: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)  (gelezen 19740 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #15 Gepost op: 20 May 2021, 11:45:26 »
Hoi Bart,

Ziet er weer leuk uit! Goed bezig. Ik ben benieuwd naar je voortgang.

Groeten,
Rogier

Leolin

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #16 Gepost op: 20 May 2021, 14:04:03 »
hoi Bart,

bedankt voor de tips
Ho baan Van Zolderdam naar Nergenshuizen

Groet,
Leon.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2021, 16:35:29 »
Dank je Rogier, het is weer wat anders als veldspoor  ;)

Het plannen en vervolgens volgens dat plan bouwen zit me niet echt in het bloed. De grote lijnen wil wel maar wat kleinere zaken aangaat is het vaak meer "plan as you go". Zo is het nu ook: Het spoor op het laagste niveau krijgt een zijspoortje met een bijna vergeten losweg. Erheen zal een kleine weggetje voeren, mogelijk door een tunneltje, zodat mijn zoontje een paar auto's kwijt kan op de baan.  :)  Het zijspoortje ligt horizontaal naast het dalende hoofdspoor richting schaduwstation:


De grote lus is inmiddels helemaal uitgezaagd en kan op hoogte en vastgezet gaan worden. Na de lus is er ook nog een kleine verandering in het idee: Het stijgende spoor gaat in het hoofdspoor invoegen (op het rechte stuk of met een boogwissel kan beide) en niet pas in het station op het ovaal treffen:


Over het engels wissel twijfel ik nog een beetje, want ik weet niet of deze van Peco ontsporingsgevoelig zijn. Het alternatief zou een gewoon rechtsleidend wissel zijn.



Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #18 Gepost op: 25 May 2021, 09:31:42 »
Leuk idee van die oude losweg, dat breekt het landschap een beetje én je kan een extra rijmogelijkheid creëren  (y).

Engelse wissels zijn in principe wel ontsporingsgevoelig, met Peco heb ik zelf geen ervaring maar ik verwacht dat het wel moet kunnen. Zeker in een station (je snelheid is lager en je kan er altijd bij mocht het misgaan).

Groeten,
Rogier

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #19 Gepost op: 25 May 2021, 10:55:42 »
Had in mijn oude baan 12 stuks kruiswissels, allemaal met servoaandrijving. Nooit een enkel probleem gehad, nog ontsporingen. Zonder problemen aan te bevelen dus...
Nu heb ik er nog twee in mijn baan...

Groeten

Bas

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2021, 21:59:18 »
@Rogier: Inderdaad, het idee is een extra rangeermogelijkheid, om een paar wagens/werkmaterieel te stallen of er juist af te halen. Leuke opgave voor de rangeerlocjes, komen die ook nog eens ergens  8)

@Bas: Dankjewel! Dan blijf ik bij dit plan, het mogelijke bezwaar dat inrijden over wissels in een afbuigende stand liever voorkomen wordt, speelt bij de RhB toch niet zo zeer als bij 1435mm spoorwegen  :)
Groetjes, Bart

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #21 Gepost op: 26 May 2021, 09:50:43 »
Bart

Als ik met een IC vanuit Basel/Interlaken het station Zürich inrijd, kom ik praktisch alleen maar over kruiswissels....




Ze zijn erg duur in onderhoud, en daarom is ook de snelheid in Zürich ipv 40 km/h teruggebracht naar 30 km/h. Beetje slijtage veminderen aan wissels en rolmateriaal. Er zijn ook nog stations met kruiswissels in de hoofdbaan, die natuurlijk niet met baanvaksnelheid in afbuigende stand bereden worden ;-) Dit is bijvoorbeeld Burgdorf:




Kruiswissels kun je dus gewoon gebruiken. Ik heb met de Peco's alleen maar goede ervaringen gemaakt voor HOm. Alleen de wissels links en rechts heb ik voor digitaal gebruik aangepast.

Groeten uit Zwitserland

Bas




Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2021, 20:35:36 »
Prachtige plaatjes Bas, zulke wisselstraten zijn meer dan indrukwekkend!

Inmiddels zijn we alweer een maand verder :o en er is bij vlagen wel wat gebeurd, zo is de lus in ruwbouw klaar:


Op de achtergrond is te zien dat het station op plankdragers komt te liggen. Het aansluitende deel boven de sporen naar het schaduwstation ligt losjes op z'n plek, dit wordt pas vastgemaakt wanneer het station definitief op z'n plek ligt.
 Op de voorgrond zullen de sporen van het ovaal en de stijgende lijn vanuit de lus verschijnen en elkaar bij het bochtwissel ontmoeten:


Nogmaals een stukje van de lus en de plaat voor het station met daarop enkele rails, een eerste ideetje van hoe het moet worden:


Inmiddels is het station klaar maar ik heb verzuimd daar foto's van te maken. Het proefrijden met rijtuigen over de wissels en kruiswissel ging goed.
Wel kan ik en plaatje de onderzijde bieden 8), waar de wisselmotoren en stroomvoerende draden gemonteerd zijn. De bedrading voor de bediening van de wisselmotoren zelf ontbreekt nog:


Tussendoor is de helft van de sporen in de schuifbak gelegd. Het handmatig aansluiten op het toegangsspoor werkt goed, tenminste met een paar rijtuigen. Binnenkort volgt het échte testen:
Groetjes, Bart

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1704
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #23 Gepost op: 21 June 2021, 07:08:09 »
Hoi,

Leuk draadje dit, ik had er nog nooit naar gekeken. Je bedenkt slimme oplossingen en die truc met de wieltjes onder je schuifplank is erg slim (die ga ik vast eens van je lenen)!

Groet, Gert-Jan

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #24 Gepost op: 21 June 2021, 12:58:42 »
Ziet er netjes uit Bart! Zo zie je maar dat je, zonder al te veel te plannen, erg mooie dingen kan maken  (y)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #25 Gepost op: 24 June 2021, 21:26:27 »
Bedankt beiden! Vandaag een kleine mijlpaal, de eerste trein kon proefrijden:


Overzicht over het schaduwstation, werkt netjes maar je moet wel goed opletten dat de rails aansluiten, want anders... 8):


En het station ligt, waardoor het sporenplan nu zichtbaar is. Niet te missen is de boven het schaduwstation hangende LED-verlichting (uitschakel-en dimbaar):


De volgende stappen zijn het station testen, het ovaal aanleggen en het stijgende baanvak afmaken.
Groetjes, Bart

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18060
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #26 Gepost op: 24 June 2021, 23:30:35 »
 (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #27 Gepost op: 25 June 2021, 09:47:21 »
Netjes!

Wat betreft je schaduwstation, je zou misschien dmv een schuifje de bak vast kunnen zetten? Eventueel zou je dat kunnen gebruiken voor stroomtoevoer naar 1 spoor.

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #28 Gepost op: 25 June 2021, 13:08:08 »
Met dat idee van een schuifje o.i.d. heb ik al gespeeld, maar eerst maar eens kijken hoe het gaat tijdens "normaal" bedrijf met rijdende treinen. Omdat ik digitaal rijd is de stroomtoevoer niet van belang, alle sporen staan voortdurend op spanning.  :)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn)
« Reactie #29 Gepost op: 25 June 2021, 14:33:05 »
Klopt, maar persoonlijk vind ik het altijd een prettige gedachte dat datgene wat niet moet rijden ook geen stroom heeft  ;D