Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:35:27
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Reinier Z.
Vandaag om 18:34:12
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Die Bahn
Vandaag om 18:26:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
Vandaag om 18:20:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:18:29
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 18:08:18
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:05:45
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Ronzol
Vandaag om 17:58:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:55:58
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door Quinzeedied
Vandaag om 17:52:34
Tolhuisje door Reinout van Rees
Vandaag om 17:43:53
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 17:35:53
Verlichting ruimte door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:21:12
Roco BR44, onderdeel los gekomen van aandrijfasje. door Basilicum
Vandaag om 17:09:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Robkop
Vandaag om 17:01:11
Team Mitropa - OHMB - Gezamenlijke modelbaan "Krommeveer" door Mitchell
Vandaag om 16:59:45
Probeersel fotodijk, door Dick55. door Dick55
Vandaag om 16:56:32
korenschoven door jandcargo
Vandaag om 16:55:08
Pimp m’n ICE3, van 403 naar 406 EUROPA door Chris Westerduin
Vandaag om 16:51:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door spoorzeven
Vandaag om 16:50:04
Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:32:38
VERPLAATST: Ingekleurde film over stoomtrams in de jaren 20-30 van de NZH en de GTM door Bert van Gelder
Vandaag om 16:31:36
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 16:04:33
Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 16:03:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Chrissie
Vandaag om 15:59:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 15:57:21
De bouw van een ponton met kraan door MOVisser
Vandaag om 15:52:27
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Leolin
Vandaag om 15:50:10
Wenen-Berlijn in dik vier uur......(over jaar of 12) door BrightonBelle
Vandaag om 15:44:40
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 15:42:04
  

Auteur Topic: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling  (gelezen 2087 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #30 Gepost op: 03 mei 2021, 23:16:52 »
De assen van deze treinstellen zijn niet aan de buitenkant, maar aan de binnenzijde (dus tussen de wielen) gelagerd. Dit leidt volgens mijn ervaring ook tot extra rolweerstand.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4758
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #31 Gepost op: 04 mei 2021, 07:26:33 »
Het is mij ook ooit opgevallen dat, hoewel de Märklin ICE-3 op twee draaistellen is aangedreven met cardan overbrenging, er van elk draaistel maar één as wordt aangedreven.

Nieuwe anti slip bandjes kan wel helpen, maar ook even nakijken of de baan niet vies ende glibberig is. Anders zijn nieuwe asb ook zo weer glad :P

Mvg,

Robert

Dit is dus een regelrechts copy van de Piko aandrijving van hun ICE-3!!
Dat kan je dan waarschijnlijk zo oplossen als ik in 2011 gedaan heb met mijn
Piko treinstel. Misschien is het nuttig even het hele draadje te lezen voor meer nuttige tips.
Ik had gehoopt dat Märklin wel beter wist, maar nu ik dit weet blijf ik wel bij mijn Piko’s
Ik had de overweging om over te gaan op 2 Trix stellen en die ook te voorzien van koppelingen om ze te koppelen, maar dat ga ik nu niet meer doen.

[Off-topic] Na de ombouw van mijn ICE-3 stel van 2 assen aandrijving naar 4 assen aandrijving en andere motor, is het adhesie gewicht met meer dan de helft gereduceerd, wat resulteerde in een rustigere loop, en nog een voordeel, m’n 2e ICE-3 is motorloos geworden (dummy) en wordt gesleept door de ICE-3 met motor. Of te wel de verbouwde is lichter en veel krachtiger geworden.
En de aandrijving zit in een ander rijtuig, soort in de vloer aandrijving van gemaakt.
Het zit nu in 2e klas rijtuig, door poppetjes om de heen motor te zetten valt de motor niet meer op en kan je ook nog door het rijtuig heen kijken. Dat kon voorheen bij het bistro rijtuig niet omdat daar een enorm adhesie gewicht in de weg zat.
Hier zie je ze rijden.
[On-topic].
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 08:43:35 door nighttrain1. Reden: Fillumpie toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2035
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #32 Gepost op: 04 mei 2021, 10:26:30 »
Volgens mij is het dus precies andersom.
En had Piko “inspiratie” bij MaTrix opgedaan.  ;D

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5743
  • ***
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #33 Gepost op: 04 mei 2021, 11:06:30 »
btw, een handig appje voor de graden end is "Clinometer pro". Je legt je gsm gewoon op de helling en leest hem gelijk af (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4758
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #34 Gepost op: 04 mei 2021, 11:15:58 »
Ik kan het mis hebben maar de Piko had ik al heel wat jaartjes voordat MäTrix er mee uit kwam.
Maar whatever, de basis aandrijving is helemaal ruk.
Kan best goed functioneren in een startset met 4 of 5 bakken in een treinstel* en *dat is dan merk afhankelijk, maar zodra je de missende bakken er tussen in plaatst zou het ook nog moeten functioneren. Not!  :(  Laat staan een helling op.  ;D

(De TGV/Thalys, bij MäTrix is vanwege de lengte bij hun niet voor niets uitgevoerd met in elke loc een aandrijving. Qua lengte doen de treinstellen niet voor elkaar onder, ze zijn vrijwel even lang).
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 11:22:05 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain

2012-2021 6x*

Bouw:Modelbaan & modulebakken

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19743
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #35 Gepost op: 04 mei 2021, 11:47:30 »
Je zal best weten wat je eerder hebt gekocht, maar de Märklin versie van de ICE3 was er een jaar of wat eerder dan de Piko-versie. Märklin begon niet voor niets een rechtszaak. Ze verloren die zaak, omdat de rechter de overeenkomsten toeschreef aan hetzelfde voorbeeld. Ik heb dat altijd vreemd gevonden, omdat technische details per fabrikant normaal echt wel verschillen. En deze identieke eigenaardigheid in de aandrijving sterkt me in die mening. Ik ken verder geen model met een dubbele cardan, maar slechts één aangedreven as per draaistel. Waarom zou een fabrikant dat ook doen, laat staan twee fabrikanten?

Maar ach, het is anderhalf decennium geleden. Piko is ondertussen een stuk verder gekomen dan dit stadium.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #36 Gepost op: 04 mei 2021, 23:38:28 »
Ik meen dat Piko de gecombineerde elektrische en mechanische koppeling tussen de bakken gekopieerd had, en dat daar de rechtszaak over ging.