Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:58:13
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 16:48:16
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 16:40:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 16:39:57
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:57:14
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 15:37:17
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:59:35
Frans loodsje et cetera door GD
Vandaag om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door ceuleer
Vandaag om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:53:28
  

Auteur Topic: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling  (gelezen 5463 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #30 Gepost op: 03 May 2021, 23:16:52 »
De assen van deze treinstellen zijn niet aan de buitenkant, maar aan de binnenzijde (dus tussen de wielen) gelagerd. Dit leidt volgens mijn ervaring ook tot extra rolweerstand.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #31 Gepost op: 04 May 2021, 07:26:33 »
Het is mij ook ooit opgevallen dat, hoewel de Märklin ICE-3 op twee draaistellen is aangedreven met cardan overbrenging, er van elk draaistel maar één as wordt aangedreven.

Nieuwe anti slip bandjes kan wel helpen, maar ook even nakijken of de baan niet vies ende glibberig is. Anders zijn nieuwe asb ook zo weer glad :P

Mvg,

Robert

Dit is dus een regelrechts copy van de Piko aandrijving van hun ICE-3!!
Dat kan je dan waarschijnlijk zo oplossen als ik in 2011 gedaan heb met mijn
Piko treinstel. Misschien is het nuttig even het hele draadje te lezen voor meer nuttige tips.
Ik had gehoopt dat Märklin wel beter wist, maar nu ik dit weet blijf ik wel bij mijn Piko’s
Ik had de overweging om over te gaan op 2 Trix stellen en die ook te voorzien van koppelingen om ze te koppelen, maar dat ga ik nu niet meer doen.

[Off-topic] Na de ombouw van mijn ICE-3 stel van 2 assen aandrijving naar 4 assen aandrijving en andere motor, is het adhesie gewicht met meer dan de helft gereduceerd, wat resulteerde in een rustigere loop, en nog een voordeel, m’n 2e ICE-3 is motorloos geworden (dummy) en wordt gesleept door de ICE-3 met motor. Of te wel de verbouwde is lichter en veel krachtiger geworden.
En de aandrijving zit in een ander rijtuig, soort in de vloer aandrijving van gemaakt.
Het zit nu in 2e klas rijtuig, door poppetjes om de heen motor te zetten valt de motor niet meer op en kan je ook nog door het rijtuig heen kijken. Dat kon voorheen bij het bistro rijtuig niet omdat daar een enorm adhesie gewicht in de weg zat.
Hier zie je ze rijden.
[On-topic].
« Laatst bewerkt op: 04 May 2021, 08:43:35 door nighttrain1. Reden: Fillumpie toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4438
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #32 Gepost op: 04 May 2021, 10:26:30 »
Volgens mij is het dus precies andersom.
En had Piko “inspiratie” bij MaTrix opgedaan.  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6343
  • ***
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #33 Gepost op: 04 May 2021, 11:06:30 »
btw, een handig appje voor de graden end is "Clinometer pro". Je legt je gsm gewoon op de helling en leest hem gelijk af (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5810
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #34 Gepost op: 04 May 2021, 11:15:58 »
Ik kan het mis hebben maar de Piko had ik al heel wat jaartjes voordat MäTrix er mee uit kwam.
Maar whatever, de basis aandrijving is helemaal ruk.
Kan best goed functioneren in een startset met 4 of 5 bakken in een treinstel* en *dat is dan merk afhankelijk, maar zodra je de missende bakken er tussen in plaatst zou het ook nog moeten functioneren. Not!  :(  Laat staan een helling op.  ;D

(De TGV/Thalys, bij MäTrix is vanwege de lengte bij hun niet voor niets uitgevoerd met in elke loc een aandrijving. Qua lengte doen de treinstellen niet voor elkaar onder, ze zijn vrijwel even lang).
« Laatst bewerkt op: 04 May 2021, 11:22:05 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #35 Gepost op: 04 May 2021, 11:47:30 »
Je zal best weten wat je eerder hebt gekocht, maar de Märklin versie van de ICE3 was er een jaar of wat eerder dan de Piko-versie. Märklin begon niet voor niets een rechtszaak. Ze verloren die zaak, omdat de rechter de overeenkomsten toeschreef aan hetzelfde voorbeeld. Ik heb dat altijd vreemd gevonden, omdat technische details per fabrikant normaal echt wel verschillen. En deze identieke eigenaardigheid in de aandrijving sterkt me in die mening. Ik ken verder geen model met een dubbele cardan, maar slechts één aangedreven as per draaistel. Waarom zou een fabrikant dat ook doen, laat staan twee fabrikanten?

Maar ach, het is anderhalf decennium geleden. Piko is ondertussen een stuk verder gekomen dan dit stadium.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Marklin ICE-3, heeft problemen met een helling
« Reactie #36 Gepost op: 04 May 2021, 23:38:28 »
Ik meen dat Piko de gecombineerde elektrische en mechanische koppeling tussen de bakken gekopieerd had, en dat daar de rechtszaak over ging.