Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Scratchbuilt
Vandaag om 12:23:44
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:43:00
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 11:16:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:10:25
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 10:49:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 10:36:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
  

Auteur Topic: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0  (gelezen 5474 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 29 April 2021, 14:40:02 »
Mijn vader had een 0-Trix treinset en dito bouwdozen. De loc werkte met een opwindveer zoals veel speelgoed uit die tijd. Er zat een handel voor voor- en achteruit of stilstand. Dat ie ook achteruit kon werd (toen) eind jaren 30 gezien als een extra luxe. Nu alles elektrisch is is vooruit achteruit vanzelfsprekend. Tijden veranderen.....en het wordt alleen maar beter!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 29 April 2021, 15:44:29 »
Inderdaad, het wordt technisch alleen maar beter, maar zo mooi als een oude blikken trein is het niet meer. Je hebt geen fantasie meer nodig want alles, inclusief geluid, is realistisch. Een twee dimensionaal blikken station en watertoren, dat speelt toch veel leuker  ;)

<a href="https://www.youtube.com/v/jfw4yNGkHsQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jfw4yNGkHsQ</a>

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2021, 15:50:26 »


Begrijp ik het goed dat er tussen 1915-1924 weinig gedocumenteerd is? Of werd er maar wat gebouwd?


Met vriendelijke groet,

Adriaan
Adriaan,

Niet alleen voor BUB maar voor veel merken geldt dat er in de periode vanaf het begin van de eerste wereldoorlog tot in de twintiger jaren weinig catalogi werden uitgegeven; er werd ook minder gefabriceerd. Ik neem aan dat dat te maken had met gebrek  aan materialen. Er werd niet zomaar wat gebouwd; daar werd over nagedacht waarbij het natuurlijk om speelgoed ging en niet om modellen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 17 May 2021, 21:40:47 »
Adriaan,

Niet alleen voor BUB maar voor veel merken geldt dat er in de periode vanaf het begin van de eerste wereldoorlog tot in de twintiger jaren weinig catalogi werden uitgegeven; er werd ook minder gefabriceerd. Ik neem aan dat dat te maken had met gebrek  aan materialen. Er werd niet zomaar wat gebouwd; daar werd over nagedacht waarbij het natuurlijk om speelgoed ging en niet om modellen.

Groet
Fred

Fred,
 
Dank voor het antwoord. De foto's kunnen gebruikt worden (y). Op termijn zal mijn vader nog betere aanleveren(geen idee wanneer dus ik zou de huidige gebruiken voor nu).

Zoals eerder vermeld zat er ook nog wat spoor 1 rails in de kist. Zou ik jou expertise daar nog voor morgen gebruiken Fred?


Dit is volgens mij Marklin rails geen idee welke tijd. Vermoed voor 1929 aan het marklin logo.


Ik heb geen idee welk merk dit is eerste letter is erg onleesbaar denk a.r.p.? of d.r.p.?

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22540
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 17 May 2021, 22:06:11 »
DRP staat meestal voor Deutsches ReichsPatent.
Is dus geen merknaam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 17 May 2021, 22:09:07 »
Beide rails zijn voor uurwerk (of eventueel live steam) treinen.
De eerste is inderdaad Märklin. De I geeft aan dat het spoor 1 is en de D geeft aan dat het een rechte rail is (A voor een bocht, W voor wissel en K voor kruising). Rails zoals deze werden in grote hoeveelheden in de twintiger en dertiger jaren gemaakt.
D.R.P. op de tweede rail staat voor Duits Rijks Patent (Deutsches Reichspatent), dus het komt uit Duitsland. Als er verder niets op staat is het niet eenvoudig te bepalen door wie het gemaakt is. Er waren ook fabrikanten die rails zonder  merk voor anderen maakten. Bij blikken Spoor 1 rails kan je ervan uitgaan dat ze van voor WW2 zijn. Spoor 1 liep af in de dertiger jaren.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 17 May 2021, 22:17:07 »
Nog een aanvulling. Er is een (interessant) virtueel speelgoed en model rail museum: https://www.railwaypages.com/toy-train-and-model-railway-tracks

En daarop kijkend denk ik dat de D.R.P. rail  een Bing product is.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2023, 10:26:23 »
Hi,

Een beetje nieuws over deze trein. Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van deze trein. Mijn vader heeft deze met een aankomende verhuizing aan mij gegeven als treinenliefhebber.

Dus ik heb maar eens een gelijkstromtrafo erbij gezet en er zit zowaar leven in het beestje. (dank voor het aangeven wat voor voltage deze trein geschikt voor was (y))

Echter rondjes rijden lijkt niet te lukken. De sleper lijkt aan te lopen. Heeft iemand plaatjes van een vergelijkbare middenrail sleper zoals op deze lok?
Is de sleper wellicht verbogen of een ander type dan deze zou moeten zijn?



MVG,

Adriaan

VvKan

  • Gast
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2023, 11:01:59 »
Ziet er uit als origineel onderdeel, maar mogelijk wel ooit eens vervangen.

Is duidelijk verbogen, direct na het rechthoekige stukje, waarmee het onderdeel (verend) bevestigd is.

Pas op met terugbuigen:  kans dat het op het buigpunt afbreekt.   Uitbouwen van het onderdeel, met een gasvlammetje (of evt. soldeerbout)  verwarmen op de buigplek en dan pas terugbuigen.   Hoeveel kan ik niet precies aangeven, maar ik ga er van uit, dat de lip ongeveer horizontaal met het rechthoekige stukje zou moeten lopen, hooguit licht gebogen.
Je zou kunnen zoeken naar andere uitvoeringen, op internet.

De lip moet natuurlijk wel de rail blijven raken.  Controleer ook de veerwerking om hem tegen de rail te drukken.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2023, 11:03:48 door VvKan »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2023, 14:04:54 »
Hierbij wat plaatjes van zo een (lepel)sleper zoals BUB die gebruikte:







Zoals je ziet lijkt die van jouw lok nogal verbogen, zoals VvKan ook meldde.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2023, 14:27:17 »
Hi,

Dank voor de antwoorden. Conclusie lijkt duidelijk het is verbogen.
Als ik goed kijk zijn dit geen permanente magneten Fred? Zou de lepel dan nog anders zijn?

MVG,

Adriaan

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2023, 16:09:13 »
Ik kan me niet voorstellen dat de vorm van de lepel iets te maken heeft met het motor type. Wel zal er door de tijd heen (jouw lok is tamelijk oud) iets aan de vorm /bevestiging veranderd kunnen zijn, maar ik ben geen BUB specialist (ik ben helemaal geen specialist  ;) ).
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

VvKan

  • Gast
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2023, 20:36:11 »
Dat zijn geen permanente magneten, maar voor zover mijn geheugen nog in orde is, is dat bij jouw loc ook niet het geval.  De magneet zit dan boven tussen de 2 polen.  Bij jou zijn het ijzeren vormen, die naderhand vervangen zijn door (makkelijker te maken) lamellen.
En heeft inderdaad niks te maken met de vorm van de lepel.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 833
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2023, 20:52:16 »
VvKan en Fred dank voor de feedback.

Ik zal mijn hoofd eens breken over hoe ik de patient zonder schade kan openmaken. Of woont er in de regio Delft/Den Haag nog een antieke treinendokter?

MVG,

Adriaan

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2023, 22:07:16 »
Voor het bijbuigen van de lepel sleper hoeft je niets open te maken, lijkt me. Gewoon proberen met een tangetje.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/