Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Interieurfoto’s NS stalen DIV met zijgang door Rob Ellerman
Vandaag om 19:38:08
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:37:42
brug over troebelt water door basjuh1981
Vandaag om 19:35:56
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:33:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door basjuh1981
Vandaag om 19:27:32
extra voeding ja of nee? door Bert55
Vandaag om 19:24:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 19:21:27
stl file voor brug hoofd door jerrytrein
Vandaag om 19:20:52
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 18:53:45
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:39:42
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Jip
Vandaag om 18:31:47
Wordt Eurospoor ooit nog georganiseerd? door Sven
Vandaag om 18:28:41
Rijnstraat door gdh
Vandaag om 18:14:36
Commer bestelwagens in 1:87 verkrijgbaar? door MOVisser
Vandaag om 18:10:27
N baan 2x100x50 door hvdkooij
Vandaag om 17:04:33
22 juni modelspoorbeurs Houten door 4020 281-4
Vandaag om 17:00:29
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door ingenium
Vandaag om 16:55:19
M rail - kortsluiting door Ronald Halma
Vandaag om 16:48:58
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:38:16
Eerst eten (station in Oosterhout) door Mar-Cas
Vandaag om 16:35:40
Roco WR4üe-28 met computernummers en DB-keks door Wies
Vandaag om 16:25:38
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70 door spoorijzer
Vandaag om 15:58:12
Thornton USA 2024 door Hendrik Jan
Vandaag om 15:51:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 15:10:11
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Bert55
Vandaag om 15:00:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:48:20
19 Toen door Jelmer
Vandaag om 14:40:22
Onderstation Vlissingen door Simplex
Vandaag om 14:33:01
Model Loco Br 55 1086 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 14:07:24
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:47:42
  

Auteur Topic: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0  (gelezen 4115 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4483
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 29 April 2021, 14:40:02 »
Mijn vader had een 0-Trix treinset en dito bouwdozen. De loc werkte met een opwindveer zoals veel speelgoed uit die tijd. Er zat een handel voor voor- en achteruit of stilstand. Dat ie ook achteruit kon werd (toen) eind jaren 30 gezien als een extra luxe. Nu alles elektrisch is is vooruit achteruit vanzelfsprekend. Tijden veranderen.....en het wordt alleen maar beter!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #16 Gepost op: 29 April 2021, 15:44:29 »
Inderdaad, het wordt technisch alleen maar beter, maar zo mooi als een oude blikken trein is het niet meer. Je hebt geen fantasie meer nodig want alles, inclusief geluid, is realistisch. Een twee dimensionaal blikken station en watertoren, dat speelt toch veel leuker  ;)

<a href="https://www.youtube.com/v/jfw4yNGkHsQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/jfw4yNGkHsQ</a>

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #17 Gepost op: 29 April 2021, 15:50:26 »


Begrijp ik het goed dat er tussen 1915-1924 weinig gedocumenteerd is? Of werd er maar wat gebouwd?


Met vriendelijke groet,

Adriaan
Adriaan,

Niet alleen voor BUB maar voor veel merken geldt dat er in de periode vanaf het begin van de eerste wereldoorlog tot in de twintiger jaren weinig catalogi werden uitgegeven; er werd ook minder gefabriceerd. Ik neem aan dat dat te maken had met gebrek  aan materialen. Er werd niet zomaar wat gebouwd; daar werd over nagedacht waarbij het natuurlijk om speelgoed ging en niet om modellen.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #18 Gepost op: 17 May 2021, 21:40:47 »
Adriaan,

Niet alleen voor BUB maar voor veel merken geldt dat er in de periode vanaf het begin van de eerste wereldoorlog tot in de twintiger jaren weinig catalogi werden uitgegeven; er werd ook minder gefabriceerd. Ik neem aan dat dat te maken had met gebrek  aan materialen. Er werd niet zomaar wat gebouwd; daar werd over nagedacht waarbij het natuurlijk om speelgoed ging en niet om modellen.

Groet
Fred

Fred,
 
Dank voor het antwoord. De foto's kunnen gebruikt worden (y). Op termijn zal mijn vader nog betere aanleveren(geen idee wanneer dus ik zou de huidige gebruiken voor nu).

Zoals eerder vermeld zat er ook nog wat spoor 1 rails in de kist. Zou ik jou expertise daar nog voor morgen gebruiken Fred?


Dit is volgens mij Marklin rails geen idee welke tijd. Vermoed voor 1929 aan het marklin logo.


Ik heb geen idee welk merk dit is eerste letter is erg onleesbaar denk a.r.p.? of d.r.p.?

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21738
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #19 Gepost op: 17 May 2021, 22:06:11 »
DRP staat meestal voor Deutsches ReichsPatent.
Is dus geen merknaam.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #20 Gepost op: 17 May 2021, 22:09:07 »
Beide rails zijn voor uurwerk (of eventueel live steam) treinen.
De eerste is inderdaad Märklin. De I geeft aan dat het spoor 1 is en de D geeft aan dat het een rechte rail is (A voor een bocht, W voor wissel en K voor kruising). Rails zoals deze werden in grote hoeveelheden in de twintiger en dertiger jaren gemaakt.
D.R.P. op de tweede rail staat voor Duits Rijks Patent (Deutsches Reichspatent), dus het komt uit Duitsland. Als er verder niets op staat is het niet eenvoudig te bepalen door wie het gemaakt is. Er waren ook fabrikanten die rails zonder  merk voor anderen maakten. Bij blikken Spoor 1 rails kan je ervan uitgaan dat ze van voor WW2 zijn. Spoor 1 liep af in de dertiger jaren.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #21 Gepost op: 17 May 2021, 22:17:07 »
Nog een aanvulling. Er is een (interessant) virtueel speelgoed en model rail museum: https://www.railwaypages.com/toy-train-and-model-railway-tracks

En daarop kijkend denk ik dat de D.R.P. rail  een Bing product is.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2023, 10:26:23 »
Hi,

Een beetje nieuws over deze trein. Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van deze trein. Mijn vader heeft deze met een aankomende verhuizing aan mij gegeven als treinenliefhebber.

Dus ik heb maar eens een gelijkstromtrafo erbij gezet en er zit zowaar leven in het beestje. (dank voor het aangeven wat voor voltage deze trein geschikt voor was (y))

Echter rondjes rijden lijkt niet te lukken. De sleper lijkt aan te lopen. Heeft iemand plaatjes van een vergelijkbare middenrail sleper zoals op deze lok?
Is de sleper wellicht verbogen of een ander type dan deze zou moeten zijn?



MVG,

Adriaan

VvKan

  • Gast
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #23 Gepost op: 08 February 2023, 11:01:59 »
Ziet er uit als origineel onderdeel, maar mogelijk wel ooit eens vervangen.

Is duidelijk verbogen, direct na het rechthoekige stukje, waarmee het onderdeel (verend) bevestigd is.

Pas op met terugbuigen:  kans dat het op het buigpunt afbreekt.   Uitbouwen van het onderdeel, met een gasvlammetje (of evt. soldeerbout)  verwarmen op de buigplek en dan pas terugbuigen.   Hoeveel kan ik niet precies aangeven, maar ik ga er van uit, dat de lip ongeveer horizontaal met het rechthoekige stukje zou moeten lopen, hooguit licht gebogen.
Je zou kunnen zoeken naar andere uitvoeringen, op internet.

De lip moet natuurlijk wel de rail blijven raken.  Controleer ook de veerwerking om hem tegen de rail te drukken.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2023, 11:03:48 door VvKan »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2023, 14:04:54 »
Hierbij wat plaatjes van zo een (lepel)sleper zoals BUB die gebruikte:







Zoals je ziet lijkt die van jouw lok nogal verbogen, zoals VvKan ook meldde.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2023, 14:27:17 »
Hi,

Dank voor de antwoorden. Conclusie lijkt duidelijk het is verbogen.
Als ik goed kijk zijn dit geen permanente magneten Fred? Zou de lepel dan nog anders zijn?

MVG,

Adriaan

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2023, 16:09:13 »
Ik kan me niet voorstellen dat de vorm van de lepel iets te maken heeft met het motor type. Wel zal er door de tijd heen (jouw lok is tamelijk oud) iets aan de vorm /bevestiging veranderd kunnen zijn, maar ik ben geen BUB specialist (ik ben helemaal geen specialist  ;) ).
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

VvKan

  • Gast
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2023, 20:36:11 »
Dat zijn geen permanente magneten, maar voor zover mijn geheugen nog in orde is, is dat bij jouw loc ook niet het geval.  De magneet zit dan boven tussen de 2 polen.  Bij jou zijn het ijzeren vormen, die naderhand vervangen zijn door (makkelijker te maken) lamellen.
En heeft inderdaad niks te maken met de vorm van de lepel.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2023, 20:52:16 »
VvKan en Fred dank voor de feedback.

Ik zal mijn hoofd eens breken over hoe ik de patient zonder schade kan openmaken. Of woont er in de regio Delft/Den Haag nog een antieke treinendokter?

MVG,

Adriaan

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1534
    • Mijn website
Re: Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2023, 22:07:16 »
Voor het bijbuigen van de lepel sleper hoeft je niets open te maken, lijkt me. Gewoon proberen met een tangetje.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/