Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:33:45
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:29:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17

Auteur Topic: Digitaal starten, omgeving Vlaardingen. Hulp gevraagd.  (gelezen 4735 keer)

Juust

• Offline Offline
Digitaal starten, omgeving Vlaardingen. Hulp gevraagd.
« Gepost op: 25 April 2021, 15:02:52 »
Ik ben al een tijd lang aan het tobben met digitale besturing. Eerst had ik een Intellibox , waar geen één trein op gereden heeft. Heb nu sinds 2 jaar heb ik de zwarte Z21. Als proefbaan heb ik mijn toekomstige schaduw station. Ik kreeg 1 lok aan het rijden , op het stuk waar geen wissels en onderbrekingen voor detectie zijn. Gisteren heb ik na veel wikken en wegen een groene sik bij Huider gekocht. Daar werden alle functies uitgebreid en geduldig gedemonstreerd . Wat schitterend om te zien was. Om dat ik vertelde , heeft hij gelijk het adres veranderd voor mij. Zodat het makkelijk moet gaan.  Wel moest ik daar voor de nieuwste app downloaden.
Vandaag vol goede moet de boel proberen op te starten. Ik kreeg met veel moeite verbinding met mijn Z21 en dat was het dan wel. Geen verbinding met internet. Mijn sik deed niks en de andere lok ook niet. De gebruiksaanwijzing geeft mij ook geen duidelijkheid. Ik zou heel graag een keer stappen willen maken . Zo dat ik verder kan met het bouwen van mijn baan.
Zou iemand die in de buurt van Vlaardingen woont , mij kunnen helpen ?
« Laatst bewerkt op: 25 April 2021, 22:09:40 door Bert van Gelder »

Ronaldp

• Offline Offline
Re: digitaal taal probleem
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2021, 18:34:47 »
Misschien....modelexpress in Vlaardingen?

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2021, 18:45:40 »
Hulp hier lukt alleen als we het probleem goed kunnen analyseren.
Om te beginnen:
Goed aangesloten; het modem verbonden met de Z21?
Heb je in de app wel echt verbinding met de Z21? Je moet nl niet verbinding hebben met internet, maar met de Z21! Check of je tablet via de WiFi in verbinding staat met het Z21 netwerk
Heb je de loc ingevoerd in de bibliotheek in de app?

Grtz Gerard

Juust

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2021, 20:52:15 »
Hoi Gerard,
De modem is naar mijn idee goed aangesloten met de Z21. Dat is ook te lezen bij de instellingen van mijn mobiel. Daar krijg ik ook steeds de melding dat ik niet verbonden ben met internet. Dat druk ik steeds weg , maar blijft komen. Ook kan ik dan geen updates downloaden. De lampjes op het modem en de Z21 branden. Voor de rest blijft het stil.

Ik heb gewoon het idee dat ik wat over het hoofd zie. Ook zou ik graag iets willen leren instellen , dat niet van Roco is. Anders blijf ik in een kringetje hangen.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2021, 20:57:12 door Juust »

Juust

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2021, 20:55:47 »
Hoi Gerard,
De modem is naar mijn idee goed aangesloten met de Z21. Dat is ook te lezen bij de instellingen van mijn mobiel. Daar krijg ik ook steeds de melding dat ik niet verbonden ben met internet. Dat druk ik steeds weg , maar blijft komen. Ook kan ik dan geen updates downloaden. De lampjes op het modem en de Z21 branden. Voor de rest blijft het stil.

Ik heb gewoon het idee dat ik wat over het hoofd zie. Ook zou ik graag iets willen leren instellen , dat niet van Roco is. Anders blijf ik in een kringetje hangen.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2021, 22:05:33 »
OK, even helemaal vanaf het begin, heb je wel een keer het wachtwoord voor het Z21 modem ingevoerd?
En heb je een Apple IPad of een Android clone?
Ik heb zelf een Ipad, als je een Android apparaat hebt kan mss iemand anders je beter helpen.
Overigens is het niet raar dat je geen updates e.d. kan downloaden als je apparaat aangeeft dat je niet verbonden bent met internet.

Groet, Gerard

VvKan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2021, 22:15:33 »
En waarom zou je telefoon niet ook met internet verbonden mogen zijn ?
Bedoeld wordt, dat je telefoon via de router van je Z21 met de Z21 verbonden is.  Bij je Wifi kun je (als het goed is)  je router terugvinden (niet in je huis, maar van de Z21)  en deze aanklikken voor gebruik.
Je kunt aansluiten wat je wil, maar als je de informatie niet geeft, wat je daarnaast ingesteld hebt, blijft het, op afstand en dus onzichtbaar, maar raad- en giswerk.

Internet is voor updates, je router (Wifi) voor de verbinding tussen telefoon en Z21.   Tenzij je je telefoonnummers nog moet draaien ....

Frank 123

• Offline Offline
Re: Digitaal starten, omgeving Vlaardingen. Hulp gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 25 April 2021, 22:26:32 »
Hoi Juust,

Begin even om de volgende 2 punten te controleren

Is je Z21 op juiste wijze verbonden met de router?? De router heeft 5 utp aansluitingen, 1 ingang en 4 uitgangen. De Z21 moet op een van de uitgangen zitten, niet op de ingang.

Heb je met je telefoon/tablet waar de Z21 App op staat verbinding met de router die je aan de Z21 hebt gezet? Je moet dus het WiFi netwerk van deze router kiezen.

Gr Frank

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #8 Gepost op: 25 April 2021, 22:48:14 »
En waarom zou je telefoon niet ook met internet verbonden mogen zijn ?

Ben zelf een halve digibeet maar vlgs mij kun je toch echt maar met een netwerk te gelijk verbonden zijn.

Wil je de Roco App met je eigen netwerk verbinden zal je wat aanpassingen moeten doen, met name het Ip adres in de App veranderen.   Als Juust het modem van Roco gebruikt ( 10814 )  staat alles standaard goed ingesteld en is verbinden een fluitje van een cent.

Updaten doe je dan ook niet rechtstreeks via internet, maar met de maintenance tool op je computer welke wel met internet verbonden is.    Het is dan een kwestie van de Z21! via een kabeltje aansluiten op je computer en via deze tool de boel te upgraden.   Daarna mag je de Z21 loskoppelen van je computer en de Z21 weer aansluiten via de gebruikelijk weg aan je treinbaan.

Gr. Jos
« Laatst bewerkt op: 25 April 2021, 22:50:25 door Zsjoske. Reden: Taalvoutje ;-) »
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

VvKan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 April 2021, 23:05:19 »
Als Juust het modem van Roco gebruikt ( 10814 )  staat alles standaard goed ingesteld en is verbinden een fluitje van een cent.
Zou het 'm dan hier in zitten ?  Dus in het woord:  als ?

De rest is me duidelijk Jos, ik beschouw mezelf als een hele digibeet.  Het rare is, dat juist een beetje afstand tot de materie toch vaak tot "mogelijke" oplossingen leidt. 

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #10 Gepost op: 25 April 2021, 23:57:44 »
@Juust,

Stop met tobben  ;D en kijk eens op joe tjoep en vul in de zoekbalk Z21 in en je zult versteld staan van de hoeveelheid informatie.    Met name Bentink heeft een aantal filmpjes ( in het Nederlands ! ) waarin alles, ook het aansluiten en verbinding maken,  perfect wordt uitgelegd.

Je schrijft: dat je trein niet rijdt over wissels en detectie punten, maar heb je dan wel op die punten bezetmelders aangesloten ?  en zijn die dan ook weer van stroom voorzien ? 

Tipje : Gezien je detectie punten ga ik er van uit dat je ooit automatisch wil gaan rijden.  Denk na over welk computer programma je wilt gaan gebruiken, er zit nl. nog al wat verschil tussen het ene en andere programma, wat betreft detectie punten.

Wil je dat er meer info komt om je probleem op te lossen zal je toch echt wel iets meer info moeten geven over hoe wat en waar je alles hebt aangesloten.

Gr. Jos

Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2021, 09:22:20 »
Ik heb uit nieuwsgierigheid een paar vraagjes, want ik lees nu eigenlijk best wel een soort van bizar verhaal.
Citaat
Ik ben al een tijd lang aan het tobben met digitale besturing. Eerst had ik een Intellibox , waar geen één trein op gereden heeft.
Om te beginnen hier. Heb je je intellibox wel geprobeerd te gebruiken? Heb je de handleiding gelezen? Waarom heb je dit ding van ~400 euro? gekocht om hem vervolgens niet te gebruiken?? Want dit komt op mij over als:
Citaat
Ik heb ooit 400 euro besteed aan een treinbesturing, kreeg hem nooit aan de praat en toen kocht ik maar een andere van 400 euro

Citaat
Heb nu sinds 2 jaar heb ik de zwarte Z21.
En blijkbaar heb je na het intellibox debacle weer een duur apparaat van 400+ euro gekocht om hem eerst ook 2 jaar stof te laten vangen.

Toen ik mijn witte z21 uit de doos haalde, aansloot op mijn baan en ik een lockmaus in de X-net aansluiting prikte, kon ik binnen 2s mijn eerste trein laten rijden.
Dus.. je hebt wel een Z21 maar heb je ook een multimaus of andere handregelaar? In principe is het niks meer dan de maus inpluggen, adres in voeren en rondjes rijden.

Nu vermoed ik dat je de app wilt gebruiken als rijregelaar? Heb ik hier gelijk?

En aanvullend op wat Zsjoske zei. Wil je idd met de computer rijden? En waarom heb je voor de zwarte Z21 gekozen? Het is hiervoor geen slechte keuze, maar ik ben gewoon benieuwd.

Citaat
Zou iemand die in de buurt van Vlaardingen woont , mij kunnen helpen ?
Totaal niet belangrijk verder, maar was je per toeval in de buurt of ben je helemaal van daar naar Huider gereden? Van het benzine geld alleen al kan je een klein lokje kopen  ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2021, 10:01:43 »
Ja, begin eens bij het begin.  :)
Het klinkt alsof je gelijk in het diepe bent gedoken. Er wordt niet voor niets overal en nergens geadviseerd eerst eens een oefenovaal te maken.

Leg een ovaaltje en probeer de mogelijkheden van de digitale besturing van een locje uit. Dat had met die IB al moeten lukken. Met die Z21 gaat dat ook het gemakkelijks met een handregelaar. Via wifi schijnt overigens ook vrij rechtoe-rechtaan te zijn. Lukt het niet, dan vind ik het niet raar als je om hulp vraagt.

Wil je gaan automatiseren, dan bouw je het ovaal daarna om met een inhaalspoor en de noodzakelijke onderbrekingen voor terugmelden. En dan proberen en hier verder vragen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Juust

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2021, 20:15:19 »
Hoi Gerard, Ik heb een android toestel. Dus ga ik naar de volgende. In iedergeval bedank  (y)
Juust

Juust

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2021, 20:17:32 »
Ik zou niet weten wat ik meer moet vertellen