Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok  (gelezen 5174 keer)

TMR

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Gepost op: 18 april 2021, 22:17:00 »
Als 'her-intreder' begin ik al een klein beetje grip te krijgen op alle nieuwigheden (achtergrond: zie subforum 'Persoonlijk').
Althans, denk ik.

Märklin levert ombouwsetjes om van de conventionele AC-motor een Hoogvermogen-motor (DC) te maken.
Wat nu indien ik van zo'n ombouwset alléén het 5-polige anker inbouw?
Rijdt mijn analoge lok dan merkbaar beter? (liefst natuurlijk 'zeer merkbaar')

Of sla ik nu wartaal uit en heb ik het nog steeds niet begrepen?

Groet,
TMR

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2021, 22:28:12 »
Ben niet heel erg goed thuis in Marklin.

Wat je nu echter wil doen is niet echt mogelijk lijkt me.
Niet zolang je het analoog houdt in ieder geval.
Een DC motor op Marklin zal namelijk alleen maar werken met een decoder die van de AC op de rails DC kan maken voor de motor.
Waarbij je dus ook de magneet zult moeten wisselen.

Wat eerder effect zal hebben is de wielen/sleper/rails wat schoon maken. Dit bevordert de stroomafname. Daarbij is de vraag wat er nu niet goed is aan het rijden. Langzaam rijden analoog is iets dat lastig is bijvoorbeeld.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2021, 22:37:41 »
kan je enkel gebruiken ism een decoder. Het spoelgedeelte en de ompoling (switch rijrichting)  worden vervangen door een magneet.
Greetings,salutations,groetjes,

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2021, 22:43:58 »
Dat zou gewoon moeten werken. Het originele anker heeft maar 3 contacten, en of dat er nu 3, 5 of 7 zijn, maakt niet uit. Het magneetveld wordt door de elektromagneet gemaakt en als je die laat zitten, zou het gewoon moeten werken.

TMR

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2021, 22:53:48 »
Mijn theorie/redenatie is dat:
- het een AC-motor blijft maar dan met 5-polige anker ipv de standaard 3-polige.
- korter onderlinge afstand van de polen voor beter rijgedrag zorgt, ook bij analoog.

Er zijn dus twee subvragen:
a. klopt mijn theorie?
b. is er merkbaar verschil in analoog rijgedrag?

De vraag anders gesteld: is er iemand die dit al eens heeft uitgetest?
Of zit ik hier theoretisch een nieuw wiel uit te vinden?

Groet,
TMR

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2021, 23:13:54 »
Het verschil wat ik verwacht is dat de motor iets langzamer zal gaan draaien. Dat hoeft geen probleem te zijn want de meeste locs rijden toch veel te hard.

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 381
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2021, 23:38:59 »
Alleen een 5 polig anker in de lok plaatsen in plaats van een 3 polig gaat niet zonder meer.
De 5 polige ankers uit de sets van tegenwoordig hebben andere afmetingen,
oa. diameter en lengte van de as.
Grt. Jo

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2021, 23:49:08 »
Het uitwisselen van het anker alleen gaat niet lukken.
- In de meeste gevallen is de diameter van de 5-polige ankers anders dan de oorspronkelijke 3-poler.
- De elektromagneet is bij de 3-poler is dunner dan het 5-polige anker. De 3-pool magneet heeft dus een mindere werkingsgraad.

Er zijn in het verleden Marklin loks uitgebracht die wel het 5-polige anker gebruikte. Deze loks hebben een 4-cijferig bestelnummer startend met 35 (bv 3526; NS1600). Deze ankers als reserve onderdeel zijn wel te gebruiken, maar lastig te vinden. Het gros van deze locomotieven was al uitgerust met voorschakel elektronica.

Een handiger en betrouwbare ombouw is zowel het anker als motorschild en permanent magneet uit te wisselen en er een decoder in te stoppen. De goedkopere oplossing door de elektromagneet te verwisselen en een decoder in te bouwen heeft meer effect.
De reden hiervoor is dat de decoder de motor dan aanstuurt met pulsen (PWM), dat de fijnere rijeigenschappen veroorzaakt.

Er is een uitzondering (zoals altijd) bij het gebruik van de Marklin 6600 controller. Dit is een PWM besturingsapparaat die tussen de trafo en de baan instaat. Maar deze zijn nieuw niet te krijgen, en zijn kryptoniet voor decoders in treinen en onder de baan.

Jan-Peter 
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Pjotr kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2021, 15:08:24 »

Verwacht geen wonderen van de ombouwset.
Je maakt van een wisselspanning motor een mooier lopende gelijkspannings motor. Dit heb je nodig als je een dekoder wilt gaan gebruiken. Een 5 polige motor loopt mooier (en langzamer) dan een 3 polige.
Voor 26,99 zou ik het zeker doen.
Wil je dat een lok heel mooi gaat lopen dan moet je naar borstelloze motoren kijken. Kost wel wat maar .... zie bv. SB-modellbau

Succes!
P.Kramer
N-spoor rijder en sind 1987 digitaal rijdend.
Zoeken kan ik wel maar met het vinden heb ik moeite.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2021, 16:36:40 »
Het verschil wat ik verwacht is dat de motor iets langzamer zal gaan draaien. Dat hoeft geen probleem te zijn want de meeste locs rijden toch veel te hard.

Dat zou je denken, echter is bij mijn HAMO NS 1100 het originele anker destijds vervangen voor een 5 polig anker. Het ding ging nu zo hard dat het alle stopsecties (rode seinen) negeerde !  ;)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2021, 16:53:05 »
Wil je dat een lok heel mooi gaat lopen dan moet je naar borstelloze motoren kijken. Kost wel wat maar .... zie bv. SB-modellbau
De motoren van SB zijn klokankermotoren. Die zijn niet borstelloos.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2021, 18:36:11 »
kryptoniet voor decoders in treinen en onder de baan.
Goh, een anglicisme wat ik toch even moest natrekken, dat overkomt me niet vaak.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

TMR

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2021, 22:43:26 »
Oke oke, da's een heleboel nieuwe info.
Even een resumé.

1. Mijn theorie is niet verkeerd maar praktisch niet toepasbaar want...Märklin.

2. "Volgens het boekje" doen: alles eruit en ombouwset + decoder erin.
Echter: ALLEEN de elektro-magneet vervangen (anker en motorhuis = ongewijzigd) PLUS decoder erin levert fijnere rij-eigenschappen?
Begrijp ik het zo goed??

3. Ik begrijp het als volgt: 6600 plus decoder = "zo heb je een decoder, zo heb je geen decoder".
Ik heb 2x 6600 Elec.Controller en worden regelmatig opgenomen in een nieuw baanplan.
Oppassen dus, dank voor de tip!

4. Efkes rondgeneusd op de site van SB-modellbau. OEF...dat zijn serieuze prijzen.
Doch schijnt geen belemmering te zijn: ze hebben het daar druk!

5. Niet alleen seinpalen zijn noodzakelijk maar hier en daar dus ook flitspalen....

Dank allen voor de info.


Met groet,
TMR

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2021, 00:23:29 »
Sorry voor de anglicisme. Ik ben uit de generatie van de C. Reeve vertolking, voor dat ik standaard trek kreeg in paardenbiefstuk, elke keer als er een paard langs komt.

@TMR;
Ter verduidelijking van punt 2. Vervanging van de elektromagneet door een Hamo-magneet en een decoder levert kosten effectief een beter rijgedrag. De luxere uitvoering is met de hoog vermogen ombouw set  (5-poler, motorschild en permanent magneet) en een decoder levert naast beter afregelbare gedrag, een iets zuiniger motor (normaal ~300mA).
 De decoder hoeft niet noodzakelijk van Marklin te zijn, er zijn andere (goedkopere) alternatieven.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: 5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2021, 06:42:35 »
Dat zou je denken, echter is bij mijn HAMO NS 1100 het originele anker destijds vervangen voor een 5 polig anker. Het ding ging nu zo hard dat het alle stopsecties (rode seinen) negeerde !  ;)

Klopt. Ik heb ooit eens bij een Hamo Motorpost alleen een vijfpolig anker geplaatst. Voor hier een interessant voorbeeld, omdat die Hamo (tweerail) MP wel nog een veldspoel had. Het model ging er niet alleen heel hard van rijden, maar was ook niet behoorlijk meer te regelen. De motoronderdelen moeten toch wel op elkaar zijn afgestemd.

De beste resultaten krijg je naar mijn mening met wat Märklin vroeger een hoogvermogensetje noemde: magneet, vijfpolig anker en nieuw motorschild. Dan heb je ook een decoder nodig. Dat is de luxe variant van Jan-Peter. Vooral op de lagere snelheden worden de rijeigenschappen dan drastisch beter dan die van een veldspoelmotor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.