Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco modellen op aliexpress door Stefan88
Vandaag om 22:54:14
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 22:39:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:23:40
Station Roodeschool door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:22:47
Dat overkomt mij niet. door ruudns
Vandaag om 21:55:14
Baanplan Belkamp H0 door Carl
Vandaag om 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
Vandaag om 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 20:35:18
Nieuwe forumgebruiker door Twinkie
Vandaag om 20:35:08
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 20:27:16
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 20:11:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
Vandaag om 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 19:16:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:11:20
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:23:11
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 17:55:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:47:12
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
Vandaag om 17:19:02
Fleischmania Nostalgia door Carl
Vandaag om 16:57:11
Diorama Station Haarlem door Martijnstein
Vandaag om 16:40:47
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 15:56:21
  

Auteur Topic: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen  (gelezen 6298 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Gepost op: 10 April 2021, 17:19:48 »
Iemand nog de uitzending van Zembla gezien afgelopen zondag?
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/het-stofspoor
Vrij heftig allemaal. Je snapt niet hoe ze ermee wegkomen.
Barendrecht, dat doe je toch gewoon niet zo...  ???
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 20:40:27 door Bert van Gelder »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Ballaststof
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2021, 18:23:53 »
Ik heb het voorstukje gezien en toen dacht ik, nee dat boeit mij niet zo. Dus ik heb niet gekeken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Ballaststof
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2021, 19:01:00 »
Ik heb de uitzending wel gezien.  ;)
De ballast komt uit een groeve in Noorwegen.
Ook voor de wegenbouw in Ned. wordt dat gebruikt begreep ik. Dat komt omdat er enkele aannemers zijn die belangen hebben in de groeve (Ben de naam  ervan even kwijt)
Dus die lui gebruiken de ballast uit die groeve omdat ze daar  zelf sowieso al belang bij hebben.
Prorail zegt ,dat als je adembeschermende middelen gebruikt het risico op stoflongen veel kleiner is.
Ik neem aan dat Prorail alleen met gecertificeerde aannemers in zee gaat, die zich dus aan de veiligheids voorschriften houden.
Het is volgens mij dan  de verantwoordelijkheid van de aannemers  en van de spoorwerkers zelf ,dat die beschermingsmiddelen  ook in de praktijk gebruikt worden.
Ik weet niet of Prorail  opzichters moet neerzetten,die controleren of aan die speciale eisen gehoor wordt gegeven of dat b.v. een of andere Rijks instelling daar op het werk moet gaan kijken.
Wat ik wel weet is dat Prorail een lijst heeft ,waarop de steensoorten staan die veel ,weinig , of helemaal geen kwartsstof bevatten,maar mss kan Prorail het niet afdwingen dat de Ned. aannemers kwartsstoff vrije ballast gebruiken, mss is dat ook duurder ?
Ik heb eigenlijk ook geen idee of andere buitenlandse spoorwegmaatschappijen  zulke ballast gebruiken.Heet dat geen porfier ?
Wat doet de DB bijvoorbeeld ,of hebben die schonere ballast in hun eigen land ?
Die uitzending riep bij mij weer nieuwe vragen op zoals je ziet.
 Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26891
    • Pagina van klaas
Re: Ballaststof
« Reactie #3 Gepost op: 10 April 2021, 19:19:48 »
...maar mss kan Prorail het niet afdwingen dat de Ned. aannemers kwartsstoff vrije ballast gebruiken, mss is dat ook duurder ?
Natuurlijk kunnen ze dat afdwingen. De opdrachtgever bepaalt toch wat er gebeurt? Maar zoals je zegt, het zal wel duurder zijn. Het is dus gewoon een kwestie van geld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Ballaststof
« Reactie #4 Gepost op: 10 April 2021, 19:23:30 »
Hoi Klaas ,
Maar wie is er nou verantwoordelijk  voor de gezondheids  problemen van de spoorwerkers ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26891
    • Pagina van klaas
Re: Ballaststof
« Reactie #5 Gepost op: 10 April 2021, 19:30:56 »
De werkgever van die spoorwerkers. Maar als Prorail constateert dat die aannemer er een zootje van maakt dan kunnen ze toch ingrijpen? Zeker als ze dat van tevoren in het bestek hebben aangegeven.
Ik heb die uitzending ook gezien en ik krijg de indruk dat ze elkaar de hand boven het hoofd houden. Zelfs de Arbeidsinspectie lijkt weinig aandrang te hebben om er iets aan te doen, terwijl het probleem daar al 10 jaar bekend is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7398
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ballaststof
« Reactie #6 Gepost op: 10 April 2021, 20:05:12 »
Hier in de buurt wordt (nee werd) een zeker materiaal in de pas gebaggerde zand winningsputten gestort.
Het is afkomstig van het gebroken basalt en graniet bestemd als granulaat (wegen) en ballast (trein)wereld.
Fijn breukstof wordt vastgelegd met een chemische stof en dan heet het granuliet (dikke klei achtige, gelei achtige massa).

Omdat de opslagruimten bij de producent daarvoor beperkt zijn (dure opslag van restmateriaal zonder bestemming)
en deze vol raakten is er toestemming gegeven (minister) dit granuliet te storten in de zandwinningsputten.
Zonder medeweten van lokale betrokkenen en bestuurders.

Een milieu ramp is te verwachten?  Is geen onderzoek naar gedaan.
Nee zegt de een, ja zegt de ander.
Onderzoek: >>  ja het bindmateriaal kan uitlogen, maar dan zeer beperkt.....

Zembla ruikt een verhaal en doet er verslag van.

Risico? Dat weten we niet echt.
Ach, het ligt diep genoeg weg.

Tijd rekken, tijd rekken, tijd rekken.

Trouwens we hebben nu alles al gestort. Weghalen wordt veel te duur.....

Hoezo wordt er ingegrepen als er een zootje van gemaakt wordt?

Ronald Visser
(Waar moeten we met verontreinigd slib uit de havens naar toe? Dan maken we toch een nieuw stuk land waar we het heen kunnen brengen. Markerwadden?
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
Re: Ballaststof
« Reactie #7 Gepost op: 10 April 2021, 20:34:59 »
Kwarts stof.
Iedereen die ooit in zijn leven een gat geboord heeft in een stenen muur is blootgesteld aan kwartsstof. Tegels van de muur gebikt voor de nieuwe badkamer? Kwartsstof. Schilderij opgehangen? Kwartsstof. Bouwvakker of installateur? Kwartsstof, kwartsstof, kwartsstof. Installateurs hebben tegenwoordig boormachines op batterijen met afzuiging. Moet van de arbo. Als het filtertje vol is klop je die leeg op de stoep voor het huis waar je aan het werk bent...... Uche, uche. Kwartsstof.......

Stof is slecht voor de longen, dat weten we al 100 jaar. Dus doe een stofkapje voor je snoet voor je in een muur begint te raggen. Meer is het niet.

Als ik zo eens om me heen kijk in arboland had ik al 10 jaar dood moeten zijn. Kortom, er is weer eens een journalist uit de winterslaap gewekt en prompt is gans het land in rep en roer.

Albert
« Laatst bewerkt op: 10 April 2021, 20:37:15 door Scratchbuilt »
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #8 Gepost op: 10 April 2021, 20:53:34 »
Ronald toch....
Geen insinuaties, he! ::)
De Markerwadden worden opgebracht met zand gezogen uit het markermeer ter hoogte van de Oostvaardersplassen :police:
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #9 Gepost op: 10 April 2021, 21:03:54 »
Er schijnen wel minder belastende steensoorten voor balast te bestaan, maar het probleem is dat zo'n beetje alle voorname spooraanemers in Nederland belangen hebben in één bepaalde groeve in Noorwegen.

Zodoende is het een moeilijk te doorbreken vicieuze cirkel, vrees ik.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re: Ballaststof
« Reactie #10 Gepost op: 10 April 2021, 21:15:12 »
Stof is slecht voor de longen, dat weten we al 100 jaar. Dus doe een stofkapje voor je snoet voor je in een muur begint te raggen. Meer is het niet.
Precies.
Als ik zo eens om me heen kijk in arboland had ik al 10 jaar dood moeten zijn. Kortom, er is weer eens een journalist uit de winterslaap gewekt en prompt is gans het land in rep en roer.
Daarmee doe je naar mijn mening de journalisten achter Zembla echt te kort. Die doen buitengewoon gedegen onderzoek, anders kunnen ze hun uitzending gewoon niet hard maken/krijgen ze juridisch gezeur.

Ik ben blij dat er nog altijd programma's als Zembla en Brandpunt zijn, want zonder zou er van sommige bijzonder gevaarlijke zaken en schandalen niets bekend raken bij het grote publiek.

Maar wat betreft de beschermingsmiddelen: ook op mijn werk hoor je gewoon een veiligheidsbril te dragen en oorkleppen als je (bijvoorbeeld) met een haakse slijper aan de gang moet. Afhankelijk van het materiaal waar je in werkt, moet je ook nog een mondmasker op.

Maar serieus, ik ben echt de enige die dat doet:
menigeen doet:
a. geen oorkleppen op ('tis maar effe')
b: wel oorkleppen op maar geen oogbescherming ('tis toch maar effe/die zitten ***')
c: geen mondmasker op ('die zitten zo ***')

Het is waarschijnlijk dat ik donorweefsel met me meedraag en dus nogal besef hoe kwetsbaar je bent als mens, maar ik snap werkelijk niet waarom er zovelen met hun ogen tot spleetjes geknepen in metaal gaan staan slijpen.

Zo is dat ook op de gemiddelde bouwplaats. Ze willen gewoon niet, ook al heeft de opzichter ze er al tachtigduizend keer op gewezen dat ze die spullen wel moeten dragen.

Dus je kan Prorail en weet ik wie wel kapittelen, maar uiteindelijk komt het op de 'gewone man' op de werkplek neer: die wil vaak gewoon niet. Nou, laat ze dan ook de gevolgen dragen. Nee, ik heb de uitzending niet gezien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #11 Gepost op: 10 April 2021, 21:34:56 »
Ook de mijnwerkers  moesten adembescherming gebruiken  daar beneden in de mijn tot in de jaren 60, maar die verd..#@&  dat , ze kregen allemaal stoflongen, moesten met zuurstof  extra beademd worden.
Zo ging dat toen.
Er is weinig veranderd.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #12 Gepost op: 10 April 2021, 22:53:58 »
Of je de uitzending afgelopen donderdag wel of niet gezien hebt, is uiteraard niet mijn belangrijkste vraag.
Ik heb er niet voor niets de link bijgedaan.
Wat ik me afvraag: is het überhaupt normaal dat er zoveel stof vrijkomt bij dit werk? Is dat bij een ander soort ballast minder?
En wat mij nog steeds intrigeert is het geval Barendrecht, waar na zo'n onderhoud alles onder een laag stof ligt, waar het ook niet weg kan en iedere trein die er doorheen rijdt een stofwolk veroorzaakt.
Daar is duidelijk niet nagedacht over de combinatie tunnel en spoorballastonderhoud.
Zijn er meer van dat soort plekken in Nederland?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7398
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #13 Gepost op: 10 April 2021, 23:03:36 »
@André
Ja, je hebt gelijk, inderdaad, de dijken rondom de wadden wel.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #14 Gepost op: 10 April 2021, 23:05:18 »
Als ik de kattenbak vul, stuift het ook even.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...