Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen  (gelezen 5224 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Gepost op: 10 april 2021, 17:19:48 »
Iemand nog de uitzending van Zembla gezien afgelopen zondag?
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/het-stofspoor
Vrij heftig allemaal. Je snapt niet hoe ze ermee wegkomen.
Barendrecht, dat doe je toch gewoon niet zo...  ???
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 20:40:27 door Bert van Gelder »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ballaststof
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2021, 18:23:53 »
Ik heb het voorstukje gezien en toen dacht ik, nee dat boeit mij niet zo. Dus ik heb niet gekeken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Ballaststof
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2021, 19:01:00 »
Ik heb de uitzending wel gezien.  ;)
De ballast komt uit een groeve in Noorwegen.
Ook voor de wegenbouw in Ned. wordt dat gebruikt begreep ik. Dat komt omdat er enkele aannemers zijn die belangen hebben in de groeve (Ben de naam  ervan even kwijt)
Dus die lui gebruiken de ballast uit die groeve omdat ze daar  zelf sowieso al belang bij hebben.
Prorail zegt ,dat als je adembeschermende middelen gebruikt het risico op stoflongen veel kleiner is.
Ik neem aan dat Prorail alleen met gecertificeerde aannemers in zee gaat, die zich dus aan de veiligheids voorschriften houden.
Het is volgens mij dan  de verantwoordelijkheid van de aannemers  en van de spoorwerkers zelf ,dat die beschermingsmiddelen  ook in de praktijk gebruikt worden.
Ik weet niet of Prorail  opzichters moet neerzetten,die controleren of aan die speciale eisen gehoor wordt gegeven of dat b.v. een of andere Rijks instelling daar op het werk moet gaan kijken.
Wat ik wel weet is dat Prorail een lijst heeft ,waarop de steensoorten staan die veel ,weinig , of helemaal geen kwartsstof bevatten,maar mss kan Prorail het niet afdwingen dat de Ned. aannemers kwartsstoff vrije ballast gebruiken, mss is dat ook duurder ?
Ik heb eigenlijk ook geen idee of andere buitenlandse spoorwegmaatschappijen  zulke ballast gebruiken.Heet dat geen porfier ?
Wat doet de DB bijvoorbeeld ,of hebben die schonere ballast in hun eigen land ?
Die uitzending riep bij mij weer nieuwe vragen op zoals je ziet.
 Groeten .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Ballaststof
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2021, 19:19:48 »
...maar mss kan Prorail het niet afdwingen dat de Ned. aannemers kwartsstoff vrije ballast gebruiken, mss is dat ook duurder ?
Natuurlijk kunnen ze dat afdwingen. De opdrachtgever bepaalt toch wat er gebeurt? Maar zoals je zegt, het zal wel duurder zijn. Het is dus gewoon een kwestie van geld.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Ballaststof
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2021, 19:23:30 »
Hoi Klaas ,
Maar wie is er nou verantwoordelijk  voor de gezondheids  problemen van de spoorwerkers ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Ballaststof
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2021, 19:30:56 »
De werkgever van die spoorwerkers. Maar als Prorail constateert dat die aannemer er een zootje van maakt dan kunnen ze toch ingrijpen? Zeker als ze dat van tevoren in het bestek hebben aangegeven.
Ik heb die uitzending ook gezien en ik krijg de indruk dat ze elkaar de hand boven het hoofd houden. Zelfs de Arbeidsinspectie lijkt weinig aandrang te hebben om er iets aan te doen, terwijl het probleem daar al 10 jaar bekend is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ballaststof
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2021, 20:05:12 »
Hier in de buurt wordt (nee werd) een zeker materiaal in de pas gebaggerde zand winningsputten gestort.
Het is afkomstig van het gebroken basalt en graniet bestemd als granulaat (wegen) en ballast (trein)wereld.
Fijn breukstof wordt vastgelegd met een chemische stof en dan heet het granuliet (dikke klei achtige, gelei achtige massa).

Omdat de opslagruimten bij de producent daarvoor beperkt zijn (dure opslag van restmateriaal zonder bestemming)
en deze vol raakten is er toestemming gegeven (minister) dit granuliet te storten in de zandwinningsputten.
Zonder medeweten van lokale betrokkenen en bestuurders.

Een milieu ramp is te verwachten?  Is geen onderzoek naar gedaan.
Nee zegt de een, ja zegt de ander.
Onderzoek: >>  ja het bindmateriaal kan uitlogen, maar dan zeer beperkt.....

Zembla ruikt een verhaal en doet er verslag van.

Risico? Dat weten we niet echt.
Ach, het ligt diep genoeg weg.

Tijd rekken, tijd rekken, tijd rekken.

Trouwens we hebben nu alles al gestort. Weghalen wordt veel te duur.....

Hoezo wordt er ingegrepen als er een zootje van gemaakt wordt?

Ronald Visser
(Waar moeten we met verontreinigd slib uit de havens naar toe? Dan maken we toch een nieuw stuk land waar we het heen kunnen brengen. Markerwadden?
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Ballaststof
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2021, 20:34:59 »
Kwarts stof.
Iedereen die ooit in zijn leven een gat geboord heeft in een stenen muur is blootgesteld aan kwartsstof. Tegels van de muur gebikt voor de nieuwe badkamer? Kwartsstof. Schilderij opgehangen? Kwartsstof. Bouwvakker of installateur? Kwartsstof, kwartsstof, kwartsstof. Installateurs hebben tegenwoordig boormachines op batterijen met afzuiging. Moet van de arbo. Als het filtertje vol is klop je die leeg op de stoep voor het huis waar je aan het werk bent...... Uche, uche. Kwartsstof.......

Stof is slecht voor de longen, dat weten we al 100 jaar. Dus doe een stofkapje voor je snoet voor je in een muur begint te raggen. Meer is het niet.

Als ik zo eens om me heen kijk in arboland had ik al 10 jaar dood moeten zijn. Kortom, er is weer eens een journalist uit de winterslaap gewekt en prompt is gans het land in rep en roer.

Albert
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 20:37:15 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2021, 20:53:34 »
Ronald toch....
Geen insinuaties, he! ::)
De Markerwadden worden opgebracht met zand gezogen uit het markermeer ter hoogte van de Oostvaardersplassen :police:
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2021, 21:03:54 »
Er schijnen wel minder belastende steensoorten voor balast te bestaan, maar het probleem is dat zo'n beetje alle voorname spooraanemers in Nederland belangen hebben in één bepaalde groeve in Noorwegen.

Zodoende is het een moeilijk te doorbreken vicieuze cirkel, vrees ik.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Ballaststof
« Reactie #10 Gepost op: 10 april 2021, 21:15:12 »
Stof is slecht voor de longen, dat weten we al 100 jaar. Dus doe een stofkapje voor je snoet voor je in een muur begint te raggen. Meer is het niet.
Precies.
Als ik zo eens om me heen kijk in arboland had ik al 10 jaar dood moeten zijn. Kortom, er is weer eens een journalist uit de winterslaap gewekt en prompt is gans het land in rep en roer.
Daarmee doe je naar mijn mening de journalisten achter Zembla echt te kort. Die doen buitengewoon gedegen onderzoek, anders kunnen ze hun uitzending gewoon niet hard maken/krijgen ze juridisch gezeur.

Ik ben blij dat er nog altijd programma's als Zembla en Brandpunt zijn, want zonder zou er van sommige bijzonder gevaarlijke zaken en schandalen niets bekend raken bij het grote publiek.

Maar wat betreft de beschermingsmiddelen: ook op mijn werk hoor je gewoon een veiligheidsbril te dragen en oorkleppen als je (bijvoorbeeld) met een haakse slijper aan de gang moet. Afhankelijk van het materiaal waar je in werkt, moet je ook nog een mondmasker op.

Maar serieus, ik ben echt de enige die dat doet:
menigeen doet:
a. geen oorkleppen op ('tis maar effe')
b: wel oorkleppen op maar geen oogbescherming ('tis toch maar effe/die zitten ***')
c: geen mondmasker op ('die zitten zo ***')

Het is waarschijnlijk dat ik donorweefsel met me meedraag en dus nogal besef hoe kwetsbaar je bent als mens, maar ik snap werkelijk niet waarom er zovelen met hun ogen tot spleetjes geknepen in metaal gaan staan slijpen.

Zo is dat ook op de gemiddelde bouwplaats. Ze willen gewoon niet, ook al heeft de opzichter ze er al tachtigduizend keer op gewezen dat ze die spullen wel moeten dragen.

Dus je kan Prorail en weet ik wie wel kapittelen, maar uiteindelijk komt het op de 'gewone man' op de werkplek neer: die wil vaak gewoon niet. Nou, laat ze dan ook de gevolgen dragen. Nee, ik heb de uitzending niet gezien.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #11 Gepost op: 10 april 2021, 21:34:56 »
Ook de mijnwerkers  moesten adembescherming gebruiken  daar beneden in de mijn tot in de jaren 60, maar die verd..#@&  dat , ze kregen allemaal stoflongen, moesten met zuurstof  extra beademd worden.
Zo ging dat toen.
Er is weinig veranderd.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2021, 22:53:58 »
Of je de uitzending afgelopen donderdag wel of niet gezien hebt, is uiteraard niet mijn belangrijkste vraag.
Ik heb er niet voor niets de link bijgedaan.
Wat ik me afvraag: is het überhaupt normaal dat er zoveel stof vrijkomt bij dit werk? Is dat bij een ander soort ballast minder?
En wat mij nog steeds intrigeert is het geval Barendrecht, waar na zo'n onderhoud alles onder een laag stof ligt, waar het ook niet weg kan en iedere trein die er doorheen rijdt een stofwolk veroorzaakt.
Daar is duidelijk niet nagedacht over de combinatie tunnel en spoorballastonderhoud.
Zijn er meer van dat soort plekken in Nederland?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #13 Gepost op: 10 april 2021, 23:03:36 »
@André
Ja, je hebt gelijk, inderdaad, de dijken rondom de wadden wel.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen
« Reactie #14 Gepost op: 10 april 2021, 23:05:18 »
Als ik de kattenbak vul, stuift het ook even.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...